Felietony
W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Jak co roku na zakończenie sezonu najlepszej żużlowej ligi świata organizowana jest gala PGE Ekstraligi na której zawodnicy oraz ludzie ze środowiska żużlowego będą nagradzani "Szczakielami" za bycie, zdaniem publiczności, najlepszym w danej kategorii.
Minione okienko transferowe poprzez wprowadzenie przepisu o zawodniku do lat 24. zamknęło furtkę wielu zawodnikom starszej daty w sprawie możliwości angażu w PGE Ekstralidze. Okazuje się jednak, że z powodu pandemii koronawirusa, Ci którzy przegrali swoje szanse, ostatecznie i tak mogą się w niej znaleźć. Ilość zawodników z pozytywnymi wynikami na COVID-19 rośnie, a jesteśmy jeszcze przed inauguracją ligi. Co dalej?
Jako, iż zarówno w Polsce jak i na świecie sytuacja epidemiologiczna nie uległa wielkiej zmianie to najprawdopodobniej władze żużlowe ponownie będą stały przed trudnym wyborem – ruszyć zgodnie z planem czy też wstrzymać start ligi i liczyć, że nadejdzie moment powrotu kibiców na trybuny. Oba te plany mają zarówno swoje plusy jak i minusy.
Przed sezonem 2021 w regulaminie pojawił się dość kontrowersyjny przepis jakim jest ograniczenie startów do maksymalnie dwóch lig dla zawodników z PGE Ekstraligi oraz maksymalnie trzech dla przedstawicieli pozostałych szczebli rozgrywkowych w Polsce. Jest to spory cios zarówno dla samych żużlowców jak i lig poza granicami naszego kraju. Dla klubów z Polski natomiast spore ułatwienie.
Jak wszycy wiemy pandemia COVID-19 zniszczyła wiele biznesów, ale również wiele z nich mocno ucierpiało. Nie inaczej skończyło się to w żużlu. W maju bieżącego roku większość zawodników musiało zrenegocjować swoje kontrakty przez co zarobili mniej. Kluby również musiały mocno przebudować budżet na sezon 2020 w trakcie jego trwania przez mocno ograniczoną frekwencję na trybunach. Czy przez to kwoty jakie panują w sporcie się zmniejszyły?
Całkiem niedawno były prezes Polskiego Związku Motorowego Andrzej Witkowski zaproponował, aby powiększyć PGE Ekstraligę do 10 zespołów. Pomysł ma ten wielu zwolenników jak i przeciwników. Myślę jednak, że kluby w polskich ligach już na tyle się rozwinęły, że pomysł ten by się sprawdził.
Polacy jak to Polacy, ile ludzi tyle zdań. Szerokim echem odbiło się dołączenie drużyny z Landshut do 2. Ligi Żużlowej. Niektórzy uważają, że to zły pomysł, gdyż nie wspieramy w ten sposób polskich ośrodków. Trochę w tym racji jest, lecz trzeba spojrzeć na to z innej strony.
W środowisku żużlowym panuje obecnie spora wymiana negatywnych i pozytywnych zdań w sprawie wprowadzenia przepisu dotyczącego zawodnika do 24 lat na pozycji seniorskiej. Zarzuca się, że część doświadczonych zawodników straci swoje miejsca w klubach. Jednakże ten przepis według mnie ma więcej plusów niż wad. Chciałbym przedstawić kilka z nich.
Ten sezon jest dziwny. Wszyscy musieliśmy przyzwyczaić się do nowej rzeczywistości, która wpłynęła również na żużel. Chyba powinniśmy się jednak cieszyć. W końcu PGE Ekstraliga wystartowała jako jedna z pierwszych profesjonalnych lig sportowych w Polsce. Na początku wszystko szło super. Do czasu. No cóż...
Żużel w Polsce ma coraz większe problemy. Ostatnie wydarzenia pokazują, że śmiało można mówić o lekkim kryzysie. Sytuacji nie poprawiła informacja, którą przekazały wczoraj zagraniczne federacje. Władze czarnego sportu w Szwecji, Danii i Wielkiej Brytanii wycofały zgody tamtejszym zawodnikom na jazdę w Polsce w PGE Ekstralidze. Czy polska najwyższa klasa rozgrywkowa ma sens bez występów obcokrajowców?
W obecnych czasach padają różne pomysły dotyczące uatrakcyjnienia rozgrywek żużlowych. Padają pomysły wprowadzenia możliwości użycia zagranicznego juniora z numerem przeznaczonym dla juniora czy zmienienie organizacji fazy play-off. W 2007 roku Główna Komisja Sportu Żużlowego przeszła samą siebie i wprowadziła kilka sensacyjnych zmian, które dotyczyły pierwszej i drugiej ligi.
Od momentu rezygnacji z trójmeczów na rzecz meczów dwóch drużyn, władze ligowe poszukiwały optymalnej tabeli biegowej, zmieniając przez to liczbę rozgrywanych wyścigów. Od dziewięciu w latach 1951-55, do... osiemnastu w latach 1978-80. Sporo jak na dzisiejsze standardy.
"Kiedyś to było" to cykl artykułów poświęcony różnym dziwactwom regulaminowym, które gościły w przepisach w latach ubiegłych. Niektóre są całkiem świeże, a o niektórych nie pamiętają najstarsi górale. W pierwszym odcinku serii przyjrzymy się tak zwanej złotej rezerwie taktycznej, której można było użyć przy dziesięciopunktowej stracie do rywala. Do dzisiaj jest wykorzystywana np. w lidze duńskiej.
Nie od dziś wiadomo, że grupa Discovery od 2022 roku będzie nowym właścicielem cyklu Speedway Grand Prix. Zastąpi na tym polu BSI, które cyklem rządziło od 1995 roku. Ta zmiana była oczekiwana przez fanów czarnego sportu, gdyż według zdania wielu kibiców grupa usiadła na laurach i potrzebny był powiew świeżości. Na myśl nasuwa się jednak pytanie, czy nowi właścieciele zdają sobie sprawę, że stoją przed niewyobrażalną szansą dla naszego ukochanego sportu?
Chyba nikogo z fanów żużla nie dziwi już fakt, że co roku polscy działacze rewolucjonizują regulamin rozgrywek żużlowych w naszym kraju. Większość nowych przepisów działa na znaczną niekorzyść zawodników, jednak jeden z najnowszych zdecydowanie wypacza szansę nowemu narybkowi. Myślę tu o uczestnictwie w rozgrywkach międzynarodowych.
Emocje po sobotniej gali 85. Plebiscytu Przeglądu Sportowego o tytuł najlepszego polskiego sportowca już opadły. Zwycięzcą okazał się indywidualny mistrz świata na żużlu, Bartosz Zmarzlik. Werdykt ten z pewnością okazał się nie tylko zwycięstwem dla środowiska żużlowego w naszym kraju, ale również po takim rozstrzygnięciu doszło do wywołania larum na portalach społecznościowych.
O tym, że polskie rozgrywki ligowe są najsilniejszymi ligami żużlowymi świata - nikogo przekonywać właściwie już nie trzeba. Coraz gorzej ma się z kolei sytuacja w innych, stosunkowo silnych ligach, które jeszcze nie tak dawno uchodziły za najgroźniejszych rywali Polaków w rywalizacji o miano najlepszej kampanii ligowej.
Polska jest niewątpliwie krajem, gdzie żużel stoi na najwyższym poziomie. Reprezentanci naszego kraju rokrocznie sięgają po medale na arenie międzynarodowej, a nasza liga cieszy się najlepszą renomą, gdzie zawodnicy zarabiają największe pieniądze. O ile na salonach sytuacja wygląda znakomicie - o 180 stopni odwrotnie wygląda sytuacja na trzecim szczeblu rozgrywek.
Po spadku z PGE Ekstraligi, który był pierwszym spadkiem w historii klubu, Klub Sportowy Toruń zaczął od razu myśleć o budowie składu, który będzie w stanie zapewnić szybki awans do elity. Można ująć, że wśród „Aniołów” nastąpiło nowe rozdanie. Czy nowe twarze szybko zaklimatyzują się w klubie? Czy powroty dwóch zawodników do Grodu Kopernika okażą się strzałem w dziesiątkę?
Okienko transferowe jest z pewnością nie mniej emocjonujące niż rywalizacja na torze. Tak naprawdę spekulacje o tym, kto może zasilić skład danej drużyny na kolejny rok - rozpoczynają się już w połowie trwających rozgrywek. Z pewnością znajdzie się rzesza osób, która zgodzi się ze mną, że regulamin w wielu sytuacjach nie sprzyja zawodnikom, ani klubom. W tym - odnośnie kwestii transferowania...
Sezon 2019 wkracza w decydującą fazę. W przeciągu tego roku wiele artykułów na bardziej i mniej znanych portalach poświęcono głównie niedoprecyzowanym przepisom odnośnie tzw. "lotnych" startów. Mnie od dłuższego czasu frapuje krzywdzący zapis w regulaminie PGE Ekstraligi dotyczący stosowania "zastępstwa zawodnika".
Andrzej Bogucki w swoim przedwojennym szlagierze śpiewał, że jest mu szkoda lata. Pozwoliłem sobie nieco sparafrazować tytuł tej wiekopomnej piosenki - bo mi też jest szkoda, ale niekoniecznie lata. Bardzo mi szkoda klubu z Torunia, którego czeka pierwszy, historyczny spadek z najwyższej klasy rozgrywek w polskiej lidze żużlowej.
Zapraszam do przedsezonowego cyklu "Skarb Kibica", gdzie będę starał się przybliżyć sylwetki wszystkich drużyn, które wezmą udział w sezonie 2019 we wszystkich Polskich ligach żużlowych. Dziś zapraszam do zapoznania się bliżej z drugim z omawianych już spadkowiczów z Nice 1LŻ, czyli z Polonią Piła.
Zapraszam do przedsezonowego cyklu "Skarb Kibica", gdzie będę starał się przybliżyć sylwetki wszystkich drużyn, które wezmą udział w sezonie 2019 we wszystkich Polskich ligach żużlowych. Dziś zapraszam do przeprowadzonej przeze mnie analizy jednego z ubiegłorocznych spadkowiczów z Nice 1LŻ, czyli Wandy Kraków.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
7 | Speedway Kraków | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów