POLSKA
Sprawa nowych tłumików odbiła się głośnym echem i jak do tej pory zyskała sobie więcej przeciwników niż wcześniej przewidywano. Kolejnym elementem który także jest obowiązkowym wyposażeniem motocykla żużlowego jest deflektor. Początki tego wynalazku były równie ciężkie jak te nowych tłumików. Pierwszym inicjatorem wprowadzenia deflektora był nie kto inny jak sześciokrotny Mistrz Świata - Ivan Mauger.
Pierwszym, który wpadł na pomysł bezpieczniejszego i czystszego ścigania był Nowozelandczyk Ivan Mauger. Deflektory, które są obowiązkiem na dzisiejszych torach żużlowych stały się nieodłącznym elementem legalnego ścigania. Pomimo, że gadżet ten został wprowadzony zaledwie kilka lat temu, wcale nie jest to żadna nowość bo na pomysł wprowadzenia tego elementu Mauger wpadł już grubo ponad trzydzieści lat temu.
W tamtych latach idea stosowania deflektorów miała zdecydowanie więcej oponentów niż zwolenników. Wówczas prawie nikt nie potrafił sobie wyobrazić żużla bez nie odłącznej szprycy spod koła. Mauger wrócił do zamysłu czystszego ścigania w roku 1985, przy okazji rozgrywania serii turniejów z okazji jubileuszu trzydziestolecia jego startów na torze. Oficjalna prezentacja i próba deflektorów odbyła się 3 listopada 1985 roku podczas zawodów ”30 Years World Jubiles Series” na torze w Bell Vue.
Przekonując do deflektorów Mauger przytaczał ich walory i plusy niemal identyczne do tych jakie można usłyszeć dzisiaj. Pragnieniem Nowozelandczyka było zastosowanie deflektorów na skalę masową i wprowadzenie obowiązku ich stosowania w każdych zawodach nie zależnie od rangi spotkania. Trzeba przyznać że deflektory Maugera sporo różniły się od tych, które mają zastosowanie w dzisiejszym speedwayu. Mówiąc bardziej obrazowo deflektory starego typu, które nigdy nie weszły do seryjnej produkcji były po prostu bardziej toporne, ciężkie i znacznie różniły się od tych dzisiejszych.
Błotnik bo takim mianem można było określić projekt Maugera zakończony był giętkim elementem i jako jedna całość przykrywał 3/4 tylnego koła. Wizualnie wylądowało to bardziej na zwykły błotnik taki jak przy motorach szosowych, i prawdopodobnie właśnie to zaważyło o odrzuceniu wynalazku Nowozelandczyka.
Pomimo nieprzychylnych opinii co do genialnego pomysłu Maugera nowinka po kilku dziesięciu latach w końcu znalazła uznanie w oczach federacji FIM i jest nieodzownym elementem żużlowej maszyny. Po tylu latach Maugera można by określić mianem wizjonera lub jasnowidza, bo komu w tamtych czasach w ogóle przyszło do głowy coś takiego?
Jedno jest pewne z biegiem lat żużel jak każdy inny sport ponownie będzie ewoluował. Jednak, czy to wszystko zmierza w dobrym kierunku? Wydaję się że tak bo zarówno nowe technologie jak i sami zawodnicy są coraz lepsi i szybsi a zabezpieczenia które ostatnimi laty weszły na stałe na żużlowe areny już niejednokrotnie uratowały kości zawodników.Mowa tu oczywiście o dmuchanych bandach. Chyba jedno najlepszych rozwiązań ostatnich lat, które w sporym stopniu zmniejsza prawdopodobieństwo kontuzji.
Pozostaje sprawa nieszczęsnych nowych tłumików o które toczy się wielka batalia. Jednak podobnie jak w przypadku deflektorów Maugera czas pokaże, czy i tym razem chodzi o faktyczne podniesienie bezpieczeństwa, czy o coś zupełnie innego. W kwestii tłumików jest bardzo wiele niewiadomych i równie sporo pytań, które nie znajdują swoich odpowiedzi. Podsumowując to wcale nie wykluczone że i w tym przypadku powiedzenie ”Jak nie widomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze" wyjdzie po latach i okaże się czy również teraz chodzi tu tylko o bezpieczeństwo zawodników.
PGE Ekstraliga
Innpro ROW Rybnik vs
Betard Sparta Wrocław
piątek 18:00Pres Toruń vs
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz
piątek 20:30
Gezet Stal Gorzów vs
Orlen Oil Motor Lublin
niedziela 17:00Krono Plast Włokniarz Częstochowa vs
Stelme Falubaz Zielona Góra
Metlakas 2 Ekstraliga
Cellfast Wilki Krosno vs
Autona Unia Tarnów
czwartek 19:00
Texom Stal Rzeszów vs
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
sobota 14:30
Fogo Unia Leszno vs
Moonfin Malesa Ostrów
niedziela 13:00
Abramczyk Polonia Bydgoscz vs
Hunters PSŻ Poznań
niedziela 15:15
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
5 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
6 | 8 | +54 |
4. | ![]() |
5 | 6 | +32 |
5 | ![]() |
5 | 4 | +-6 |
6. | ![]() |
5 | 3 | -44 |
7. | ![]() |
5 |
2 | -72 |
8. | ![]() |
6 |
2 |
-88 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 | 6 | +22 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +16 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | +16 |
7. | ![]() |
5 | 3 | -52 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 8 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
4 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
38 |
2. | ![]() |
33 |
3. | ![]() |
29 |
4. | ![]() |
28 |
5. | ![]() |
25 |
6. | ![]() |
24 |
7. | ![]() |
23 |
8. | ![]() |
22 |
9. | ![]() |
18 |
10. | ![]() |
14 |
11. | ![]() |
12 |
12. | ![]() |
10 |
13. | ![]() |
8 |
14. | ![]() |
8 |
15. | ![]() |
2 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ||
7. | ||
8. | ||
9. | ||
10. | ||
11. | ||
12. | ||
13. | ||
14. | ||
15. | ||
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów