Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 4
  eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 90
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Artykuły

  Historia pewnego krawca... czyli o Maliniaku
 2018-03-07 15:15:42  Bartłomiej Florek    Tygodnik Żużlowy/inf.własna

Dziś przytoczymy Państwu historię największego producenta kombinezonów żużlowych - firmy Maliniak Design z Leszna. Firma ta zaczęła swoją działalność w 1992 r. Przez wszystkie lata działalności przewinęło się w niej wiele twarzy. Z usług tej firmy korzystało wiele zawodników, w tym kilkukrotni mistrzowie świata. Zapraszamy do lektury!

Aby było ciekawiej - firma mieszcząca się przy ul. Towarowej 1 nie zajmowała się od początku sportem żużlowym. Początkowo firma zajmowała się wyrobem kurtek dla motocyklistów, spodni, a nawet… skórzanych gorsetów i majtek dla kobiet. Domyślacie się pewnie skąd wzięła się nazwa firmy? Nie, niestety to nie od nazwiska bohatera popularnego w latach 70. serialu „Czterdziestolatek”, tylko od ksywki założyciela tej firmy – Rafała Micka. Pierwsze lata nie były łatwe dla Micka, który musiał wyrabiać swoje produkty sam – od A do Z. Poza produktami, które były Jego domeną - przyjmował też nietypowe, indywidualne zlecenia.

Choć założyciel firmy jest z zawodu stolarzem, to jednak produkcja wyrobów skórzanych, czy później kevlarowych – wchłonęła Go bez reszty. Firma dalej działała i produkowała swoje produkty, z usług Maliniaka korzystali nie tylko klienci z Leszna i okolic, gdyż firma dostarczała swoje wytwory nawet w innych zakątkach kraju. Mimo tego, iż firma miała swoją siedzibę w mieście, które żyje żużlem – nie pojawiła się ani przez moment myśl, aby wyrabiać kombinezony zawodnikom rywalizującym w czarnym sporcie. Do czasu…

Pewnego dnia u drzwi właściciela pojawił się Adam Skórnicki, ówczesny młodzieżowiec miejscowej Unii. W połowie lat 90. ciężko było o dobry kombinezon skórzany na potrzeby żużla, a monopol w Polsce na produkcję skór miała firma Mot-Pol – nie wspominając już o tym, że zawodnicy głównie z Zachodu zaopatrywali się w kombinezony głównie w brytyjskiej firmie GTS lub w duńskim BN. Młody zawodnik wpadł więc na pomysł, aby takowy kombinezon uszył Jemu uznany już w okolicy producent wyrobów skórzanych. Maliniak przyjął zlecenie…

Później Skórnicki zgłosił się ponownie do Maliniaka, tym razem zlecił produkcję osłon na motocykl. Z czasem zaczęli pojawiać się coraz to nowsi klienci, którymi byli rzecz jasna żużlowcy. Na ogół przyjeżdżali oni ze zleceniem poprawek w swoich kombinezonach. Sytuacja ta stała się impulsem do działania. Właściciel wpadł na pomysł masowej produkcji…

Firma Maliniak nie potrzebowała specjalnej reklamy, z biegiem czasu zawodnicy chętnie odwiedzali Maliniaka w celu nawiązania współpracy. Dziś firma Maliniak jest już uznaną firmą i największym producentem kombinezonów i osłon do żużlowych rumaków. Rafał Micek cały czas działa aktywnie w swojej firmie, odpowiada głównie za stronę techniczną – czyli za wykrój i design wytwarzanych produktów. Stroną graficzną zajmuję się na ogół Adam Szymański, czyli „Perez”, natomiast za kontakty z klientelą i marketing odpowiada Dariusz Berczyk, zwany „Rockman”. Summa summarum w halach produkcyjnych Maliniak Design zatrudnionych jest ok. 25 osób. Firma pracuje co dzień od poniedziałku do piątku, bez względu na to czy sezon trwa w pełni czy też w kalendarzu żużlowym jest tzw. „sezon ogórkowy”. Najintensywniejszym okresem dla pracowników jest okres od stycznia do czerwca, najlżejszy jest natomiast sierpień. Często bywa, że trzeba naprędce uszyć jakiemuś zawodnikowi kombinezon. Wystarczą nawet 2 dni, aby od zera stworzyć i uszyć strój. 

Jakość produktów leszczyńskiej firmy była na tyle zadowalająca, że począwszy od jednego z kombinezonów Skórnickiego, z biegiem czasu na kombinezonach wielu zawodników znajdowała się dewiza, którą był cytat parafrazujący slogan reklamowy znanego heavymetalowego, brytyjskiego czasopisma – Metal Hammer. Można śmiało powiedzieć, że firma z południowej części województwa wielkopolskiego jest kreatorem żużlowej mody. Któż z Nas – starych kibiców – nie pamięta powiewających frędzli z kombinezonu Skórnickiego czy też motywu kościotrupa z kombinezonu „Skóry”? To właśnie robota Maliniaka. Warto wspomnieć, że kluczowymi klientami kevlarowego giganta byli też wielokrotni mistrzowie świata – m. in. trzykrotny mistrz świata Jason Crump, najbardziej utytułowany polski żużlowiec – Tomasz Gollob, a nawet najbardziej utytułowany żużlowiec w historii sportu żużlowego – Tony Rickardsson

Firma wśród żużlowców cieszy się ciągle niesłabnącą popularnością, korzysta z niej wielu klientów. Warto zaznaczyć, że 8 z 15 stałych uczestników ubiegłorocznego cyklu Speedway Grand Prix miała uszyte stroje właśnie w firmie z Towarowej. Cały czas w drzwiach zakładu pojawiają się różni klienci – szkółkowicze, amatorzy, ligowcy, jeźdźcy światowego topu. Najczęściej zamawiają kombinezony, które mają im służyć do jazdy w lidze. Jak wiadomo – chociażby w Polsce – z racji tego, że zawodnicy drużyny danego klubu muszą startować w jednolitych kombinezonach – projekt jest gotowy i kłopotem jest tylko to, aby kombinezon był uszyty pod wymiar zawodnika. A co jeśli ktoś często startuje w zawodach indywidualnych i potrzebuje własnego designu? Zdarzają się zawodnicy, którzy mają pomysł na swój wizerunek, choć nie brakuje takich, którzy są niezdecydowani lub nie mają w głowie światełka, które mogłoby im pozwolić wymyśleć coś oryginalnego. - Często zderzamy się z ich niezdecydowaniem i małym pojęciem graficznym. Od tego jednak jesteśmy, by pomóc. Tyle lat w tym siedzimy, że gdy dostajemy wolną rękę, to pojawia się wena i efekt jest z reguły satysfakcjonujący. - przyznaje Dariusz Berczyk

Wśród producentów kombinezonów żużlowych nie można mówić o pojęciu „rozmiarówka”, mimo iż próbowano stworzyć takową: - To jednak nie zdaje egzaminu. Zawodnicy różnią się przecież w talii, bicepsie, ochraniaczach etc., dlatego każdego trzeba porządnie pomierzyć. – powiedział w materiale dla „Tygodnika Żużlowego” Berczyk. - Tym bardziej, że nie lubią przecież nasi ściganci, gdy coś ich uwiera, kłuje, smyra. A, jak wiecie, różne nerwusy pod taśmę podjeżdżają, z różnymi nabytymi tikami. – dodaje. Żużel niestety jest niestety niszową dyscypliną w skali światowej, w związku z czym nie powstał czy materiał, czy też włókno, które w pełni odpowiadałoby potrzebom tego sportu. - Dlatego tych materiałów musimy wciąż poszukiwać sami. Przecież kevlar stworzono dla alpinistów, nie dla żużlowców. By się nie rozerwał w starciu z ostrą skałą. A w żużlu jako pierwszy miał użyć kevlaru Hans Nielsen, któremu strój uszyła wspomniana już firma BN. – powiedział w rozmowie z „TŻ” założyciel dystrybutora odzieży żużlowej. Warto zaznaczyć, że kevlar znalazł swoje zastosowanie nie tylko przy kombinezonach, ale np. przy produkcji żagli bądź do produkcji membran do trampolin.

Maliniak Design nie jest monopolistą w produkcji odzieży dla żużlowców, zresztą sami też nie byliby w stanie obsłużyć wszystkich klientów. W samej Polsce istnieje 5 firm zajmujących się produkcją odzieży dla żużlowców (poza Maliniakiem to KW RaceWear, WK Products, PRS Speedway i Golden Panther Race Wear – przyp. aut.). 

Maliniak poza produkcją kombinezonów czy osłon wytwarza m. in. maty pod motocykl, pokrowce na kask. Poza produkcją akcesoriów żużlowych zajmują się także dystrybucją części żużlowych. Firma z Leszna jest oficjalnym polskim dystrybutorem produktów firm Jawa, Rock Oil i Ghost Products

Cały czas nie brakuje też nietypowych zleceń, jak na początku działalności, tak i teraz przyświeca im hasło – „Klient – nasz Pan”. Choćby w minionym roku do firmy zgłosił się znany polski zespół muzyczny grający muzykę rockową – mianowicie zespół Luxtorpeda. Maliniak wykonał dla zespołu m. in. pokrowce na sprzęt perkusyjny dla perkusisty zespołu – Tomasza Krzyżaniaka czy futerały na sprzęt nagłośnieniowy, którym posługuje się zespół.

Sezon 2018 za pasem… Miejmy nadzieję, że Maliniak Design zaskoczy Nas jakimś nietypowym kombinezonem bądź czymkolwiek innym. Oby weny twórczej nie zabrakło im nigdy…

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Betard Sparta Wrocław

 



2. Platinum Motor Lublin


3. ebut.pl Stal Gorzów


4. Tauron Włókniarz Częstochowa


5 KS Apator Toruń


6. Fogo Unia Leszno


7. ZOOleszcz GKM Grudziądz


8. Enea Falubaz Zielona Góra


 2. Speedway Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno


2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3. Arged Malesa Ostrów


4. ROW Rybnik


5. Texom Stal Rzeszów


6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź


8. InvestHousePlus PSŻ Poznan

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Trans MF Landshut Devils


2.  Ultrapur Start Gniezno 


3. OK Bedmet Kolejarz Opole 


4. Grupa Azoty Unia Tarnów


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Enea Polonia Piła







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Enea Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership
1. Belle Vue Aces


2.  Oxford Cheetah

 
3. Sheffield Tigers

 
5. Leicester Lions

 
6. King's Lynn Stars

 
7.  Birmingham Brummies

 

 

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 158
2.  Fredrik Lindgren 150
3. Martin Vaculik 125
4. Jack Holder  123
5. Leon Madsen 111
6. Robert Lambert 108
7. Daniel Bewley 104
8. Jason Doyle 96
9.  Max Fricke 83
10. Patryk Dudek 76
11.  Tai Woffinden 64
12.  Mikkel Michelsen 56
13.  Kim Nilsson 44
14. Maciej Janowski 43
15.  Anders Thomsen 36
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen 52
2.  Leon Madsen 44
3.  Janusz Kołodziej 42
4.  Patryk Dudek 33
5.  Andrzej Lebiediew 33
6.  Dominik Kubera 30
7.  Kai Huckenbeck 30
8.  Kacper Woryna 27
9.  Antonio Lindbeack 25
10.  Dimitri Berge 24
11. Adam Ellis  22
12.  Andreas Lyager 20
13.  Szymon Woźnia6 18
14.  Grzegorz Zengot 16
15.  Vaclav Milik  16
16.  Jan Kvech  13
17.  Niels Kristian Iversen 9
18. Maksym Drabik 9
19.  Timo Lahti 5
20.  Norick Blodorn 3

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com/  

 

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu