POLSKA
We wtorek informowaliśmy Państwa, że tłumik skonstruowany przez Leszka Demskiego otrzymał homologację FIM i będzie mógł być stosowany w zawodach żużlowych w 2015 roku. Trener reprezentacji Polski – Marek Cieślak twierdzi, że rozpocznie się mała wariacja, bo tunerzy będą mieli sporo do myślenia.
- Wielkiej rewolucji w związku z powrotem przelotowego tłumika się nie spodziewam. Już na początku ubiegłego roku mówiło się, że wejdzie tłumik Leszka Demskiego, więc Janusz Kołodziej na treningach zakładał przelotowy tłumik i przegrywał. Inni go lali, choć ja myślałem, że będzie na odwrót. Być może Janusz nie wyrzucił z silnika tych wszystkich bebechów, które fantastycznie współpracowały z zamkniętym tłumikiem i stąd wzięły się tamte jego przegrane. Może, gdyby miał silnik lepiej zgrany z przelotowym tłumikiem to byłoby inaczej. Tak czy inaczej, uważam że przelotowy tłumik nieboszczyków nie wskrzesi. Nie sprawi też, że ci, którzy ostatnio latali, teraz zejdą brutalnie na ziemię. Rewolucji w klasyfikacji się nie spodziewam. To prawda, że poprzednia zmiana niektórym żużlowcom zaszkodziła. Nie wiemy jednak czy ich problemem był wyłącznie tłumik, czy też inne sprawy. Tłumik z przegrodą zmuszał zawodników do trzymania gazu. Niektórzy tego nie robili. Dlaczego? Może pesel już się nie zgadzał? A może wpływ na ich jazdę miały przebyte kontuzje? Gdyby nie zmiana, do której doszło na przełomie 2010 i 2011 roku mogliby pojeździć jeszcze rok, może dwa na dobrym poziomie, a tak całkowicie wytracili impet – przekonuje Marek Cieślak.
- Czy żużel z przelotowym tłumikiem będzie atrakcyjniejszy? Ja bym nie przesadzał. Z zawodnikami jest tak, że jeden trzyma gaz, a drugi idzie z gazem i szuka przyczepności. Do jednego z tych stylów przelotowy tłumik będzie lepiej pasował. Jednak wielu żużlowców może zostać przy zamkniętych tłumikach i wygrywać z tymi, którzy postawią na przelotowe.
- Pewne jest to, że rozpocznie się mała wariacja, bo tunerzy będą mieli sporo do myślenia. Na nowo trzeba będzie silniki budować. Choć z drugiej strony może się okazać, że wystarczy wrócić do ustawień sprzed kilku lat – rozważa trener reprezentacji.
- Generalnie cała dyskusja wokół tłumików jest dla mnie niepotrzebna. To czy tłumik jest zamknięty czy otwarty nie powinno mieć znaczenia. Jeśli Unia Europejska życzy sobie, żeby było ciszej to powinniśmy się skupić wyłącznie na tym, żeby ograniczyć decybele. I powinno być kilka produktów, żeby zawodnicy mogli sobie wybierać na czym chcą jeździć. Jeśli teraz tak będzie to w porządku. Każdy weźmie sobie co mu pasuje i będą się ścigać. Na koniec przypomnę, że kiedy ja sam jeździłem na żużlu to w ogóle nie było tłumików, te weszły dopiero w latach 70., i nikomu to nie przeszkadzało – przypomina Cieślak.
PGE Ekstraliga
Innpro ROW Rybnik vs
Betard Sparta Wrocław
piątek 18:00Pres Toruń vs
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz
piątek 20:30
Gezet Stal Gorzów vs
Orlen Oil Motor Lublin
niedziela 17:00Krono Plast Włokniarz Częstochowa vs
Stelme Falubaz Zielona Góra
Metlakas 2 Ekstraliga
Cellfast Wilki Krosno vs
Autona Unia Tarnów
czwartek 19:00
Texom Stal Rzeszów vs
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
sobota 14:30
Fogo Unia Leszno vs
Moonfin Malesa Ostrów
niedziela 13:00
Abramczyk Polonia Bydgoscz vs
Hunters PSŻ Poznań
niedziela 15:15
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
5 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
6 | 8 | +54 |
4. | ![]() |
5 | 6 | +32 |
5 | ![]() |
5 | 4 | +-6 |
6. | ![]() |
5 | 3 | -44 |
7. | ![]() |
5 |
2 | -72 |
8. | ![]() |
6 |
2 |
-88 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 | 6 | +22 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +16 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | +16 |
7. | ![]() |
5 | 3 | -52 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 8 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
4 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
38 |
2. | ![]() |
33 |
3. | ![]() |
29 |
4. | ![]() |
28 |
5. | ![]() |
25 |
6. | ![]() |
24 |
7. | ![]() |
23 |
8. | ![]() |
22 |
9. | ![]() |
18 |
10. | ![]() |
14 |
11. | ![]() |
12 |
12. | ![]() |
10 |
13. | ![]() |
8 |
14. | ![]() |
8 |
15. | ![]() |
2 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ||
7. | ||
8. | ||
9. | ||
10. | ||
11. | ||
12. | ||
13. | ||
14. | ||
15. | ||
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów