POLSKA
Nie od dziś wiadomo, że solą speedwa’a jest walka na torze. Z tego właśnie założenia wyszli działacze Falubazu Zielona Góra i w poszukiwaniu inspiracji do przebudowy toru przy Wrocławskiej 69 udali się do kolebki żużla - Wielkiej Brytanii. W Zielonej Górze ma powstać obiekt na wzór angielski.
Od wielu lat słychać było narzekania zielonogórskich kibiców, iż tor przy Wrocławskiej 69 nie sprzyja walce na dystansie. O wszystkim decydował start i rozegranie pierwszego łuku. Teraz ma się to zmienić!
- Pomysł na przebudowę toru zrodził się w naszym klubie już bardzo dawno, w zasadzie zaraz po ostatniej przeróbce - mówi dyrektor Zielonogórskiego Klubu Żużlowego, Kamil Kawicki. - Problemem była geometria, która nie za bardzo umożliwiała walkę na dystansie. Chodzi przede wszystkim o kąty na łukach, profile i szerokość toru - tłumaczy.
Gdzie najlepiej wybrać się, aby podpatrzeć sprawdzone wzory, które umożliwiają ciekawą walkę na dystansie? Oczywiście na Wyspy Brytyjskie! Pomimo, iż od jakiegoś czasu już w Elite League nie startują najlepsi zawodnicy świata, to wciąż jednak właśnie rozgrywki ligi angielskiej dostarczają największych emocji. Przykładem może być choćby tegoroczny Finał Elite League.
- Nie pojechaliśmy do Anglii na zasadzie, że to, co tam zobaczymy, na pewno przeszczepimy na nasz grunt - wyjaśnia Kawicki. - Żeby zrobić fajny tor, trzeba mieć jednak sumę wiedzy o torach polskich, angielskich, szwedzkich. Bardzo ciekawe obiekty są np. w Lesznie, Toruniu. Oferują widowiska i można je przygotować tak, by były atutem gospodarzy - przyznaje.
Przedstawiciele wicemistrza Polski odwiedzili stadiony m.in. w Eastbourne, Arena Essex, Ipswich oraz Rye House. - Wcześniej przygotowaliśmy sobie zdjęcia satelitarne wszystkich obiektów - mówi dyrektor Falubazu. - Zabraliśmy osobę wyspecjalizowaną w pomiarach drogowych. Wzbudzaliśmy spore zainteresowanie. Mieliśmy bowiem urządzenie do pomiarów, kolorowe, fluorescencyjne tyczki do oznaczania punktów, miarę pionową - wylicza.
Pierwsze wnioski zostały już wyciągnięte. - Wiadomo, że na polski grunt nie można przeszczepić cechy charakterystycznej dla torów typowo angielskich. Tym, co utrudnia tam rywalizację, są zbyt wąskie tory - twierdzi Kawicki. - Byliśmy na czterech meczach, a widzieliśmy kilka mijanek, najczęściej zawodnicy jeździli gęsiego. Nie o to więc nam chodzi. Nas interesowała jednak nie szerokość torów, a ich kąty nachylenia na łukach, różnica spadku między krawężnikiem a bandą. W tym aspekcie nabyliśmy ciekawych doświadczeń - dodaje.
- Pod względem różnic poziomów między bandą a krawężnikiem, wizytówką był nieistniejący już tor w Bradford - uważa Piotr Żyto. - Tam nawet start był tak umiejscowiony, że ten, kto stał na pierwszym polu, był niżej od tego zawodnika, który startował z zewnętrznego toru. Wiele lat temu Grzegorz Dzikowski był rezerwowym w rozgrywanym tam finale indywidualnych mistrzostw świata. Był zaskoczony dużymi nachyleniami toru na łukach. Jak mi o tym opowiadał, to żartował, że jak zjeżdżał ze szczytu łuku, to mu się oczy zamykały - śmieje się trener Falubazu.
- Po powrocie dokładnie zmierzyliśmy nasz tor po to, by "na żywo" przeanalizować to, co rodziło nam się w głowach - twierdzi Kawicki. - Wiedzieliśmy, co trzeba zrobić, by tor stał się atrakcyjny do ścigania - dodaje.
Już dziś wiadomo, że przebudowa toru spowoduje, iż drugi łuk będzie znacznie inny od pierwszego, ma sprzyjać walce. - Będą inne profile łuków i kąty ich nachylenia - tłumaczy dyrektor klubu. - To powinno umożliwić żużlowcom dobre ściganie. Tak jak np. w Lesznie i Toruniu, gdzie bardzo ważną rolę odgrywa nachylenie łuków. Tam można skutecznie atakować po zewnętrznej. Można się napędzić, jechać jedną, czy drugą ścieżką i jest walka. Jeśli tor jest płaski, to zwykle decyduje start - zakończył Kawicki.
Cała operacja ma kosztować ok. 200 tys. złotych. Projekt przewiduje, iż prace zostaną ukończone do końca roku.
PGE Ekstraliga
Betard Sparta Wrocław vs
Gezet Stal Gorzów
piątek 18:00
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oit Motor Lublin
piątek 20:30
Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
Pres Toruń
niedziela 17:00
Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs
Innpro ROW Rybnik
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Moonfin Malesa Ostrów vs
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
czwartek 19:00
Abramczyk Polonia Bydgoszcz vs
Cellfast Wilki Krosno
niedziela 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
4 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
4 | 6 | +32 |
4. | ![]() |
4 | 4 | +22 |
5 | ![]() |
4 | 3 | -22 |
6. | ![]() |
4 | 2 | -6 |
7. | ![]() |
4 |
2 | -66 |
8. | ![]() |
4 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -18 |
7. | ![]() |
2 | 0 | -10 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 6 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
3 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
24 |
2. | ![]() |
18 |
3. | ![]() |
17 |
4. | ![]() |
17 |
5. | ![]() |
12 |
6. | ![]() |
11 |
7. | ![]() |
11 |
8. | ![]() |
10 |
9. | ![]() |
8 |
10. | ![]() |
7 |
11. | ![]() |
6 |
12. | ![]() |
5 |
13. | ![]() |
4 |
14. | ![]() |
3 |
15. | ![]() |
1 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów