POLSKA
Miniony sezon w lodowej odmianie speedwaya należy uznać za niezwykle udany. Wszak Grzegorz Knapp został pierwszym Polakiem, który wywalczył miejsce w elitarnym cyklu Grand Prix. Aby wystawić reprezentację w drużynowych mistrzostwach świata, należy jednak posiadać co najmniej dwóch światowej klasy zawodników. Zdaniem Pawła Ruszkiewicza, Mirosław Daniszewski i Michał Widera corocznie podnoszą swoje umiejętności.
Opiekuna ICE Racing Team Polska cieszy również zapał do jazdy na lodzie nowych zawodników z rozmaitych wyścigów motocyklowych. W ostatniej części wywiadu-rzeki przeprowadzonego przez Wojciecha Jankowskiego, Ruszkiewicz skupia się głównie na perspektywach rozwoju polskiej kadry.
- Czy istnieje możliwość, żeby w Sanoku odbyły się kiedyś zawody GP bądź DMŚ?
- Z dużym zainteresowaniem obserwujemy starania dyrektora sanockiego MOSiR-u Damiana Delekty. To świetny manager i wiemy, że również dzięki lodowym zawodom, stadion BŁONIE w Sanoku przejdzie gruntowny remont latem tego roku. Zaowocuje to modernizacją toru i stadionu tak, by mógł gościć większą grupę kibiców. Zainteresowanie sanockimi zawodami rośnie z roku na rok i musimy zrobić coś, by wszystkich zainteresowanych zmaganiami Knappa, Sereniusa, Zorna czy Rosjan pomieścić w Sanoku. Jestem pewien, że panowie Delekta i Wojciech Blecharczyk zrobią wszystko, by już w 2011 roku do Sanoka ściągnąć cykl GP, czyli finał IMŚ bądź też finał DMŚ z historycznym, pierwszym udziałem polskiej reprezentacji. Teraz czekamy na efekty przebudowy i myślę, że tuż po rozegraniu kolejnej eliminacji IMŚ w dniach 21-22 stycznia 2011 roku podejmiemy starania o przyznanie Sanokowi praw do organizacji finału IMŚ lub DMŚ. Będzie to wielkie wyzwanie organizacyjne, logistyczne i finansowe, ale nie boimy się, bo razem z sanockim magistratem i tamtejszym MOSiR-em stanowimy sprawny i dobrze działający team.
- Temat wystawienia drużyny narodowej wraca do nas po zakończeniu każdego sezonu. Kiedy realnie spróbujemy wystawić drużynę w DMŚ?
- Drużynę do zawodów DMŚ jako kierownik reprezentacji i członek grupy roboczej ds. wyścigów motocyklowych na lodzie przy GKSŻ zgłaszałem już w 2009 i 2010 roku. Czekamy na to, by znalazł się chętny do organizacji półfinału DMŚ, bo to jest najważniejszy warunek, który trzeba spełnić, by polska reprezentacja w lodowej odmianie speedwaya mogła zadebiutować w DMŚ. Chętnych do startu reprezentacji jest kilka. Są to np.: Szwajcaria, Norwegia, Ukraina czy Wielka Brytania. Problem natomiast jest z miejscem organizacji półfinału DMŚ. Chętnych od lat brakuje i nasza reprezentacja musi cierpliwie czekać. Sami podjęliśmy starania, by może w Polsce zorganizować półfinał DMŚ. Do tego potrzebny jest tor sztucznie mrożony, a Sanok niestety tylko raz do roku może gościć ICE Racing. Mamy więc patową sytuację. Jestem jednak optymistą i może coś się zmieni. Nie mogę więcej powiedzieć, gdyż nie chciałbym zapeszyć. Polska reprezentacja prędzej czy później wystąpi w DMŚ. Jest to tylko kwestia czasu.
- Do startu w zawodach drużynowych potrzebujemy co najmniej jeszcze jednego solidnego zawodnika klasy Knappa. Którzy polscy zawodnicy poczynili największe postępy?
- Postępy Polaków na pewno zależą od ich wyposażenia w wysokiej klasy sprzęt. Motocykle Michała Widery czy Mirka Daniszewskiego nadają się już tylko i wyłącznie do treningów. Gdy pod koniec sezonu Mirek przesiadł się na rezerwowy motocykl Knappa, od razu było widać efekty. Był rewelacją zawodów w Assen i zaliczył dobry start w Skovde. Wymienieni zawodnicy znacznie podnieśli swoje umiejętności poprzez liczne ściganie się w zawodach oraz poprzez treningi na „swoich” torach treningowych w Wawrowie czy w Świętochłowicach. Teraz przyszła pora na organizację dobrej klasy sprzętu. Sytuacja na rynku sponsorskim jest bardzo trudna. Już teraz podejmujemy liczne starania, by pomóc tej dwójce zawodników tak, by mogli w sezon 2011 wejść z dobrej klasy sprzętem. O wyniki wtedy jestem spokojny. Z kolei Polak, ścigający się i mieszkający w Szwajcarii - Paweł Strugała ma dobre zaplecze w postacie kontaktów i sprzętu Arka Kucharskiego. Dzięki niemu wiem, że Paweł będzie miał dobrej klasy sprzęt. Musi teraz tylko ustalić, czy w 2011 roku startować będzie z licencją szwajcarską czy polską. Talent do jazdy na lodzie ma na pewno Marcin Sekula. Pokazał to w wyścigach pokazowych w Sanoku czy na treningach w Cielmowie. Na ile dalej będzie chciał ścigać się na lodzie, nie wiem. Czekam na jego deklarację. Nowi zawodnicy z Wałbrzycha i Krosna dopiero zaczną jeździć na serio w sezonie 2011/12, więc na temat ich umiejętności oraz perspektyw rozwoju jeszcze za wcześnie jest się wypowiadać.
- Na pewno cieszy fakt, że nasz team odpowiedzialny za organizację lodowego cyrku w Polsce z każdym rokiem staje się coraz większy.
- Chciałbym podziękować przede wszystkim mojemu partnerowi w organizacji zawodów w Sanoku i całego teamu narodowego - Włodzimierzowi Szkudlarkowi. Jego doświadczenie biznesowe i managerskie bardzo nam wszystkim pomaga. Mam nadzieję, że nasza współpraca będzie się zacieśniać, co może zaowocować w postaci nowych sponsorów, nowych torów, nowych zawodników czy kolejnych działań marketingowych. ICE Racing w Polsce nie mógłby się rozwijać bez takich firm jak: PAROC, JACK-BUD, HAHN, HERTOM czy BUD CHEM. Właściciele tych firm to wielcy miłośnicy wyścigów na lodzie. Zakochali się w tej odmianie speedwaya i co ważne nadal są ze mną i z Włodzimierzem Szkudlarkiem. To dodaje nam skrzydeł w walce o silniejszą pozycję na arenie międzynarodowej polskich zawodników i naszych imprez. Wielkie słowa uznania kieruję do naszych największych sponsorów: VALVOLINE POLSKA, NICE, PODKARPACKIEGO BANKU SPÓŁDZIELCZEGO, MARMY POLSKIE FOLIE czy do POLSKIEGO GÓRNICTWA NAFTOWEGO i GAZOWNICTWA. Dzięki tym sponsorom sanockie zawody są w czołówce imprez sportowych w naszym kraju, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i, co bardzo ważne, pod względem oglądalności w telewizji. Właśnie TVP SPORT oraz pozostali partnerzy medialni lodowego speedwaya: portal eSpeedway.pl, Tygodnik Żużlowy, Radio Rzeszów, Motocykl, portal High Speed wykreowali wyścigi na lodzie jako jedną z najbardziej atrakcyjnych odmian sportów motorowych w naszym kraju. Bardzo im za to dziękuję. Wymienić chciałbym jeszcze rzeszę wspaniałych ludzi z terenu całej Polski jak burmistrz Wojciech Blecharczyk, dyrektorzy Damian Delekta i Jarosław Forycki, Tomasz Dańczyszyn, Andrzej Grodzki, Włodzimierz Kowalski, Andrzej Witkowski, Grażyna Makowska, ekipa STM CARPATIA SANOK, RYBKI RYBNIK, SŻ VICTORIA PIŁA, bracia Krawczyk z Cielimowa i wielu innych, bez których nie byłoby polskiego ICE Racingu. Dziękuję bardzo i do zobaczenia zimą!
- Ja również dziękuję za współpracę w sezonie 2009/2010!
PGE Ekstraliga
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oil Motor Lublin
czwartek 20:00Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
Innpro ROW Rybnik
piątek 18:00
Betard Sparta Wrocław vs
Krono Plast Włókniarz Częśtochowa
piątek 20:30 BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Gezet Stal Gorzów
niedziela 17:00
Orlen Oil Motor Lublin vs
Pres Toruń
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Autona Unia Tarnów vs
Texom Stal Rzeszów
czwartek 16:00
Hunters PSŻ Poznan vs
Fogo Unia Leszno
czwartek 18:15
Texom Stal Rzeszów vs
Fogo Unia Leszno
niedziela 13:00
H. Skrzydlewska Orzeł Łodź vs
Cellfast Wilki Krosno
niedziela 15:15
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
5 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
6 | 8 | +54 |
4. | ![]() |
5 | 6 | +32 |
5 | ![]() |
5 | 4 | -66 |
6. | ![]() |
5 | 4 | 0 |
7. | ![]() |
5 |
3 | -44 |
8. | ![]() |
6 |
2 |
-88 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 | 8 | +56 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +16 |
3. | ![]() |
4 | 6 | +53 |
4. | ![]() |
3 | 5 | +6 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -30 |
6. | ![]() |
4 | 2 | +8 |
7. | ![]() |
5 | 3 | -52 |
8. | ![]() |
3 |
0 |
-59 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 8 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
4 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
38 |
2. | ![]() |
33 |
3. | ![]() |
29 |
4. | ![]() |
28 |
5. | ![]() |
25 |
6. | ![]() |
24 |
7. | ![]() |
23 |
8. | ![]() |
22 |
9. | ![]() |
18 |
10. | ![]() |
14 |
11. | ![]() |
12 |
12. | ![]() |
10 |
13. | ![]() |
8 |
14. | ![]() |
8 |
15. | ![]() |
2 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ||
7. | ||
8. | ||
9. | ||
10. | ||
11. | ||
12. | ||
13. | ||
14. | ||
15. | ||
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów