Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 4
  eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 143
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Niels-Kristian Iversen: Oni chcą zniszczyć ten sport
 2016-10-19 13:00:59  Stanisław Wrona    inf. własna

Od kilku lat Niels-Kristian Iversen jest czołowym Duńczykiem, startującym na torach europejskich. Zapraszamy na obszerną rozmowę, w której wyraża on swój zdecydowany sprzeciw odnośnie pomysłu wprowadzenia dla zawodników limitu lig, w których mogą startować oraz mówi m.in. o swoich planach na przyszłość w Polsce i Szwecji.

Niedawno na swoim koncie na twitterze wyraziłeś niezadowolenie z chęci ograniczenia zawodnikom liczby lig, w których mogą startować, przez władze polskiej ekstraligi. Czy mógłbyś rozwinąć, co miałeś na myśli?
– Sądzę, że ludzie nieco źle zrozumieli to, co chciałem przekazać. Oczywiście w tym sezonie jeździłem w czterech ligach, jednak równie dobrze mogę startować tylko w dwóch. Nie w tym tkwi problem. Moja domowa liga, jest dla mnie ważna, jako dla duńskiego zawodnika. Jeśli te zasady weszłyby w życie, myślę że większość zawodników zrezygnowałaby z tych rozgrywek i być może za rok, półtora ta liga przestałaby istnieć. Myślę, że to byłaby wielka strata dla nas w Danii, ponieważ prawdopodobnie zawodnicy – dwudziestu, trzydziestu lub czterdziestu najlepszych na świecie, wybrałoby oczywiście Polskę i Szwecję. Co stałoby się z pozostałymi ligami, jak choćby niemiecką, duńską? Te ligi z pewnością sporo na tym ucierpią, ponieważ w tej chwili mamy jakieś zainteresowanie telewizji rozgrywkami w Danii i możemy jej sprzedać lepszy produkt. Bez zawodników, takich jak choćby ja, czy najlepsi duńscy, sądzę, że będzie trudno cokolwiek poprawić. Sądzę, że to byłaby strata dla całego speedway’a. Nie myślę tak bardzo o samym sobie, choć oczywiście wolałbym jeździć w większej ilości lig. Mogę jednak startować w Polsce i w Szwecji, jak wielu pozostałych, to nie jest problem, chodzi jednak o żużel. Myślę, że ważnym jest fakt, że mamy wiele lig. Potrzebujemy większej ilości krajów, aby go rozwijać. Ten sport  nie jest taki popularny, oczywiście w Polsce jest i wszystko w tym kraju jest odpowiednie, dlatego każdy chce tu jeździć. Sądzę jednak, że ważnym jest, aby sytuacja w innych krajach również była dobra. Cały czas mówi się o „lidze mistrzów”, czy podobnych sprawach, jednak kto w niej pojedzie, jeśli liczyć będą się tylko Polska i Szwecja? O to mi w tym wszystkim właśnie chodzi. Mam nadzieję, że rozważą to pod tym kątem, ponieważ myślę, że potrzebujemy tego sportu w wielu krajach.

Zakładając, że docelowo większość zawodników wybrałaby starty w Polsce i Szwecji, bo to te kierunki cieszą się największą popularnością, całkowicie obniżyłby się poziom rozgrywek w Anglii, Danii, ale również w słabszych żużlowo krajach, jak choćby w Czechach, czy Niemczech.
– Właśnie tak do dostrzegam – te decyzje mogą być kluczowe, jeśli chodzi o egzystencję rozgrywek w kilku krajach. To byłaby katastrofa dla tych mniejszych krajów, jak również Dania. Mam wielu sponsorów w swoim kraju. Podobnie w przypadku ligi angielskiej, choć to mogłoby przekonać kilku zawodników do powrotu do tych rozgrywek. Gdyby wrócili do Elite League, to dałoby im prawie 40 imprez w sezonie. W Szwecji jest z kolei tylko 14 pewnych, więc być może niektórzy zdecydowaliby się na jazdę w Anglii, właśnie z powodu większej ilości spotkań. Jeśli zostalibyśmy przy tylko dwóch ligach, nie mielibyśmy zbyt wielu spotkań, być może angielska liga mogłaby w pewien sposób na tym właśnie skorzystać. Nie wiem sam. To tylko moje osobiste zdanie. Sądzę, że to byłoby ciężkie dla tych mniejszych narodowości i mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. Myślę, że zawodnicy powinni zdecydować, czego chcą. Jeśli możesz jechać w kilku ligach, powinieneś to robić, ponieważ nie każdy w Polsce zarabia dobre pieniądze. Zdobywając tylko cztery punkty w każdym spotkaniu, można potrzebować kilku startów np. w lidze niemieckiej, duńskiej, aby więcej zarobić. Taki jest mój punkt widzenia na tę sprawę.

Być może prawo w Unii Europejskiej nie do końca pozwala na wprowadzenie takiego ograniczenia, pod kątem blokowania możliwości pracy?
– Nie znam się na regulacjach. Nie jestem prawnikiem, ani specjalistą w tej dziedzinie. Nie mogę się zatem wypowiedzieć na ten temat. Mogę tylko zwrócić uwagę na to, co o tym myślę. Oczywiście ponieważ jestem Duńczykiem, tamtejsza liga wiele dla mnie znaczy. Mam tam wielu sponsorów, jestem mocno związany ze swoim klubem, rodzinnym miastem i wszystkim innym. Patrzę na to z tej perspektywy. Tak to właśnie wygląda.

-------

W ostatnim czasie podano do wiadomości, że zawodnicy będą mogli, oprócz startów w polskiej ekstralidze, wybrać jeszcze jedną ligę oraz startować w swojej narodowej. Czy to cokolwiek zmienia?
– Nadal nie widzę sensu, w tym co robią. Myślę, że to do zawodników powinna należeć decyzja, w ilu ligach chcą startować. Jeśli w polskiej ekstralidze to robią, to ona jest priorytetem, w porządku. Tak może być, jednak zawodnicy powinni wybierać, gdzie chcą jeździć. Nie wiem dlaczego, którykolwiek zespół lub klub miałby wywierać naciski, na to, co mamy robić.

To na pewno będzie stanowić problem, m.in. dla Ciebie, ponieważ w kilku ostatnich latach startowałeś w Danii, Polsce, Szwecji i Anglii.
– To prawda, sam będę musiał dokonać wyboru, ponieważ brałem udział w czterech rozgrywkach. Nadal uważam jednak, że to bezcelowe. Każdy powinien być w stanie decydować za siebie, co ma robić. Według mojej opinii oni będą mieli zamiar to kontynuować i w kolejnym sezonie zarządzą sytuację, w której zostanie ekstraliga oraz tylko jedna dodatkowa liga. To zabije pozostałe ligi. Oni chcą zniszczyć ten sport. Wówczas zostanie tylko Polska, zatem śmiało, niech robią tak dalej…

Czyli według Ciebie ostateczna wersja tego przepisu sprowadzi się do startów tylko i wyłącznie w dwóch ligach i obecny, prognozowany zapis jest zaledwie pierwszym krokiem w ich planach?
– Tak słyszałem. To mają zamiar zrobić w kolejnym roku, czyli w 2018. To byłaby katastrofa dla małych lig, dlatego, sądzę, że to źle się skończy. Jeśli będę mógł jeździć tylko w ekstralidze i w Danii, będzie to tragedia również dla mnie, jak i pozostałych duńskich zawodników. To może skończyć się na tym, że zostaniemy w końcu zmuszeni z rezygnacji z jazdy w naszym kraju i duński speedway upadnie, jeśli nie będzie miał dobrej ligi. To zmierza właśnie w tym kierunku.

Może się również okazać, że w przypadku przełożenia w Polsce meczu np. na środę, będziesz i tak zmuszony zrezygnować ze startu w swojej narodowej lidze, na rzecz tego pojedynku. Taka sytuacja nie została w ogóle wyjaśniona w tych prognozowanych zapisach.
– Z tym jeszcze można się zgodzić, jednak nie powinni za nas decydować, w ilu ligach możemy jeździć, ponieważ mogę brać udział w Grand Prix, Indywidualnych Mistrzostwach Europy, turniejach par, meczach kontrolnych, jak ten z Niemcami oraz wielu innych otwartych imprezach, a nie mogę jechać w lidze. Nie będę mógł startować w 5 meczach w sezonie w Danii, a np. wezmę udział we wszystkich innych wydarzeniach. Według mnie to szaleństwo.

Jaki jest zatem cel tego wszystkiego? Wszyscy, z którymi do tej pory rozmawiałem, są przeciwni takiemu rozwiązaniu. Wydaje się ono niezbyt rozsądne.
– Myślę, że to złe rozwiązanie, nie sądzę, żeby ta decyzja była właściwa. Niektórzy mogą mieć inne zdanie na ten temat, jednak dla mnie to coś złego. Zdaję sobie sprawę, że dla wielu polskich zawodników, startujących tylko w dwóch ligach, nie będzie mieć to znaczenia. Dla mnie to jednak coś poważnego i oczywiście nie mogę być z tego powodu zadowolony (śmiech).

Jeszcze kilka słów na temat tego pojedynku towarzyskiego w Dohren z Niemcami. Zostałeś zaproszony i to ostatni Twój występ przed podróżą do Melbourne, na decydującą rundę tegorocznej Speedway Grand Prix. Czy zawsze z przyjemnością bierzesz udział w tego typu imprezach?
– To z pewnością lepsze niż całkowity brak startów. W poprzednim tygodniu miałem jeden występ w Anglii, a poprzednio jechałem w Grand Prix w Toruniu. To tylko jeden występ na tydzień, a to niezbyt wiele. Chciałem utrzymać rytm jazdy przed podróżą do Australii. To jeden z powodów, dla których wystąpiłem w Dohren. W ubiegłym roku jechałem w zawodach w Cloppenburgu. Podobało mi się, było ciekawie. Nie miało to może zbyt wiele wspólnego z prawdziwym speedway’em, jak możemy zauważyć, a choćby ten obiekt w Dohren jest nieco inny od tych, które oglądamy normalnie. Tor się różni, można na nim zatem przetestować silniki i inne rzeczy. To może impreza mniejszej rangi, nadal jednak byłem na motocyklu, bawiłem się ściganiem, wyjechałem na tor i cieszyłem się tym. Mam nadzieję, że każdy miło spędził czas.

Byłeś drugi w Indywidualnych Mistrzostwach Elite League, o których wspomniałeś. Czy widziałeś szansę na zwycięstwo w tamtym turnieju? Ponieważ tor w Coventry w poprzedzającą sobotę nie nadawał się do ścigania.
– To prawda, tor nie był zbyt dobry, jednak tak to już wyglądało. W poprzednich czterech tego typu imprezach, w których wziąłem udział, kończyłem zmagania na drugim miejscu.

Być może w kolejnym roku uda się zwyciężyć?
– Wszystko wskazuje na to, że nie wystąpię w tych zawodach w kolejnym sezonie, z powodu przepisów, które chcą wprowadzić. Zobaczymy, jak się to potoczy. To będzie również spory problem dla zawodników z Australii. Jeśli nie będą jeździć w Anglii, nie dostaną wizy. Oni tego potrzebują, muszą zatem startować na Wyspach Brytyjskich, aby ją otrzymać.

Może dlatego chociaż z tego powodu, działacze będą zmuszeni do zmiany swoich planów?
– Tak, w innym wypadku ci zawodnicy będą zmuszeni zrezygnować z jazdy w Szwecji, a zostać tylko w Polsce i w Anglii. To zatem również nie jest dobre rozwiązanie dla szwedzkiego żużla.

Gdy rozmawialiśmy w ubiegłym roku, mówiłeś, że nie lecisz do Australii na żadne dłuższe wakacje, a w zasadzie na same zawody, prawda?
– Tak, podobna sytuacja będzie miała miejsce w tym roku.

I ponownie jest to związane z urodzinami Twojej córki?
– Dokładnie tak (uśmiech).

W jakim jest wieku?
– Ma trzy lata.

Rozumiem, że dlatego, również i tym razem, chcesz spędzić z nią jak najwięcej czasu?
– Zdecydowanie. Dlatego przylatuję z Australii, urządzamy urodziny i następnie udam się wspólnie z rodziną na jakieś wakacje.

W ostatnim czasie pojawiły się plotki, że przedłużyłeś już swój kontrakt w polskiej lidze ze Stalą Gorzów. To prawda, czy nie możesz powiedzieć zbyt wiele na ten temat?
– W tej chwili nie mogę tego potwierdzić. Nie podpisałem jeszcze jednak żadnego kontraktu na przyszły rok, zarówno ze Stalą, jak i z żadnym innym klubem. Oczywiście było zainteresowanie moją osobą ze strony pozostałych ekip i muszę pomyśleć nad swoją przyszłością, jednak nie mogę powiedzieć nic więcej. Nadal niczego nie podpisałem. Wszystko jest jeszcze sprawą otwartą, zobaczymy, jak się zakończy.

Który scenariusz byłby dla Ciebie lepszy – pozostać w Stali, w której jeździłeś w ostatnich latach, czy może zacząć coś nowego, w którymś z innych klubów?
– Gorzów był dla mnie odpowiedni, to dobry klub. Cieszyłem się z jazdy w tej drużynie, ale czasami dobrze jest również coś zmienić, zdobyć nowe doświadczenia. Nie wiem, czy to właściwy czas na zmianę, czy nie (uśmiech), to oczywiście jednak ważna decyzja. Do tej pory jestem w dobrym kontakcie z klubem z Gorzowa, odnośnie startów w kolejnym sezonie. Zobaczymy, jak to się zakończy.

Jak wspomniałeś, nie wiesz, czy to dobry czas na nowy początek w Polsce. Chcę jednak nawiązać do sytuacji w Kumli. Być może będziesz zmuszony opuścić zespół, w którym startowałeś wiele lat, ponieważ oni nadal mają problemy. Jestem przekonany, że nie uregulowali jeszcze z Tobą wszystkich zaległości za zakończony sezon. Co zatem myślisz o swojej przyszłości w szwedzkiej lidze oraz o tym, co dzieje się w Indianernie?
– Oczywiście sytuacja nie jest zbyt dobra. Rozmawiam z nimi regularnie i próbują załatwić ten problem. Mam nadzieję, że uda im się to naprawić. Nie mogę powiedzieć, czy zostanę tam w kolejnym sezonie. Jak na razie rozmawiałem z klubem i mówiłem, że nie będę negocjował nowego kontraktu, zanim sprawy z tego roku nie zostaną załatwione. Wszystko jest pod kontrolą, jednak jak na razie nie wiem, co się tam wydarzy.

Czy w związku z tym rozmawiałeś z innymi klubami?
– Inne kluby kontaktowały się ze mną, jednak oczywiście również w Szwecji niczego do tej pory nie podpisałem.

Dziękuję bardzo za rozmowę i życzę powodzenia w turnieju w Melbourne oraz w kolejnym sezonie. Do zobaczenia w roku 2017.
– Również dziękuję.

Pierwszą część rozmowy przeprowadzono po turnieju Speedway Grand Prix w Toruniu, drugą przy okazji meczu towarzyskiego Niemcy – Reszta Świata, który odbył się 15 października 2016 w Dohren.

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

2

4

+34

2. KS Apator Toruń 2 2 +16
3. ebut.pl Stal Gorzów 2 2 -8
4.  Betard Sparta Wrocław 2 2 +6
5 Novyhotel Falubaz Zielona Góra 2 2 0
6. Fogo Unia Leszno 2 2 -24
7.  Tauron Włókniarz Częstochowa 1 0 -4
8.  ZOOleszcz GKM Grudziądz 2 0 -24
 2. Speedway Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno  2 4 +10
2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 2 2 +7
3. Texom Stal Rzeszów 1 2 +18
4. INNPRO ROW Rybnik 1 2 +6
5. Arged Malesa Ostrów 2 2 +12
6. #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  1 0 -6
7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź 1 0 -16
8. Energa Wybrzeże Gdańsk 1

0

-29
Krajowa Liga Żużlowa
1   Polonia Piła 1 2 +18
2.   Trans MF Landshut Devils 1 2 +6
3. Optibet Lokomotiv Daugavpils 1 2 +6
4.  Ultrapur Start Gniezno 1 2 -4
5. Unia Tarnów 1 0 -8
6. OK Bedmet Kolejarz Opole  1 0 -18





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 158
2.  Fredrik Lindgren 150
3. Martin Vaculik 125
4. Jack Holder  123
5. Leon Madsen 111
6. Robert Lambert 108
7. Daniel Bewley 104
8. Jason Doyle 96
9.  Max Fricke 83
10. Patryk Dudek 76
11.  Tai Woffinden 64
12.  Mikkel Michelsen 56
13.  Kim Nilsson 44
14. Maciej Janowski 43
15.  Anders Thomsen 36
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen 52
2.  Leon Madsen 44
3.  Janusz Kołodziej 42
4.  Patryk Dudek 33
5.  Andrzej Lebiediew 33
6.  Dominik Kubera 30
7.  Kai Huckenbeck 30
8.  Kacper Woryna 27
9.  Antonio Lindbeack 25
10.  Dimitri Berge 24
11. Adam Ellis  22
12.  Andreas Lyager 20
13.  Szymon Woźnia6 18
14.  Grzegorz Zengot 16
15.  Vaclav Milik  16
16.  Jan Kvech  13
17.  Niels Kristian Iversen 9
18. Maksym Drabik 9
19.  Timo Lahti 5
20.  Norick Blodorn 3

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com/  

 

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu