eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 184
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  POLSKA

  Marma odchodzi z Rzeszowa! Żurawie bez Enea Ekstraligi?
 2014-11-13 18:38:20  Radosław Szluz    inf.własna

W Rzeszowie odbyła się konferencja prasowa dotycząca przyszłości spółki Speedway Stal Rzeszów. Zostało na niej ogłoszone to, o czym w stolicy Podkarpacia głośno było już od kilku tygodni. Mianowicie ze sponsorowania drużyny Żurawi, po 11 latach zrezygnowała firma Marma Polskie Folie z byłą już prezes żużlowej spółki Martą Półtorak. Poruszane były także kwestie losów drużyny i nowych udziałowców spółki akcyjnej.

- Uważam, że człowiek, który wkłada nie tylko pieniądze, ale także swoje siły w pewien projekt, powinien przynajmniej czerpać satysfakcję z tego, co robi. W związku z tym postanowiłam z firmą Marma Polskie Folie wycofać się ze sponsoringu tytularnego rzeszowskiego klubu - mówiła ze smutkiem Marta Półtorak.

- Wspieraliśmy speedway w Rzeszowie jako sponsor tytularny od 11 lat. Już wcześniej miałam pewne wątpliwości co do udziału mojej firmy w żużlowej Ekstralidze. Ciężko jest się jednak rozstać z dyscypliną, z którą było się ponad dekadę. Bardzo zależy mi na tym, aby speedway w Rzeszowie nadal funkcjonował i to na określonym poziomie i dlatego postanowiliśmy, że swoje akcje przekażemy osobom, które chciałyby tą dyscyplinę wspierać. Nigdy nie ma dobrego momentu na odejście, bo to jest sport i wiąże się nie tylko z czysto ekonomicznymi sprawami, ale także ogromem emocji. Sport żużlowy w dodatku jest piękny i myślę, że każdy kto choć raz był na stadionie i widział ściganie na żywo, wie, że nie da się obok tego przejść bez emocji - kontynuowała była już prezes Speedway Stali Rzeszów.

Już od dłuższego czasu wiadomo było, że Marta Półtorak jest niezadowolona z sytuacji krajowego żużla i mocno waha się, czy zostać przy sponsorowaniu drużyny z Rzeszowa. Co za tym idzie, ze wspierania także polskiej federacji żużlowej, z której postępowaniem, delikatnie mówiąc, nie zgadzała się. Podczas konferencji prasowej postanowiła podzielić się kilkoma podstawowymi aspektami, które zadecydowały, że po ponad dekadzie opuszcza ona rzeszowski klub.

- Nie ukrywam, że od pewnego czasu nie do końca poprawnie układały się stosunki z federacją żużlową. Obawiam się więc sytuacji, w której my jako główny sponsor staniemy przed faktem tworzenia budżetu u progu nowego sezonu. Jest to niewątpliwie szalenie istotna kwestia, a samo planowanie budżetu powinno opierać się na stabilności. Do tej pory w Ekstralidze nie jest wiadome jakie pieniądze wpłyną do klubów od sponsora tytularnego ligi i czy w ogóle takowe się pojawią. Nie jest też pewne jaką część budżetu należy zarezerwować na potencjalne kary i wymogi licencyjne. Nasz ostatni rok w Ekstralidze obfitował w te kary, które zależą od zbyt różnorako interpretowanych przepisów. W mojej ocenie występuje tutaj brak pewnego standardu i panuje duża uznaniowość. Trudno jest mi się pogodzić z tym, że jesteśmy zdani na interpretację Trybunału związku, który jest w tym przypadku jedynym sędzią w sprawach żużlowych. Jako sponsor chciałabym, aby każdy z prezesów miał możliwość rozstrzygania spornych kwestii czy to z władzami ligi, czy z zawodnikami, przy pomocy sądów powszechnych. Kolejną kwestią, której nie potrafię zrozumieć są licencje nadzorowane. To nieporozumienie spowodowało, że z mapy solidnych klubów żużlowych zniknęły kluby z Częstochowy i Gdańska. Ujemne bilanse finansowe chociażby tych drużyn, już od kilku lat wskazywały, że spółki dawno powinny ogłosić upadłość, a jednak nadal uzyskiwały licencje na starty w Ekstralidze. Uważam więc, że wymogi stawiane poszczególnym klubom różnią się od siebie i nie są jednoznaczne. Takie postępowanie naraża także inne kluby, które nie mogą stworzyć widowiska, na które chcieliby tłumnie przychodzić kibice - argumentowała szefowa Marmy Polskie Folie.

- Chciałabym w tym miejscu zaprosić inne firmy, dla których speedway w Rzeszowie jest ważny, do wspierania go. Nie twierdzę, że całkowicie wycofamy się, bo nie łatwo jest przekreślić 11 pięknych lat. Jeśli zajdzie taka potrzeba, by w jakiś sposób pomóc drużynie, to nasza firma nie zamyka się na to. Wszystko zależy od tego jakie będą potrzeby, jednak liczę, że znajdą się sponsorzy, którzy wezmą za to odpowiedzialność i być może nawet nasze wsparcie nie będzie konieczne. Chcemy zaprosić nowych sponsorów, bo daliśmy się poznać jako klub solidny, o dobrych podstawach finansowych, tutaj chcą jeździć zawodnicy i są wspaniali kibice. Na koniec chciałabym podziękować wszystkim ludziom związanym z klubem. Jest wiele osób, które w sposób czynny włączały się w działalność klubu, oczywiście mam tu na myśli firmy PGE, Greinplast, Handlopex, ale także kibiców, czy media, bo to wszystko nakręca klub żużlowy. Mam nadzieję, że wszyscy ci ludzie przy klubie pozostaną, bo takie osoby jak poseł Jan Bury, który zawsze starał się wspierać klub, czy też wspaniały trener i osoby funkcyjne pozostaną przy tej ważnej dla Rzeszowa dyscyplinie - zakończyła.

Na konferencji obecny był także prezes klubu Marek Poręba. Naświetlił on obecną sytuację spółki akcyjnej, pod której skrzydłami występuje drużyna PGE Marmy Rzeszów. Dodał też, że klubu nie stać na utrzymanie drużyny żużlowej i zachęcił firmy do sponsorowania rzeszowskich Żurawi.

- W spółce akcyjnej 60% udziałów na chwilę obecną ma Marma Polskie Folie, a pozostałe 40% ma klub. Prowadzimy wspólne rozmowy, jednak klubu nie stać na skorzystanie z prawa pierwokupu akcji firmy o wartości nominalnej. Myślę, że dla wszystkich sympatyków sportu żużlowego w Rzeszowie jest to jasne, jednak w tym momencie chciałbym, aby znalazł się sponsor, który przejmie aktualny pakiet większościowy spółki. Wolelibyśmy nie rozbijać go na mniejsze części, choć taka opcja także wchodzi w grę, jednak klub nie chce być większościowym udziałowcem, ponieważ jesteśmy na bilansie zerowym i absolutnie nie stać nas na utrzymanie drużyny. Natomiast w ramach zachęcenia potencjalnych sponsorów mogę zapewnić, że bilans spółki Speedway Stal Rzeszów stoi na wzorowym poziomie i jego straty w porównaniu z innymi ośrodkami są mikroskopijne. Muszę także powiedzieć, że firma Marma Polskie Folie nie zostawia klubu kolokwialnie mówiąc, w sposób głupi, bo mamy ważne inne umowy sponsorskie, mamy stabilną sytuację finansową, a więc atrakcyjność tych akcji sprawia, że możemy stanąć w tej sytuacji z podniesionym czołem - powiedział Marek Poręba.

Fani rzeszowskiej drużyny zastanawiają się w tej sytuacji, w której lidze wystartują w przyszłym sezonie biało-niebiescy. Choć włodarze klubu chcieliby sprostać oczekiwaniom kibiców i nie zmarnować sezonu 2014, w którym zespół wywalczył awans do Enea Ekstraligi, pewności czy w niej wystartuje nie ma. Wszystko wskazuje wręcz na to, że spółki nie będzie stać na równorzędną rywalizację z najlepszymi i będą starać się o jazdę w Nice Polskiej Lidze Żużlowej jeszcze przez co najmniej rok.

- Jeśli ja miałabym decydować, to nie chodziłoby mi o to, czy podołamy finansowo. W mojej ocenie w Ekstralidze jest po prostu tyle niewiadomych, że ciężko stwierdzić jakim budżetem trzeba dysponować, by udało się przetrwać na solidnym poziomie. Nie byłabym więc w stanie podjąć tak odpowiedzialnej decyzji, by wystartować w lidze, w której nic nie jest jasne - oceniła tą kwestię Marta Półtorak.

- Wygraliśmy pierwszą ligę i z tego co mówią przepisy, zajęcie takiego miejsca uprawnia do startu w Ekstralidze. Na tą chwilę budżet jest dużo skromniejszy niż przy wsparciu Marmy Polskie Folie i mówiąc wprost zabraknie nam pieniędzy na najwyższą klasę rozgrywkową. Ja natomiast nie godzę się na to, by iść na Ekstraligę bez głowy i jechać rok z kłopotami finansowymi. Jeśli mamy wystartować to tylko po to, by bić się o najwyższe cele, a na to pieniędzy nie mamy. Obecnie mamy połowę tej kwoty i ciągle dajemy sobie czas na szukanie sponsorów, oczywiście jeśli takowi się znajdą, to będziemy mogli spokojnie myśleć o Ekstralidze. Aktualnie mamy jednak budżet jedynie na Nice Polską Ligę Żużlową. Ciężko mi jednak powiedzieć jaka będzie w takim przypadku decyzja Związku Motorowego. Czarny scenariusz jest taki, że dostaniemy jakąś dziwną karę za przewinienie, którego nawet nie musi być w regulaminie, a więc rezygnację ze startów w Ekstralidze i z góry zostanie nam narzucona jazda z 2. lidze. Takiego scenariusza na razie jednak nie przyjmujemy do wiadomości i chcemy na chwilę obecną jechać w Nice Polskiej Lidze Żużlowej - powiedział o planowanej przyszłości zespołu, prezes spółki Speedway Stal Rzeszów, Andrzej Łabudzki.

- Ciężko jest obiecywać zawodnikom, że będą jeździć w Ekstralidze, jeśli na dobrą sprawę nie wiemy, czy to się uda. Bardzo istotne jest jednak to, że hipotetycznie zakładając, przy jeździe kolejny rok na zapleczu, wszyscy zawodnicy są skłonni pozostać z nami na przyszły sezon. Oni chcieli także spróbować swoich sił wyżej, ale cieszy mnie to, że mimo wywalczonego awansu, są skłonni nadal bronić naszych barw także w niższej lidze - dodała jeszcze odnośnie zaufania zawodników Marta Półtorak.

Podsumowując, rzeszowski żużel stanął nad bardzo poważnym wyzwaniem, bo jego budżet w jednej chwili został okrojony niemalże o połowę. Jest jednak wiele pozytywnych aspektów, z których kibice i przyszli sponsorzy mogą być zadowoleni. Sytuacja spółki jest stabilna i wspierana przez dotychczasowych sponsorów. Polska Grupa Energetyczna, a więc drugi ze sponsorów tytularnych ma jeszcze przez rok ważną umowę, inni darczyńcy także deklarują chęć pozostania przy rzeszowskim żużlu. Na bieżąco realizowane są wszystkie sprawy pozwalające przygotować się do kolejnego sezonu. Jednak Speedway Stal Rzeszów S.A. potrzebuje wsparcia, by wystartować - jeśli nie w Enea Ekstralidze, to przynajmniej w Nice Polskiej Lidze Żużlowej. Władze klubu będą także poszukiwać nowego sponsora strategicznego, który będzie mógł z pełną odpowiedzialnością przejąć od Marmy Polskie Folie 60% akcji spółki i stać się większościowym jej udziałowcem. Jak zakończył Andrzej Łabudzki: - Myślę, że reszta spraw wyjaśni się w ciągu 2-3 tygodni, po ciężkiej pracy i wykonaniu wielu telefonów i wielu rozmowach.

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Innpro ROW Rybnik vs Betard Sparta Wrocław
piątek 18:00


Pres Toruń vs BAYERSYSTEM GKM Grudziądz
piątek 20:30

Gezet Stal Gorzów vs Orlen Oil Motor Lublin
niedziela 17:00

Krono Plast Włokniarz Częstochowa vs  Stelme Falubaz Zielona Góra

niedziela 19:30

Metlakas 2 Ekstraliga

Cellfast Wilki Krosno vs Autona Unia Tarnów
czwartek 19:00

Texom Stal Rzeszów vs  H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
sobota 14:30

 Fogo Unia Leszno vsMoonfin Malesa Ostrów
niedziela 13:00

Abramczyk Polonia Bydgoscz vs Hunters PSŻ Poznań
niedziela 15:15

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

4

8

+76

2.   KS Pres Toruń  5 7 +36
3. Betard Sparta Wrocław 6 8 +54
4. Bayersystem GKM Grudziądz 
5 6 +32
5   Stelmet Falubaz Zielona Góra 
5 4 -66
6.  Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 5 4 0
7. Gezet Stal Gorzów

5

3 -44
8.   Innpro ROW Rybnik 6

2

-88
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Abramczyk Polonia Bydgoszcz
4 8 +56
2. Cellfast Wilki Krosno
4 6 +16
3.  Fogo Unia Leszno 4 6 +53
4. Texom Stal Rzeszów 3 5 +6
5.  Hunters PSŻ Poznań
3 3 -30
6. Moonfin Malesa Ostrów 4 2 +8
7. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 5 3 -52
8. Unia Tarnów

2

0

-57
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

4 8 +16
2.  Wybrzeże Gdańsk  4 6 +44
3.  Pronenergy Polonia Piła  3 4 +14
4.  Lokomotiv Daugavpils 4 4 -2
5. OK Kolejarz Opole 3 2 8
6. Speedway Kraków 3 2 -50
7 Trans MF Landshut Devils 4 0 -30
 Bauhaus-Ligan
1. Dackarna Malilla 1 2 +10
2. Vastervik Speedway 1 2 +4
3. Smederna Eskilstuna 1 2 +2
4. Vargarna Norrkoeping 1 2 +2
5. Rospiggarna Hallstavik 1 0 -2
6. Indianerna Kumla  1 0 -2
7. Piraterna Motala 1 0 -4
8. Lejonen Gislaved 1 0 -10



 
SGB Premiership
1. Ipswitch Witchs

6

12

+104

2.  Sheffield Tigers 6 8 +102
3. Belle Vue Aces 6 8

+18

4.  Leicester Lions 5

6

+10
5.  Oxford Spiries 8 4

-110

6.  King's Lynn Stars 6 4 -36
7. Brimingham Brummies

6

0 -88

Klasyfikacja SGP
1.   Brady Kurtz 38
2. Bartosz Zmarzlik 33
3.  Andrzej Lebiediew 29
4. Jack Holder 28
5.  Dominik Kubera 25
6. Robert Lambert 24
7.  Daniel Bewley 23
8.  Fredrik Lindgren
22
9.  Max Fricke 18
10. LAnders Thomsen 14
11.  Jan Kvech
12
12. Mikkel Michelsen 10
13. Martin Vaculik 8
14.  Jason Doyle 8
15.  Kai Huckenbeck
2
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  
7.  
8.  
9.  
10.  
11.  
12.  
13.  
14.  
15.  
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu