eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 491
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Artykuły

  Cała prawda o Heusden-Zolder (cz. I)
 2016-12-02 10:58:21  Stanisław Wrona    inf. własna

Przed tradycyjnym turniejem o Golden Helmet (Złoty Kask), który odbył się w sierpniu tego roku w Heusden-Zolder, pojawiło się sporo wątpliwości, związanych m.in. z bezpieczeństwem przy braku dmuchanych band oraz pamięcią o zmarłym Grzegorzu Knappie. Postanowiliśmy wyjaśnić sprawę u źródła, czyli na miejscu, w Belgii.

Jak się okazuje, z perspektywy belgijskich działaczy sprawa wygląda inaczej, niż przedstawiano to m.in. w Polsce. Wątpliwości pojawiały się głównie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na obiekcie, na którym w czerwcu 2014 roku tragicznemu wypadkowi uległ Grzegorz Knapp. Reprezentant Polski, znany głównie z wyścigów na lodzie, w jego wyniku poniósł śmierć. W sezonie 2015 dmuchane bandy były obecne w czasie zawodów, organizowanych przez belgijskich pasjonatów speedway’a, nie powtórzono jednak tego w tym roku. W rzeczywistości dopasowano jednak obiekt do standardów Światowej Federacji Motocyklowej w inny sposób, zgodny z zasadami bezpieczeństwa.

Na miejscu w Heusden-Zolder, na temat działalności miejscowego klubu oraz problemu z dmuchanymi bandami, wypowiedział się jeden z organizatorów, Nico Moors. – Nasz klub Speedway Helzold w Belgii jest małym ośrodkiem. Jesteśmy jedynym klubem żużlowym w Belgii, z jedynym torem w tym kraju. „Załogę” naszego klubu stanowi zaledwie sześciu członków. Organizujemy trzy imprezy żużlowe w ciągu roku. Wszyscy jesteśmy wolontariuszami, dlatego wkładamy w to cały nasz wolny czas, a niekiedy nawet własne pieniądze. Staramy się zorganizować dobre zawody, zaprosić międzynarodowych zawodników, oczywiście również polskich. Przed dwoma laty na naszym torze zdarzył się bardzo nieszczęśliwy wypadek, któremu uległ Grzegorz Knapp. Rok później (w 2015 – przyp. red.) postanowiliśmy założyć na tor dmuchane bandy. W Belgii nie mamy własnych, dlatego pożyczyliśmy je od DMSB (federacja niemiecka – przyp. red.). Kosztowało to sporo pieniędzy. Płaciliśmy za nie trzy razy, jednak z tego powodu pojawił się problem, jeśli chodzi o naszą sytuację finansową. Nie mieliśmy wystarczająco dużo sponsorów oraz kibiców, aby płacić za dmuchane bandy przez cały czas, za każdym razem osobno. Niektóre elementy tych band były dodatkowo zepsute przez motocykle. Konieczne było zapłacenie za nowe części, dlatego musieliśmy o czymś pomyśleć. To rozwiązanie było zbyt kosztowne, dlatego podjęliśmy decyzję o przesunięciu naszego toru, bardziej do wewnątrz. Zajrzeliśmy do książki z regułami FIM, odnośnie torów żużlowych i znaleźliśmy inny sposób. Jeśli na łukach pas odległości pomiędzy torem, a bandą wynosi 6 metrów, a na prostych 5 metrów, to również taki tor jest dopuszczony przez FIM – mówił w rozmowie z naszym portalem, jeden z głównych działaczy w Speedway Helzold, Nico Moors.

Przebudowa belgijskiego toru miała miejsce na początku sezonu 2016 tak, aby wszystkie 3 imprezy organizowane w ciągu roku mogły się odbyć już na zmodernizowanym obiekcie. Dodatkowo łuki zabezpieczono gumowymi oponami, amortyzującymi ewentualne uderzenia. W taki sposób, trwale zmieniono położenie toru w Heusden-Zolder. – Dokładnie tak to wygląda od tego sezonu. Nie jest to tor na rozgrywanie imprez rangi Mistrzostw Świata lub Europy. Można na nim jednak rozgrywać normalne, otwarte turnieje. Zasady z FIM-u mówią, że jest on właściwy na takie imprezy. Musieliśmy włożyć zatem niemal wszystkie klubowe pieniądze w dokonanie tych zmian i przebudowy. Użyto przy tym dużych maszyn z firmy, zajmującej się takimi sprawami – podkreślił.

Przebudowa toru nie była tania, jeśli chodzi o środki, przekazywane na żużel w Belgii. Sport ten cieszy się tam bowiem małą popularnością, a na zawody przychodzi kilkaset osób, prawdziwych pasjonatów speedway’a w tym kraju. – Wszystkie te zmiany kosztowały nas 15 000 Euro. Zwłaszcza wypożyczenie tych wielkich maszyn jest bardzo kosztowne. Wszyscy ludzie z klubu pracowali nad tymi zmianami przez dwa tygodnie. Tyle zajęło przesunięcie toru do wewnątrz, na podane odległości – powiedział Nico Moors, o kosztach związanych z przebudową obiektu.


Widok na wejście w pierwszy łuk toru w belgijskim Heusden-Zolder. Widoczne znaczne przesunięcie owalu w stronę murawy (6-metrowy pas bezpieczeństwa na łukach, 5-metrowy na prostych).

Jest wielce prawdopodobne, że to rozwiązanie z bandami, z większą przestrzenią pomiędzy nimi, a torem, znajdzie na obiekcie klubu Helzold Speedway zastosowanie na lata. Sprawa wygląda tak, a nie inaczej, ponieważ wypożyczanie na każde zawody z osobna dmuchanych band, byłoby zbyt kosztowne dla tak małego klubu. – Tak to wygląda. Chcielibyśmy mieć dmuchane bandy, jednak jeśli dalej byśmy je wynajmowali, nie mielibyśmy pieniędzy na nic więcej. Musielibyśmy zaprzestać organizacji zawodów żużlowych w ciągu roku, maksymalnie dwóch. Znalezienie sponsorów w Belgii jest naprawdę bardzo trudne. W ubiegłym roku pożyczyliśmy dmuchane bandy od DMSB, co kosztowało nas 3500 Euro za jedne zawody, dając w sumie koszt 10500 Euro za tamten sezon. To było dla naszego małego klubu zbyt wiele, a znalezienie sponsorów w Belgii dla tak mało popularnego sportu, jakim jest żużel, jest trudne. Jesteśmy dosyć zależni od ilości kibiców na zawodach, przeważnie jest to ok. 500 osób. Dodatkowo naszymi zyskami są środki, zgromadzone ze sprzedaży stadionowej gastronomii – wyjaśnił dokładnie całe zagadnienie.

Sezon 2015 był zatem dla belgijskich działaczy dosyć kosztowny. Pożyczenie band od niemieckiej federacji na 3 imprezy kosztowało dwie trzecie kwoty, którą działacze rok później włożyli w trwałą przebudowę obiektu. Dodatkowo „sąsiedzka”, holenderska federacja nie ma własnych dmuchanych band, te posiada jedynie klub z Veenoord, który odkupił używane, jak się okazuje z jednego z polskich ośrodków – Gdańska. Przewożenie „dmuchawców” z Holandii do Belgii byłoby jednak również mało opłacalne. – Tak szczerze, to ubiegły rok był dla nas zbyt kosztowny pod tym kątem. Chcemy robić wszystko dla bezpieczeństwa zawodników i jak da się zauważyć, właśnie to wykonaliśmy. Nie mając pieniędzy, nie jesteśmy w stanie ich wynajmować. Normalnie, belgijska federacja powinna posiadać dmuchane bandy, jednak ich nie mają. Holenderska również ich nie posiada. Klub z Veenoord kupił używane bandy z Gdańska. Mamy w tym miejscu problem logistyczny, ponieważ Veenoord znajduje się 300 kilometrów od Heusden-Zolder. Jak zatem mielibyśmy te bandy tutaj przewozić? Kto by to zorganizował, kto jeździłby z nimi w dwie strony? To ciężki temat, dlatego w zeszłym roku pożyczyliśmy te z DMSB. Klub z Veenoord również musiał w nie sporo zainwestować, oni nie mieli jednak opcji poszerzenia strefy bezpieczeństwa, tak jak u nas.

W zawodach, które najbardziej zapadły w pamięci polskich kibiców, przed dwoma laty, brał udział Grzegorz Knapp. W kolejnych niektórzy z polskich zawodników dostawali zaproszenia. W mediach pojawiła się informacja, że z powodu braku dmuchanych band z udziału w tegorocznym, sierpniowym turnieju, zrezygnowali Mike Trzensiok i Marcin Nowak. Jak się jednak okazuje, sprawa wygląda nieco inaczej, dodatkowo z chęcią w zawodach wystartował inny Polak – startujący z czeską licencją Piotr Dziatkowiak. – W tym roku rozmawiałem z Mike’m Trzensiokiem, który jest moim dobrym kolegą. Jeździł w barwach naszej drużyny w zawodach ligi holenderskiej przed dwoma laty, gdy byłem menedżerem zespołu Helzold Stars. Powiedziałem mu, że w tym roku nie mamy dmuchanych band, jednak zmodyfikowaliśmy nasz tor z poszerzonymi strefami bezpieczeństwa, szerokimi na 6 metrów na łukach i 5 na prostych, co jest zgodne z regulaminem FIM dla obiektów przeznaczonych na imprezy inne niż rangi Mistrzostw Europy i Świata. Powiedziałem Mike’owi, że jeśli tylko dostanie zgodę z klubu, jest mile widziany w naszych zawodach. Nie otrzymałem od niego odpowiedzi, wiem jednak, że nie dostał pozwolenia. Z Marcinem Nowakiem z kolei w ogóle nie rozmawiałem, pod znakiem zapytania mogę zatem postawić informacje w tej sprawie. Nie zapraszaliśmy innych polskich zawodników, jedynie Piotra Dziatkowiaka, ponieważ sam się do nas zgłosił i powiedział, że będzie bardzo wdzięczny za możliwość wzięcia udziału w naszych zawodach – podkreślił w rozmowie z portalem eSpeedway.pl, Nico Moors.


Widoczne na łukach, dodatkowe zabezpieczenie w postaci gumowych opon.

Jak się zatem okazuje kwestie bezpieczeństwa na obiekcie w Heusden-Zolder są prowadzone starannie, w inny sposób niż ten, do którego przywykli kibice i ludzie, poruszający się głównie po lokalnych, polskich obiektach. Koszty wynajmu, które dla niektórych mogą wydać się małe, dla tego małego, żużlowego ośrodka w Belgii są jednak horrendalne, dlatego postanowiono w inny sposób dopasować ten obiekt, zgodnie z zasadami, przedstawionymi przez FIM.

W drugiej części artykułu o klubie w Heusden-Zolder przedstawimy Państwu głównie zagadnienia związanie z organizacją biegu memoriałowego, ku pamięci Grzegorza Knappa w sezonach 2015 i 2016 oraz o tym, że belgijscy działacze nadal pamiętają, o tragicznie zmarłym reprezentancie Polski. Materiał ten zostanie opublikowany na łamach naszego portalu niebawem.

Relacje na żywo
PGE EKSTRALIGA
Truly.work Stal - MrGarden GKM
piątek, godzina 18:00
Reklama
Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
5 10 +66
2. Stelmet Falubaz Zielona Góra 5
8 +36
3. forBET Włókniarz Częstochowa
5 6
-2
4. MrGarden GKM Grudziądz
4 4
+4
5. Truly.work Stal Gorzów
5
4 -10
6. Betard Sparta Wrocław
5 4
0
7. Speed Car Motor Lublin
5 2
-42
8. Get Well Toruń
4
0
-52
Nice 1. Liga Żużlowa
1. PGG ROW Rybnik 5 8 +56
2. Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów 5 6 +18
3. Unia Tarnów 5 6 +8
4. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 5 4
-26
5. Car Gwarant Start Gniezno 4 4 -13
6. Orzeł Łódź 5 4 -4
7. Lokomotiv Daugavpils 5 2 -39
2. Liga Żużlowa
1. Wilki Krosno 4 6 +38
2. OK Bedmet Kolejarz Opole 5 6 +27
3. ZOOLeszcz Polonia Bydgoszcz

4

5
-4
4. Power Duck Iveston PSŻ Poznań
3

4

+44
5. Euro Finannce Polonia Piła 3
2
-52
6. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 4
1
-37
7. Speedway Wanda Kraków
1
0
-16
Elitserien
1. Indianerna Kumla
3 5
+34
2. Västervik Speedway 3
5 +26
3. Vetlanda Speedway
3
4 +14
4. Piraterna Motala
3
4
+6
5. Masarna Avesta
3 4
-4
6. Lejonen Gislaved
4 4
-6
7. Smederna Eskilstuna
4 2 -8
8. Dackarna Malilla
3
2 -12
9. Rospiggarna Hallstavik
4 0
-50
SGB Premiership
1. Ipswich Witches 5
13
+24
2. Wolverhampton Wolves 4 10
+22
3. Belle Vue Aces 6
10 +4
4. Peterborough Panthers 6
8 -22
5. Poole Pirates 4 7 +16
6. Swindon Robins 3
4 -8
7. King's Lynn Stars 4
3
-36
Premiership Supporters Cup
Północna Grupa
1. Belle Vue Aces 4 9
+20
2. Wolverhampton Wolves 3 4
-6
3. Peterborough Panthers 3
3
-14
Południowa Grupa
1. Ipswich Witches 6
10
+20
2. Swindon Robins 5
10 +18
3. Poole Pirates 5 9 -20
4. King's Lynn Stars 4
6
-18
Klasyfikacja SGP
1.  Patryk Dudek 16
2.  Fredrik Lindgren 15
3.  Niels Kristian Iversen
14
4. Leon Madsen
13
5.  Bartosz Zmarzlik 10
6. Antonio Lindbaeck
10
7.  Martin Vaculik 7
8.  Matej Žagar 7
9.  Emil Sajfutdinow 6
10.  Tai Woffinden  6
11.  Jason Doyle 5
12. Janusz Kołodziej
4
13.  Artiom Łaguta  4
14.  Maciej Janowski -
15.  Greg Hancock -
Partner
Ostatni wywiad
   Bartosz Zmarzlik: Składy będą zacne

Przed nami kolejny, emocjonujący sezon z udziałem reprezentacji Polski. Jak co roku, eksperci i kibice czarnego sportu będą bardzo dużo wymagać od Bartosza Zmarzlika, który ma być liderem "Biało-Czerwonych".

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Skarb Kibica - Polonia Piła

Zapraszam do przedsezonowego cyklu "Skarb Kibica", gdzie będę starał się przybliżyć sylwetki wszystkich drużyn, które wezmą udział w sezonie 2019 we wszystkich Polskich ligach żużlowych. Dziś zapraszam do zapoznania się bliżej z drugim z omawianych już spadkowiczów z Nice 1LŻ, czyli z Polonią Piła.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu