eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 552
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Polska

  Jeden zawodnik - dwie ligi od sezonu 2016?
 2015-02-05 12:30:43  Redakcja    Przegląd Sportowy

FIM rozważa, by od sezonu 2016 zawodnik mógł startować najwyżej w dwóch ligach. Ograniczenie ma być pierwszym krokiem w kierunku stworzenia Ligi Mistrzów. Żużlowa Liga Mistrzów nie ma większego sensu, jeśli zawodnicy, tak jak to jest obecnie, mogą startować w nieograniczonej liczbie klubów.

Zawodnicy musieliby wybierać, którą drużynę chcieliby reprezentować na arenie międzynarodowej, a którą tylko w rozgrywkach ligowych. W takiej sytuacji trudno też o jakąkolwiek identyfikację żużlowca z konkretnym zespołem.

- Idea ograniczenia i stworzenia czegoś nowego jest fajna i nie można potępiać jej w czambuł, ale warto też dostrzec zagrożenia - mówi nam były trener reprezentacji Stanisław Chomski. - Jak tylko wyjdzie, że FIM chce ograniczenia startów zawodników do dwóch lig to ci zrobią takie larum jak górnicy, kiedy zabiera im się przywileje. Przecież żużlowcom zabrano by możliwość nieograniczonego zarobkowania. Poza tym wybór dwóch lig doprowadziłby do tego, że wszędzie, poza Polską i Szwecją, jeździłyby odrzutki. Ograniczenie zupełnie zmarginalizowałoby ligę angielską, która jest kolebką żużla i wyznacza wiele trendów. Dla samych żużlowców dwie ligi to też trochę mało, żeby utrzymać właściwy rytm. Optimum to trzy starty w ciągu tygodnia - zauważa Chomski.

Zwolennicy ograniczenia startów zawodnika do dwóch lig widzą jednak wiele pozytywów, bo przecież nie tylko o Ligę Mistrzów chodzi. Po pierwsze taki zapis mógłby być lekarstwem na spadającą liczbę licencji. Teraz jest tak, że wąska grupa żużlowców robi za cyrk objazdowy i blokuje miejsce dla młodych zawodników wchodzących na rynek. Po drugie wielu żużlowców popada w przesadę i startuje ponad miarę narażając zdrowie swoje i przeciwników.

- To prawda, że jest grupa zawodników, która jeździ za dużo i taki wybór czasami odbija się na ich zdrowiu a dodatkowo nie osiągają oni swoich strategicznych celów – stwierdza Chomski. - A czy ograniczenie przełożyłoby się na większą liczbę licencji i nowych twarzy? Dania, Anglia i w niewielkim stopniu Szwecja na pewno by na tym skorzystały. Polska już nie, bo my płacimy najwięcej, więc cała ta zagraniczna śmietanka chciałaby u nas jeździć kosztem innych lig. U nas nie byłoby odpływu obcokrajowców, więc za wiele tych wolnych miejsc by się nie zrobiło. W Danii czy Anglii wyglądałoby to inaczej - komentuje trener.

Co trzeba by było zrobić, żeby ograniczenie startów do dwóch lig miało sens? - U nas na pewno należałoby zwiększyć liczbę spotkań, żeby jakoś zrekompensować straty wynikające z zakazu jazdy w Anglii czy Danii - wyrokuje Chomski. - 18 kolejek w Polsce to za mało. Trzeba by zwiększyć ligę, albo wprowadzić dodatkowe rundy w tym systemie, który jest. Przy takim posunięciu dwie ligi plus Grand Prix lub Liga Mistrzów dałoby każdemu wystarczającą liczbę startów. Swoją drogą to zastanawiam się czy próbować w żużlu robić to samo co w piłce nożnej. Speedway nie jest sportem masowym i raczej nim nie będzie. Może więc lepiej byłoby znaleźć inne rozwiązania pozwalające na zwiększenie liczby zawodników. Rok temu w Toruniu miałem 10 zawodników z licencją, którzy nie jeździli. Gdyby były większe możliwości wypożyczania, gdyby rozszerzono instytucję gościa, gdyby organizowano juniorskie czwórmecze to ta grupa miałaby większe szanse rozwoju - kwituje Chomski.

Relacje Live

SPEEDWAY BEST PAIRS
II Runda SBP w Rzeszowie
piątek, godzina 20:00

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. forBET Włókniarz Częstochowa
2 3 +18
2. Fogo Unia Leszno
2 3 +6
3. Cash Broker Stal Gorzów
2 2 +13
4. Falubaz Zielona Góra 2 2 +12
5. Grupa Azoty Unia Tarnów
2 2 -14
6. Get Well Toruń
2 2 -15
7. Betard Sparta Wrocław
2 1 -4
8. MrGarden GKM Grudziądz
2 1 -16
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Orzeł Łódź 2
3 +30
2. Speed Car Motor Lublin 2 3 +19
3. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 2 2
+32
4. ROW Rybnik 2
2
+19
5. Car Gwarant Start Gniezno 2 2 +5
6. Euro Finannce Polonia Piła 2 2 -18
7. Lokomotiv Daugavpils
2 2 -19
8. Arge Speedway Wanda Kraków
2 0
-68
2. Liga Żużlowa
1. OK Kolejarz Opole 2

4

+28
2. Stal Rzeszów 1 2 +14
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 1
2
+12
4. Iveston PSŻ Poznań
2 2 -2
5. MDM Komputery Ostrovia Ostrów 1 0 -14
6. KSM Krosno

2

0
-14
7. Polonia Bydgoszcz 1 0 -24
SGB Premiership
1. Swindon Robins
2 7 +20
2. Leicester Lions
2 4 +16
3. King's Lynn Stars
2 4 +10
4. Poole Pirates
3 4 -8
5. Wolverhampton Wolves 1 3 +30
6. Somerset Rebels 2 3 -16
7. Belle Vue Aces 3 3 -22
8. Rye House Rockets 1 0 -30
Elitserien
1. Smederna Eskilstuna -
-
-
2. Vetlanda Speedway
-
-
-
3. Masarna Avesta -
-
-
4. Dackarna Målilla -
-
-
5. Lejonen Gislaved -
-
-
6. Rospiggarna Hallstavik -
-
-
7. Indianerna Kumla -
-
-
8. Västervik Speedway -
-
-
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Jason Doyle  
2.  Patryk Dudek  
3.  Tai Woffinden  
4.  Maciej Janowski  
5.  Bartosz Zmarzlik  
6.  Emil Sajfutdinow  
7.  Matej Žagar  
8.  Fredrik Lindgren  
9.  Martin Vaculík  
10.  Chris Holder  
11.  Greg Hancock  
12.  Nicki Pedersen  
13. Przemysław Pawlicki  
14. Artiom Łaguta  
15. Craig Cook  
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Pacek: Początek sezonu pokaże czy jestem gotowy na ligę

Mateusz Pacek jest wychowankiem Śląska Świętochłowice. 19-latek ma ambitne plany w związku z nadchodzącym sezonem. W roku 2017 występował głównie w rozgrywkach juniorskich, tym razem jednak zawodnik zamierza celować w udział w meczach ligowych. Z popularnym „Osą” porozmawialiśmy również o innych tematach. Zapraszamy do lektury!

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Dobre zmiany czy złośliwy kaprys?

Większość kibiców żużla w Polsce, właściwie 90, a może nawet i 95% kibiców speedway'a znad Wisły skupia się na ogół na śledzeniu wyników wyłącznie polskich rozgrywek ligowych, cyklów Speedway Grand Prix i Speedway European Championship oraz Speedway World Cup, które w tym roku zostanie zastąpione Speedway of Nations. Każdy kto śledzi wieści ekstraligowe - głowi się nad sensem niektórych punktów płynących z regulaminu.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Historia pewnego krawca... czyli o Maliniaku

Dziś przytoczymy Państwu historię największego producenta kombinezonów żużlowych - firmy Maliniak Design z Leszna. Firma ta zaczęła swoją działalność w 1992 r. Przez wszystkie lata działalności przewinęło się w niej wiele twarzy. Z usług tej firmy korzystało wiele zawodników, w tym kilkukrotni mistrzowie świata. Zapraszamy do lektury!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu