eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 202
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  SGP-SON-U21

  Polskie Grand Prix najlepsze i najdroższe
 2015-01-05 08:27:46  Redakcja    Przegląd Sportowy

Polskie turnieje żużlowego Grand Prix są najlepsze i najdroższe. Impreza jest towarem luksusowym, za który trzeba słono zapłacić, ale można też na nim nieźle zarobić. Licencję na organizację Grand Prix sprzedaje angielska firma BSI. Kontrakty podpisywane są na rok albo na kilka lat. Maksymalnie na pięć.

Biznesmeni z Wysp Brytyjskich to twardzi negocjatorzy. Dla nich liczą się tylko duże pieniądze, a grają bardzo ostro. - Jak prezydent Torunia negocjował pierwszą umowę z Anglikami to opowiadał o planowanych inwestycjach wokół stadionu – wspomina Jacek Gajewski, uczestnik tamtych rozmów i menedżer KS Toruń. – BSI nie interesowały jednak parkingi. Oni ciągle dopytywali tylko o to, czy wykupimy też drogie pakiety reklamowe.

Toruń wówczas pakiety wykupił, bo od wielu lat jest tak, że Polacy utrzymują cykl płacąc duże pieniądze, a BSI skwapliwie to wykorzystuje. Kiedy w 2013 roku łotewskie Daugavpils zwlekało z przelewem zaliczki za organizację zawodów, to Anglicy zadzwonili do Częstochowy i byli gotowi zrobić czwartą rundę w Polsce. Czują rynek i wiedzą, że dla polskich miast organizacja turnieju jest niezłym interesem. Jednak dla BSI to już prawdziwa kura znosząca złote jaja. – I to trochę z naszej winy, bo jesteśmy na Grand Prix tak strasznie napaleni, że popełniamy błędy w negocjacjach – wyjaśnia Gajewski. – Przede wszystkim niepotrzebnie się spieszymy. Wiem, że BSI sprzedaje puste powierzchnie reklamowe w ofercie last minute za 10, góra 15 tysięcy dolarów.

- A Praga za turniej nie płaci nawet połowy tego co my
– zauważa Andrzej Rusko, były prezes WTS-u Wrocław, który organizował Grand Prix od 1995 do 2007 roku

Jednak nie dla nas tanie kupowanie. Toruń za jedne zawody GP płacił do ubiegłego roku 350 tysięcy funtów (nieoficjalnie wiemy, że nowa umowa opiewa na 270 tysięcy) a Gorzów 340 tysięcy. I tylko Bydgoszcz, wyjątkowo, w minionych dwóch latach przelawała na konto BSI po 200 tysięcy. Jednak można powiedzieć, że tak niską cenę BSI podyktowało po starej znajomości (Bydgoszcz organizuje GP od 1998 roku).

Poza tym Anglicy mieli prawo do sprzedaży części biletów. – Ceny za wykup licencji wywindowano do niebotycznych rozmiarów, bo zawody stały się kiełbasą wyborczą. Odkąd samorządy mocniej weszły do negocjacji związanych z zakupem praw zaczynam się zastanawiać, gdzie jest granica zdrowego rozsądku w tym biznesie – analizuje Rusko.

– Grand Prix stało się dla samorządów wygodnym sposobem przekazania pieniędzy na klub. Zapłata za licencję jest tym samym, czym kiedyś była dotacja ze środków na promocję sportu w mieście – dodaje Gajewski.

Wrocławski klub za pierwszy turniej w 1995 roku zapłacił tylko 30 tysięcy dolarów. Pierwszy raz Bydgoszczy kosztował 70 tysięcy dolarów. Chorzów robił inauguracyjny turniej za 100 tysięcy dolarów. Od 2008 ceny poszły już strasznie w górę. Leszno za 3-letnią umowę zapłaciło około 700 tysięcy funtów nabywając dodatkowo w pakiecie dwa finały Drużynowego Pucharu Świata, półfinał i dwa baraże DPŚ. Bydgoszcz za kontrakt na lata 2008-10 wyłożyła łącznie 545 tysięcy funtów.

Ceny w dolarach obowiązywały do 2004 roku. W kolejnych umowach walutą rozliczeniową był już funt. – Anglicy skorzystali na błędzie bydgoskiego urzędnika – wspomina Leszek Tillinger, który organizował wszystkie bydgoskie rundy Grand Prix.

W 2005 roku kontrakt w Bydgoszczy podpisywało miasto. Ludzie z BSI powiedzieli, że chcą 100 tysięcy nie precyzując, że chodzi o dolary. A urzędnik z magistratu nie dopytał o jaką walutę chodzi, bo sądził, że skoro ma przed sobą Anglików to w rachubę wchodzą funty. Organizatorzy cyklu tylko się uśmiechnęli, bo różnica kursu (dolar kosztował wówczas 3,1 zł, a funt 5,8) sprawiła, że podwoili zyski.

Bydgoszcz w 2010 roku, kiedy Tomasz Gollob został mistrzem świata, zarobiła aż 2,4 miliona złotych. To był rekord. Wcześniej zyski oscylowały na poziomie 1,2 mln zł. Wrocław na każdej imprezie zarabiał średnio milion złotych. Leszno chwaliło się, że jest na dużym plusie nawet przy stadionie wypełnionym w 70 procentach.

W tym roku w kalendarzu mamy zawody Lotto Warsaw FIM Speedway Grand Prix of Poland. Bilety na tę imprezę rozeszły się jak świeże bułeczki w ciągu 2 dni. Polski Związek Motorowy nie liczy co prawda na gigantyczne zyski, zawody mają przede wszystkim charakter promocyjny, ale w ciemno można założyć, że na żużlowym ściganiu na Stadionie Narodowym, związek trochę grosza zarobi.

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Orlen Oil Motor Lublin  vsInnpro ROW Rybnik

piątek 18:00

 

 Pres Toruń vs Krono Plast Włókniarz Częstochowa

piątek 20:30

BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs Betard Sparta Wrocław 

niedziela 16:30

Gezet Stal Gorzów vs Stelmet Falubaz Zielona Góra

niedziela 19:15

Metlakas 2 Ekstraliga

 

 Texom Stal Rzeszów vs  Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30

 

 H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vsAutona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30

 

FIM Speedway Grand Prix

sobota 19:00

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

3

6

+40

2.   Bayersystem GKM Grudziądz 3 6 +36
3.  KS Apator Toruń  2 3 +8
4. Betard Sparta Wrocław 3 2 +18
5 Krono- Plast Włókniarz Częstochowa  3 2 -2
6.  Innpro ROW Rybnik 3 2 -4
7.  Gezet Stal Gorzów

3

1 -26
8. Stelmet Falubaz Zielona Góra  3

0

-58
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno 3 6 +24
2.  Fogo Unia Leszno 3 4 +45
3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 3 4 +14
4. Hunters PSŻ Poznań  3 3 +4
5. Texom Stal Rzeszów 2 1 -8
6. Moonfin Malesa Ostrów 1 0 -4
7. Unia Tarnów 1 0 -37
8. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź

2

0

-38
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

2 4 +6
2.  Polonia Piła 1 2 +2
3.  OK Kolejarz Opole 2 2 +12
4.  Wybrzeże Gdańsk  2 2 0
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 2 2 0
6. Trans MF Landshut Devils 2 0 -6
7 Speedway Kraków 1 0 -14
 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 
2. Robert Lambert
3.   Fredrik Lindgren
4.  Jack Holder
5. Mikkel Michelsen
6. Martin Vaculik
7. Daniel Bewley
8.  Dominik Kubera
9. LAnders Thomsen
10.  Brady Kurtz
11.  Jason Doyle
12.  Kai Huckenbeck 
13.  Andrzej Lebiediew
14.  Jan Kvech 
15.  Max Fricke
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu