eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 81
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Lydia Robin: Mamy nadzieję na dwie ligi w przyszłości
 2017-02-05 12:13:31  Stanisław Wrona    inf. własna

Wielkimi krokami zbliża się start rozgrywek League Nationale de Speedway. Zapraszamy na 2. część rozmowy z członkiem Komisji Wyścigów Torowych we Francji, Lydią Robin, w której poruszyliśmy m.in. sprawę przyszłości ligi francuskiej, popularności żużla w tym kraju oraz dmuchanych band na stadionach.

Start rozgrywek zaplanowano już na 18 lutego, kiedy to w Marmande odbędą się dwa pierwsze ligowe pojedynki. Pierwszą część rozmowy, którą niedawno zaprezentowaliśmy, mogą Państwo znaleźć TUTAJ.

eSpeedway.pl: W ostatnich kilku latach regularnie na stadionach w Mâcon i Lamothe – Landerron rozgrywane są zawody rangi FIM Europe. Czy cieszą się dużym zainteresowaniem i czy ta organizacja okazała się słusznym pomysłem?
Lydia Robin:
Mâcon i Lamothe zawsze organizowali bardzo dobre zawody rangi europejskiej. W Lamothe publiczność była liczniejsza, ponieważ jest ono położone w regionie Francji, który jest związany bardziej ze sportem. Mâcon jest wielkim francuskim ośrodkiem motocrossowym, a niektórzy kibice żużla zbudowali tam tor oraz stworzyli klub kilka lat temu. Nie mają zbyt wielu ludzi do pracy przy klubie, jednak kochają ten sport i organizują zawody bardzo dobrze! Marzeniem właściciela klubu z Lamothe było z kolei stworzenie własnej drużyny żużlowej. Dzięki pomocy wszystkich ludzi z Komisji Wyścigów Torowych we Francji, możemy wspólnie pracować nad naszym projektem i uczyniliśmy to realnym.

Czy planujecie organizować rozgrywki regularnie, co roku? Czy zakładacie w kolejnych latach większą liczbę spotkań i w przyszłości być może jeszcze jakieś nowe kluby/stadiony do rozgrywek ligi francuskiej? Od czego to zależy?
Na tyle, na ile jesteśmy wszyscy tym zainteresowani, naszym celem jest oczywiście prowadzenie rozgrywek przez wiele kolejnych lat. Mamy również nadzieję na dwie ligi o różnych poziomach, w przyszłości, tak jak ma to miejsce w wielu krajach! Widzimy wielkie zainteresowanie wśród naszych czołowych zawodników, jest ono również spore wśród tych zagranicznych! W prasie mówi się sporo o lidze, francuska telewizja sportowa jest tym również zainteresowana. Jesteśmy w tym wszystkim razem i sprawiamy, że tak tworzy się historia.

Wiemy, że w składach zespołów będzie jedno miejsce dla zawodnika, startującego w klasie 250cc. Zakładam, że ma to na celu poprawę umiejętności młodych zawodników, którzy nie są jeszcze gotowi do startów na motocyklach w klasie 500cc?
Dla zawodnika z klasy 250 cc przypisany będzie numer 7 w składach. Pozwalamy im znaleźć się w zespołach, aby mieli więcej zawodów, podobnie jak ci z klasy 500cc. Oczywiście możliwość startów przeciwko zawodnikom z klasy 500cc będzie dla nich bardzo ekscytująca.

Jedną z zawodniczek w klasie 250cc będzie 22-letnia Audrey Dupuy. Czy inne dziewczyny również interesują się startami na żużlu i ewentualnymi występami w lidze francuskiej?
Audrey jest jedyną dziewczyną, startującą indywidualnie na motocyklu, jeśli chodzi o wszystkie francuskie wyścigi torowe. Ona zaczęła kilka lat temu w klasie 125 cc i kontynuuje jazdę w klasie 250 cc.

Przy obecności jednego zawodnika z klasy 250cc, w meczu wystąpi dwóch.  Obecność zawodników w tej klasie jest znana choćby w 2. lidze niemieckiej, jednak tam spotkania rozgrywane są w formie czwórmeczów i w biegu startuje 4 zawodników z klasy 250cc. W meczach ligi francuskiej zawodnicy z klasy 250 cc będą rywalizować z zawodnikami z klasy 500cc, czy planujecie jakieś inne rozwiązanie?
Nie mamy już większej liczby zawodników w klasie 250 cc na ten sezon. Jednak dlaczego mieliby się nie pojawić w następnych latach, gdy liga się rozwinie? Wówczas może będziemy mieli zawodników z klasy 250 cc pod numerami 6 i 7, dzięki czemu mogliby oni rywalizować tylko między sobą.

W tej chwili w składach znajdują się trzy bardziej znane nazwiska – David Bellego, Dimitri Bergé i Brytyjczyk Adam Ellis. Czy liczycie na zainteresowanie występami w lidze francuskiej innych obcokrajowców w trakcie rozgrywek lub w kolejnych sezonach?
Adam Ellis jest w 50% Francuzem i zaczął startować we Francji wiele lat temu! (uśmiech) (urodzony w Marmande w roku 1996, syn brytyjskich rodziców; starty w Anglii zaczął w roku 2012 - przyp. red.) W ostatnich tygodniach mieliśmy spore zainteresowanie od zagranicznych zawodników, którzy kontaktowali się z francuskimi menedżerami. W ciągu 1. roku działalności naszej ligi, celem jest, aby nasi zawodnicy jeździli więcej, jednak być może jacyś zagraniczni pojawią się w kilku następnych meczach. W tej chwili wiedzą to tylko menedżerowie!


2 lutego w Marmande odbyła się konferencja prasowa, na której zaprezentowano składy wszystkich 4 drużyn, które wystąpią w pierwszych rozgrywkach League Nationale de Speedway w historii.

Problemem przy kontraktowaniu zawodników zagranicznych może być chyba spora odległość, którą musieliby oni pokonać, aby dostać się do obiektów żużlowych we Francji?
Wszyscy obcokrajowcy, którzy się z nami kontaktowali, byli gotowi przyjechać, pomimo odległości. Nie kontaktowaliśmy się z nimi, sami się do nas zgłaszali, gdy zaprezentowaliśmy informacje o lidze w mediach społecznościowych.

Czy widać poprawę popularności żużla w Waszym kraju, dzięki sukcesom Dimitri Berge w roku 2016? Wygrał on bowiem Indywidualne Mistrzostwa Europy Juniorów i jeden z finałów Indywidualnych Mistrzostw Świata Juniorów, kończąc tę rywalizację na 5. miejscu.
Oczywiście Dimitri Bergé i David Bellego, sprawili, że francuscy kibice, bardziej zaczęli interesować się speedway'em, w końcu są oni świetnymi zawodnikami. Wcześniej robili to również inni, jak choćby Philippe Bergé (ojciec Dimitri) i na przykład Sébastien i Mathieu Trésarrieu, którzy startowali w Wielkiej Brytanii. To zawsze wielka przyjemność dla wszystkich kibiców we Francji, gdy mogą śledzić poczynania Dimitri, Davida i Adama w internecie, w ciągu roku.

Czy planując rozgrywki ligowe i tworząc regulamin, wzorowaliście się na którymś z zagranicznych krajów?
Plany nad ligą zrodziły się już wiele lat temu, jednak nigdy nie ujrzały światła dziennego, ponieważ przez ostatnich kilka lat nie było zbyt wielu ludzi, którzy mogli nad tym pracować. Kilka miesięcy temu zmieniła się Komisja Wyścigów Torowych, w której jest więcej młodych ludzi i zorganizowaliśmy rozgrywki ligowe oraz otworzyliśmy szkołę do wyścigów na długim torze i na trawie (long track i grass track). To były dwa wielkie cele naszej komisji. W ostatnich kilku miesiącach pracowaliśmy zatem sporo, aby ustalić zasady i zbudować ligę, wspólnie pomagając klubom zbudować drużyny oraz zadbać o dane administracyjne.

Czy na wszystkich 4 stadionach będą zamontowane stałe dmuchane bandy? Czy kluby będą je od siebie nawzajem wypożyczać? Pamiętamy, że w każdym terminie zawody będą rozgrywane tylko na jednym obiekcie.
Komisja Wyścigów Torowych, razem z Francuską Federacją Motocyklową, kupiła dmuchane bandy 5 lat temu oraz nowe w poprzednim roku, ponieważ stare nadal nie spełniały wymagań dla zawodów rangi FIM. Jedynie w La Réole owal żużlowy umiejscowiony jest w środku długiego toru, dlatego nie potrzebują tam dmuchanych band. Na wszystkie spotkania, każdy z klubów, wypożyczał będzie dmuchane bandy od Komisji Wyścigów Torowych.

Relacje Live

PGE EKSTRALIGA
Falubaz Zielona Góra - Cash Broker Stal
niedziela, godzina 16:30

Betard Sparta - MrGarden GKM
niedziela, godzina 16:30

Fogo Unia - Grupa Azoty Unia
niedziela, godzina 19:00

forBET Włókniarz - Get Well Toruń
niedziela, godzina 19:00

NICE 1. LIGA ŻUŻLOWA
Euro Finannce Polonia - Motor Lublin
niedziela, godzina 14:45

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
6 11 +94
2. forBET Włókniarz Częstochowa
6 7 -4
3. Betard Sparta Wrocław
6 7 +20
4. Cash Broker Stal Gorzów
6 6 +19
5. Grupa Azoty Unia Tarnów
6 6 -18
6. Falubaz Zielona Góra
6 4 -8
7. Get Well Toruń
6 4 -41
8. MrGarden GKM Grudziądz
6 3 -62
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
6
11 +83
2. ROW Rybnik 6 8 +75
3. Car Gwarant Start Gniezno 6 8
+40
4. Lokomotiv Daugavpils 6 8 +11
5. Euro Finannce Polonia Piła 5 4 -40
6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 6
4
+26
7. Orzeł Łódź
7 3 -21
8. Arge Speedway Wanda Kraków
6 2
-162
2. Liga Żużlowa
1. MDM Komputery Ostrovia Ostrów 6 9 +65
2. Stal Rzeszów
4 7 +43
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 5
7
+67
4. OK Kolejarz Opole 5 6 +12
5. Iveston PSŻ Poznań
6

5

-28
6. Polonia Bydgoszcz

5

2
-79
7. KSM Krosno 5 0 -80
SGB Premiership
1. Wolverhampton Wolves 8 16 +48
2. Swindon Robins 8 16 +13
3. Belle Vue Aces
7 12 +16
4. Somerset Rebels 7 11 -26
5. Leicester Lions 5 10 +34
6. King's Lynn Stars 5 10 +18
7. Rye House Rockets 7 10 -60
8. Poole Pirates 8 9 -39
Elitserien
1. Smederna Eskilstuna
3
6 +42
2. Dackarna Malilla
3
4
+28
3. Rospiggarna Hallstavik
3
4 +19
4. Västervik Speedway 3
4
+8
5. Vetlanda Speedway
3
2
-11
6. Indianerna Kumla
3
2
-18
7. Masarna Avesta
3
2
-30
8. Lejonen Gislaved
3
0
-38
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Fredrik Lindgren  32
2.  Tai Woffinden  31
3.  Patryk Dudek  24
4.  Maciej Janowski  24
5.  Emil Sajfutdinow 23
6. Artiom Łaguta 21
7.  Matej Žagar  16
8.  Chris Holder 15
9.  Greg Hancock  15
10.  Jason Doyle  14
11.  Bartosz Zmarzlik 13
12.  Nicki Pedersen 10
13. Niels Kristian Iversen  9
14. Przemysław Pawlicki  8
15. Craig Cook  4
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Pacek: Początek sezonu pokaże czy jestem gotowy na ligę

Mateusz Pacek jest wychowankiem Śląska Świętochłowice. 19-latek ma ambitne plany w związku z nadchodzącym sezonem. W roku 2017 występował głównie w rozgrywkach juniorskich, tym razem jednak zawodnik zamierza celować w udział w meczach ligowych. Z popularnym „Osą” porozmawialiśmy również o innych tematach. Zapraszamy do lektury!

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   SoN. Szansa na rozwój czy kaprys żużlowych władz?

Na pewnym znanym sportowym portalu ukazał się wywiad z Armando Castagną, szefem Komisji Wyścigów Torowych CCP FIM. Włoch stwierdził, że Speedway of Nations zostało powołane w celu rozwoju żużla. Czy aby na pewno nowa ogólnoświatowa impreza żużlowa jest szansą na rozwój żużla - tak jak zapewnia szef światowego żużla? Postanowiłem się przyjrzeć temu z bliska.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Wielki powrót Goddena czy jednorazowy wyskok?

Patrząc na rynek żużlowych silników można zauważyć, że od kilkunastu lat totalnym dominatorem jest marka GM. Włoskich silników używa niemal cała żużlowa populacja zawodników. Zdarzały się wyjątki, gdy któryś z zawodników miał zamontowany silnik Jawy czy GTR. W tym roku swój produkt przedstawiła firma Godden, która swoje triumfy święciła głównie w latach 80. i 90. XX wieku.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu