Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 4
  eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 182
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Bosse Wirebrand: To jakaś paranoja
 2012-10-19 08:32:50  Patryk Rojek    inf.własna

Zmiany regulaminu rozgrywek ligowych nie są przedmiotem dyskusji wyłącznie w Polsce, ale również w Szwecji. Tamtejsza federacja zamierza wprowadzić kilka istotnych modyfikacji w porównaniu do ubiegłego sezonu. Bosse Wirebrand, menadżer złotego medalisty Elitserien, VMS Elit Vetlandy w rozmowie z eSpeedway.pl mówi krótko: - To jakaś paranoja.

Bosse, po roku przerwy twój zespół ponownie wywalczył złoty medal Elitserien.
- W przeciągu całego sezonu spisywaliśmy się naprawdę dobrze i nie przeszkadzały temu nawet poważne kontuzje, jakie dotykały naszych zawodników. Przez trzy miesiące musieliśmy sobie radzić bez Jarka Hampela, dwumiesięczną przerwę miał również David Ruud, kontuzji obojczyka nabawił się Jason Crump przez co zabrakło go w kilku spotkaniach, no i w końcu Thomas Jonasson miał mnóstwo problemów ze zdrowiem. Mimo tych wszystkich przeciwności losu, dzięki dobrej postawie młodych zawodników zdołaliśmy osiągnąć bardzo dobry wynik. To właśnie Sajfutdinow, Vaculik i Leon Madsen wzięli na swoje barki ciężar rywalizacji w rozgrywkach Elitserien.

Obecność w składzie takich zawodników to nie tylko gwarancja wysokich zdobyczy punktowych, ale również świetna atmosfera w zespole.
- Mówiąc szczerze nie pamiętam abym kiedykolwiek miał lepszą atmosferę w parkingu, a pracuję w tym klubie już 9 lub 10 lat. W przeciągu całej swojej kariery na stanowisku menadżera, prowadziłem różne zespoły, ale ten jest zdecydowanie najlepszy jaki mógł mi się trafić. 

To efekt twojej pracy.
- Dwa lata temu rozpocząłem budowę nowego zespołu, który będzie w stanie rywalizować o najwyższe cele. Chciałem zakontraktować młodych, ale już doświadczonych zawodników stąd kontrakty z Leonem, Emilem czy Martinem Vaculikiem. To grupa żużlowców, którzy wciąż jeszcze się rozwijają, ale mają za sobą już granicę 21 lat i są gotowi na kolejny krok w swojej karierze. Ponadto, wspaniale się ze sobą dogadują, mają podobne poczucie humoru i utrzymują znakomitą atmosferę w parkingu. Dzięki nim czuję się jakieś 30 lat młodszy.

W finale rozgrywek zmierzyliście się z Piraterną Motala, która broniła złotego medalu. Drużyna Stefana Anderssona stawiła wam mocny opór.
- Piraterna to znakomity zespół, który nie przez przypadek znalazł się w finale Elitserien. Ich również dotknęły problemy zdrowotne poszczególnych zawodników, przez co nie mogli rywalizować w najmocniejszym zestawieniu. W finałowej rozgrywce, Piraci zawiesili poprzeczkę niezwykle wysoko, jednak zdołaliśmy pokonać ubiegłorocznych mistrzów i złote medale przypadły Elit Vetlandzie.

Po tak znakomitym sezonie, najważniejszą kwestią pozostaje chyba utrzymanie składu, ale zdaje się, że nie będzie to łatwe zadanie ze względu na zmiany jakie czekają szwedzki speedway.
- W przyszłym roku będzie obowiązywał nieco inny regulamin. Przede wszystkim obniżono limit punktowy zespołów występujących w Elitserien. Niestety, ze względu na fakt, że mieliśmy udany sezon nie zmieścimy się w tym pułapie. To oznacza ni mniej, ni więcej, że będę musiał pożegnać się z jednym lub dwoma zawodnikami. Powoli zaczynam składać zespół na nowo. Właściwie to mieliśmy już wszystko dograne, ale zmiana przepisów zburzyła naszą wizję składu. Przewiduję, że budowa nowej drużyny zajmie mi około dwóch miesięcy. Mam nadzieję, że uda m się zatrzymać możliwie najwięcej zawodników, którzy startowali w barwach naszego klubu w sezonie 2012. Priorytetem jest przedłużenie kontraktu z liderami.

Wprowadzenie większego limitu punktowego spowoduje wyrównanie szans poszczególnych drużyn. Co Ty o tym sądzisz?
- W ogóle mi się nie podoba ta decyzja. Dla mnie, jako menadżera to kompletna katastrofa! Nie mogę zbudować składu, według własnej wizji takiego, który funkcjonowałby przez kilka sezonów. Co roku muszę rozpoczynać swoją pracę na nowo, szukać zawodników, negocjować pewne zapisy w kontraktach itd. Moim celem było oparcie drużyny na żużlowcach, którzy mieli kilkuletnie umowy, oczywiście nie mówię tutaj o 4-5 letnich kontraktach, ale takich, które obowiązywałby, przez co najmniej 2-3 sezony. Wówczas byłoby znacznie łatwiej, w końcu nie musiałbym się martwić o to, że w ciągu jednego roku cały zespół trzeba złożyć na nowo. Ze względu na to, że co rok wprowadzane są pewne zmiany muszę negocjować nowe umowy. To jest jakaś paranoja.

Jakie inne zmiany czekają szwedzki żużel?
- Zespoły są zobligowane do tego, aby w podstawowym składzie znalazło się co najmniej trzech szwedzkich zawodników. Zmodyfikowano zapisy odnośnie tzw. gościa. Maksymalny limit dla dwóch żużlowców, którzy będą mieli taki status wynosi 2,0 pkt. Warto dodać, że w ubiegłym sezonie nie było żadnych obostrzeń w tym względzie. Sporo dyskutuje się w kwestii limitu finansowego, jaki będzie obowiązywać w kolejnym roku. W tym sezonie zespoły zobligowane były do stworzenia budżetu na poziomie 2,9 miliona koron szwedzkich. Teraz, jedną z propozycji jest kwota 2,6 miliona koron szwedzkich. Nie zapadły jednak jeszcze ostateczne decyzje w tym względzie.

Trzech Szwedów w jednym zespole, to chyba dobre posunięcie?
- Szczerze? Nie widzę w tym żadnych pozytywów.

Ale w ostatnim czasie szwedzki speedway przeżywa pewien kryzys, wystarczy spojrzeć na listę uczestników mistrzostw świata juniorów, gdzie nie ma tam żadnego zawodnika z Kraju Trzech Koron. Może więc obowiązek startów szwedzkich zawodników to właściwy krok?
- Tak, ale SVEMO zaczęło od złej strony, tutaj kłania się praca u podstaw. Należy zapoczątkować program szkoleniowy dla młodzieży, tak aby młodzi chłopcy mogli ścigać się na motocyklach o pojemności do 80ccm. Sporo zespołów Elitserien w ogóle nie przejmuje się tym problemem, nie mają żadnych szkółek żużlowych. Vetlanda inwestuje naprawdę sporo pieniędzy w to, aby w przyszłości pojawili się nowi zawodnicy. To jest jedyna słuszna droga. SVEMO powinno zmusić wszystkie kluby do tego, aby obligatoryjnie otworzyły szkółki, gdzie młodzi chłopcy mogliby rywalizować na motocyklach o pojemności 80ccm. Dopiero po pięciu, sześciu latach można zbierać owoce takiej pracy i wówczas wprowadzać zmiany w regulaminie mówiące o tym, że w danym zespole ma startować trzech żużlowców ze Szwecji.

Czyli jesteś zdecydowanie przeciw tym zmianom?
- Proszę spojrzeć na pewną prostą kalkulację. Każda z drużyn jest zobligowana do tego, aby mieć w wyjściowym składzie co najmniej trzech szwedzkich żużlowców. To oznacza, że należałoby zakontraktować co najmniej pięciu takich zawodników. Przy ośmiozespołowej lidze potrzebujemy 40 żużlowców! Przecież to jest krok wstecz dla naszej ligi. Produkt, który zaoferujemy kibicom czy telewizji będzie gorszej jakości niż dotychczas. Raz jeszcze podkreślę, SVEMO zaczęło wprowadzać zmiany od złej strony.

Dziękuję za rozmowę
Dziękuję.

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

4

8

+62

2. ebut.pl Stal Gorzów 4 6 +6
3. Betard Sparta Wrocław 4 5 +8
4.  KS Apator Toruń  4 3 +14
5 NovyHotel Falubaz Zielona Góra  4 3 -8
6.  Fogo Unia Leszno 4 2 -43
7.   ZOOleszcz GKM Grudziądz

4

2 -17
8. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa  4 1 -22
 2. Speedway Ekstraliga
1. INNPRO ROW Rybnik   4 8 +38
2.  Cellfast Wilki Krosn 3 6 =22
3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz  4 6 +37
4.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  3 3 +1
5. Arged Malesa Ostrów  3 2 0
6. Texom Stal Rzeszów 3 2 -3
7. Energa Wybrzeże Gdańsk 4 1 -35
8. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź

4

0

-60
Krajowa Liga Żużlowa
1  Trans MF Landshut Devils 2 4 +11
2.  Ultrapur Start Gniezno 3 4 -2
3. Polonia Piła  2 2 +16
4.  Optibet Lokomotiv Daugavpils  3 2 0
5.  OK Bedmet Kolejarz Opole  1 2 -12
6. Unia Tarnów  1 0 -13





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1. Jack Holder  20
2. Jason Doyle 18
3.  Fredrik Lindgren 16
4.  Bartosz Zmarzlik  14
5. Robert Lambert 12
6.  Kai Huckenbeck 11
7. Leon Madsen 10
8.  Dominik Kubera 9
9.  Mikkel Michelsen 8
10. Martin Vaculik 7
11.  Szymon Woxniak 6
12.  Jan Kvech 5
13.  Andrzej Lebiediew 4
14. Daniel Bewley 3
15.  Tai Woffinden 1
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Dominik Kubera
7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu