eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 123
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Dajmy zawodnikom po prostu jeździć (felieton)
 2021-01-12 18:44:59  Rafał Drabiniok    inf.własna

Przed sezonem 2021 w regulaminie pojawił się dość kontrowersyjny przepis jakim jest ograniczenie startów do maksymalnie dwóch lig dla zawodników z PGE Ekstraligi oraz maksymalnie trzech dla przedstawicieli pozostałych szczebli rozgrywkowych w Polsce. Jest to spory cios zarówno dla samych żużlowców jak i lig poza granicami naszego kraju. Dla klubów z Polski natomiast spore ułatwienie.

Zawodnicy podczas sezonu pandemicznego nie zarobili tyle, ile by mogli poprzez cięcia finansowe, które nie ominęły również żużlowców. Otwarcie powiedział o tym Rohan Tungate dla speedwaygp.com. Teraz dodatkowo ograniczamy im starty, by Ci mogli sobie odbić poprzedni rok “posuchy”, przez co po raz kolejny możliwość zarobku jest po prostu mniejsza. Żużlowcy muszą żyć ze świadomością, że przed początkiem tegorocznych rozgrywek po raz kolejny kluby będą mogły negocjować zmniejszenie ich gaży. Spowodowane jest to decyzją władz PZM, które zdecydowały, że wszystkie trzy poziomy rozgrywkowe mają ruszyć zgodnie z planem nie zważając na fakt, czy kibice będą mogli wejść na trybuny. Pewne kluby z pewnością do swojego budżetu doliczyły wpływy z biletów, przez co na koniec może dojść do sytuacji w której dany ośrodek żużlowy będzie miał zaległości finansowe wobec żużlowców.

Jeszcze niedawno został utworzony Speedway Slot System, który miał ułatwić wszystkim życie poprzez przydzielenie odpowiednich dni tygodnia dla odpowiednich krajów, by terminy spotkań ligowych w różnych państwach nie kolidowały ze sobą. Jednakże polskie władze skutecznie próbują osiągnąć monopol ograniczając zawodników i dostosowując ich pod swoje wymagania. Takim jest właśnie ograniczenie dotyczące startów. Żużlowców, którzy jeździli w więcej niż 3 ligach jest co prawda garstka, więc tym bardziej dziwi mnie ten zapis. Takim jest np. Jason Doyle, który oprócz Fogo Unii Leszno miał być związany z Swindon Robins, Vastervik Speedway oraz Holsted Tigers, gdzie był rezerwowym na wypadek braku możliwości startu lokalnej gwiazdy jaką jest Nicki Pedersen. Poskutkowało to zerwaniem kontraktu z szwedzkim Vastervik, oraz duńskim Holsted przez co z kolei klub ten stracił sporego sponsora (Moldow). W dniu wczorajszym (11.01) ponadto z startów wycofał się klub z Swindon przez co "Doyley" został na przysłowiowym lodzie z kontraktem tylko w Polsce. Kolejnym zawodnikiem, który musiał zrezygnować z startów w jednej z lig jest Robert Lambert, który zmuszony został do odpuszczenia rodzimej ligi na rzecz Lejonen Gislaved, gdyż jak sam stwierdził w wywiadzie dla Przeglądu Sportowego, że startując w Wielkiej Brytanii oraz Polsce koszty byłyby większe aniżeli możliwe zarobki. Mimo tego, że miał ogromną chęć do startów w King's Lynn to przez obowiązujące przepisy musiał sobie tamtejsze starty po prostu odpuścić. Takich zawodników z resztą jest więcej jak np. Kenneth Bjerre czy Nicki Pedersen.

Swoją opinie o tym przepisie wyraziła również cała duńska federacja. Uznali, iż jest to kompletnie nierozsądne zachowanie. Duńczycy są mocno wspierani przez lokalnych sponsorów i ciężko im jest wyobrazić sobie swoją ligę bez rodzimych gwiazd. Możliwe, że zawodnicy nieco wcześniej posiadali informację o możliwości wprowadzenia tego przepisu, stąd też gwiazdy z torów eWinner 1. Ligi Żużlowej z poprzedniego sezonu jakimi są Fredrik Jakobsen oraz Andreas Lyager postanowili, iż rozsądniejsze będzie pozostanie na tym poziomie rozgrywek z większą gwarancją startów i niższą presją otoczenia aniżeli zarobienie teoretycznie więcej lecz rzadszą możliwością występów przy większym nacisku włodarzy klubów.

Pamiętajmy, że niektórzy potrzebują jak najwięcej jazdy, by nie zaprzątać sobie głowy słabszymi występami jak np. Jason Doyle w sezonie 2020, który do momentu rozpoczęcia Bauhaus-Ligan jeździł słabiej niż ktokolwiek by się tego spodziewał. Po jej rozpoczęciu natomiast mogliśmy na torach PGE Ekstraligi widzieć odrodzonego mistrza świata z roku 2017. 

Kolejnym faktem jest osłabienie "konkurencji". Zawodnicy ze względu na finanse będą wybierać Polskę przez co osłabimy resztę lig zagranicznych, co z kolei może przyczynić się do powolnego wymierania tego jakże pięknego sportu. Ludzie oprócz kibicowania swojej ulubionej drużynie na stadionie chodzą również oglądać największe nazwiska co może okazać się trudne, gdyż Ci najlepsi będą musieli wybierać co po prostu im się bardziej opłaca (np. Robert Lambert). Jak wszyscy wiemy kibice są ważną częścią budżetów klubów, więc wszystkie te działania łączą się, co w dalszej kolejności może doprowadzić do katastrofy i upadku wielu ośrodków żużlowych. 

Polskie kluby wiadomo mają w tym swój interes. Rzadsze występy zawodników to również mniejsza szansa na kontuzję, co zwiększa szansę na wystawienie najlepszego możliwego składu na kluczowe mecze. Dodatkowo występy “topki” zawodników w Polsce gwarantują największe emocje na światowym poziomie oraz przyciągają mnóstwo kibiców na stadiony i przed telewizory. Moim zdaniem jest to jednak niesprawiedliwe zachowanie wobec innych nacji oraz lig. Oczywiście nikt nie karze zawodnikom startować w Polsce, lecz nie oszukujmy się to właśnie w Polsce żużlowcy mogą liczyć na najwyższe zarobki oraz największą szansę na przyciągnięcie do siebie sponsorów. Dotychczas każdy miał wybór wobec tego w ilu krajach chce jeździć, ile zespołów reprezentować i w powszechnej opinii to zdawało egzamin. Dodatkowo ograniczenie zawodników co do liczby reprezentowanych klubów może skutkować powstaniem ligi mistrzów, która już miała swój epizod w latach 2014-2015, lecz przez fakt, że żużlowcy mogli startować w kilku klubach impreza ta nie miała swojego prestiżu i z niej zrezygnowano (dwukrotnie to drużyna ze Szwecji wygrywała).

Rafał Drabiniok 

Reklama

 


Relacja Live

 

Memoriał Tomasza Jędrzejaka
8 & 9 listopada

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

14

33

+260

2. Betard Sparta Wrocław 14 26 +115
3.  Pres Toruń  14 26 +111
4. Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 +56
5 Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 -108
6. Gezet Stal Gorzów 14 10 -118
7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa

14

7 -111
8.  Innpro ROW Rybnik 14

4

-205
 Metalkas 2. Ekstraliga
1.  Fogo Unia Leszno 14 33 +274
2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 +177
3. Cellfast Wilki Krosno 14 21 +31
4 Texom Stal Rzeszów 14 18 -23
5. Hunters PSŻ Poznań 14 14 -42
6. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 -129
7. Moonfin Malesa Ostrów 14 8 -91
8.  Autona Unia Tarnów

14

6

-197
Krajowa Liga Żużlowa
1

Wybrzeże Gdańs

12 28 +109
2.

Ultrapur Start Gniezno

12 23 +119
3. Pronenergy Polonia Piła 12 23 +82
4. Lokomotiv Daugavpils  12 15 -39
5. Trans MF Landshut Devils 12 10 -30
6. OK Kolejarz Opole  12 5 -74
7 Speedway Kraków 12 4 -192
 Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway 14 28 +34
2. Smederna Eskilstuna 14 26 +61
3. Lejonen Gislaved  14 23 +44
4. Rospiggarna Hallstavik 14 20 +79
5. Dackarna Malilla 14 16 +26
6. Indianerna Kumla  14 13 -41
7. Vargarna Norrkoeping 14 9 -90
8. Piraterna Motala 14 5 -113



 
SGB Premiership
1. Belle Vue Aces

17

29

+82

2. Ipswitch Witchs 16 28 +122
3.  Sheffield Tigers 14 26

+154

4.  Leicester Lions 15

22

+71
5.  King's Lynn Stars 16 14

-53

6.  Oxford Spiries 17 8 -186
7. Brimingham Brummies

15

6 -190

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 185
2.  Brady Kurtz 184
3.  Daniel Bewley 142
4.  Fredrik Lindgren 134
5. Jack Holder 118
6.  Andrzej Lebiediew  93
7. Robert Lambert 82
8.  Max Fricke  79
9.  Mikkel Michelsen 70
10. Jason Doyle 66
11. Anders Thomsen 66
12.  Dominik Kubera  61
13.  Jan Kvech 58
14. Martin Vaculik 51
15.  Kai Huckenbeck   42
Klasyfikacja SEC
1.  Patryk Dudek 56
2.  Andrzej Lebiediew 48
3.  Leon Madsen 40
4.  Kacper Woryna 39
5.  Nazar Parnitskyi 37
6.  Michael Jepsen Jensen 33
7.  Szymon Wozniak 30
8.  Timo Lahti 25
9.   Dimitri Berge 24
10.  Mateusz Cierniak 24
11.  Tom Brennan 22
12.  Przemysław Pawlicki 19
13.   Vaclav Milik 16
14.  Kai Huckenebck 16
15.  Norick Bloedorn  15
16.  Rasmus Jensen  14
17.  Grzegorz Zengota 11
18.  Piotr Pawlicki 9
19.  Frederik Jakobsen 7
20.  Marko Lewiszyn 7

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Patryk Dudek 50
2.
Bartosz Zmarzlik 46
3.  Dominik Kubera 37
4.  Kacper Woryna 35
5. Wiktor Przyjemski 35
6. Szymon Woźniak 23
7.  Paweł Przedpełski 23
8. Bartłomiej Kowalski 22
9.  Maciej Janowski 17
10.  Mateusz Cierniak 16
11. Piotr Pawlicki  15
12.  Przemysław Pawlicki  14
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Jakub Miśkowiak 13
15.   Jakub Krawczyk 6
16.

17.

18.  
19.

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu