POLSKA
3 czerwca odbyła się światowa premiera nowego tłumika, który już niedługo będzie jedynym używanym na żużlowych torach. Nowinka, która jest produktem firmy Akrapovic, posiada oficjalną homologację Międzynarodowej Federacji Motocyklowej FIM. Nowy tłumik został przetestowany na torze w Krsko i po dwóch latach pracy, projekt uznano za zakończony. Pomysłodawcą było FIM, które jasne określiło cel: tłumik ma zmniejszych hałas zawodów żużlowych, by te nie zakłócały spokoju okolicznych mieszkańców.
- Prace nad stworzeniem nowego tłumika do motorów przebiegały zgodnie z założonymi planami. Było wiele testów, obliczeń i liczbowych symulacji. Po długiej i ciężkiej pracy, pomimo problemów, które napotkaliśmy na drodze, stworzyliśmy idealny produkt odpowiadający wszystkim wymaganiom FIM. Po dzisiejszych testach w Krsko otrzymaliśmy oficjalną homologację FIM, co oznacza, że nasz tłumik jest jedynym, który spełnia wymagania FIM i wszyscy żużlowcy używać go będą w roku 2010 – cieszy się Tomaz Bucar z firmy Akrapovic. - Dzisiejsze testy przebiegły zgodnie z planem. Poziom decybeli był taki, jakiego oczekiwaliśmy. Na tym kończymy prace nad tym produktem. Nasz tłumik znacznie zmniejsza hałas w porównaniu z poprzednim. Na dystansie dwóch metrów przy odpowiednim ustawieniu obrotów silnika wynosi on 115dB, co jest o 10dB mniejsze w porównaniu z poprzednim. Różnica jest większa, kiedy poziom dźwięku jest mierzony w górnych sektorach trybun.
Nowinka nie powinna wprowadzić większych komplikacji na żużlowych torach, jednak żużlowcy będą musieli się do niego przyzwyczaić:
- Jeśli chodzi o osiągi silnika, nowy tłumik będzie wymagał trochę innego stylu jazdy, ale maksymalna moc silnika i siła obrotów wewnątrz niego będą porównywalne z poprzednim. Jest to spowodowane tym, że silnik nie będzie reagował tak jak miało to miejsce wcześniej. Przez to zawodnicy będą musieli odkręcać gaz trochę wcześniej niż robią to teraz, żeby paliwo przepływało normalnie przez tłumik. Zawodnicy, którzy przetestowali go powiedzieli, że nie będzie to dla nich znaczący problem i szybko się do tego przyzwyczają. Jest to konsekwencją wymogów FIM, w celu ograniczenia hałasu, co odbywa się kosztem stylu jazdy i mocy silnika. W związku z tym, że silnik jest jedynym, który będzie odpowiadał wymogom FIM, spodziewamy się produkcji około 2000 tłumików rocznie – dodaje Tomaz Bucar.
Pełni optymizmu są także przedstawiciele FIM, ale nie wykluczają wprowadzenia produktów kolejnych firm:
- Dzięki nowemu tłumikowi będzie znacznie mniej hałasu powodowanego przez motory. Póki co jest on jedyny, który otrzymał homologację od FIM. Czy będą kolejne, tego jeszcze nie wiemy. Otrzymaliśmy propozycje od kilku innych firm, ale one są jeszcze na etapie projektowania go. Nie wiemy więc czy będą one kontynuowały prace i dostarczą nam końcowy projekt. Mamy nadzieję, że wiele innych państw i firm dostarczą nam nowe produkty. Teoretycznie mogą pojawić się jeszcze nowe tłumiki na kolejny rok, ale muszę przyznać, że w praktyce będzie to trudne, patrząc na czas, jaki zajmuje firmie stworzenie dobrego produktu. Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że zostało nam siedem miesięcy do końca roku – mówi Charles Hennekam, oficer homologacji FIM.
Jak nowy projekt ocenianą żużlowcy?
Jednym z pierwszych testujących nowy tłumik był żużlowiec, Sandi Conda. Oto jak go ocenia:
- Myślę, że nowy tłumik jest trochę za cichy. Poza tym silnik z zamocowanym nowym tłumikiem nie jest tak silny jak z poprzednim. Myślę, że będzie to powodowało pewne problemy na starcie, ale później silnik będzie powoli dochodził do normalnej mocy. W przyszłym roku wszyscy zawodnicy będą musieli ich używać, więc będziemy w takiej samej sytuacji i każdy z nas będzie musiał się do niego przyzwyczaić.
- Na początku dźwięk silnika był trochę dziwny. Nie odczułem jednak większej różnicy podczas jady. Silnik pracuje trochę inaczej, dlatego ustawienia będą musiały być zmienione, ale nie sądzę, że spowoduje to jakieś znaczne problemy – zrelacjonował Izak Santej po wypróbowaniu produktu.
- Z tego co zobaczyłem i usłyszałem dzisiaj, silnik pracuje znacznie ciszej. Moc silnika jest jednak słabsza i ustawienia będą musiały być inne. Przez to koncepcja budowy silnika będzie musiała być inna, żeby pasowała do nowego tłumika. Oznacza to również dodatkowe koszty. Myślę jednak, że zmiany są zbyt drastyczne. Tłumik będzie miał mniejszy przekrój rury wydechowej, a co za tym idzie silniki będą słabsze. Będzie to również wpływało na przegrzanie silnika. Myślę, że nie są to dobre zmiany dla żużla – dodaje jeszcze tuner, Tomaz Drnac.
W takim razie pozostaje nam czekać na pojawienie się nowika tłumika w Polsce, by przekonać się na własne oczy, co nowego przygotowało dla nas FIM i zweryfikować, czy stanie się to rewolucją, czy tylko zwykłą sprzętową zmianą?
PGE Ekstraliga
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oil Motor Lublin
czwartek 20:00Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
Innpro ROW Rybnik
piątek 18:00
Betard Sparta Wrocław vs
Krono Plast Włókniarz Częśtochowa
piątek 20:30 BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Gezet Stal Gorzów
niedziela 17:00
Orlen Oil Motor Lublin vs
Pres Toruń
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Autona Unia Tarnów vs
Texom Stal Rzeszów
czwartek 16:00
Hunters PSŻ Poznan vs
Fogo Unia Leszno
czwartek 18:15
Texom Stal Rzeszów vs
Fogo Unia Leszno
niedziela 13:00
H. Skrzydlewska Orzeł Łodź vs
Cellfast Wilki Krosno
niedziela 15:15
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
5 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
6 | 8 | +54 |
4. | ![]() |
5 | 6 | +32 |
5 | ![]() |
5 | 4 | -66 |
6. | ![]() |
5 | 4 | 0 |
7. | ![]() |
5 |
3 | -44 |
8. | ![]() |
6 |
2 |
-88 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 | 8 | +56 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +16 |
3. | ![]() |
4 | 6 | +53 |
4. | ![]() |
3 | 5 | +6 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -30 |
6. | ![]() |
4 | 2 | +8 |
7. | ![]() |
5 | 3 | -52 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 8 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
4 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
38 |
2. | ![]() |
33 |
3. | ![]() |
29 |
4. | ![]() |
28 |
5. | ![]() |
25 |
6. | ![]() |
24 |
7. | ![]() |
23 |
8. | ![]() |
22 |
9. | ![]() |
18 |
10. | ![]() |
14 |
11. | ![]() |
12 |
12. | ![]() |
10 |
13. | ![]() |
8 |
14. | ![]() |
8 |
15. | ![]() |
2 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ||
7. | ||
8. | ||
9. | ||
10. | ||
11. | ||
12. | ||
13. | ||
14. | ||
15. | ||
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów