eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 112
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Polska

  Jeden zawodnik - dwie ligi od sezonu 2016?
 2015-02-05 12:30:43  Redakcja    Przegląd Sportowy

FIM rozważa, by od sezonu 2016 zawodnik mógł startować najwyżej w dwóch ligach. Ograniczenie ma być pierwszym krokiem w kierunku stworzenia Ligi Mistrzów. Żużlowa Liga Mistrzów nie ma większego sensu, jeśli zawodnicy, tak jak to jest obecnie, mogą startować w nieograniczonej liczbie klubów.

Zawodnicy musieliby wybierać, którą drużynę chcieliby reprezentować na arenie międzynarodowej, a którą tylko w rozgrywkach ligowych. W takiej sytuacji trudno też o jakąkolwiek identyfikację żużlowca z konkretnym zespołem.

- Idea ograniczenia i stworzenia czegoś nowego jest fajna i nie można potępiać jej w czambuł, ale warto też dostrzec zagrożenia - mówi nam były trener reprezentacji Stanisław Chomski. - Jak tylko wyjdzie, że FIM chce ograniczenia startów zawodników do dwóch lig to ci zrobią takie larum jak górnicy, kiedy zabiera im się przywileje. Przecież żużlowcom zabrano by możliwość nieograniczonego zarobkowania. Poza tym wybór dwóch lig doprowadziłby do tego, że wszędzie, poza Polską i Szwecją, jeździłyby odrzutki. Ograniczenie zupełnie zmarginalizowałoby ligę angielską, która jest kolebką żużla i wyznacza wiele trendów. Dla samych żużlowców dwie ligi to też trochę mało, żeby utrzymać właściwy rytm. Optimum to trzy starty w ciągu tygodnia - zauważa Chomski.

Zwolennicy ograniczenia startów zawodnika do dwóch lig widzą jednak wiele pozytywów, bo przecież nie tylko o Ligę Mistrzów chodzi. Po pierwsze taki zapis mógłby być lekarstwem na spadającą liczbę licencji. Teraz jest tak, że wąska grupa żużlowców robi za cyrk objazdowy i blokuje miejsce dla młodych zawodników wchodzących na rynek. Po drugie wielu żużlowców popada w przesadę i startuje ponad miarę narażając zdrowie swoje i przeciwników.

- To prawda, że jest grupa zawodników, która jeździ za dużo i taki wybór czasami odbija się na ich zdrowiu a dodatkowo nie osiągają oni swoich strategicznych celów – stwierdza Chomski. - A czy ograniczenie przełożyłoby się na większą liczbę licencji i nowych twarzy? Dania, Anglia i w niewielkim stopniu Szwecja na pewno by na tym skorzystały. Polska już nie, bo my płacimy najwięcej, więc cała ta zagraniczna śmietanka chciałaby u nas jeździć kosztem innych lig. U nas nie byłoby odpływu obcokrajowców, więc za wiele tych wolnych miejsc by się nie zrobiło. W Danii czy Anglii wyglądałoby to inaczej - komentuje trener.

Co trzeba by było zrobić, żeby ograniczenie startów do dwóch lig miało sens? - U nas na pewno należałoby zwiększyć liczbę spotkań, żeby jakoś zrekompensować straty wynikające z zakazu jazdy w Anglii czy Danii - wyrokuje Chomski. - 18 kolejek w Polsce to za mało. Trzeba by zwiększyć ligę, albo wprowadzić dodatkowe rundy w tym systemie, który jest. Przy takim posunięciu dwie ligi plus Grand Prix lub Liga Mistrzów dałoby każdemu wystarczającą liczbę startów. Swoją drogą to zastanawiam się czy próbować w żużlu robić to samo co w piłce nożnej. Speedway nie jest sportem masowym i raczej nim nie będzie. Może więc lepiej byłoby znaleźć inne rozwiązania pozwalające na zwiększenie liczby zawodników. Rok temu w Toruniu miałem 10 zawodników z licencją, którzy nie jeździli. Gdyby były większe możliwości wypożyczania, gdyby rozszerzono instytucję gościa, gdyby organizowano juniorskie czwórmecze to ta grupa miałaby większe szanse rozwoju - kwituje Chomski.

Relacje Live

ELITSERIEN
Smederna - Rospiggarna
wtorek, godzina 19:00
Dackarna Malilla - Vetlanda Speedway
wtorek, godzina 19:00
Lejonen Gislaved - Västervik Speedway
wtorek, godzina 19:00
Indianerna Kumla - Masarna Avesta
wtorek, godzina 19:00

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
10 18 +124
2. Betard Sparta Wrocław
10 15 +70
3. Cash Broker Stal Gorzów
10 15 +47
4. forBET Włókniarz Częstochowa
10 13 +6
5. Get Well Toruń
10 10 -43
6. Grupa Azoty Unia Tarnów 10 8 -72
7. Falubaz Zielona Góra 10 7 -28
8. MrGarden GKM Grudziądz
10 6 -104
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
11 25 +203
2. ROW Rybnik 11 14 +142
3. Car Gwarant Start Gniezno 9 12
+41
4. Lokomotiv Daugavpils 8 11 -15
5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 10
8
+30
6. Euro Finannce Polonia Piła 7 4 -86
7. Orzeł Łódź
7 3 -33
8. Arge Speedway Wanda Kraków
9 2
-282
2. Liga Żużlowa
1. MDM Komputery Ostrovia Ostrów
9 18 +129
2. Stal Rzeszów 8 17 +106
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 9
13
+60
4. OK Kolejarz Opole 9 9 -25
5. Iveston PSŻ Poznań
8

5

-50
6. Polonia Bydgoszcz

8

5
-128
7. KSM Krosno 9 2 -92
SGB Premiership
1. Somerset Rebels 12 24 -22
2. Swindon Robins 13 23 +13
3. Wolverhampton Wolves 12 22 +26
4. Belle Vue Aces 12 20 +21
5. Poole Pirates 12 17 -2
6. Leicester Lions 11 17 -26
7. King's Lynn Stars 10 16 -10
Elitserien
1. Rospiggarna Hallstavik 8 14 +89
2. Smederna Eskilstuna
8
13 +80
3. Dackarna Malilla
8
13 +78
4. Vetlanda Speedway
8
12
+21
5. Lejonen Gislaved
8
7
-24
6. Indianerna Kumla
8
6
-70
7. Västervik Speedway
8
5 -60
8. Masarna Avesta
8 2
-114
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  65
2.  Fredrik Lindgren  54
3.  Emil Sajfutdinow 48
4.  Maciej Janowski  47
5.  Greg Hancock  41
6. Artiom Łaguta 41
7.  Patryk Dudek  36
8.  Bartosz Zmarzlik 36
9.  Jason Doyle  35
10.  Chris Holder 31
11.  Matej Žagar  28
12.  Nicki Pedersen 25
13. Przemysław Pawlicki  14
14. Craig Cook  9
15. Niels Kristian Iversen  9
16.  Martin Vaculik  4
Klasyfikacja SEC
1.  Jarosław Hampel  25
2.  Leon Madsen  22
3.  Robert Lambert 20
4.  Mikkel Michelsen  20
5.  Kai Huckenbeck  20
6. Peter Kildemand 18
7.  Emil Sajfutdinow 17
8.  Antonio Lindbaeck 17
9.  Vaclav Milik  16
10.  Krzysztof Kasprzak 14
11. Andriej Kudriaszow  13
12.  Andreas Jonsson  13
13.  Piotr Pawlicki 12
14. Andrzej Lebiediew  10
15. Josef Franc  0
Klasyfikacja IMŚJ
1.  Maksym Drabik  20
2.  Robert Lambert  17
3.  Bartosz Smektała  17
4.  Dominik Kubera  12
5.  Fredrik Jakobsen 11
6. Daniel Kaczmarek 8
7.  Patrick Hansen  7
8.  Andreas Lyager 7
9.  Daniel Bewley  7
10.  Joel Kling  6
11.  Filip Hjelmland 4
12.  Nick Skorja 3
13. Filip Hajek  1
14. Robert Chmiel  1
15. Davis Kurmis  0
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Pi. Pawlicki: Po dobrych turniejach wzrasta pewność siebie

Piotr Pawlicki debiutuje jako stały uczestnik TAURON Speedway Euro Championship. Po wypadnięciu z cyklu Grand Prix, Polak nadal walczy o prestiżowe trofea i nie traci kontaktu z międzynarodową stawką. Młodszy z braci Pawlickich ma prosty przepis na żużlowy sukces: - Najważniejsze to być sobą i robić to, co się kocha z pasją i zaangażowaniem – mówi.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Mistrzostwa? Ale jakie?!

W bieżącym tygodniu czekają Nas finałowe rundy nowo powstałego Speedway of Nations, które zostaną rozegrane we Wrocławiu. Dyrektor BSI, Torben Olsen na łamach mediów przyznał, że rangą zawodów będzie tytuł Mistrza Świata w nowym formacie. Zagadnienie wydaje się być ciekawe, bowiem działacz nie doprecyzował jaki tytuł mistrzowski kryje się pod tym pojęciem.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu