eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 176
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Dajmy zawodnikom po prostu jeździć (felieton)
 2021-01-12 18:44:59  Rafał Drabiniok    inf.własna

Przed sezonem 2021 w regulaminie pojawił się dość kontrowersyjny przepis jakim jest ograniczenie startów do maksymalnie dwóch lig dla zawodników z PGE Ekstraligi oraz maksymalnie trzech dla przedstawicieli pozostałych szczebli rozgrywkowych w Polsce. Jest to spory cios zarówno dla samych żużlowców jak i lig poza granicami naszego kraju. Dla klubów z Polski natomiast spore ułatwienie.

Zawodnicy podczas sezonu pandemicznego nie zarobili tyle, ile by mogli poprzez cięcia finansowe, które nie ominęły również żużlowców. Otwarcie powiedział o tym Rohan Tungate dla speedwaygp.com. Teraz dodatkowo ograniczamy im starty, by Ci mogli sobie odbić poprzedni rok “posuchy”, przez co po raz kolejny możliwość zarobku jest po prostu mniejsza. Żużlowcy muszą żyć ze świadomością, że przed początkiem tegorocznych rozgrywek po raz kolejny kluby będą mogły negocjować zmniejszenie ich gaży. Spowodowane jest to decyzją władz PZM, które zdecydowały, że wszystkie trzy poziomy rozgrywkowe mają ruszyć zgodnie z planem nie zważając na fakt, czy kibice będą mogli wejść na trybuny. Pewne kluby z pewnością do swojego budżetu doliczyły wpływy z biletów, przez co na koniec może dojść do sytuacji w której dany ośrodek żużlowy będzie miał zaległości finansowe wobec żużlowców.

Jeszcze niedawno został utworzony Speedway Slot System, który miał ułatwić wszystkim życie poprzez przydzielenie odpowiednich dni tygodnia dla odpowiednich krajów, by terminy spotkań ligowych w różnych państwach nie kolidowały ze sobą. Jednakże polskie władze skutecznie próbują osiągnąć monopol ograniczając zawodników i dostosowując ich pod swoje wymagania. Takim jest właśnie ograniczenie dotyczące startów. Żużlowców, którzy jeździli w więcej niż 3 ligach jest co prawda garstka, więc tym bardziej dziwi mnie ten zapis. Takim jest np. Jason Doyle, który oprócz Fogo Unii Leszno miał być związany z Swindon Robins, Vastervik Speedway oraz Holsted Tigers, gdzie był rezerwowym na wypadek braku możliwości startu lokalnej gwiazdy jaką jest Nicki Pedersen. Poskutkowało to zerwaniem kontraktu z szwedzkim Vastervik, oraz duńskim Holsted przez co z kolei klub ten stracił sporego sponsora (Moldow). W dniu wczorajszym (11.01) ponadto z startów wycofał się klub z Swindon przez co "Doyley" został na przysłowiowym lodzie z kontraktem tylko w Polsce. Kolejnym zawodnikiem, który musiał zrezygnować z startów w jednej z lig jest Robert Lambert, który zmuszony został do odpuszczenia rodzimej ligi na rzecz Lejonen Gislaved, gdyż jak sam stwierdził w wywiadzie dla Przeglądu Sportowego, że startując w Wielkiej Brytanii oraz Polsce koszty byłyby większe aniżeli możliwe zarobki. Mimo tego, że miał ogromną chęć do startów w King's Lynn to przez obowiązujące przepisy musiał sobie tamtejsze starty po prostu odpuścić. Takich zawodników z resztą jest więcej jak np. Kenneth Bjerre czy Nicki Pedersen.

Swoją opinie o tym przepisie wyraziła również cała duńska federacja. Uznali, iż jest to kompletnie nierozsądne zachowanie. Duńczycy są mocno wspierani przez lokalnych sponsorów i ciężko im jest wyobrazić sobie swoją ligę bez rodzimych gwiazd. Możliwe, że zawodnicy nieco wcześniej posiadali informację o możliwości wprowadzenia tego przepisu, stąd też gwiazdy z torów eWinner 1. Ligi Żużlowej z poprzedniego sezonu jakimi są Fredrik Jakobsen oraz Andreas Lyager postanowili, iż rozsądniejsze będzie pozostanie na tym poziomie rozgrywek z większą gwarancją startów i niższą presją otoczenia aniżeli zarobienie teoretycznie więcej lecz rzadszą możliwością występów przy większym nacisku włodarzy klubów.

Pamiętajmy, że niektórzy potrzebują jak najwięcej jazdy, by nie zaprzątać sobie głowy słabszymi występami jak np. Jason Doyle w sezonie 2020, który do momentu rozpoczęcia Bauhaus-Ligan jeździł słabiej niż ktokolwiek by się tego spodziewał. Po jej rozpoczęciu natomiast mogliśmy na torach PGE Ekstraligi widzieć odrodzonego mistrza świata z roku 2017. 

Kolejnym faktem jest osłabienie "konkurencji". Zawodnicy ze względu na finanse będą wybierać Polskę przez co osłabimy resztę lig zagranicznych, co z kolei może przyczynić się do powolnego wymierania tego jakże pięknego sportu. Ludzie oprócz kibicowania swojej ulubionej drużynie na stadionie chodzą również oglądać największe nazwiska co może okazać się trudne, gdyż Ci najlepsi będą musieli wybierać co po prostu im się bardziej opłaca (np. Robert Lambert). Jak wszyscy wiemy kibice są ważną częścią budżetów klubów, więc wszystkie te działania łączą się, co w dalszej kolejności może doprowadzić do katastrofy i upadku wielu ośrodków żużlowych. 

Polskie kluby wiadomo mają w tym swój interes. Rzadsze występy zawodników to również mniejsza szansa na kontuzję, co zwiększa szansę na wystawienie najlepszego możliwego składu na kluczowe mecze. Dodatkowo występy “topki” zawodników w Polsce gwarantują największe emocje na światowym poziomie oraz przyciągają mnóstwo kibiców na stadiony i przed telewizory. Moim zdaniem jest to jednak niesprawiedliwe zachowanie wobec innych nacji oraz lig. Oczywiście nikt nie karze zawodnikom startować w Polsce, lecz nie oszukujmy się to właśnie w Polsce żużlowcy mogą liczyć na najwyższe zarobki oraz największą szansę na przyciągnięcie do siebie sponsorów. Dotychczas każdy miał wybór wobec tego w ilu krajach chce jeździć, ile zespołów reprezentować i w powszechnej opinii to zdawało egzamin. Dodatkowo ograniczenie zawodników co do liczby reprezentowanych klubów może skutkować powstaniem ligi mistrzów, która już miała swój epizod w latach 2014-2015, lecz przez fakt, że żużlowcy mogli startować w kilku klubach impreza ta nie miała swojego prestiżu i z niej zrezygnowano (dwukrotnie to drużyna ze Szwecji wygrywała).

Rafał Drabiniok 

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno      
2. Moje Bermudy Stal Gorzów      
3. Betard Sparta Wrocław      
4. RM Solar Falubaz Zielona Góra      
5. Eltrox Włókniarz Częstochowa      
6. Motor Lublin      
7. MrGarden GKM Grudziądz      
8. eWinner Apator Toruń      
 eWinner 1. Liga Żużlowa
1. ROW Rybnik      
2. Car Gwarant Kapi Meble Budex Start      
3. Orzeł Łódź      
4. Zdunek Wybrzeże Gdańsk
     
5. Unia Tarnów
   
6. Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów
     
7. Abramczyk Polonia Bydgoszcz      
8. Cellfast Wilki Krosno    
2. Liga Żużlowa
1. Lokomotiv Daugavplis      
2. OK Bedmet Kolejarz Opole      
3. SpecHouse PSŻ Poznań      
4. RzTŻ Rzeszów      
5. Metalika Recycling Kolejarz Rawicz      
6. Wölfe Wittstock      
7. Trans MF Devils Landshut      
Bauhaus-Ligan
1. Masarna Avesta      
2. Indianerna Kumla      
3. Lejonen Gislaved      
4. Rospiggarna Hallstavik      
5. Dackarna Mallila      
6. Vetlanda Speedway      
7. Västervik Speedway      
8. Piraterna Motala      
9. Smederna Eskilstuna      
Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik  
2.  Tai Woffinden  
3.  Fredrik Lindgren  
4.  Maciej Janowski  
5.  Leon Madsen  
6.  Jason Doyle  
7.  Artem Laguta  
8.  Emil Sajfutdinow  
9.  Martin Vaculik  
10. Max Fricke  
11.  Matej Žagar  
12. Krzysztof Kasprzak  
13. Anders Thomsen  
14. Robert Lambert  
15. Oliver Berntzon  
Partner
Ostatni wywiad
   Patrick Hansen: Możemy walczyć o zwycięstwo w lidze

Patrick Hansen w listopadzie przeniósł się z RzTŻu Rzeszów do Arged Malesa TŻ Ostrovii. Zawodnik w rozmowie z naszym portalem opowiada o tym, jak zmieniły się przygotowania do sezonu 2021 w czasach koronawirusa oraz przedstawił swoje cele zarówno drużynowe jak i indywidualne na ten rok.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Dajmy zawodnikom po prostu jeździć (felieton)

Przed sezonem 2021 w regulaminie pojawił się dość kontrowersyjny przepis jakim jest ograniczenie startów do maksymalnie dwóch lig dla zawodników z PGE Ekstraligi oraz maksymalnie trzech dla przedstawicieli pozostałych szczebli rozgrywkowych w Polsce. Jest to spory cios zarówno dla samych żużlowców jak i lig poza granicami naszego kraju. Dla klubów z Polski natomiast spore ułatwienie.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Kluby żużlowe w Social Mediach #1 - Facebook

Social Media to aktualnie jeden z najważniejszych jak nie najważniejszy aspekt marketingowej działalności nie tylko klubów sportowych, ale także firm czy też różnego rodzaju organizacji. Zbliża się koniec 2020 roku, a jak w mediach społecznościowych wyglądają kluby żużlowe? Oto małe podsumowanie działalności drużyn żużlowych w sieci. W pierwszej części skupię się na Facebooku. Które z zespołów posiadają największą liczbę polubień, a które mają ich najmniej?

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu