Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 4
  eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 210
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  

  Z cyklu Czapka Kadyrowa – Rudolf Breslauer
 2007-02-26 14:43:02  £ukasz Witczyk    inf.własna
Portal eSpeedway.pl specjalnie dla Państwa tworzy nowy cykl przedstawiający sylwetki żużlowców. Po Mistrzach ¦wiata, których przedstawialiśmy w zeszłym roku nadszedł czas na Indywidualnych Mistrzów naszego kraju. Pierwszym zawodnikiem, którego Państwu przedstawimy jest Rudolf Breslauer – Mistrz Polski z 1932 roku. Najpierw jednak o samych mistrzostwach. Indywidualne Mistrzostwa Polski to zawody pod patronatem Polskiego Związku Motorowego. Pierwsze mistrzostwa rozegrano w 1932 na torze w Mysłowicach z podziałem na klasy co w późniejszej historii miało miejsce jeszcze trzy razy: w 1933 i 1935 roku oraz w cyklu turniejów w 1947 roku. Od 1949 roku finał Indywidualnych Mistrzostw Polski odbywa się już bez podziału na klasy. Pierwszy finał IMP w jednej klasie miał odbyć się już w 1948 roku. Najlepszych żużlowców kraju miał gościć Kraków, ówcześni włodarze polskiego żużla ogłosili już nawet listę startową zawodów, jednak na ich rozegranie zabrakło czasu. Same finały IMP rozgrywane były w wielu systemach. Pionierskie mistrzostwa rozgrywane były w tabeli trzynastobiegowej z udziałem trzynastu żużlowców. Później liczbę uczestników rozszerzono do dzisiejszych szesnastu. W latach 1953-1956 mistrzów kraju wyłaniały serie turniejów rozgrywanych na kilku obiektach. Natomiast w roku 1987 oraz rok później o mistrzostwie decydował finał dwudniowy rozegrany na torze najpierw w Toruniu a później w Lesznie. Jednak najczęściej o indywidualnym krajowym czempionacie decydował finał jednodniowy. Od 1957 roku, nie licząc kilku wyjątków, gospodarzem finału Indywidualnych Mistrzostw Polski jest Drużynowy Mistrz Polski z zeszłego sezonu. Z zasady tej odstąpiono w roku 1960 kiedy stadion w Częstochowie, na którym miały odbyć się zawody był przebudowywany. Finał odbył się wtedy w Rybniku. W latach późniejszych została wdrożona zasada, że zawody finałowe nie mogą się odbywać na tym samym stadionie trzy lata z rzędu. Dlatego m.in. w 1990 roku finał odbył się w Lublinie a nie w Lesznie, a w 1996 roku najlepszych żużlowców gościła Warszawa a nie Wrocław. Dla zwycięzcy każdego finału IMP przygotowane są dwie nagrody przechodnie. Są to puchar Józefa Dochy oraz czapka Kadyrowa, na której zwycięzcy haftują swoje nazwiska. To tyle o historii Indywidualnych Mistrzostw Polski.

Pierwszym Indywidualnym Mistrzem Polski z roku 1932 jest Rudolf Breslauer, który triumfował w dwóch klasach: do 350 ccm oraz powyżej 350 ccm. Bohater pierwszego odcinka cyklu urodził się 16 kwietnia 1911 roku. Był synem Pawła Breslauera założyciela i prezesa ¦ląskiego Klubu Motocyklistów, w którym woje starty na motocyklu rozpoczął w 1927 roku Rudolf Breslauer. Jego czterej bracia również uprawiali sport. Motocyklistą został jednak tylko najstarszy – Kurt. Musiał on jednak przedwcześnie zakończć karierę po ciężkim wypadku w roku 1930. Rudolf Breslauer do klubu trafił za namową ojca w wieku szesnastu lat startując w wyścigach drogowych. Już po kilku miesiącach jazdy na motocyklu przyszedł pierwszy sukces. Breslauer wygrał wyścig szosowy na trasie Giszowiec – Mysłowice w klasie 175 ccm i wystartował w wyścigu Dookoła ¦ląska. W barwach ¦KM pan Rudolf zdobył swoje dwa złote medale Indywidualnych Mistrzostw Polski. W latach 1934-1939 Breslauer reprezentował SKM Sosnowiec. Trzecim i ostatnim klubem pana Rudolfa była Pogoń Katowice, w której startował od zakończenia wojny do roku 1954. Pan Rudolf w swojej karierze wygrał wiele rajdów motocyklowych i wyścigów drogowych. Jeździł także na śniegu i lodzie. Rudolf Breslauer złotymi zgłoskami zapisał się nie tylko w historii żużla. Po zakończeniu przygody z czarnym sportem Breslauer startował jako kierowca samochodowy będąc nawet w 1959 roku mistrzem naszego kraju.

Największym sukcesem Rudolfa Breslauera było zwycięstwo w pierwszych historycznych IMP w dwóch klasach. Startował wtedy na motocyklu Coventry Eagle o pojemności 350 ccm. W klasie 350 ccm na dystansie 4800 metrów Breslauer okazał się bezkonkurencyjny pokonując i blisko 14 sekund Alfonsa Ziółkowskiego z Unii Poznań. W kategorii ponad 350 ccm, w której zawodnicy ścigali się na dystansie 6,4 km Breslauer również znokautował rywali. Drugiego na mecie Edwarda Langera z warszawskiej Legii pokonał o niemal 18 sekund. W 1932 roku rozegrano również trzy biegi nadprogramowe. Wszystkie zakończyły się zwycięstwem pana Rudolfa. Pierwszy bieg na dystansie 4 kilometrów o wędrowną nagrodę „IKC” wygrał z przewagą ponad 4 sekund nad Leopoldem Baronem późniejszym Indywidualnym Mistrzem Polski. W drugim biegu o Nagrodę Miasta Mysłowice Breslauer wyprzedził Edwarda Langera. Podobnie było w trzecim biegu o najlepszy czas dnia imienia śp. Smudy. Rudolf Breslauer 7 sierpnia, bo wtedy odbył się finał IMP, był bezkonkurencyjny. O Rudolfie Breslauerze głośno już było dwa lata wcześniej kiedy to dziewiętnastoletni wówczas zawodnik zwyciężył w Turnieju Otwarcia Stadionu Miejskiego w Mysłowicach. Na starcie pojawiło się wtedy czterdziestu zawodników. Zawody oglądało 15 tysięcy widzów.

W drugich Indywidualnych Mistrzostwach Polski, które odbyły się w 1933 roku także w Mysłowicach Breslauer nie odegrał już tak znaczącej roli jak rok wcześniej. Wygrał on eliminację nawet wygrał bieg finałowy jednak komisja sportowa dopatrzyła się jakichś nieprawidłowości podczas wyścigu finałowego i nakazano powtórzyć wyścig. Breslauer w powtórce wyścigu nie wystartował a mistrzem kraju w klasie 350 ccm został Leopold Baron, który skopiował wyczyn Breslauera z roku 1932 i triumfował w dwóch klasach. W finale IMP w roku 1935, tym razem na torze w Bydgoszczy Breslauer był piąty notując defekt w biegu finałowym. Był to ostatni przedwojenny finał Indywidualnych Mistrzostw Polski i jak się później okazało ostatni w jego karierze.

Po wojnie Breslauer zmuszony był do zmiany nazwiska na Edward Wrocławski startował w barwach Pogoni Katowice. W 1948 roku kiedy do Polski nadeszło z Anglii osiem pierwszych motocykli „Martin-JAP-ów” w Rybniku odbył się pierwszy w historii polskiego sportu motocyklowego obóz treningowy najlepszych żużlowców. W ramach tego obozu rozegrano międzypaństwowy mecz Polska – Czechosłowacja. Na torze w Warszawie lepsi okazali się Polacy wśród których startował Edward Wrocławski. Mecz zakończył się wynikiem 75:73 a bohater naszego cyklu zdobył 9 punktów. Był to ostatni większy występ Rudolfa Breslauera na żużlowym torze.

Finały Indywidualnych Mistrzostw Polski z udziałem Rudolfa Breslauera:

1932 - Mysłowice

Kategoria do 350 ccm
1. Rudolf Breslauer (¦KM Katowice) – 3:59,4
2. Alfons Ziółkowski (Unia Poznań) – 4:13,2
3. Marian Malicki (Unia Poznań) – 4:17,4

Kategoria powyżej 350 ccm
1. Rudolf Breslauer (¦KM Katowice) – 5:01,2
2. Edward Langer (Legia Warszawa) – 5:19,0
3. Czesław Gembala (Krakowski KM) – 6:04,0

1933 - Mysłowice

Kategoria do 350 ccm

Przedbieg drugi:
1. Rudolf Breslauer (¦KM Katowice)
2. Edward Langer (Legia Warszawa)
3. Alfred Weyl (Unia Poznań)

Finał:
1. Leopold Baran (Bielsko)
2. Edward Langer (Legia Warszawa)
W powtórce biegu finałowego nie wystartował Rudolf Breslauer

1935 - Bydgoszcz

Finał:
1. Jan Witkowski (Bydgoszcz)
2. Erwin Geyer (Cieszyn)
3. Jan Krysta (Bielsko)
4. ¦widerski (Bydgoszcz)
5. Rudolf Breslauer (Katowice)

W następnym odcinku cyklu Czapka Kadyrowa przedstawimy Państwu sylwetkę Alfreda Weyla
Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

2

4

+34

2. KS Apator Toruń 2 2 +16
3. ebut.pl Stal Gorzów 2 2 -8
4.  Betard Sparta Wrocław 2 2 +6
5 Novyhotel Falubaz Zielona Góra 2 2 0
6. Fogo Unia Leszno 2 2 -24
7.  Tauron Włókniarz Częstochowa 1 0 -4
8.  ZOOleszcz GKM Grudziądz 2 0 -24
 2. Speedway Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno  2 4 +10
2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 2 2 +7
3. Texom Stal Rzeszów 1 2 +18
4. INNPRO ROW Rybnik 1 2 +6
5. Arged Malesa Ostrów 2 2 +12
6. #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  1 0 -6
7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź 1 0 -16
8. Energa Wybrzeże Gdańsk 1

0

-29
Krajowa Liga Żużlowa
1   Polonia Piła 1 2 +18
2.   Trans MF Landshut Devils 1 2 +6
3. Optibet Lokomotiv Daugavpils 1 2 +6
4.  Ultrapur Start Gniezno 1 2 -4
5. Unia Tarnów 1 0 -8
6. OK Bedmet Kolejarz Opole  1 0 -18





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 158
2.  Fredrik Lindgren 150
3. Martin Vaculik 125
4. Jack Holder  123
5. Leon Madsen 111
6. Robert Lambert 108
7. Daniel Bewley 104
8. Jason Doyle 96
9.  Max Fricke 83
10. Patryk Dudek 76
11.  Tai Woffinden 64
12.  Mikkel Michelsen 56
13.  Kim Nilsson 44
14. Maciej Janowski 43
15.  Anders Thomsen 36
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen 52
2.  Leon Madsen 44
3.  Janusz Kołodziej 42
4.  Patryk Dudek 33
5.  Andrzej Lebiediew 33
6.  Dominik Kubera 30
7.  Kai Huckenbeck 30
8.  Kacper Woryna 27
9.  Antonio Lindbeack 25
10.  Dimitri Berge 24
11. Adam Ellis  22
12.  Andreas Lyager 20
13.  Szymon Woźnia6 18
14.  Grzegorz Zengot 16
15.  Vaclav Milik  16
16.  Jan Kvech  13
17.  Niels Kristian Iversen 9
18. Maksym Drabik 9
19.  Timo Lahti 5
20.  Norick Blodorn 3

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu