eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 506
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Artykuły

  Cała prawda o Heusden-Zolder (cz. I)
 2016-12-02 10:58:21  Stanisław Wrona    inf. własna

Przed tradycyjnym turniejem o Golden Helmet (Złoty Kask), który odbył się w sierpniu tego roku w Heusden-Zolder, pojawiło się sporo wątpliwości, związanych m.in. z bezpieczeństwem przy braku dmuchanych band oraz pamięcią o zmarłym Grzegorzu Knappie. Postanowiliśmy wyjaśnić sprawę u źródła, czyli na miejscu, w Belgii.

Jak się okazuje, z perspektywy belgijskich działaczy sprawa wygląda inaczej, niż przedstawiano to m.in. w Polsce. Wątpliwości pojawiały się głównie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na obiekcie, na którym w czerwcu 2014 roku tragicznemu wypadkowi uległ Grzegorz Knapp. Reprezentant Polski, znany głównie z wyścigów na lodzie, w jego wyniku poniósł śmierć. W sezonie 2015 dmuchane bandy były obecne w czasie zawodów, organizowanych przez belgijskich pasjonatów speedway’a, nie powtórzono jednak tego w tym roku. W rzeczywistości dopasowano jednak obiekt do standardów Światowej Federacji Motocyklowej w inny sposób, zgodny z zasadami bezpieczeństwa.

Na miejscu w Heusden-Zolder, na temat działalności miejscowego klubu oraz problemu z dmuchanymi bandami, wypowiedział się jeden z organizatorów, Nico Moors. – Nasz klub Speedway Helzold w Belgii jest małym ośrodkiem. Jesteśmy jedynym klubem żużlowym w Belgii, z jedynym torem w tym kraju. „Załogę” naszego klubu stanowi zaledwie sześciu członków. Organizujemy trzy imprezy żużlowe w ciągu roku. Wszyscy jesteśmy wolontariuszami, dlatego wkładamy w to cały nasz wolny czas, a niekiedy nawet własne pieniądze. Staramy się zorganizować dobre zawody, zaprosić międzynarodowych zawodników, oczywiście również polskich. Przed dwoma laty na naszym torze zdarzył się bardzo nieszczęśliwy wypadek, któremu uległ Grzegorz Knapp. Rok później (w 2015 – przyp. red.) postanowiliśmy założyć na tor dmuchane bandy. W Belgii nie mamy własnych, dlatego pożyczyliśmy je od DMSB (federacja niemiecka – przyp. red.). Kosztowało to sporo pieniędzy. Płaciliśmy za nie trzy razy, jednak z tego powodu pojawił się problem, jeśli chodzi o naszą sytuację finansową. Nie mieliśmy wystarczająco dużo sponsorów oraz kibiców, aby płacić za dmuchane bandy przez cały czas, za każdym razem osobno. Niektóre elementy tych band były dodatkowo zepsute przez motocykle. Konieczne było zapłacenie za nowe części, dlatego musieliśmy o czymś pomyśleć. To rozwiązanie było zbyt kosztowne, dlatego podjęliśmy decyzję o przesunięciu naszego toru, bardziej do wewnątrz. Zajrzeliśmy do książki z regułami FIM, odnośnie torów żużlowych i znaleźliśmy inny sposób. Jeśli na łukach pas odległości pomiędzy torem, a bandą wynosi 6 metrów, a na prostych 5 metrów, to również taki tor jest dopuszczony przez FIM – mówił w rozmowie z naszym portalem, jeden z głównych działaczy w Speedway Helzold, Nico Moors.

Przebudowa belgijskiego toru miała miejsce na początku sezonu 2016 tak, aby wszystkie 3 imprezy organizowane w ciągu roku mogły się odbyć już na zmodernizowanym obiekcie. Dodatkowo łuki zabezpieczono gumowymi oponami, amortyzującymi ewentualne uderzenia. W taki sposób, trwale zmieniono położenie toru w Heusden-Zolder. – Dokładnie tak to wygląda od tego sezonu. Nie jest to tor na rozgrywanie imprez rangi Mistrzostw Świata lub Europy. Można na nim jednak rozgrywać normalne, otwarte turnieje. Zasady z FIM-u mówią, że jest on właściwy na takie imprezy. Musieliśmy włożyć zatem niemal wszystkie klubowe pieniądze w dokonanie tych zmian i przebudowy. Użyto przy tym dużych maszyn z firmy, zajmującej się takimi sprawami – podkreślił.

Przebudowa toru nie była tania, jeśli chodzi o środki, przekazywane na żużel w Belgii. Sport ten cieszy się tam bowiem małą popularnością, a na zawody przychodzi kilkaset osób, prawdziwych pasjonatów speedway’a w tym kraju. – Wszystkie te zmiany kosztowały nas 15 000 Euro. Zwłaszcza wypożyczenie tych wielkich maszyn jest bardzo kosztowne. Wszyscy ludzie z klubu pracowali nad tymi zmianami przez dwa tygodnie. Tyle zajęło przesunięcie toru do wewnątrz, na podane odległości – powiedział Nico Moors, o kosztach związanych z przebudową obiektu.


Widok na wejście w pierwszy łuk toru w belgijskim Heusden-Zolder. Widoczne znaczne przesunięcie owalu w stronę murawy (6-metrowy pas bezpieczeństwa na łukach, 5-metrowy na prostych).

Jest wielce prawdopodobne, że to rozwiązanie z bandami, z większą przestrzenią pomiędzy nimi, a torem, znajdzie na obiekcie klubu Helzold Speedway zastosowanie na lata. Sprawa wygląda tak, a nie inaczej, ponieważ wypożyczanie na każde zawody z osobna dmuchanych band, byłoby zbyt kosztowne dla tak małego klubu. – Tak to wygląda. Chcielibyśmy mieć dmuchane bandy, jednak jeśli dalej byśmy je wynajmowali, nie mielibyśmy pieniędzy na nic więcej. Musielibyśmy zaprzestać organizacji zawodów żużlowych w ciągu roku, maksymalnie dwóch. Znalezienie sponsorów w Belgii jest naprawdę bardzo trudne. W ubiegłym roku pożyczyliśmy dmuchane bandy od DMSB, co kosztowało nas 3500 Euro za jedne zawody, dając w sumie koszt 10500 Euro za tamten sezon. To było dla naszego małego klubu zbyt wiele, a znalezienie sponsorów w Belgii dla tak mało popularnego sportu, jakim jest żużel, jest trudne. Jesteśmy dosyć zależni od ilości kibiców na zawodach, przeważnie jest to ok. 500 osób. Dodatkowo naszymi zyskami są środki, zgromadzone ze sprzedaży stadionowej gastronomii – wyjaśnił dokładnie całe zagadnienie.

Sezon 2015 był zatem dla belgijskich działaczy dosyć kosztowny. Pożyczenie band od niemieckiej federacji na 3 imprezy kosztowało dwie trzecie kwoty, którą działacze rok później włożyli w trwałą przebudowę obiektu. Dodatkowo „sąsiedzka”, holenderska federacja nie ma własnych dmuchanych band, te posiada jedynie klub z Veenoord, który odkupił używane, jak się okazuje z jednego z polskich ośrodków – Gdańska. Przewożenie „dmuchawców” z Holandii do Belgii byłoby jednak również mało opłacalne. – Tak szczerze, to ubiegły rok był dla nas zbyt kosztowny pod tym kątem. Chcemy robić wszystko dla bezpieczeństwa zawodników i jak da się zauważyć, właśnie to wykonaliśmy. Nie mając pieniędzy, nie jesteśmy w stanie ich wynajmować. Normalnie, belgijska federacja powinna posiadać dmuchane bandy, jednak ich nie mają. Holenderska również ich nie posiada. Klub z Veenoord kupił używane bandy z Gdańska. Mamy w tym miejscu problem logistyczny, ponieważ Veenoord znajduje się 300 kilometrów od Heusden-Zolder. Jak zatem mielibyśmy te bandy tutaj przewozić? Kto by to zorganizował, kto jeździłby z nimi w dwie strony? To ciężki temat, dlatego w zeszłym roku pożyczyliśmy te z DMSB. Klub z Veenoord również musiał w nie sporo zainwestować, oni nie mieli jednak opcji poszerzenia strefy bezpieczeństwa, tak jak u nas.

W zawodach, które najbardziej zapadły w pamięci polskich kibiców, przed dwoma laty, brał udział Grzegorz Knapp. W kolejnych niektórzy z polskich zawodników dostawali zaproszenia. W mediach pojawiła się informacja, że z powodu braku dmuchanych band z udziału w tegorocznym, sierpniowym turnieju, zrezygnowali Mike Trzensiok i Marcin Nowak. Jak się jednak okazuje, sprawa wygląda nieco inaczej, dodatkowo z chęcią w zawodach wystartował inny Polak – startujący z czeską licencją Piotr Dziatkowiak. – W tym roku rozmawiałem z Mike’m Trzensiokiem, który jest moim dobrym kolegą. Jeździł w barwach naszej drużyny w zawodach ligi holenderskiej przed dwoma laty, gdy byłem menedżerem zespołu Helzold Stars. Powiedziałem mu, że w tym roku nie mamy dmuchanych band, jednak zmodyfikowaliśmy nasz tor z poszerzonymi strefami bezpieczeństwa, szerokimi na 6 metrów na łukach i 5 na prostych, co jest zgodne z regulaminem FIM dla obiektów przeznaczonych na imprezy inne niż rangi Mistrzostw Europy i Świata. Powiedziałem Mike’owi, że jeśli tylko dostanie zgodę z klubu, jest mile widziany w naszych zawodach. Nie otrzymałem od niego odpowiedzi, wiem jednak, że nie dostał pozwolenia. Z Marcinem Nowakiem z kolei w ogóle nie rozmawiałem, pod znakiem zapytania mogę zatem postawić informacje w tej sprawie. Nie zapraszaliśmy innych polskich zawodników, jedynie Piotra Dziatkowiaka, ponieważ sam się do nas zgłosił i powiedział, że będzie bardzo wdzięczny za możliwość wzięcia udziału w naszych zawodach – podkreślił w rozmowie z portalem eSpeedway.pl, Nico Moors.


Widoczne na łukach, dodatkowe zabezpieczenie w postaci gumowych opon.

Jak się zatem okazuje kwestie bezpieczeństwa na obiekcie w Heusden-Zolder są prowadzone starannie, w inny sposób niż ten, do którego przywykli kibice i ludzie, poruszający się głównie po lokalnych, polskich obiektach. Koszty wynajmu, które dla niektórych mogą wydać się małe, dla tego małego, żużlowego ośrodka w Belgii są jednak horrendalne, dlatego postanowiono w inny sposób dopasować ten obiekt, zgodnie z zasadami, przedstawionymi przez FIM.

W drugiej części artykułu o klubie w Heusden-Zolder przedstawimy Państwu głównie zagadnienia związanie z organizacją biegu memoriałowego, ku pamięci Grzegorza Knappa w sezonach 2015 i 2016 oraz o tym, że belgijscy działacze nadal pamiętają, o tragicznie zmarłym reprezentancie Polski. Materiał ten zostanie opublikowany na łamach naszego portalu niebawem.

Relacje Live

SGB PREMIERSHIP
Belle Vue Aces - Leicester Lions
poniedziałek, godzina 20:30
Somerset Rebels - Poole Pirates
poniedziałek, godzina 20:30
Wolverhampton - Swindon Robins
poniedziałek, godzina 20:30

ELITSERIEN
Västervik Speedway - Masarna Avesta
poniedziałek, godzina 19:00

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
13 26 +148
2. Cash Broker Stal Gorzów
13 21 +63
3. Betard Sparta Wrocław
13 19 +74
4. forBET Włókniarz Częstochowa
13 18 +2
5. Get Well Toruń
13 15 -39
6. MrGarden GKM Grudziądz
13 11 -86
7. Grupa Azoty Unia Tarnów 13 10 -86
8. Falubaz Zielona Góra 13 7 -76
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
13 26 +193
2. Car Gwarant Start Gniezno 13 22 +77
3. ROW Rybnik 13 20 +172
4. Lokomotiv Daugavpils 13 19 -15
5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 12
14
+72
6. Orzeł Łódź
12 12 +11
7. Euro Finannce Polonia Piła 12 4 -180
8. Arge Speedway Wanda Kraków
12 3
-330
2. Liga Żużlowa
1. Stal Rzeszów 12 29 +181
2. MDM Komputery Ostrovia Ostrów
12 24 +137
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 11
13
+15
4. OK Kolejarz Opole 11 12 -33
5. Iveston PSŻ Poznań
11

11

-33
6. Polonia Bydgoszcz

12

8
-136
7. KSM Krosno 11 2 -131
SGB Premiership
1. Poole Pirates 18 34 +94
2. Swindon Robins 20 32 +13
3. Somerset Rebels 17 32 -14
4. King's Lynn Stars 16 31 -14
5. Belle Vue Aces 19 30 +13
6. Wolverhampton Wolves 16 26 +24
7. Leicester Lions 18 20 -116
Elitserien
1. Dackarna Malilla
13 25 +108
2. Smederna Eskilstuna
13
23 +99
3. Rospiggarna Hallstavik
13
20 +72
4. Vetlanda Speedway 13
20
+44
5. Indianerna Kumla
13 14
-76
6. Lejonen Gislaved
13
10
-38
7. Västervik Speedway 12
10 -82
8. Masarna Avesta
12 3 -127
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  91
2.  Fredrik Lindgren  74
3.  Maciej Janowski 70
4.  Bartosz Zmarzlik  69
5.  Emil Sajfutdinow  62
6.  Patryk Dudek 56
7.  Greg Hancock 56
8. Artiom Łaguta  53
9.  Matej Žagar  50
10.  Nicki Pedersen 46
11.  Jason Doyle  44
12.  Chris Holder 43
13. Przemysław Pawlicki  27
14. Craig Cook 21
15.  Martin Vaculik  17
Klasyfikacja SEC
1.  Leon Madsen  38
2.  Jarosław Hampel  34
3.  Robert Lambert 33
4.  Emil Sajfutdinow 30
5.  Mikkel Michelsen  28
6.  Antonio Lindbaeck 28
7.  Kai Huckenbeck  26
8.  Vaclav Milik  26
9. Peter Kildemand 25
10. Andriej Kudriaszow  21
11.  Andreas Jonsson 19
12.  Krzysztof Kasprzak 17
13. Andrzej Lebiediew 17
14.  Piotr Pawlicki 12
15. Josef Franc  1
Klasyfikacja IMŚJ
1.  Maksym Drabik  41
2.  Bartosz Smektała  35
3.  Robert Lambert  30
4.  Dominik Kubera 25
5.  Daniel Bewley  21
6.  Andreas Lyager 17
7.  Fredrik Jakobsen 16
8.  Patrick Hansen  15
9.  Joel Kling  14
10. Daniel Kaczmarek 13
11.  Filip Hjelmland 9
12.  Nick Skorja 8
13. Robert Chmiel  4
14. Filip Hajek  1
15. Davis Kurmis  1
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Bartłomiej Kowalski: Na pewno można było wygrać

Bartłomiej Kowalski okazał sie z jednym bohaterów Arge Speedway Wandy Kraków w meczu z Lokomotivem Duagavpils. Zespół z województwa małopolskiego zdołał remisować 45:45 z fawroyzowanymi Łotyszami. Ważnym punktem w ekipie gospodarzy był właśnie wcześniej wspomniany młodzieżowiec, który uzyskał 8 punktów z bonusem. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z utalentowanym zawodnikiem.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Solidny krajowy zawodnik. Problem wielu lig

Polska, Szwecja czy Wielka Brytania słyną z dość silnych lig żużlowych. Wydaje się, że przychylnym rozwojowi młodych zawodników, głównie juniorów - jest cenzus ograniczeń w postaci obowiązkowego korzystania z krajowych zawodników. Jednak nie we wszystkich ligach sytuacja wygląda tak kolorowo...

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu