eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 194
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  POLSKA

  Obiekt przy Wrocławskiej 69 na wzór angielski?
 2010-11-11 18:53:59  Patryk Rojek    Gazeta Wyborcza

Nie od dziś wiadomo, że solą speedwa’a jest walka na torze. Z tego właśnie założenia wyszli działacze Falubazu Zielona Góra i w poszukiwaniu inspiracji do przebudowy toru przy Wrocławskiej 69 udali się do kolebki żużla - Wielkiej Brytanii. W Zielonej Górze ma powstać obiekt na wzór angielski.

Od wielu lat słychać było narzekania zielonogórskich kibiców, iż tor przy Wrocławskiej 69 nie sprzyja walce na dystansie. O wszystkim decydował start i rozegranie pierwszego łuku. Teraz ma się to zmienić!

- Pomysł na przebudowę toru zrodził się w naszym klubie już bardzo dawno, w zasadzie zaraz po ostatniej przeróbce - mówi dyrektor Zielonogórskiego Klubu Żużlowego, Kamil Kawicki. - Problemem była geometria, która nie za bardzo umożliwiała walkę na dystansie. Chodzi przede wszystkim o kąty na łukach, profile i szerokość toru - tłumaczy.

Gdzie najlepiej wybrać się, aby podpatrzeć sprawdzone wzory, które umożliwiają ciekawą walkę na dystansie? Oczywiście na Wyspy Brytyjskie! Pomimo, iż od jakiegoś czasu już w Elite League nie startują najlepsi zawodnicy świata, to wciąż jednak właśnie rozgrywki ligi angielskiej dostarczają największych emocji. Przykładem może być choćby tegoroczny Finał Elite League.

- Nie pojechaliśmy do Anglii na zasadzie, że to, co tam zobaczymy, na pewno przeszczepimy na nasz grunt - wyjaśnia Kawicki. - Żeby zrobić fajny tor, trzeba mieć jednak sumę wiedzy o torach polskich, angielskich, szwedzkich. Bardzo ciekawe obiekty są np. w Lesznie, Toruniu. Oferują widowiska i można je przygotować tak, by były atutem gospodarzy - przyznaje.

Przedstawiciele wicemistrza Polski odwiedzili stadiony m.in. w Eastbourne, Arena Essex, Ipswich oraz Rye House. - Wcześniej przygotowaliśmy sobie zdjęcia satelitarne wszystkich obiektów - mówi dyrektor Falubazu. - Zabraliśmy osobę wyspecjalizowaną w pomiarach drogowych. Wzbudzaliśmy spore zainteresowanie. Mieliśmy bowiem urządzenie do pomiarów, kolorowe, fluorescencyjne tyczki do oznaczania punktów, miarę pionową - wylicza.

Pierwsze wnioski zostały już wyciągnięte. - Wiadomo, że na polski grunt nie można przeszczepić cechy charakterystycznej dla torów typowo angielskich. Tym, co utrudnia tam rywalizację, są zbyt wąskie tory - twierdzi Kawicki. - Byliśmy na czterech meczach, a widzieliśmy kilka mijanek, najczęściej zawodnicy jeździli gęsiego. Nie o to więc nam chodzi. Nas interesowała jednak nie szerokość torów, a ich kąty nachylenia na łukach, różnica spadku między krawężnikiem a bandą. W tym aspekcie nabyliśmy ciekawych doświadczeń - dodaje.

- Pod względem różnic poziomów między bandą a krawężnikiem, wizytówką był nieistniejący już tor w Bradford - uważa Piotr Żyto. - Tam nawet start był tak umiejscowiony, że ten, kto stał na pierwszym polu, był niżej od tego zawodnika, który startował z zewnętrznego toru. Wiele lat temu Grzegorz Dzikowski był rezerwowym w rozgrywanym tam finale indywidualnych mistrzostw świata. Był zaskoczony dużymi nachyleniami toru na łukach. Jak mi o tym opowiadał, to żartował, że jak zjeżdżał ze szczytu łuku, to mu się oczy zamykały - śmieje się trener Falubazu.

- Po powrocie dokładnie zmierzyliśmy nasz tor po to, by "na żywo" przeanalizować to, co rodziło nam się w głowach - twierdzi Kawicki. - Wiedzieliśmy, co trzeba zrobić, by tor stał się atrakcyjny do ścigania - dodaje.

Już dziś wiadomo, że przebudowa toru spowoduje, iż drugi łuk będzie znacznie inny od pierwszego, ma sprzyjać walce. - Będą inne profile łuków i kąty ich nachylenia - tłumaczy dyrektor klubu. - To powinno umożliwić żużlowcom dobre ściganie. Tak jak np. w Lesznie i Toruniu, gdzie bardzo ważną rolę odgrywa nachylenie łuków. Tam można skutecznie atakować po zewnętrznej. Można się napędzić, jechać jedną, czy drugą ścieżką i jest walka. Jeśli tor jest płaski, to zwykle decyduje start - zakończył Kawicki.

Cała operacja ma kosztować ok. 200 tys. złotych. Projekt przewiduje, iż prace zostaną ukończone do końca roku.

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Betard Sparta Wrocław  vs  Gezet Stal Gorzów
piątek 18:00

BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs  Orlen Oit Motor Lublin
piątek 20:30

Stelmet Falubaz Zielona Góra vs Pres Toruń
niedziela 17:00

Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs Innpro ROW Rybnik
niedziela 19:30

 

Metlakas 2 Ekstraliga

 Moonfin Malesa Ostrów vs  H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
czwartek 19:00

 Abramczyk Polonia Bydgoszcz vs  Cellfast Wilki Krosno
niedziela 14:30

 

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

4

8

+76

2.   KS Apator Toruń  4 7 +36
3. Bayersystem GKM Grudziądz  4 6 +32
4. Betard Sparta Wrocław 4 4 +22
5  Gezet Stal Gorzów 4 3 -22
6.  Krono- Plast Włókniarz Częstochowa  4 2 -6
7.  Innpro ROW Rybnik

4

2 -66
8. Stelmet Falubaz Zielona Góra  4

0

-58
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno 3 6 +24
2.  Fogo Unia Leszno 3 4 +45
3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 3 4 +14
4. Hunters PSŻ Poznań  3 3 +4
5. Texom Stal Rzeszów 3 3 -2
6. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 3 2 -18
7. Moonfin Malesa Ostrów 2 0 -10
8. Unia Tarnów

2

0

-57
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

4 6 +16
2.  Wybrzeże Gdańsk  4 6 +44
3.  Pronenergy Polonia Piła  3 4 +14
4.  Lokomotiv Daugavpils 4 4 -2
5. OK Kolejarz Opole 3 2 8
6. Speedway Kraków 3 2 -50
7 Trans MF Landshut Devils 3 0 -30
 Bauhaus-Ligan
1. Dackarna Malilla 1 2 +10
2. Vastervik Speedway 1 2 +4
3. Smederna Eskilstuna 1 2 +2
4. Vargarna Norrkoeping 1 2 +2
5. Rospiggarna Hallstavik 1 0 -2
6. Indianerna Kumla  1 0 -2
7. Piraterna Motala 1 0 -4
8. Lejonen Gislaved 1 0 -10



 
SGB Premiership
1. Ipswitch Witchs

6

12

+104

2.  Sheffield Tigers 6 8 +102
3. Belle Vue Aces 6 8

+18

4.  Leicester Lions 5

6

+10
5.  Oxford Spiries 8 4

-110

6.  King's Lynn Stars 6 4 -36
7. Brimingham Brummies

6

0 -88

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  24
2.  Daniel Bewley 18
3.  Andrzej Lebiediew 17
4.  Brady Kurtz 17
5.  Fredrik Lindgren 12
6.  Dominik Kubera 11
7. Robert Lambert 11
8.  Max Fricke 10
9. Jack Holder 8
10. LAnders Thomsen 7
11. Martin Vaculik 6
12.  Jan Kvech  5
13. Mikkel Michelsen 4
14.  Jason Doyle 3
15.  Kai Huckenbeck  1
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu