SZWECJA
W sobotę w Norrköping odbył się finał Drużynowych Mistrzostw Świata Juniorów. W turnieju tym trzecie miejsce zajęli Duńczycy. Po zawodach na temat ich występu oraz przyszłości duńskiej kadry, rozmawialiśmy z Hansem Nielsenem, który był drugim menedżerem zespołu i jest opiekunem kadry seniorskiej.
Patrząc na rezultat, który osiągnęli Duńczycy, czyli brązowe medale, przy wywalczonych 24 punktach (zwycięscy Polacy zgarnęli ich aż 44), można było czuć pewny niedosyt. Nie do końca z tą tezą zgadza się nasz rozmówca, uważając, że tak młodzi zawodnicy, którzy wystąpili w tegorocznym finale, poradzili sobie całkiem przyzwoicie. – Jestem dosyć zadowolony z osiągniętego wyniku. Nie liczyliśmy na zwycięstwo w tym finale. Byliśmy szczęśliwi ze zdobycia medali. Duńscy juniorzy w tym roku byli trochę młodsi od najlepszych zawodników do lat 21. Nasi zawodnicy mają dopiero po 18-19 lat, dlatego sądzę, że mamy dobry, młody zespół z przyszłością. Myślę, że poradzili sobie w tym finale całkiem nieźle. Zmagali się wprawdzie nieco z problemami, na tym specyficznym torze, ponieważ nie mają oni zbyt wielu okazji do jazdy na tak małych obiektach, jak ten Norrköping. Trochę minęło, zanim się do niego przyzwyczaili, jednak uważam, że w dalszej części zawodów jechali solidnie do samego końca, dlatego wywalczenie trzeciego miejsca było w miarę zadowalające. Polska była zbyt mocna, podobnie Australia. Oczywiście gratuluję Polakom, jechali oni bardzo dobrze, czego się spodziewaliśmy (śmiech).
W tym sezonie w podstawowe czwórce reprezentacji Kraju Hamleta wystąpili Frederik Jakobsen, Mikkel B. Andersen, Patrick Hansen oraz Andreas Lyager. Opiekun duńskiej kadry uważa, że ci młodzieżowcy, robiąc czynne postępy, mogą stanowić o sile reprezentacji w przyszłości. Należy podkreślić również fakt, iż w tegorocznym składzie nie wystąpił żaden z zawodników, startujących w DMŚJ jeszcze w roku ubiegłym, ponieważ wszyscy wkroczyli już w wiek seniora. – Sądzę, że zawodnicy z tego składu mają szansę być przyszłością naszej młodzieżowej drużyny. Mamy jeszcze kilku oczekujących, którzy nie znaleźli się w tym roku w naszym zestawieniu. Myślę, że zostało jeszcze kilka dobrych młodzieżowców, w przedziale wiekowym od 17 do 19 lat. Myślę, że na przestrzeni kilku lat do przodu oni zrobią postępy i pojadą na wysokim poziomie. Mam taką nadzieję i tego potrzebujemy. Oczywiście teraz powstała mała przepaść i odległość, pomiędzy choćby zawodnikami startującymi w Grand Prix, a młodzieżowcami. Z pewnością mamy kilku zawodników „pomiędzy”, którzy nieco rozczarowali – są Mikkel Bech, Anders Thomsen i Mikkel Michelsen. Oni nie do końca spełnili pokładane w nich nadzieje, powinni już zrobić krok do przodu i naciskać na kadrę, startującą w Drużynowym Pucharze Świata. Nie udało im się jednak, dlatego jest to małym rozczarowaniem. Miejmy nadzieję, że popracujemy z nimi jeszcze tak, aby zrobili postępy. Z pewnością tych młodych chłopaków, startujących w kadrze młodzieżowej, również czeka sporo pracy. Miejmy nadzieję, że zrobią postępy i w kolejnych latach również staniemy do walki o medale – powiedział z nadzieją, Hans Nielsen.
W tym roku Indywidualny Mistrz Świata z lat 1986, 1987, 1989 i 1995 został po raz pierwszy trenerem reprezentacji seniorskiej. Jego debiut był jednak niefortunny, ponieważ Duńczyków zabrakło w turnieju finałowym po raz pierwszy od sezonu 2009. Na to wszystko złożyło się jednak kilka czynników. – Była to dosyć niefortunna sytuacja. Mieliśmy trochę pecha w Vojens, mogliśmy pokonać w półfinale Polaków, gdyby nasi zawodnicy nie byli dwukrotnie wykluczeni. Niestety wówczas to nam nie sprzyjało. W Anglii z kolei nie byliśmy wystarczająco silni, aby pokonać Australijczyków, którzy jechali naprawdę dobrze, na trudnym torze w Manchesterze, który lubią. Było sporo nawierzchni, a dwójka z naszych zawodników nie radziła sobie na nim. Rozpoczęli baraż dosyć słabo (Kenneth Bjerre i Leon Madsen - przyp. red.). Nie pojechaliśmy wystarczająco dobrze w barażu. W finale byłoby już pewnie inaczej, ten tor miał czas, aby obeschnąć i różnił się już całkowicie. Nasi zawodnicy pojechali by pewnie lepiej, gdyby mieli okazję tam wystąpić. Nie udało się jednak, było to niesprzyjające. Ten rok jest jednak ciężki, ponieważ zawodnicy z Grand Prix zmagają się z problemami. Byłoby znacznie łatwiej, gdybyśmy mieli trzech zawodników w cyklu, wybralibyśmy ich i dołączyli już tylko jedno nazwisko. Niestety zarówno Nicki, jak i Peter Kildemand mieli problemy przed Drużynowym Pucharem Świata. Podobnie zresztą Niels-Kristian Iversen, on jednak w tych rozgrywkach pojechał całkiem dobrze. Gdyby zawodnicy z Grand Prix byli w optymalnej formie, występy w pucharze byłyby łatwiejsze, miejmy nadzieję, że w kolejnym roku będzie lepiej – dodał w rozmowie z naszym portalem.
Sporo dyskusji wywołał temat braku Nickiego Pedersena w tegorocznym DPŚ. Sam zawodnik nie ukrywał zawodu, gdy trener nie powołał go na turniej barażowy. Nasz rozmówca uważa jednak, że zmiany w składzie, po dobrym występie w turnieju półfinałowym, nie były potrzebne. – Czwórka, którą wybrałem do Vojens, poradziła sobie całkiem dobrze w półfinale, dlatego nie widziałem zbyt wielu powodów, aby zmieniać zestawienie na turniej barażowy. Nikt nie zagwarantowałby mi, że akurat Nicki, który przed przerwą na Drużynowy Puchar Świata, również miał problemy, pojechałby lepiej niż oni. Z pewnością było wiele dyskusji na ten temat, uważam jednak, że nie były one do końca potrzebne. Moi zawodnicy, przed własną publicznością w Vojens pojechali bardzo dobrze, dlatego postawiłem właśnie na nich również w barażu – wyjaśnił krótko.
Przyszłość Nickiego Pedersena w duńskiej kadrze stoi pod znakiem zapytania. W tym sezonie musi on walczyć o miejsce w pierwszej ósemce cyklu Speedway Grand Prix, a jego forma jest daleka od optymalnej. Jeśli chodzi o jego występy w kadrze, trudno jednak powiedzieć coś na temat przyszłorocznych rozgrywek, do których pozostało bowiem jeszcze bardzo dużo czasu. – Jest trochę za wcześnie, aby mówić o tym, co będzie miało miejsce za rok. Oczywiście, jeśli tylko Nicki będzie w optymalnej dyspozycji, jego start w rozgrywkach Drużynowego Pucharu Świata nie będzie wykluczony. W tym roku jednak jedzie nieco słabiej niż w poprzednich, walczy o miejsce w cyklu Speedway Grand Prix, miejmy nadzieję, że uporządkuje sprawy i wróci do swojej optymalnej, wysokiej formy. Z pewnością, gdyby wszyscy nasi zawodnicy, którzy w tym roku startują w cyklu Speedway Grand Prix, jechali na wysokim poziomie, moglibyśmy być w przyszłym roku faworytami. Nie wiadomo jednak, jak sprawy będą się miały w kolejnym sezonie, pozostało do tego jeszcze sporo czasu, dlatego nie ma większego sensu myślenie o tym już teraz (uśmiech).
Przed rokiem finaliści DPŚ rywalizowali w Vojens, w tym sezonie decydująca walka odbyła się w Manchesterze. Na koniec zapytaliśmy trenera duńskiej kadry, czy być może słyszał coś na temat ewentualnej lokalizacji w kolejnej odsłonie tych rozgrywek. – Nie mam pojęcia, gdzie odbędzie się przyszłoroczny turniej finałowy Drużynowego Pucharu Świata. Może Ty coś wiesz (śmiech)? Tak naprawdę jeszcze nikt nie podawał żadnej pewnej informacji, mogły pojawić się plotki na ten temat, jednak z pewnością nie były to potwierdzone wiadomości – zakończył rozmowę z naszym portalem, Hans Nielsen.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
2 |
4 |
+34 |
2. | KS Apator Toruń | 2 | 2 | +16 |
3. | ebut.pl Stal Gorzów | 2 | 2 | -8 |
4. | Betard Sparta Wrocław | 2 | 2 | +6 |
5 | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | 2 | 2 | 0 |
6. | Fogo Unia Leszno | 2 | 2 | -24 |
7. | Tauron Włókniarz Częstochowa | 1 | 0 | -4 |
8. | ZOOleszcz GKM Grudziądz | 2 | 0 | -24 |
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Cellfast Wilki Krosno | 2 | 4 | +10 |
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | 2 | 2 | +7 |
3. | Texom Stal Rzeszów | 1 | 2 | +18 |
4. | INNPRO ROW Rybnik | 1 | 2 | +6 |
5. | Arged Malesa Ostrów | 2 | 2 | +12 |
6. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | 1 | 0 | -6 |
7. | H.Skrzydlewska Orzeł Łodź | 1 | 0 | -16 |
8. | Energa Wybrzeże Gdańsk | 1 |
0 |
-29 |
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Polonia Piła | 1 | 2 | +18 |
2. | Trans MF Landshut Devils | 1 | 2 | +6 |
3. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | 1 | 2 | +6 |
4. | Ultrapur Start Gniezno | 1 | 2 | -4 |
5. | Unia Tarnów | 1 | 0 | -8 |
6. | OK Bedmet Kolejarz Opole | 1 | 0 | -18 |
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 3 | 7 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 158 |
2. | Fredrik Lindgren | 150 |
3. | Martin Vaculik | 125 |
4. | Jack Holder | 123 |
5. | Leon Madsen | 111 |
6. | Robert Lambert | 108 |
7. | Daniel Bewley | 104 |
8. | Jason Doyle | 96 |
9. | Max Fricke | 83 |
10. | Patryk Dudek | 76 |
11. | Tai Woffinden | 64 |
12. | Mikkel Michelsen | 56 |
13. | Kim Nilsson | 44 |
14. | Maciej Janowski | 43 |
15. | Anders Thomsen | 36 |
1. | Mikkel Michelsen | 52 |
2. | Leon Madsen | 44 |
3. | Janusz Kołodziej | 42 |
4. | Patryk Dudek | 33 |
5. | Andrzej Lebiediew | 33 |
6. | Dominik Kubera | 30 |
7. | Kai Huckenbeck | 30 |
8. | Kacper Woryna | 27 |
9. | Antonio Lindbeack | 25 |
10. | Dimitri Berge | 24 |
11. | Adam Ellis | 22 |
12. | Andreas Lyager | 20 |
13. | Szymon Woźnia6 | 18 |
14. | Grzegorz Zengot | 16 |
15. | Vaclav Milik | 16 |
16. | Jan Kvech | 13 |
17. | Niels Kristian Iversen | 9 |
18. | Maksym Drabik | 9 |
19. | Timo Lahti | 5 |
20. | Norick Blodorn | 3 |
1. |
Bartosz Zmarzlik | 50 |
2. |
Maciej Janowski | 35+3 |
3. | Patryk Dudek | 35+2 |
4. | Jarosław Hampel | 30 |
5. | Janusz Kołodziej | 28 |
6. | Oskar Fajfer | 25 |
7. | Szymon Woźniak | 25 |
8. | Kacper Woryna | 23 |
9. | Krzysztof Buczkowski | 19 |
10. | Przemysław Pawlicki | 17 |
11. | Dominik Kubera | 15 |
12. | Wiktor Lampart | 14 |
13. | Piotr Pawlicki | 14 |
14. | Wiktor Przyjemski | 14 |
15. | Wiktor Jasińsk | 11 |
16. | Mateusz Cierniak | 10 |
17. | Jakub Miśkowiak | 6 |
18. | Marcin Nowak | 6 |
19. | Adrian Gała | 1 |
20. | Mateusz Świdńicki | 1 |
21. | Bartłomiej Kowalski | 1 |
22. | Hubert Łęgowik | 0 |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów