POLSKA
Najlepsi spece od tuningu silników zarabiają rocznie milion i więcej złotych. Peter Johns od kilku lat jest numerem 1 wśród tunerów. Zdarzają mu się chwile zapaści, ale są one bardzo krótkie. Od 2011 roku zawodnicy, którzy robią silniki u angielskiego mechanika zdobywają złote medale mistrzostw świata.
Tai Woffinden był rok temu piekielnie szybki i duża w tym zasługa
Johnsa, który mocno zainwestował w swój warsztat (tylko za obrabiarkę do
głowic zapłacił 200 tysięcy funtów), ale dzięki temu kasuje wielkie
pieniądze na tuningu i serwisach. Jeden nowy silnik kosztuje u niego 6
tysięcy euro, za serwis trzeba zapłacić 2,5 tys. euro. Johns ma takie
możliwości, że miesięcznie może zrobić nawet do 25 silników.
Jeśli
przyjmiemy, że 5 jest nowych, a 20 serwisowanych to wyjdzie nam, że
Anglik w ciągu miesiąca ma przychód rzędu 80 tys. euro. Po odliczeniu
kosztów zostanie w jego kieszeni nawet 35 tys. euro, co w przeliczeniu
na złotówki daje około 150 tysięcy. Jeśli takie tempo Johns utrzymałby
przez 12 miesięcy to śmiało można powiedzieć, że zarabia on blisko 2 mln
złotych rocznie. To możliwe. W końcu jeden z duńskich tunerów już dwa
lata temu chwalił się, że zamknął rok zyskiem rzędu 2 mln zł.
Powoli
zaczyna być tak, że to nie zawodnicy, ale najlepsi tunerzy czerpią z
żużla największe korzyści. Czołówka, czyli wspomniany Johns, ale i też Jan Andersson, Fleming Graversen i nasz Ryszard Kowalski (większość z
nich robi średnio 15 silników miesięcznie) kasuje około miliona złotych
rocznie. Nic dziwnego, bo ceny serwisów mają podobne jak u Johnsa, a
silniki też nie są u nich zbyt tanie.
Rok temu Graversen kasował po 4,5
tys. euro za jednostkę napędową. Ale już taki Marcel Gerhard, który w
ostatnim czasie wypadł z pierwszej ligi i eksperymentuje z silnikiem GTR
życzy sobie za swoje nowe cacko 9 tys. euro. Mówi się jednak, że
chętnych nie ma. Chris Harris testuje silniki Gerharda, ale skutek jest
różny.
Tunerom nie ma jednak co zazdrościć. Siedzą w swoich
warsztatach od rana do wieczora, dłubią w silnikach, szukają nowych
rozwiązań. To jest żmudna i bardzo ciężka praca. Dość powiedzieć, że
zrobienie jednego silnika trwa od 2 do 4 dni. Mechanicy mają swoich
pomocników, ale i tak na każdym silniku muszą położyć swoją pieczęć.
Najważniejszym klientom (tak jest z Woffindem u Johnsa) robią wszystko
własnoręcznie, bez niczyjej pomocy. To im się jednak opłaca, bo dobre
występy gwiazd przynoszą im sławę, mnóstwo zamówień, a czasami także
finansowe nagrody od zadowolonych klientów.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Betard Sparta Wrocław |
|
||
2. | Platinum Motor Lublin | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | Tauron Włókniarz Częstochowa | |||
5 | KS Apator Toruń | |||
6. | Fogo Unia Leszno | |||
7. | ZOOleszcz GKM Grudziądz | |||
8. | Enea Falubaz Zielona Góra | |||
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Cellfast Wilki Krosno | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Arged Malesa Ostrów | |||
4. | ROW Rybnik | |||
5. | Texom Stal Rzeszów | |||
6. | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | |||
7. | H.Skrzydlewska Orzeł Łodź | |||
8. | InvestHousePlus PSŻ Poznan |
|
||
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Trans MF Landshut Devils | |||
2. | Ultrapur Start Gniezno | |||
3. | OK Bedmet Kolejarz Opole | |||
4. | Grupa Azoty Unia Tarnów | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Enea Polonia Piła | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Enea Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 2 | 4 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 158 |
2. | Fredrik Lindgren | 150 |
3. | Martin Vaculik | 125 |
4. | Jack Holder | 123 |
5. | Leon Madsen | 111 |
6. | Robert Lambert | 108 |
7. | Daniel Bewley | 104 |
8. | Jason Doyle | 96 |
9. | Max Fricke | 83 |
10. | Patryk Dudek | 76 |
11. | Tai Woffinden | 64 |
12. | Mikkel Michelsen | 56 |
13. | Kim Nilsson | 44 |
14. | Maciej Janowski | 43 |
15. | Anders Thomsen | 36 |
1. | Mikkel Michelsen | 52 |
2. | Leon Madsen | 44 |
3. | Janusz Kołodziej | 42 |
4. | Patryk Dudek | 33 |
5. | Andrzej Lebiediew | 33 |
6. | Dominik Kubera | 30 |
7. | Kai Huckenbeck | 30 |
8. | Kacper Woryna | 27 |
9. | Antonio Lindbeack | 25 |
10. | Dimitri Berge | 24 |
11. | Adam Ellis | 22 |
12. | Andreas Lyager | 20 |
13. | Szymon Woźnia6 | 18 |
14. | Grzegorz Zengot | 16 |
15. | Vaclav Milik | 16 |
16. | Jan Kvech | 13 |
17. | Niels Kristian Iversen | 9 |
18. | Maksym Drabik | 9 |
19. | Timo Lahti | 5 |
20. | Norick Blodorn | 3 |
1. |
Bartosz Zmarzlik | 50 |
2. |
Maciej Janowski | 35+3 |
3. | Patryk Dudek | 35+2 |
4. | Jarosław Hampel | 30 |
5. | Janusz Kołodziej | 28 |
6. | Oskar Fajfer | 25 |
7. | Szymon Woźniak | 25 |
8. | Kacper Woryna | 23 |
9. | Krzysztof Buczkowski | 19 |
10. | Przemysław Pawlicki | 17 |
11. | Dominik Kubera | 15 |
12. | Wiktor Lampart | 14 |
13. | Piotr Pawlicki | 14 |
14. | Wiktor Przyjemski | 14 |
15. | Wiktor Jasińsk | 11 |
16. | Mateusz Cierniak | 10 |
17. | Jakub Miśkowiak | 6 |
18. | Marcin Nowak | 6 |
19. | Adrian Gała | 1 |
20. | Mateusz Świdńicki | 1 |
21. | Bartłomiej Kowalski | 1 |
22. | Hubert Łęgowik | 0 |
http://atlantistsl.com/ |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów