SGP-SON-U21
Polskie turnieje żużlowego Grand Prix są najlepsze i najdroższe. Impreza jest towarem luksusowym, za który trzeba słono zapłacić, ale można też na nim nieźle zarobić. Licencję na organizację Grand Prix sprzedaje angielska firma BSI. Kontrakty podpisywane są na rok albo na kilka lat. Maksymalnie na pięć.
Biznesmeni z Wysp Brytyjskich to twardzi negocjatorzy. Dla nich liczą się tylko duże pieniądze, a grają bardzo ostro. - Jak prezydent Torunia negocjował pierwszą umowę z Anglikami to opowiadał o planowanych inwestycjach wokół stadionu – wspomina Jacek Gajewski, uczestnik tamtych rozmów i menedżer KS Toruń. – BSI nie interesowały jednak parkingi. Oni ciągle dopytywali tylko o to, czy wykupimy też drogie pakiety reklamowe.
Toruń wówczas pakiety wykupił, bo od wielu lat jest tak, że Polacy utrzymują cykl płacąc duże pieniądze, a BSI skwapliwie to wykorzystuje. Kiedy w 2013 roku łotewskie Daugavpils zwlekało z przelewem zaliczki za organizację zawodów, to Anglicy zadzwonili do Częstochowy i byli gotowi zrobić czwartą rundę w Polsce. Czują rynek i wiedzą, że dla polskich miast organizacja turnieju jest niezłym interesem. Jednak dla BSI to już prawdziwa kura znosząca złote jaja. – I to trochę z naszej winy, bo jesteśmy na Grand Prix tak strasznie napaleni, że popełniamy błędy w negocjacjach – wyjaśnia Gajewski. – Przede wszystkim niepotrzebnie się spieszymy. Wiem, że BSI sprzedaje puste powierzchnie reklamowe w ofercie last minute za 10, góra 15 tysięcy dolarów.
- A Praga za turniej nie płaci nawet połowy tego co my – zauważa Andrzej Rusko, były prezes WTS-u Wrocław, który organizował Grand Prix od 1995 do 2007 roku
Jednak nie dla nas tanie kupowanie. Toruń za jedne zawody GP płacił do ubiegłego roku 350 tysięcy funtów (nieoficjalnie wiemy, że nowa umowa opiewa na 270 tysięcy) a Gorzów 340 tysięcy. I tylko Bydgoszcz, wyjątkowo, w minionych dwóch latach przelawała na konto BSI po 200 tysięcy. Jednak można powiedzieć, że tak niską cenę BSI podyktowało po starej znajomości (Bydgoszcz organizuje GP od 1998 roku).
Poza tym Anglicy mieli prawo do sprzedaży części biletów. – Ceny za wykup licencji wywindowano do niebotycznych rozmiarów, bo zawody stały się kiełbasą wyborczą. Odkąd samorządy mocniej weszły do negocjacji związanych z zakupem praw zaczynam się zastanawiać, gdzie jest granica zdrowego rozsądku w tym biznesie – analizuje Rusko.
– Grand Prix stało się dla samorządów wygodnym sposobem przekazania pieniędzy na klub. Zapłata za licencję jest tym samym, czym kiedyś była dotacja ze środków na promocję sportu w mieście – dodaje Gajewski.
Wrocławski klub za pierwszy turniej w 1995 roku zapłacił tylko 30 tysięcy dolarów. Pierwszy raz Bydgoszczy kosztował 70 tysięcy dolarów. Chorzów robił inauguracyjny turniej za 100 tysięcy dolarów. Od 2008 ceny poszły już strasznie w górę. Leszno za 3-letnią umowę zapłaciło około 700 tysięcy funtów nabywając dodatkowo w pakiecie dwa finały Drużynowego Pucharu Świata, półfinał i dwa baraże DPŚ. Bydgoszcz za kontrakt na lata 2008-10 wyłożyła łącznie 545 tysięcy funtów.
Ceny w dolarach obowiązywały do 2004 roku. W kolejnych umowach walutą rozliczeniową był już funt. – Anglicy skorzystali na błędzie bydgoskiego urzędnika – wspomina Leszek Tillinger, który organizował wszystkie bydgoskie rundy Grand Prix.
W 2005 roku kontrakt w Bydgoszczy podpisywało miasto. Ludzie z BSI powiedzieli, że chcą 100 tysięcy nie precyzując, że chodzi o dolary. A urzędnik z magistratu nie dopytał o jaką walutę chodzi, bo sądził, że skoro ma przed sobą Anglików to w rachubę wchodzą funty. Organizatorzy cyklu tylko się uśmiechnęli, bo różnica kursu (dolar kosztował wówczas 3,1 zł, a funt 5,8) sprawiła, że podwoili zyski.
Bydgoszcz w 2010 roku, kiedy Tomasz Gollob został mistrzem świata, zarobiła aż 2,4 miliona złotych. To był rekord. Wcześniej zyski oscylowały na poziomie 1,2 mln zł. Wrocław na każdej imprezie zarabiał średnio milion złotych. Leszno chwaliło się, że jest na dużym plusie nawet przy stadionie wypełnionym w 70 procentach.
W tym roku w kalendarzu mamy zawody Lotto Warsaw FIM Speedway Grand Prix of Poland. Bilety na tę imprezę rozeszły się jak świeże bułeczki w ciągu 2 dni. Polski Związek Motorowy nie liczy co prawda na gigantyczne zyski, zawody mają przede wszystkim charakter promocyjny, ale w ciemno można założyć, że na żużlowym ściganiu na Stadionie Narodowym, związek trochę grosza zarobi.
PGE Ekstraliga
Orlen Oil Motor Lublin vs
Innpro ROW Rybnik
Pres Toruń vs
Krono Plast Włókniarz Częstochowa
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs Betard Sparta Wrocław
Gezet Stal Gorzów vs
Stelmet Falubaz Zielona Góra
Metlakas 2 Ekstraliga
Texom Stal Rzeszów vs
Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vs
Autona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 |
6 |
+40 |
2. | ![]() |
3 | 6 | +36 |
3. | ![]() |
2 | 3 | +8 |
4. | ![]() |
3 | 2 | +18 |
5 | ![]() |
3 | 2 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -4 |
7. | ![]() |
3 |
1 | -26 |
8. | ![]() |
3 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
2 | 1 | -8 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -37 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-38 |
![]() |
||||
1 |
|
2 | 4 | +6 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
3. | ![]() |
2 | 2 | +12 |
4. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
5. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
6. | ![]() |
2 | 0 | -6 |
7 | Speedway Kraków | 1 | 0 | -14 |
![]() |
||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
![]() |
||||
1. | ![]() |
|
|
|
2. | ![]() |
|||
3. | ![]() |
|
||
4. | ![]() |
|
||
5. | ![]() |
|
||
6. | ![]() |
|||
7. | ![]() |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów