eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 124
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  POLSKA

  Ivan Mauger - Nowozelandzki Jasnowidz
 2010-07-03 16:19:02  Michał Szumowicz    inf.własna

Sprawa nowych tłumików odbiła się głośnym echem i jak do tej pory zyskała sobie więcej przeciwników niż wcześniej przewidywano. Kolejnym elementem  który także jest obowiązkowym wyposażeniem motocykla żużlowego jest deflektor. Początki tego wynalazku były równie ciężkie jak te nowych tłumików. Pierwszym inicjatorem wprowadzenia deflektora był nie kto inny jak sześciokrotny Mistrz Świata - Ivan Mauger.

Pierwszym, który wpadł na pomysł bezpieczniejszego i czystszego ścigania był Nowozelandczyk Ivan Mauger. Deflektory, które są obowiązkiem na dzisiejszych torach żużlowych stały się nieodłącznym elementem legalnego ścigania. Pomimo, że gadżet ten został wprowadzony zaledwie kilka lat temu, wcale nie jest to żadna nowość bo na pomysł wprowadzenia tego elementu Mauger wpadł już grubo ponad trzydzieści lat temu.

W tamtych latach idea stosowania deflektorów miała zdecydowanie więcej oponentów niż zwolenników. Wówczas prawie nikt nie potrafił sobie wyobrazić żużla bez nie odłącznej szprycy spod koła. Mauger wrócił do zamysłu czystszego ścigania w roku 1985, przy okazji rozgrywania serii turniejów z okazji jubileuszu trzydziestolecia jego startów na torze. Oficjalna prezentacja i próba deflektorów odbyła się 3 listopada 1985 roku podczas zawodów ”30 Years World Jubiles Series” na torze w Bell Vue.

Przekonując do deflektorów Mauger przytaczał ich walory i plusy niemal identyczne do tych jakie można usłyszeć dzisiaj. Pragnieniem Nowozelandczyka było zastosowanie deflektorów na skalę masową i wprowadzenie obowiązku ich stosowania w każdych zawodach nie zależnie od rangi spotkania. Trzeba przyznać że deflektory Maugera sporo różniły się od tych, które mają zastosowanie w dzisiejszym speedwayu. Mówiąc bardziej obrazowo deflektory starego typu, które nigdy nie weszły do seryjnej produkcji były po prostu bardziej toporne, ciężkie i znacznie różniły się od tych dzisiejszych.

Błotnik bo takim mianem można było określić projekt Maugera zakończony był giętkim elementem i jako jedna całość przykrywał 3/4 tylnego koła. Wizualnie wylądowało to bardziej na zwykły błotnik taki jak przy motorach szosowych, i prawdopodobnie właśnie to zaważyło o odrzuceniu wynalazku Nowozelandczyka.

Pomimo nieprzychylnych opinii co do genialnego pomysłu Maugera nowinka po kilku dziesięciu latach w końcu znalazła uznanie w oczach federacji FIM i jest nieodzownym elementem żużlowej maszyny. Po tylu latach Maugera można by określić mianem wizjonera lub jasnowidza, bo komu w tamtych czasach w ogóle przyszło do głowy coś takiego?

Jedno jest pewne z biegiem lat żużel jak każdy inny sport ponownie będzie ewoluował. Jednak, czy to wszystko zmierza w dobrym kierunku? Wydaję się że tak bo zarówno nowe technologie jak i sami zawodnicy są coraz lepsi i szybsi a zabezpieczenia które ostatnimi laty weszły na stałe na żużlowe areny już niejednokrotnie uratowały kości zawodników.Mowa tu oczywiście o dmuchanych bandach. Chyba jedno najlepszych rozwiązań ostatnich lat, które w sporym stopniu zmniejsza prawdopodobieństwo kontuzji.

Pozostaje sprawa nieszczęsnych nowych tłumików o które toczy się wielka batalia. Jednak podobnie jak w przypadku deflektorów Maugera czas pokaże, czy i tym razem chodzi o faktyczne podniesienie bezpieczeństwa, czy o coś zupełnie innego. W kwestii tłumików jest bardzo wiele niewiadomych i równie sporo pytań, które nie znajdują swoich odpowiedzi. Podsumowując to wcale nie wykluczone że i w tym przypadku powiedzenie ”Jak nie widomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze" wyjdzie po latach i okaże się czy również teraz chodzi tu tylko o bezpieczeństwo zawodników.

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Innpro ROW Rybnik vs Betard Sparta Wrocław
piątek 18:00


Pres Toruń vs BAYERSYSTEM GKM Grudziądz
piątek 20:30

Gezet Stal Gorzów vs Orlen Oil Motor Lublin
niedziela 17:00

Krono Plast Włokniarz Częstochowa vs  Stelme Falubaz Zielona Góra

niedziela 19:30

Metlakas 2 Ekstraliga

Cellfast Wilki Krosno vs Autona Unia Tarnów
czwartek 19:00

Texom Stal Rzeszów vs  H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
sobota 14:30

 Fogo Unia Leszno vsMoonfin Malesa Ostrów
niedziela 13:00

Abramczyk Polonia Bydgoscz vs Hunters PSŻ Poznań
niedziela 15:15

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

4

8

+76

2.   KS Pres Toruń  5 7 +36
3. Betard Sparta Wrocław 6 8 +54
4. Bayersystem GKM Grudziądz 
5 6 +32
5   Krono- Plast Włókniarz Częstochowa
5 4 +-6
6.  Gezet Stal Gorzów 5 3 -44
7. Stelmet Falubaz Zielona Góra

5

2 -72
8.   Innpro ROW Rybnik 6

2

-88
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Abramczyk Polonia Bydgoszcz
4 6 +22
2. Cellfast Wilki Krosno
4 6 +16
3.  Fogo Unia Leszno 3 4 +45
4. Hunters PSŻ Poznań  3 3 +4
5. Texom Stal Rzeszów 3 3 -2
6. Moonfin Malesa Ostrów 3 2 +16
7. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 5 3 -52
8. Unia Tarnów

2

0

-57
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

4 8 +16
2.  Wybrzeże Gdańsk  4 6 +44
3.  Pronenergy Polonia Piła  3 4 +14
4.  Lokomotiv Daugavpils 4 4 -2
5. OK Kolejarz Opole 3 2 8
6. Speedway Kraków 3 2 -50
7 Trans MF Landshut Devils 4 0 -30
 Bauhaus-Ligan
1. Dackarna Malilla 1 2 +10
2. Vastervik Speedway 1 2 +4
3. Smederna Eskilstuna 1 2 +2
4. Vargarna Norrkoeping 1 2 +2
5. Rospiggarna Hallstavik 1 0 -2
6. Indianerna Kumla  1 0 -2
7. Piraterna Motala 1 0 -4
8. Lejonen Gislaved 1 0 -10



 
SGB Premiership
1. Ipswitch Witchs

6

12

+104

2.  Sheffield Tigers 6 8 +102
3. Belle Vue Aces 6 8

+18

4.  Leicester Lions 5

6

+10
5.  Oxford Spiries 8 4

-110

6.  King's Lynn Stars 6 4 -36
7. Brimingham Brummies

6

0 -88

Klasyfikacja SGP
1.   Brady Kurtz 38
2. Bartosz Zmarzlik 33
3.  Andrzej Lebiediew 29
4. Jack Holder 28
5.  Dominik Kubera 25
6. Robert Lambert 24
7.  Daniel Bewley 23
8.  Fredrik Lindgren
22
9.  Max Fricke 18
10. LAnders Thomsen 14
11.  Jan Kvech
12
12. Mikkel Michelsen 10
13. Martin Vaculik 8
14.  Jason Doyle 8
15.  Kai Huckenbeck
2
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  
7.  
8.  
9.  
10.  
11.  
12.  
13.  
14.  
15.  
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu