POLSKA
Szwedzka liga żużlowa i federacja motocyklowa są w szoku po czwartkowej decyzji PZMot., zezwalającej, mimo zakazu międzynarodowej federacji (FIM), na używanie tłumików starego typu w tegorocznym sezonie w Polsce. W szwedzkiej Eliteserien podpisane kontrakty na tegoroczny sezon posiada aż 23 polskich żużlowców.
Zdaniem szwedzkiej federacji (SVEMO) decyzja PZMot., narzucająca im używanie starego osprzętu również za granicą, wprowadza ogromne zamieszanie, ponieważ szwedzka liga, zdominowana przez Polaków, podpisała kontrakt z FIM na używanie wyłącznie nowych tłumików. Z tego, co wiadomo z Polski, polscy żużlowcy będą jeździć tylko na starym sprzęcie, co automatycznie wyklucza ich z rozgrywek w Szwecji oraz z serii Grand Prix - stwierdzili w piątek działacze SVEMO. Podkreślili, że są w szoku.
Szwedzkie media przypominają, że spór o używanie nowych tłumików, zmniejszających hałas z 98 do 85 decybeli oraz moc silników, trwa już od jakiegoś czasu. Dziennik "Aftonbladet" wyjaśnił, że polscy żużlowcy uważają motocykle z nowym osprzętem za niestabilne i wręcz niebezpieczne do prowadzenia na wirażach. Dodatkowo, z powodu wysokiej temperatury grożą poparzeniami w razie upadków. Już w ubiegłym sezonie protesty żużlowców sprawiły, że federacje narodowe oraz FIM wycofały się z wprowadzenia przepisów o nowych tłumikach, lecz w tym sezonie miały one bezwzględnie obowiązywać. Dlatego wiadomość z Polski jest prawdziwą bombą.
- Nie ugniemy się pod presją Polski i nie wycofamy się z wcześniej podpisanego kontraktu z FIM. Nie ma takiej szansy - podkreślił sekretarz generalny Svemo Per Westling.
Szwedzka agencja prasowa TT podkreśla, że jeżeli PZMot. zabroni polskim żużlowcom jeżdżenia z nowymi tłumikami za granicą, to aktualny mistrz świata Tomasz Gollob i wicemistrz Jarosław Hampel, czwarty Rune Holta oraz Janusz Kołodziej ryzykują wykluczeniem z serii Grand Prix, a trzy imprezy tego cyklu w Polsce oraz finał drużynowych mistrzostw świata staną pod znakiem zapytania. Dlatego też polska decyzja sprawi innym federacjom i organizatorom zawodów wiele kłopotów.
Żużlowiec Andreas Jonsson powiedział TT, że również dla zagranicznych zawodników powstał nowy problem. - Będziemy musieli mieć sprzęt zarówno na starty w Szwecji oraz w GP, jak i w Polsce - zauważył.
Norweski żużlowiec posiadający również polskie obywatelstwo i startujący w GP jako Polak Rune Holta z kolei zaznaczył, że bardzo mu zależy na startach w szwedzkiej lidze i serii GP. Dlatego rozważa starty z norweską licencją. - Wystartuję w GP oraz w szwedzkiej lidze. Mam podpisane kontrakty, które mnie do tego zobowiązują, a poza tym jest to mój priorytet - powiedział Holta agencji TT.
Agencja przypomina, że w razie wykluczenia Golloba i Hampela powstanie wielka szansa dla szwedzkich żużlowców ponieważ najwyżej na liście rezerwowych do GP jest dwóch Szwedów: Magnus Zetterstroem i Tomas H. Jonasson.
PGE Ekstraliga
Betard Sparta Wrocław vs
Gezet Stal Gorzów
piątek 18:00
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oit Motor Lublin
piątek 20:30
Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
Pres Toruń
niedziela 17:00
Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs
Innpro ROW Rybnik
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Moonfin Malesa Ostrów vs
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
czwartek 19:00
Abramczyk Polonia Bydgoszcz vs
Cellfast Wilki Krosno
niedziela 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
4 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
4 | 6 | +32 |
4. | ![]() |
4 | 4 | +22 |
5 | ![]() |
4 | 3 | -22 |
6. | ![]() |
4 | 2 | -6 |
7. | ![]() |
4 |
2 | -66 |
8. | ![]() |
4 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -18 |
7. | ![]() |
2 | 0 | -10 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 6 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
3 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
24 |
2. | ![]() |
18 |
3. | ![]() |
17 |
4. | ![]() |
17 |
5. | ![]() |
12 |
6. | ![]() |
11 |
7. | ![]() |
11 |
8. | ![]() |
10 |
9. | ![]() |
8 |
10. | ![]() |
7 |
11. | ![]() |
6 |
12. | ![]() |
5 |
13. | ![]() |
4 |
14. | ![]() |
3 |
15. | ![]() |
1 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów