eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 354
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Artykuły

  Cała prawda o Heusden-Zolder (cz. I)
 2016-12-02 10:58:21  Stanisław Wrona    inf. własna

Przed tradycyjnym turniejem o Golden Helmet (Złoty Kask), który odbył się w sierpniu tego roku w Heusden-Zolder, pojawiło się sporo wątpliwości, związanych m.in. z bezpieczeństwem przy braku dmuchanych band oraz pamięcią o zmarłym Grzegorzu Knappie. Postanowiliśmy wyjaśnić sprawę u źródła, czyli na miejscu, w Belgii.

Jak się okazuje, z perspektywy belgijskich działaczy sprawa wygląda inaczej, niż przedstawiano to m.in. w Polsce. Wątpliwości pojawiały się głównie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na obiekcie, na którym w czerwcu 2014 roku tragicznemu wypadkowi uległ Grzegorz Knapp. Reprezentant Polski, znany głównie z wyścigów na lodzie, w jego wyniku poniósł śmierć. W sezonie 2015 dmuchane bandy były obecne w czasie zawodów, organizowanych przez belgijskich pasjonatów speedway’a, nie powtórzono jednak tego w tym roku. W rzeczywistości dopasowano jednak obiekt do standardów Światowej Federacji Motocyklowej w inny sposób, zgodny z zasadami bezpieczeństwa.

Na miejscu w Heusden-Zolder, na temat działalności miejscowego klubu oraz problemu z dmuchanymi bandami, wypowiedział się jeden z organizatorów, Nico Moors. – Nasz klub Speedway Helzold w Belgii jest małym ośrodkiem. Jesteśmy jedynym klubem żużlowym w Belgii, z jedynym torem w tym kraju. „Załogę” naszego klubu stanowi zaledwie sześciu członków. Organizujemy trzy imprezy żużlowe w ciągu roku. Wszyscy jesteśmy wolontariuszami, dlatego wkładamy w to cały nasz wolny czas, a niekiedy nawet własne pieniądze. Staramy się zorganizować dobre zawody, zaprosić międzynarodowych zawodników, oczywiście również polskich. Przed dwoma laty na naszym torze zdarzył się bardzo nieszczęśliwy wypadek, któremu uległ Grzegorz Knapp. Rok później (w 2015 – przyp. red.) postanowiliśmy założyć na tor dmuchane bandy. W Belgii nie mamy własnych, dlatego pożyczyliśmy je od DMSB (federacja niemiecka – przyp. red.). Kosztowało to sporo pieniędzy. Płaciliśmy za nie trzy razy, jednak z tego powodu pojawił się problem, jeśli chodzi o naszą sytuację finansową. Nie mieliśmy wystarczająco dużo sponsorów oraz kibiców, aby płacić za dmuchane bandy przez cały czas, za każdym razem osobno. Niektóre elementy tych band były dodatkowo zepsute przez motocykle. Konieczne było zapłacenie za nowe części, dlatego musieliśmy o czymś pomyśleć. To rozwiązanie było zbyt kosztowne, dlatego podjęliśmy decyzję o przesunięciu naszego toru, bardziej do wewnątrz. Zajrzeliśmy do książki z regułami FIM, odnośnie torów żużlowych i znaleźliśmy inny sposób. Jeśli na łukach pas odległości pomiędzy torem, a bandą wynosi 6 metrów, a na prostych 5 metrów, to również taki tor jest dopuszczony przez FIM – mówił w rozmowie z naszym portalem, jeden z głównych działaczy w Speedway Helzold, Nico Moors.

Przebudowa belgijskiego toru miała miejsce na początku sezonu 2016 tak, aby wszystkie 3 imprezy organizowane w ciągu roku mogły się odbyć już na zmodernizowanym obiekcie. Dodatkowo łuki zabezpieczono gumowymi oponami, amortyzującymi ewentualne uderzenia. W taki sposób, trwale zmieniono położenie toru w Heusden-Zolder. – Dokładnie tak to wygląda od tego sezonu. Nie jest to tor na rozgrywanie imprez rangi Mistrzostw Świata lub Europy. Można na nim jednak rozgrywać normalne, otwarte turnieje. Zasady z FIM-u mówią, że jest on właściwy na takie imprezy. Musieliśmy włożyć zatem niemal wszystkie klubowe pieniądze w dokonanie tych zmian i przebudowy. Użyto przy tym dużych maszyn z firmy, zajmującej się takimi sprawami – podkreślił.

Przebudowa toru nie była tania, jeśli chodzi o środki, przekazywane na żużel w Belgii. Sport ten cieszy się tam bowiem małą popularnością, a na zawody przychodzi kilkaset osób, prawdziwych pasjonatów speedway’a w tym kraju. – Wszystkie te zmiany kosztowały nas 15 000 Euro. Zwłaszcza wypożyczenie tych wielkich maszyn jest bardzo kosztowne. Wszyscy ludzie z klubu pracowali nad tymi zmianami przez dwa tygodnie. Tyle zajęło przesunięcie toru do wewnątrz, na podane odległości – powiedział Nico Moors, o kosztach związanych z przebudową obiektu.


Widok na wejście w pierwszy łuk toru w belgijskim Heusden-Zolder. Widoczne znaczne przesunięcie owalu w stronę murawy (6-metrowy pas bezpieczeństwa na łukach, 5-metrowy na prostych).

Jest wielce prawdopodobne, że to rozwiązanie z bandami, z większą przestrzenią pomiędzy nimi, a torem, znajdzie na obiekcie klubu Helzold Speedway zastosowanie na lata. Sprawa wygląda tak, a nie inaczej, ponieważ wypożyczanie na każde zawody z osobna dmuchanych band, byłoby zbyt kosztowne dla tak małego klubu. – Tak to wygląda. Chcielibyśmy mieć dmuchane bandy, jednak jeśli dalej byśmy je wynajmowali, nie mielibyśmy pieniędzy na nic więcej. Musielibyśmy zaprzestać organizacji zawodów żużlowych w ciągu roku, maksymalnie dwóch. Znalezienie sponsorów w Belgii jest naprawdę bardzo trudne. W ubiegłym roku pożyczyliśmy dmuchane bandy od DMSB, co kosztowało nas 3500 Euro za jedne zawody, dając w sumie koszt 10500 Euro za tamten sezon. To było dla naszego małego klubu zbyt wiele, a znalezienie sponsorów w Belgii dla tak mało popularnego sportu, jakim jest żużel, jest trudne. Jesteśmy dosyć zależni od ilości kibiców na zawodach, przeważnie jest to ok. 500 osób. Dodatkowo naszymi zyskami są środki, zgromadzone ze sprzedaży stadionowej gastronomii – wyjaśnił dokładnie całe zagadnienie.

Sezon 2015 był zatem dla belgijskich działaczy dosyć kosztowny. Pożyczenie band od niemieckiej federacji na 3 imprezy kosztowało dwie trzecie kwoty, którą działacze rok później włożyli w trwałą przebudowę obiektu. Dodatkowo „sąsiedzka”, holenderska federacja nie ma własnych dmuchanych band, te posiada jedynie klub z Veenoord, który odkupił używane, jak się okazuje z jednego z polskich ośrodków – Gdańska. Przewożenie „dmuchawców” z Holandii do Belgii byłoby jednak również mało opłacalne. – Tak szczerze, to ubiegły rok był dla nas zbyt kosztowny pod tym kątem. Chcemy robić wszystko dla bezpieczeństwa zawodników i jak da się zauważyć, właśnie to wykonaliśmy. Nie mając pieniędzy, nie jesteśmy w stanie ich wynajmować. Normalnie, belgijska federacja powinna posiadać dmuchane bandy, jednak ich nie mają. Holenderska również ich nie posiada. Klub z Veenoord kupił używane bandy z Gdańska. Mamy w tym miejscu problem logistyczny, ponieważ Veenoord znajduje się 300 kilometrów od Heusden-Zolder. Jak zatem mielibyśmy te bandy tutaj przewozić? Kto by to zorganizował, kto jeździłby z nimi w dwie strony? To ciężki temat, dlatego w zeszłym roku pożyczyliśmy te z DMSB. Klub z Veenoord również musiał w nie sporo zainwestować, oni nie mieli jednak opcji poszerzenia strefy bezpieczeństwa, tak jak u nas.

W zawodach, które najbardziej zapadły w pamięci polskich kibiców, przed dwoma laty, brał udział Grzegorz Knapp. W kolejnych niektórzy z polskich zawodników dostawali zaproszenia. W mediach pojawiła się informacja, że z powodu braku dmuchanych band z udziału w tegorocznym, sierpniowym turnieju, zrezygnowali Mike Trzensiok i Marcin Nowak. Jak się jednak okazuje, sprawa wygląda nieco inaczej, dodatkowo z chęcią w zawodach wystartował inny Polak – startujący z czeską licencją Piotr Dziatkowiak. – W tym roku rozmawiałem z Mike’m Trzensiokiem, który jest moim dobrym kolegą. Jeździł w barwach naszej drużyny w zawodach ligi holenderskiej przed dwoma laty, gdy byłem menedżerem zespołu Helzold Stars. Powiedziałem mu, że w tym roku nie mamy dmuchanych band, jednak zmodyfikowaliśmy nasz tor z poszerzonymi strefami bezpieczeństwa, szerokimi na 6 metrów na łukach i 5 na prostych, co jest zgodne z regulaminem FIM dla obiektów przeznaczonych na imprezy inne niż rangi Mistrzostw Europy i Świata. Powiedziałem Mike’owi, że jeśli tylko dostanie zgodę z klubu, jest mile widziany w naszych zawodach. Nie otrzymałem od niego odpowiedzi, wiem jednak, że nie dostał pozwolenia. Z Marcinem Nowakiem z kolei w ogóle nie rozmawiałem, pod znakiem zapytania mogę zatem postawić informacje w tej sprawie. Nie zapraszaliśmy innych polskich zawodników, jedynie Piotra Dziatkowiaka, ponieważ sam się do nas zgłosił i powiedział, że będzie bardzo wdzięczny za możliwość wzięcia udziału w naszych zawodach – podkreślił w rozmowie z portalem eSpeedway.pl, Nico Moors.


Widoczne na łukach, dodatkowe zabezpieczenie w postaci gumowych opon.

Jak się zatem okazuje kwestie bezpieczeństwa na obiekcie w Heusden-Zolder są prowadzone starannie, w inny sposób niż ten, do którego przywykli kibice i ludzie, poruszający się głównie po lokalnych, polskich obiektach. Koszty wynajmu, które dla niektórych mogą wydać się małe, dla tego małego, żużlowego ośrodka w Belgii są jednak horrendalne, dlatego postanowiono w inny sposób dopasować ten obiekt, zgodnie z zasadami, przedstawionymi przez FIM.

W drugiej części artykułu o klubie w Heusden-Zolder przedstawimy Państwu głównie zagadnienia związanie z organizacją biegu memoriałowego, ku pamięci Grzegorza Knappa w sezonach 2015 i 2016 oraz o tym, że belgijscy działacze nadal pamiętają, o tragicznie zmarłym reprezentancie Polski. Materiał ten zostanie opublikowany na łamach naszego portalu niebawem.

Relacje Live

ELITSERIEN
FINAŁ - II MECZ
Elit Vetlanda - Smederna Eskilstuna
środa, godzina 19:00

SGB PREMIERSHIP
PÓŁFINAŁ - II MECZ
Belle Vue Aces - Wolverhampton Wolves
środa, godzina 20:30

Reklama
Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Ekantor.pl Falubaz Zielona Góra 14 25 +48
2. Betard Sparta Wrocław 14 25 +75
3. Cash Broker Stal Gorzów 14 23 +70
4. Fogo Unia Leszno 14 23 +86
5. Włókniarz Vitroszlif Crossfit 14 17 -61
6. MRGARDEN GKM Grudziądz
14 10 -63
7. Get Well Toruń
14 8 -74
8. ROW Rybnik
14 8 -81
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Grupa Azoty Unia Tarnów 14 31 +228
2. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 14 22 +66
3. Lokomotiv Daugavpils 14 20 +38
4. Orzeł Łódź 14 19 +56
5. Euro Finannce Polonia Piła 14 19 -27
6. Arge Speedway Wanda Kraków 14 15 -61
7. Stal Rzeszów 14 10 -107
8. Polonia Bydgoszcz 14 3 -192
2. Liga Żużlowa
1. Start Gniezno 12

25

+218
2. Speed Car Motor Lublin 12 25 +118
3. Ostrovia Ostrów 12 22 +65
4. Naturalna Medycyna PSŻ Poznań

12

12 -82
5. KSM Krosno 12 11 -66
6. Stal-Met Kolejarz Opole 12 8 -41
7. Kolejarz Rawicz 12 2 -212
SGB Premiership
1. Swindon Robins 28
66
+158
2. Wolverhampton Wolves
28
63
+203
3. Belle Vue Aces 28
58
+86
4. Poole Pirates
28
50
+18
5. Rye House Rockets
28
48
+52
6. Somerset Rebels
28
32
-154
7. King's Lynn Stars 28
29
-226
8. Leicester Lions 28
27 -137
Elitserien
1. VMS Elit Vetlanda 14 28 +141
2. Masarna Avesta 14 24 +133
3. Dackarna Malilla 14 21 +58
4. Lejonen Gislaved 14 18 -96
5. Smederna Eskilstuna 14 15 -39
6. Rospiggarna Hallstavik 14 13 -64
7. Indianerna Kumla 14 11 -62
8. Piraterna Motala 14 10 -71
Zdjęcie tygodnia
Klasyfikacja SGP
1.  Jason Doyle 132
2.  Patryk Dudek 110
3.  Maciej Janowski 108
4.  Fredrik Lindgren 107
5.  Emil Sajfutdinow 102
6.  Tai Woffinden 100
7.  Bartosz Zmarzlik 94
8.  Matej Žagar 86
9.  Martin Vaculík 85
10.  Chris Holder 75
11.  Antonio Lindbäck 72
12.  Piotr Pawlicki 69
13.  Peter Kildemand 46
14.  Greg Hancock 45
15.  Niels-Kristian Iversen 44
16. Václav Milík 20
Klasyfikacja SEC
1.  Andžejs Ļebedevs 38
2.  Václav Milík 34
3.  Andreas Jonsson 32
4.  Artiom Łaguta 32
5.  Krzysztof Kasprzak 26
6.  Mateusz Szczepaniak 24
7.  Przemysław Pawlicki 23
8.  Kacper Gomólski 19
9.  Andriej Kudriaszow 19
10.  Michael Jepsen Jensen 17
11.  Kenneth Bjerre 17
12.  Leon Madsen 13
13.  Martin Smolinski 12
14.  Mikkel Bech 9
Współpraca
Partnerzy

Ostatni wywiad
   Kacper Woryna: Nie ma telefonów

17 sierpnia Kacper Woryna zaliczył bardzo udany debiut w cyklu Speedway Best Pairs. Reprezentant Boll Team wywalczył 12 punktów z bonusem i był bezapelacyjnym liderem swojej drużyny. Dwa razy mniejszą zdobyczą pochwalić się mógł Mirosław Jabłoński. Boll Team zajął w Grodzie Lecha czwarte miejsce.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Kolejne absurdy terminarza rozgrywek

Podczas każdej przerwy między sezonami, klubowi działacze, zawodnicy oraz kibice oczekują pojawienia się terminarza ligowych rozgrywek. Co roku dostajemy jednak porcję niezrozumiałych wyborów oraz kolizji dat, które nie do końca mają związek ze zdrowym rozsądkiem. Przyjrzeliśmy się bliżej temu zagadnieniu, w kontekście opublikowanego terminarza PGE Ekstraligi na sezon 2017.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Nowy team na żużlowym rynku

Sponsorzy coraz mocniej chcą być widoczni w sporcie żużlowym, w związku z czym w ostatnich miesiącach powstają kolejne żużlowe teamy. W nadchodzącym sezonie dołączy kolejny - Holistic-Polska Speedway Team, w którego barwach ujrzymy trójkę zawodników.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu
statystyka