eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 77
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Pieniądz, pieniądz, pieniądz... A co z żużlem?
 2014-04-04 23:21:49  Mateusz Domański    inf.własna

Jak w tytule, żużlem niewątpliwie zaczyna rządzić pieniądz. Stwierdzenia tego nikt nie może podważyć, jest ono jak najbardziej realistyczne. Czasami zastanawiam się do czego to wszystko zmierza. Na pewno nie w dobrą stronę, mamona wiele zmieniła... Kiedyś speedway był prawdziwym sportem. A teraz? No właśnie, co teraz?

Zacznijmy mniej więcej od początku. W skrócie przypomnijmy sobie czasy dość już nam odległe. Kiedy w polskich ligach jeździli tylko i wyłącznie krajowi zawodnicy. Kiedy motocykle były własnością klubu, a zawodnik nie dostawał żadnej zapomogi na przygotowanie sprzętowe. Teraz... Teraz ściągamy do Polski coraz to nowsze twarze zagraniczne. Zastanawiam się po co. Gdyby nie przepis o obowiązku posiadania danej ilości polskich żużlowców w składzie, pewnie wcale by ich nie było. Za jakiś czas nie będziemy mieli nowych, zdolnych juniorów, ponieważ zamiast szkolić młodzież kluby wolą kupić obcokrajowca. Który nie dość, że żąda ogromne kwoty na tzw. przygotowanie do sezonu, to jeszcze otrzymuje niesłychanie duże pensje za występ w meczu.

Wracając do czasów nam obecnych. Jak dla mnie śmieszną sprawą jest zniesienie KSM. Teraz już w ogóle zacznie wygrywać PIENIĄDZ, a nie drużyna. Dziwna sprawa. Liga z systemem KSM, według mnie, była bardzo dobrym rozwiązaniem. Nie rozumiem komu to przeszkadzało, teraz najbogatsze kluby zaczną zwyciężać, nie będzie się liczyły czysto sportowe emocje, a to kto ile ma "w portfelu". Przez to pojawiają się ogromne problemy w klubach. Przykładem może być kilka drużyn ekstraligowych. Unibax Toruń też nie może być do końca pewny swego. Póki co może i mają najsilniejszy skład w lidze, ale co z tego jak pan Karkosik za rok zrezygnuje i Toruń... No właśnie i u Krzyżaków również pojawią się kłopoty.

Co więcej, trzeba też spojrzeć na to ile kosztuje awans do Enea Ekstraligi. Za przykład weźmy Carbon Start Gniezno. W zeszłym roku w najwyższej polskiej lidze żużlowej, w tym roku ogromne problemy finansowe. Podobnie sytuacja ma się z Renault Zdunek Wybrzeżem Gdańsk, tylko tutaj sytuacja wydaje się być jeszcze gorsza. Gdańszczanie bowiem, już zmagają się z różnymi wadami. Strach pomyśleć co będzie dalej... Wspomnieć by też można o problemach Częstochowy, Wrocławia... I kilku innych klubów. Co z tego, że dążymy do wszelkich udoskonaleń, co z tego, że ciągle sprowadzamy nowych, lepszych (w mniemaniu klubów) zawodników? Wszystko to może zdać się na nic, jeżeli sponsorzy przestaną finansować ten sport, a zarządy drużyn staną się niewypłacalne. I co wtedy? Wtedy żużel może wyginąć, czego niewątpliwie bardzo nie chcemy.

Trzeba o tym pomyśleć. Jest to temat bardzo, bardzo istotny. Ważne, aby odpowiednie osoby w odpowiednim czasie zareagowały na to, co dzieje się w krajowym speedway'u. Niech na tor znów wróci prawdziwa walka, prawdziwy żużel. Oddzielmy sport od pieniądza. Jest to niewątpliwie trudne do zrealizowania, chociażby ze względu na czasy nam współczesne, ale wszystko jest możliwe.

Relacje Live

PGE EKSTRALIGA
Falubaz Zielona Góra - Cash Broker Stal
niedziela, godzina 16:30

Betard Sparta - MrGarden GKM
niedziela, godzina 16:30

Fogo Unia - Grupa Azoty Unia
niedziela, godzina 19:00

forBET Włókniarz - Get Well Toruń
niedziela, godzina 19:00

NICE 1. LIGA ŻUŻLOWA
Euro Finannce Polonia - Motor Lublin
niedziela, godzina 14:45

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
6 11 +94
2. forBET Włókniarz Częstochowa
6 7 -4
3. Betard Sparta Wrocław
6 7 +20
4. Cash Broker Stal Gorzów
6 6 +19
5. Grupa Azoty Unia Tarnów
6 6 -18
6. Falubaz Zielona Góra
6 4 -8
7. Get Well Toruń
6 4 -41
8. MrGarden GKM Grudziądz
6 3 -62
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
6
11 +83
2. ROW Rybnik 6 8 +75
3. Car Gwarant Start Gniezno 6 8
+40
4. Lokomotiv Daugavpils 6 8 +11
5. Euro Finannce Polonia Piła 5 4 -40
6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 6
4
+26
7. Orzeł Łódź
7 3 -21
8. Arge Speedway Wanda Kraków
6 2
-162
2. Liga Żużlowa
1. MDM Komputery Ostrovia Ostrów 6 9 +65
2. Stal Rzeszów
4 7 +43
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 5
7
+67
4. OK Kolejarz Opole 5 6 +12
5. Iveston PSŻ Poznań
6

5

-28
6. Polonia Bydgoszcz

5

2
-79
7. KSM Krosno 5 0 -80
SGB Premiership
1. Wolverhampton Wolves 8 16 +48
2. Swindon Robins 8 16 +13
3. Belle Vue Aces
7 12 +16
4. Somerset Rebels 7 11 -26
5. Leicester Lions 5 10 +34
6. King's Lynn Stars 5 10 +18
7. Rye House Rockets 7 10 -60
8. Poole Pirates 8 9 -39
Elitserien
1. Smederna Eskilstuna
3
6 +42
2. Dackarna Malilla
3
4
+28
3. Rospiggarna Hallstavik
3
4 +19
4. Västervik Speedway 3
4
+8
5. Vetlanda Speedway
3
2
-11
6. Indianerna Kumla
3
2
-18
7. Masarna Avesta
3
2
-30
8. Lejonen Gislaved
3
0
-38
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Fredrik Lindgren  32
2.  Tai Woffinden  31
3.  Patryk Dudek  24
4.  Maciej Janowski  24
5.  Emil Sajfutdinow 23
6. Artiom Łaguta 21
7.  Matej Žagar  16
8.  Chris Holder 15
9.  Greg Hancock  15
10.  Jason Doyle  14
11.  Bartosz Zmarzlik 13
12.  Nicki Pedersen 10
13. Niels Kristian Iversen  9
14. Przemysław Pawlicki  8
15. Craig Cook  4
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Pacek: Początek sezonu pokaże czy jestem gotowy na ligę

Mateusz Pacek jest wychowankiem Śląska Świętochłowice. 19-latek ma ambitne plany w związku z nadchodzącym sezonem. W roku 2017 występował głównie w rozgrywkach juniorskich, tym razem jednak zawodnik zamierza celować w udział w meczach ligowych. Z popularnym „Osą” porozmawialiśmy również o innych tematach. Zapraszamy do lektury!

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   SoN. Szansa na rozwój czy kaprys żużlowych władz?

Na pewnym znanym sportowym portalu ukazał się wywiad z Armando Castagną, szefem Komisji Wyścigów Torowych CCP FIM. Włoch stwierdził, że Speedway of Nations zostało powołane w celu rozwoju żużla. Czy aby na pewno nowa ogólnoświatowa impreza żużlowa jest szansą na rozwój żużla - tak jak zapewnia szef światowego żużla? Postanowiłem się przyjrzeć temu z bliska.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Wielki powrót Goddena czy jednorazowy wyskok?

Patrząc na rynek żużlowych silników można zauważyć, że od kilkunastu lat totalnym dominatorem jest marka GM. Włoskich silników używa niemal cała żużlowa populacja zawodników. Zdarzały się wyjątki, gdy któryś z zawodników miał zamontowany silnik Jawy czy GTR. W tym roku swój produkt przedstawiła firma Godden, która swoje triumfy święciła głównie w latach 80. i 90. XX wieku.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu