eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 81
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Lydia Robin: Kto nie chciałby zapisać się w historii
 2017-02-01 05:59:00  Stanisław Wrona    inf. własna

Już na 18 lutego w Marmande zaplanowano start rozgrywek Ligue Nationale de Speedway we Francji. Zapraszamy na rozmowę z Lydią Robin, członkiem francuskiej Komisji Wyścigów Torowych, w której opowiada ona m.in. o historii klubów, planach oraz nadziejami związanymi z tym przedsięwzięciem.

eSpeedway.pl: Informacje o lidze francuskiej pojawiły się w grudniu 2016. Kiedy zrodził się pomysł założenia własnych rozgrywek we Francji i kto to zainicjował?
Lydia Robin:
Sam pomysł był wymyślony kilka lat temu przez "starą" Komisję Wyścigów Torowych we Francji. Nowa załoga, której przewodniczy Thierry Bouin, zdecydowała zrobić duży krok naprzód i uczyniła to swoim priorytetem na następnych kilka lat. Dochodzi do tego projekt dziecięcy, który pozwoli młodym zawodnikom dołączyć do naszego sportu.

Jakie są cele i założenia organizatorów rozgrywek w lidze francuskiej?
Po raz pierwszy zauważyliśmy duże zainteresowanie, którego wcześniej nie było, od kilku organizatorów, aby planować żużlowe mecze. W dwóch ośrodkach, zawody się już odbywały, chodzi o Lamothe-Landerron i Mâcon. W Marmande organizowano imprezy w przeszłości, również na ich torze żużlowym, a w La Réole zbudowano tor kilka miesięcy temu, co było częścią tego "żużlowego" projektu. Pierwszym naszym celem jest to, aby nasi zawodnicy mieli więcej meczów w ciągu roku. Mamy trzech czołowych francuskich jeźdźców, czyli Dimitri Bergé, Davida Bellego i Adama Ellisa w "domu", na tyle, na ile będą mogli startować przed francuską publicznością. Chcemy iść krok po kroku, jednak dlaczego nie moglibyśmy stać się ligą profesjonalną w ciągu następnych kilku lat? Kto nie chciałby zapisać się w historii sportu naszego kraju przez pomoc lub jazdę w pierwszy rozgrywkach francuskiej ligi żużlowej?

Na jak dużą publiczność liczą organizatorzy rozgrywek? Czy przewidziane są jakieś dodatkowe atrakcje na stadionach, oprócz samych meczów.
W tej chwili naprawdę nie wiemy, jak spore wsparcie od kibiców, otrzymają kluby. Możemy natomiast zaobserwować, że ludzie są naprawdę podekscytowani tą ligą w krajach europejskich, jak Wielka Brytania, Szwecja, Polska, Niemcy, itd. (uśmiech). Jedyną imprezą z dodatkowymi biegami, będzie ta zorganizowana w Macon 9 września, kiedy to odbędą się również zawody FIM we flat tracku.

W kilku terminach rozgrywane będą po dwa spotkania. Dlaczego zdecydowano o takim formacie?
Celem jest mieć więcej imprez, jednak mamy zawodników, których kalendarz europejskich oraz światowych imprez, również w long tracku, jest dosyć zajęty. Wywarliśmy presję na organizatorach, aby mieli również więcej imprez w long tracku, dlatego 12 meczów w pierwszym roku uważamy za właściwy kompromis. Mamy w tej chwili 4 drużyny, zatem matematycznie, liczba meczów może urosnąć, jeśli jakiś kolejny zespół lub kilka pojawi się w lidze w następnych latach. 2 z 4 klubów goszczą międzynarodowe zawody, również te w long tracku, także w tym roku. Wszystko krok po kroku!

Trzy ośrodki – La Réole, Lamothe Landerron i Marmande, położone są blisko siebie (do 30 km). Czy dzięki temu można liczyć na większą liczbę kibiców, podczas spotkań rozgrywanych w tych ośrodkach?
Ten sport jest nieco bardziej popularny w południowo-zachodniej Francji. Próbowaliśmy organizować zawody żużlowe oraz te w long tracku w całym kraju, jednak większość klubów znajduje się właśnie tam. Kibice również są tam głównie zlokalizowani. Liczymy na więcej, zobaczymy za kilka tygodni!

Jak daleko sięga historia wszystkich 4 klubów – chodzi mi o całkowitą  historię, łącznie w rozgrywkami na długim torze, itd.
Marmande ma "największą" historię ze wszystkich 4 klubów. Były tam zawody w long tracku oraz żużlowe, szczególna impreza odbywała się 13 lipca, w wielkimi, światowymi nazwiskami. Tam jest duża historia. Lamothe było następnym żużlowym torem, zbudowanym na potrzeby organizowania imprez europejskich lub międzynarodowych. Jest on bardzo doceniany przez zawodników. La Réole ma historię z długim torem, który nadal jest czynny. Bardzo dobra załoga, która zbudowała tor żużlowy w 3 tygodnie, gdy tylko dowiedzieli się, że liga wystartuje w roku 2017.  Macon z kolei organizuje imprezy rangi europejskiej już od 5 lat z rzędu.

Tor do klasycznego żużla w La Réole był dopiero niedawno zbudowany. Czy to w związku z planami organizowania w tym miejscu spotkań ligi francuskiej?
Tak, jak już wspomniałam, zbudowali go, aby być w lidze! Mają solidny zespół, jednak wszystkie 4 kluby chcą tytułu mistrzowskiego na koniec roku. W sezonie 2015 oni zbudowali mniejszy długi tor w środku starego i mieli już krajowe zawody, jednak jak tylko usłyszeli o lidze, zburzyli go i przekształcili w tor żużlowy.

Czy możliwa będzie organizacja kolejnych imprez rangi FIM i FIM Europe na nowym torze w La Réole i na nieużywanym od kilkunastu lat Marmande?
Problemem we Francji, jak również zapewne w wielu krajach, jest to, że wszystkie reguły miejskie i krajowe muszą być zgodne z zasadami FIM i FIM Europe. Robienie torów i stadionów, zgodnie z sadami polityków, kosztuje wiele pieniędzy! Dużym problemem w Marmande jest również "sąsiedztwo, dlatego oni nie robili imprez przez tyle lat. Marmande było bardziej skoncentrowane na zawodach długiego toru, na które przychodziło ponad 5000 kibiców każdego roku.

Start rozgrywek zaplanowano na 18 lutego w Marmande. Czy nie obawiacie się o pogodę przy tak wczesnej inauguracji ligi francuskiej?
Wiemy, że pogoda we Francji jest zawsze dobra (uśmiech). Zwłaszcza na południowym zachodzie!. Oczywiście żartuję, pogoda jest nieprzewidywalna i nie mamy nad nią kontroli, dlatego trzymajmy za to kciuki!

Czy, jeśli pogoda pozwoli, nie będzie problemów z odpowiednim przygotowaniem toru w Marmande do jazdy. Nie był on bowiem używany w oficjalnych zawodach przez spory okres czasu.
Ludzie w Marmande wykonali kawał naprawdę dobrej roboty w przygotowaniu toru. Pracowali sporo, aby zrobić go doskonałym dla naszych zawodników oraz kibiców.

Na drugą część rozmowy z Lydią Robin zapraszamy Państwa niebawem.

Relacje Live

PGE EKSTRALIGA
Falubaz Zielona Góra - Cash Broker Stal
niedziela, godzina 16:30

Betard Sparta - MrGarden GKM
niedziela, godzina 16:30

Fogo Unia - Grupa Azoty Unia
niedziela, godzina 19:00

forBET Włókniarz - Get Well Toruń
niedziela, godzina 19:00

NICE 1. LIGA ŻUŻLOWA
Euro Finannce Polonia - Motor Lublin
niedziela, godzina 14:45

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
6 11 +94
2. forBET Włókniarz Częstochowa
6 7 -4
3. Betard Sparta Wrocław
6 7 +20
4. Cash Broker Stal Gorzów
6 6 +19
5. Grupa Azoty Unia Tarnów
6 6 -18
6. Falubaz Zielona Góra
6 4 -8
7. Get Well Toruń
6 4 -41
8. MrGarden GKM Grudziądz
6 3 -62
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
6
11 +83
2. ROW Rybnik 6 8 +75
3. Car Gwarant Start Gniezno 6 8
+40
4. Lokomotiv Daugavpils 6 8 +11
5. Euro Finannce Polonia Piła 5 4 -40
6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 6
4
+26
7. Orzeł Łódź
7 3 -21
8. Arge Speedway Wanda Kraków
6 2
-162
2. Liga Żużlowa
1. MDM Komputery Ostrovia Ostrów 6 9 +65
2. Stal Rzeszów
4 7 +43
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 5
7
+67
4. OK Kolejarz Opole 5 6 +12
5. Iveston PSŻ Poznań
6

5

-28
6. Polonia Bydgoszcz

5

2
-79
7. KSM Krosno 5 0 -80
SGB Premiership
1. Wolverhampton Wolves 8 16 +48
2. Swindon Robins 8 16 +13
3. Belle Vue Aces
7 12 +16
4. Somerset Rebels 7 11 -26
5. Leicester Lions 5 10 +34
6. King's Lynn Stars 5 10 +18
7. Rye House Rockets 7 10 -60
8. Poole Pirates 8 9 -39
Elitserien
1. Smederna Eskilstuna
3
6 +42
2. Dackarna Malilla
3
4
+28
3. Rospiggarna Hallstavik
3
4 +19
4. Västervik Speedway 3
4
+8
5. Vetlanda Speedway
3
2
-11
6. Indianerna Kumla
3
2
-18
7. Masarna Avesta
3
2
-30
8. Lejonen Gislaved
3
0
-38
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Fredrik Lindgren  32
2.  Tai Woffinden  31
3.  Patryk Dudek  24
4.  Maciej Janowski  24
5.  Emil Sajfutdinow 23
6. Artiom Łaguta 21
7.  Matej Žagar  16
8.  Chris Holder 15
9.  Greg Hancock  15
10.  Jason Doyle  14
11.  Bartosz Zmarzlik 13
12.  Nicki Pedersen 10
13. Niels Kristian Iversen  9
14. Przemysław Pawlicki  8
15. Craig Cook  4
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Pacek: Początek sezonu pokaże czy jestem gotowy na ligę

Mateusz Pacek jest wychowankiem Śląska Świętochłowice. 19-latek ma ambitne plany w związku z nadchodzącym sezonem. W roku 2017 występował głównie w rozgrywkach juniorskich, tym razem jednak zawodnik zamierza celować w udział w meczach ligowych. Z popularnym „Osą” porozmawialiśmy również o innych tematach. Zapraszamy do lektury!

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   SoN. Szansa na rozwój czy kaprys żużlowych władz?

Na pewnym znanym sportowym portalu ukazał się wywiad z Armando Castagną, szefem Komisji Wyścigów Torowych CCP FIM. Włoch stwierdził, że Speedway of Nations zostało powołane w celu rozwoju żużla. Czy aby na pewno nowa ogólnoświatowa impreza żużlowa jest szansą na rozwój żużla - tak jak zapewnia szef światowego żużla? Postanowiłem się przyjrzeć temu z bliska.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Wielki powrót Goddena czy jednorazowy wyskok?

Patrząc na rynek żużlowych silników można zauważyć, że od kilkunastu lat totalnym dominatorem jest marka GM. Włoskich silników używa niemal cała żużlowa populacja zawodników. Zdarzały się wyjątki, gdy któryś z zawodników miał zamontowany silnik Jawy czy GTR. W tym roku swój produkt przedstawiła firma Godden, która swoje triumfy święciła głównie w latach 80. i 90. XX wieku.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu