POLSKA
FIM rozważa, by od sezonu 2016 zawodnik mógł startować najwyżej w dwóch ligach. Ograniczenie ma być pierwszym krokiem w kierunku stworzenia Ligi Mistrzów. Żużlowa Liga Mistrzów nie ma większego sensu, jeśli zawodnicy, tak jak to jest obecnie, mogą startować w nieograniczonej liczbie klubów.
Zawodnicy musieliby wybierać, którą drużynę chcieliby reprezentować na arenie międzynarodowej, a którą tylko w rozgrywkach ligowych. W takiej sytuacji trudno też o jakąkolwiek identyfikację żużlowca z konkretnym zespołem.
- Idea ograniczenia i stworzenia czegoś nowego jest fajna i nie można potępiać jej w czambuł, ale warto też dostrzec zagrożenia - mówi nam były trener reprezentacji Stanisław Chomski. - Jak tylko wyjdzie, że FIM chce ograniczenia startów zawodników do dwóch lig to ci zrobią takie larum jak górnicy, kiedy zabiera im się przywileje. Przecież żużlowcom zabrano by możliwość nieograniczonego zarobkowania. Poza tym wybór dwóch lig doprowadziłby do tego, że wszędzie, poza Polską i Szwecją, jeździłyby odrzutki. Ograniczenie zupełnie zmarginalizowałoby ligę angielską, która jest kolebką żużla i wyznacza wiele trendów. Dla samych żużlowców dwie ligi to też trochę mało, żeby utrzymać właściwy rytm. Optimum to trzy starty w ciągu tygodnia - zauważa Chomski.
Zwolennicy ograniczenia startów zawodnika do dwóch lig widzą jednak wiele pozytywów, bo przecież nie tylko o Ligę Mistrzów chodzi. Po pierwsze taki zapis mógłby być lekarstwem na spadającą liczbę licencji. Teraz jest tak, że wąska grupa żużlowców robi za cyrk objazdowy i blokuje miejsce dla młodych zawodników wchodzących na rynek. Po drugie wielu żużlowców popada w przesadę i startuje ponad miarę narażając zdrowie swoje i przeciwników.
- To prawda, że jest grupa zawodników, która jeździ za dużo i taki wybór czasami odbija się na ich zdrowiu a dodatkowo nie osiągają oni swoich strategicznych celów – stwierdza Chomski. - A czy ograniczenie przełożyłoby się na większą liczbę licencji i nowych twarzy? Dania, Anglia i w niewielkim stopniu Szwecja na pewno by na tym skorzystały. Polska już nie, bo my płacimy najwięcej, więc cała ta zagraniczna śmietanka chciałaby u nas jeździć kosztem innych lig. U nas nie byłoby odpływu obcokrajowców, więc za wiele tych wolnych miejsc by się nie zrobiło. W Danii czy Anglii wyglądałoby to inaczej - komentuje trener.
Co trzeba by było zrobić, żeby ograniczenie startów do dwóch lig miało sens? - U nas na pewno należałoby zwiększyć liczbę spotkań, żeby jakoś zrekompensować straty wynikające z zakazu jazdy w Anglii czy Danii - wyrokuje Chomski. - 18 kolejek w Polsce to za mało. Trzeba by zwiększyć ligę, albo wprowadzić dodatkowe rundy w tym systemie, który jest. Przy takim posunięciu dwie ligi plus Grand Prix lub Liga Mistrzów dałoby każdemu wystarczającą liczbę startów. Swoją drogą to zastanawiam się czy próbować w żużlu robić to samo co w piłce nożnej. Speedway nie jest sportem masowym i raczej nim nie będzie. Może więc lepiej byłoby znaleźć inne rozwiązania pozwalające na zwiększenie liczby zawodników. Rok temu w Toruniu miałem 10 zawodników z licencją, którzy nie jeździli. Gdyby były większe możliwości wypożyczania, gdyby rozszerzono instytucję gościa, gdyby organizowano juniorskie czwórmecze to ta grupa miałaby większe szanse rozwoju - kwituje Chomski.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
2 |
4 |
+34 |
2. | KS Apator Toruń | 2 | 2 | +16 |
3. | ebut.pl Stal Gorzów | 2 | 2 | -8 |
4. | Betard Sparta Wrocław | 2 | 2 | +6 |
5 | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | 2 | 2 | 0 |
6. | Fogo Unia Leszno | 2 | 2 | -24 |
7. | Tauron Włókniarz Częstochowa | 1 | 0 | -4 |
8. | ZOOleszcz GKM Grudziądz | 2 | 0 | -24 |
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Cellfast Wilki Krosno | 2 | 4 | +10 |
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | 2 | 2 | +7 |
3. | Texom Stal Rzeszów | 1 | 2 | +18 |
4. | INNPRO ROW Rybnik | 1 | 2 | +6 |
5. | Arged Malesa Ostrów | 2 | 2 | +12 |
6. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | 1 | 0 | -6 |
7. | H.Skrzydlewska Orzeł Łodź | 1 | 0 | -16 |
8. | Energa Wybrzeże Gdańsk | 1 |
0 |
-29 |
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Polonia Piła | 1 | 2 | +18 |
2. | Trans MF Landshut Devils | 1 | 2 | +6 |
3. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | 1 | 2 | +6 |
4. | Ultrapur Start Gniezno | 1 | 2 | -4 |
5. | Unia Tarnów | 1 | 0 | -8 |
6. | OK Bedmet Kolejarz Opole | 1 | 0 | -18 |
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 3 | 7 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 158 |
2. | Fredrik Lindgren | 150 |
3. | Martin Vaculik | 125 |
4. | Jack Holder | 123 |
5. | Leon Madsen | 111 |
6. | Robert Lambert | 108 |
7. | Daniel Bewley | 104 |
8. | Jason Doyle | 96 |
9. | Max Fricke | 83 |
10. | Patryk Dudek | 76 |
11. | Tai Woffinden | 64 |
12. | Mikkel Michelsen | 56 |
13. | Kim Nilsson | 44 |
14. | Maciej Janowski | 43 |
15. | Anders Thomsen | 36 |
1. | Mikkel Michelsen | 52 |
2. | Leon Madsen | 44 |
3. | Janusz Kołodziej | 42 |
4. | Patryk Dudek | 33 |
5. | Andrzej Lebiediew | 33 |
6. | Dominik Kubera | 30 |
7. | Kai Huckenbeck | 30 |
8. | Kacper Woryna | 27 |
9. | Antonio Lindbeack | 25 |
10. | Dimitri Berge | 24 |
11. | Adam Ellis | 22 |
12. | Andreas Lyager | 20 |
13. | Szymon Woźnia6 | 18 |
14. | Grzegorz Zengot | 16 |
15. | Vaclav Milik | 16 |
16. | Jan Kvech | 13 |
17. | Niels Kristian Iversen | 9 |
18. | Maksym Drabik | 9 |
19. | Timo Lahti | 5 |
20. | Norick Blodorn | 3 |
1. |
Bartosz Zmarzlik | 50 |
2. |
Maciej Janowski | 35+3 |
3. | Patryk Dudek | 35+2 |
4. | Jarosław Hampel | 30 |
5. | Janusz Kołodziej | 28 |
6. | Oskar Fajfer | 25 |
7. | Szymon Woźniak | 25 |
8. | Kacper Woryna | 23 |
9. | Krzysztof Buczkowski | 19 |
10. | Przemysław Pawlicki | 17 |
11. | Dominik Kubera | 15 |
12. | Wiktor Lampart | 14 |
13. | Piotr Pawlicki | 14 |
14. | Wiktor Przyjemski | 14 |
15. | Wiktor Jasińsk | 11 |
16. | Mateusz Cierniak | 10 |
17. | Jakub Miśkowiak | 6 |
18. | Marcin Nowak | 6 |
19. | Adrian Gała | 1 |
20. | Mateusz Świdńicki | 1 |
21. | Bartłomiej Kowalski | 1 |
22. | Hubert Łęgowik | 0 |
http://atlantistsl.com/ |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów