eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 72
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Polska

  Jeden zawodnik - dwie ligi od sezonu 2016?
 2015-02-05 12:30:43  Redakcja    Przegląd Sportowy

FIM rozważa, by od sezonu 2016 zawodnik mógł startować najwyżej w dwóch ligach. Ograniczenie ma być pierwszym krokiem w kierunku stworzenia Ligi Mistrzów. Żużlowa Liga Mistrzów nie ma większego sensu, jeśli zawodnicy, tak jak to jest obecnie, mogą startować w nieograniczonej liczbie klubów.

Zawodnicy musieliby wybierać, którą drużynę chcieliby reprezentować na arenie międzynarodowej, a którą tylko w rozgrywkach ligowych. W takiej sytuacji trudno też o jakąkolwiek identyfikację żużlowca z konkretnym zespołem.

- Idea ograniczenia i stworzenia czegoś nowego jest fajna i nie można potępiać jej w czambuł, ale warto też dostrzec zagrożenia - mówi nam były trener reprezentacji Stanisław Chomski. - Jak tylko wyjdzie, że FIM chce ograniczenia startów zawodników do dwóch lig to ci zrobią takie larum jak górnicy, kiedy zabiera im się przywileje. Przecież żużlowcom zabrano by możliwość nieograniczonego zarobkowania. Poza tym wybór dwóch lig doprowadziłby do tego, że wszędzie, poza Polską i Szwecją, jeździłyby odrzutki. Ograniczenie zupełnie zmarginalizowałoby ligę angielską, która jest kolebką żużla i wyznacza wiele trendów. Dla samych żużlowców dwie ligi to też trochę mało, żeby utrzymać właściwy rytm. Optimum to trzy starty w ciągu tygodnia - zauważa Chomski.

Zwolennicy ograniczenia startów zawodnika do dwóch lig widzą jednak wiele pozytywów, bo przecież nie tylko o Ligę Mistrzów chodzi. Po pierwsze taki zapis mógłby być lekarstwem na spadającą liczbę licencji. Teraz jest tak, że wąska grupa żużlowców robi za cyrk objazdowy i blokuje miejsce dla młodych zawodników wchodzących na rynek. Po drugie wielu żużlowców popada w przesadę i startuje ponad miarę narażając zdrowie swoje i przeciwników.

- To prawda, że jest grupa zawodników, która jeździ za dużo i taki wybór czasami odbija się na ich zdrowiu a dodatkowo nie osiągają oni swoich strategicznych celów – stwierdza Chomski. - A czy ograniczenie przełożyłoby się na większą liczbę licencji i nowych twarzy? Dania, Anglia i w niewielkim stopniu Szwecja na pewno by na tym skorzystały. Polska już nie, bo my płacimy najwięcej, więc cała ta zagraniczna śmietanka chciałaby u nas jeździć kosztem innych lig. U nas nie byłoby odpływu obcokrajowców, więc za wiele tych wolnych miejsc by się nie zrobiło. W Danii czy Anglii wyglądałoby to inaczej - komentuje trener.

Co trzeba by było zrobić, żeby ograniczenie startów do dwóch lig miało sens? - U nas na pewno należałoby zwiększyć liczbę spotkań, żeby jakoś zrekompensować straty wynikające z zakazu jazdy w Anglii czy Danii - wyrokuje Chomski. - 18 kolejek w Polsce to za mało. Trzeba by zwiększyć ligę, albo wprowadzić dodatkowe rundy w tym systemie, który jest. Przy takim posunięciu dwie ligi plus Grand Prix lub Liga Mistrzów dałoby każdemu wystarczającą liczbę startów. Swoją drogą to zastanawiam się czy próbować w żużlu robić to samo co w piłce nożnej. Speedway nie jest sportem masowym i raczej nim nie będzie. Może więc lepiej byłoby znaleźć inne rozwiązania pozwalające na zwiększenie liczby zawodników. Rok temu w Toruniu miałem 10 zawodników z licencją, którzy nie jeździli. Gdyby były większe możliwości wypożyczania, gdyby rozszerzono instytucję gościa, gdyby organizowano juniorskie czwórmecze to ta grupa miałaby większe szanse rozwoju - kwituje Chomski.

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno


2. Betard Sparta Wrocław


3. Cash Broker Stal Gorzów


4. Falubaz Zielona Góra


5. Włókniarz Częstochowa


6. MrGarden GKM Grudziądz



7. Get Well Toruń



8. Grupa Azoty Unia Tarnów



Nice 1. Liga Żużlowa
1. ROW Rybnik



2. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


3. Lokomotiv Daugavpils


4. Orzeł Łódź


5. Polonia Piła


6. Arge Speedway Wanda Kraków


7. Car Gwarant Start Gniezno


8. Speed Car Motor Lublin



2. Liga Żużlowa
1. Stal Rzeszów

 


2. Polonia Bydgoszcz



3. Ostrovia Ostrów


4. Naturalna Medycyna PSŻ Poznań

 



5. KSM Krosno


6. Kolejarz Opole


7. Unia Kolejarz Rawicz


SGB Premiership
1. Swindon Robins


2. Wolverhampton Wolves



3. Belle Vue Aces


4. Poole Pirates



5. Rye House Rockets



6. Somerset Rebels



7. King's Lynn Stars


8. Leicester Lions


Elitserien
1. Smederna Eskilstuna


2. Vetlanda Speedway



3. Masarna Avesta


4. Dackarna Målilla


5. Lejonen Gislaved


6. Rospiggarna Hallstavik


7. Indianerna Kumla


8. Västervik Speedway


Klasyfikacja SGP
1.  Jason Doyle  
2.  Patryk Dudek  
3.  Tai Woffinden  
4.  Maciej Janowski  
5.  Bartosz Zmarzlik  
6.  Emil Sajfutdinow  
7.  Matej Žagar  
8.  Fredrik Lindgren  
9.  Martin Vaculík  
10.  Chris Holder  
11.  Greg Hancock  
12.  Nicki Pedersen  
13. Przemysław Pawlicki  
14. Artiom Łaguta  
15. Craig Cook  
Współpraca
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Jarosław Krzywosz: Chcę jeździć jak najwięcej

Do nadchodzącego sezonu będzie przystępował z myślą, by wystartować w jak największej liczbie zawodów i zbierać cenne doświadczenie. O minionym sezonie oraz o planach na przyszły rok w rozmowie z portalem eSpeedway.pl opowiada Jarosław Krzywosz.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Kolejne absurdy terminarza rozgrywek

Podczas każdej przerwy między sezonami, klubowi działacze, zawodnicy oraz kibice oczekują pojawienia się terminarza ligowych rozgrywek. Co roku dostajemy jednak porcję niezrozumiałych wyborów oraz kolizji dat, które nie do końca mają związek ze zdrowym rozsądkiem. Przyjrzeliśmy się bliżej temu zagadnieniu, w kontekście opublikowanego terminarza PGE Ekstraligi na sezon 2017.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Nowy team na żużlowym rynku

Sponsorzy coraz mocniej chcą być widoczni w sporcie żużlowym, w związku z czym w ostatnich miesiącach powstają kolejne żużlowe teamy. W nadchodzącym sezonie dołączy kolejny - Holistic-Polska Speedway Team, w którego barwach ujrzymy trójkę zawodników.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu