Wywiady
Ledwie skończyli Zimowe Mistrzostwa, a już w niedzielę rozpoczynają Letnie Otwarte Mistrzostwa Argentyny. Przed ich rozpoczęciem udało nam się porozmawiać z Facundo Albinem o speedway'u w Ameryce Południowej oraz o swoich europejskich wojażach. Co warte zauważenia, Argentyńczyk w maju ma zamiar podpisać kontrakt w Polsce!
Za Wami zimowy cykl zmagań o Mistrzostwo Argentyny. Kibice w Polsce
nie mieli dokładnej okazji śledzić choćby wyników tych mistrzostw.
Możesz powiedzieć kilka słów o tych zmaganiach?
- To są mistrzostwa, w których jest rozgrywana jedna runda na miesiąc. Mi to służy jako trening po długim czasie bezczynności.
Teraz
przed Wami Otwarte IM Argentyny. W poprzednim cyklu zająłeś czwarte
miejsce w tych zmaganiach. Zapewne twoim celem numer jeden jest
poprawienie wyniku, a minimum to utrzymanie czwartej lokaty?
- W
zeszłym roku wróciłem po dwóch latach nieobecności i wyszło pozytywnie.
Zmontowałem z ekipą motocykl i bez jego znajomości byłem jak zawodnicy
pozostający w tym czasie aktywni.
Argentyńczycy nie mogą
pochwalić się sprzętem bardzo wysokiej klasy i finansami na poziomie,
który im pozwoli na regularne remonty. Niemniej jedak jesteście zawzięci
i zdeterminowani. Skąd bierzecie na to siły?
- Ciężko jest tu dostać
części tak jak w Europie, dlatego zawsze kupuje się je z zewnątrz albo
od obcokrajowców przyjeżdżających do Argentyny.
Słyszałem, że ponownie chcesz przyjechać do Europy i masz podpisać kontrakt warszawski z jednym z polskich klubów.
-Tak, chcę przyjechać móc ścigać się dla jakiegoś klubu, który mnie będzie chciał i dać z siebie wszystko poza Argentyną.
Kto jest twoim wzorem do naśladowania i dlaczego?
-
Moim ulubionym zawodnikiem jest Darcy Ward. To zawodnik, który zawsze
potrafił znaleźć prędkość gdziekolwiek i walczył z tobą do końca.
Startujecie
w różnego rodzaju eliminacjach Indywidualnych Mistrzostw Świata czy w imprezach towarzyskich. Ty miałeś okazję startować zarówno w rundzie kwalifikacyjnej Grand Prix jak i w finałach Mistrzostw Świata Juniorów w Bahia Blanca.
-
Jechałem w argentyńskich rundach IMŚJ w 2012 roku. Motocykle nie
pomagały mi tak jak bym sobie tego życzył, ale zyskałem dużo
doświadczenia od zawodników takiej klasy, którzy wtedy jeździli.
Wystąpiłem także w Berwick w eliminacjach do SGP, także w 2012 roku. To
było dla mnie bardzo trudne, bo poziom zawodników był bardzo wysoki.
Poza tym nigdy wcześniej nie jeździłem w takiej ilości deszczu i błota.
Jak już wspomniałeś o tym, iż Argentyna gościła finalistów Mistrzostw Świata Juniorów.
Organizacja tych mistrzostw w waszym kraju coś pomogła w rozwoju
speedway'a czy raczej nie odnotowujecie dużych zmian w popularyzacji
tego sportu czy zainteresowaniu młodych chłopaków?
- Jest tu kilku
zawodników na dobrym poziomie, a uczymy się jeszcze więcej kiedy
przyjeżdżają do nas chłopaki zza granicy i poziom za każdym razem
rośnie. Wiadomo, nadal nie jest to taki sam żużel jak w innych krajach.
Facundo Albin (z prawej) wierzy, że uda mu się znaleźć klub w Polsce
Tutaj
warto jednak się zatrzymać. Przeciętnemu kibicowi żużla z Europy, poza
Nico Covattim, raczej żadni Argentyńczycy do głowy już nie przyjdą.
Piłkarze za to bez problemu. U Was jednak mimo wszystko żużel wydaje się
być popularny. Niezależnie w jaki dzień tygodnia jedziecie, w jakiej
godzinie, stadiony są wypełnione po brzegi. To jak święto sportu!
-Nie jest tutaj tak popularny jak za granicą, ale z biegiem czasu
międzynarodowe mistrzostwa stały się dla ludzi bardzo ważnym elementem
lata i dużo kibiców przychodzi na zawody.
W Polsce obecnie mamy
ok. 25 czynnych torów. Jak to jest u Was? W jakich miastach się
ścigacie, na jak długich torach i jak bardzo te tory są od siebie
oddalone?
- Jest ciężko, bo federacja bierze dużo pieniędzy od
klubuów i dlatego dużo torów już nie jest używanych. Organizacja zawodów
dużo kosztuje i nie są w stanie utrzymać się na powierzchni. Tory są w
Daireaux, Carlos Casares, Bolívar, Colonia Barón, Carhué i oczywiście
Aldea Romana (Bahia Blanca dop. red.). Średnio między torami jest 200-300 km odległości.
Myślisz, że jest szansa, że w najbliższych np. pięciu latach powstaną u Was nowe, kolejne obiekty do rywalizacji na żużlu?
-
Tak, chciałbym, żeby wszystkie tory, które tu są wróciły do
użytkowania. Byłoby miło, a to coś, czego dzisiaj wszyscy pragniemy.
Z
ciekawości, orientujesz się czy nadal Jakub Jamróg jest rekordzistą
toru w Bahía Blanca? Czy już ktoś pokonał szybciej od Polaka cztery
okrążenia?
- Nie wiem jaki jest rekord toru. Nie jeździłem w minionych mistrzostwach.
Jak wygląda u Was kwestia sponsorów? Jak to wygląda w Argentynie, pozyskanie chętnego do pomocy finansowej dla zawodnika?
- Ciężko
jest pozyskać wsparcie. Nie jest tak, jak ma piłka nożna czy wyścigi
samochodowe, ale ludzie, skąd pochodzą zawodnicy zawsze pomagają i to
jest dobre.
W Drużynowym Pucharze Świata brakuje Was właśnie z powodu finansowych czy jednak z innych?
- Zawsze
marzę o tym, żeby Argentyna miała miejsce we wszystkich kwalifikacjach
ale to temat, nad którym musi popracować argentyńska federacja by stało
się możliwe.
Może na przeszkodzie stoją finanse?
- Nie wiem jakie są koszty, ale tutaj są dobrzy zawodnicy i byłoby dobrze jakby Argentyna rywalizowała z innymi krajami.
Jest szansa, że wrócisz do jazdy w Anglii?
-
Na ten moment nie. W zeszłym roku odrzuciłem propozycję kontraktu, żeby
wrócić do Argentyny. Dzisiaj jest mi przykro z tego powodu. Jednak
jeśli znalazłby się klub, który by mnie zechciał pojechałbym bez wahania
z motocyklami dobrej jakości.
Plany, cele na sezon 2017?
- Moje
plany to wystartować w Międzynarodowych Mistrzostwach Argentyny, a
potem podpisać kontrakt z jakimś klubem i uczyć się dużo więcej od
wielkich zawodników, jacy są za granicą. Uważam, że jestem młody, a
hiszpańska licencja (i obywatelstwo - dop. red.), którą posiadam sprawia, że
podpisanie kontraktu i wyjazd do Europy nie są żadną przeszkodą.
Tomas Silva (z lewej) i nasz rozmówca podczas próbnych jazd na torze w okolicach Saragossy
Dziękuję za rozmowę. Życzę powodzenia w nadchodzących Mistrzostwach Argentyny i do zobaczenia za kilka miesięcy w Polsce.
-
Dziękuję Panu za bycie ze mną w kontakcie i chciałbym pozdrowić moich
przyjaciół Artura Pisarka, Łukasza Boska i Sławomira Gawrona za stałą
pomoc i stale otwarte drzwi, gdy byłem w Polsce. Również pozdrawiam
mojego przyjaciela Leandro Torresa Silvę i rodzinę z Hiszpanii.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Betard Sparta Wrocław |
|
||
2. | Platinum Motor Lublin | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | Tauron Włókniarz Częstochowa | |||
5 | KS Apator Toruń | |||
6. | Fogo Unia Leszno | |||
7. | ZOOleszcz GKM Grudziądz | |||
8. | Enea Falubaz Zielona Góra | |||
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Cellfast Wilki Krosno | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Arged Malesa Ostrów | |||
4. | ROW Rybnik | |||
5. | Texom Stal Rzeszów | |||
6. | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | |||
7. | H.Skrzydlewska Orzeł Łodź | |||
8. | InvestHousePlus PSŻ Poznan |
|
||
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Trans MF Landshut Devils | |||
2. | Ultrapur Start Gniezno | |||
3. | OK Bedmet Kolejarz Opole | |||
4. | Grupa Azoty Unia Tarnów | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Enea Polonia Piła | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Enea Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 2 | 4 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 158 |
2. | Fredrik Lindgren | 150 |
3. | Martin Vaculik | 125 |
4. | Jack Holder | 123 |
5. | Leon Madsen | 111 |
6. | Robert Lambert | 108 |
7. | Daniel Bewley | 104 |
8. | Jason Doyle | 96 |
9. | Max Fricke | 83 |
10. | Patryk Dudek | 76 |
11. | Tai Woffinden | 64 |
12. | Mikkel Michelsen | 56 |
13. | Kim Nilsson | 44 |
14. | Maciej Janowski | 43 |
15. | Anders Thomsen | 36 |
1. | Mikkel Michelsen | 52 |
2. | Leon Madsen | 44 |
3. | Janusz Kołodziej | 42 |
4. | Patryk Dudek | 33 |
5. | Andrzej Lebiediew | 33 |
6. | Dominik Kubera | 30 |
7. | Kai Huckenbeck | 30 |
8. | Kacper Woryna | 27 |
9. | Antonio Lindbeack | 25 |
10. | Dimitri Berge | 24 |
11. | Adam Ellis | 22 |
12. | Andreas Lyager | 20 |
13. | Szymon Woźnia6 | 18 |
14. | Grzegorz Zengot | 16 |
15. | Vaclav Milik | 16 |
16. | Jan Kvech | 13 |
17. | Niels Kristian Iversen | 9 |
18. | Maksym Drabik | 9 |
19. | Timo Lahti | 5 |
20. | Norick Blodorn | 3 |
1. |
Bartosz Zmarzlik | 50 |
2. |
Maciej Janowski | 35+3 |
3. | Patryk Dudek | 35+2 |
4. | Jarosław Hampel | 30 |
5. | Janusz Kołodziej | 28 |
6. | Oskar Fajfer | 25 |
7. | Szymon Woźniak | 25 |
8. | Kacper Woryna | 23 |
9. | Krzysztof Buczkowski | 19 |
10. | Przemysław Pawlicki | 17 |
11. | Dominik Kubera | 15 |
12. | Wiktor Lampart | 14 |
13. | Piotr Pawlicki | 14 |
14. | Wiktor Przyjemski | 14 |
15. | Wiktor Jasińsk | 11 |
16. | Mateusz Cierniak | 10 |
17. | Jakub Miśkowiak | 6 |
18. | Marcin Nowak | 6 |
19. | Adrian Gała | 1 |
20. | Mateusz Świdńicki | 1 |
21. | Bartłomiej Kowalski | 1 |
22. | Hubert Łęgowik | 0 |
http://atlantistsl.com/ |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów