eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 206
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  POLSKA

  Polskie Grand Prix najlepsze i najdroższe
 2015-01-05 08:27:46  Redakcja    Przegląd Sportowy

Polskie turnieje żużlowego Grand Prix są najlepsze i najdroższe. Impreza jest towarem luksusowym, za który trzeba słono zapłacić, ale można też na nim nieźle zarobić. Licencję na organizację Grand Prix sprzedaje angielska firma BSI. Kontrakty podpisywane są na rok albo na kilka lat. Maksymalnie na pięć.

Biznesmeni z Wysp Brytyjskich to twardzi negocjatorzy. Dla nich liczą się tylko duże pieniądze, a grają bardzo ostro. - Jak prezydent Torunia negocjował pierwszą umowę z Anglikami to opowiadał o planowanych inwestycjach wokół stadionu – wspomina Jacek Gajewski, uczestnik tamtych rozmów i menedżer KS Toruń. – BSI nie interesowały jednak parkingi. Oni ciągle dopytywali tylko o to, czy wykupimy też drogie pakiety reklamowe.

Toruń wówczas pakiety wykupił, bo od wielu lat jest tak, że Polacy utrzymują cykl płacąc duże pieniądze, a BSI skwapliwie to wykorzystuje. Kiedy w 2013 roku łotewskie Daugavpils zwlekało z przelewem zaliczki za organizację zawodów, to Anglicy zadzwonili do Częstochowy i byli gotowi zrobić czwartą rundę w Polsce. Czują rynek i wiedzą, że dla polskich miast organizacja turnieju jest niezłym interesem. Jednak dla BSI to już prawdziwa kura znosząca złote jaja. – I to trochę z naszej winy, bo jesteśmy na Grand Prix tak strasznie napaleni, że popełniamy błędy w negocjacjach – wyjaśnia Gajewski. – Przede wszystkim niepotrzebnie się spieszymy. Wiem, że BSI sprzedaje puste powierzchnie reklamowe w ofercie last minute za 10, góra 15 tysięcy dolarów.

- A Praga za turniej nie płaci nawet połowy tego co my
– zauważa Andrzej Rusko, były prezes WTS-u Wrocław, który organizował Grand Prix od 1995 do 2007 roku

Jednak nie dla nas tanie kupowanie. Toruń za jedne zawody GP płacił do ubiegłego roku 350 tysięcy funtów (nieoficjalnie wiemy, że nowa umowa opiewa na 270 tysięcy) a Gorzów 340 tysięcy. I tylko Bydgoszcz, wyjątkowo, w minionych dwóch latach przelawała na konto BSI po 200 tysięcy. Jednak można powiedzieć, że tak niską cenę BSI podyktowało po starej znajomości (Bydgoszcz organizuje GP od 1998 roku).

Poza tym Anglicy mieli prawo do sprzedaży części biletów. – Ceny za wykup licencji wywindowano do niebotycznych rozmiarów, bo zawody stały się kiełbasą wyborczą. Odkąd samorządy mocniej weszły do negocjacji związanych z zakupem praw zaczynam się zastanawiać, gdzie jest granica zdrowego rozsądku w tym biznesie – analizuje Rusko.

– Grand Prix stało się dla samorządów wygodnym sposobem przekazania pieniędzy na klub. Zapłata za licencję jest tym samym, czym kiedyś była dotacja ze środków na promocję sportu w mieście – dodaje Gajewski.

Wrocławski klub za pierwszy turniej w 1995 roku zapłacił tylko 30 tysięcy dolarów. Pierwszy raz Bydgoszczy kosztował 70 tysięcy dolarów. Chorzów robił inauguracyjny turniej za 100 tysięcy dolarów. Od 2008 ceny poszły już strasznie w górę. Leszno za 3-letnią umowę zapłaciło około 700 tysięcy funtów nabywając dodatkowo w pakiecie dwa finały Drużynowego Pucharu Świata, półfinał i dwa baraże DPŚ. Bydgoszcz za kontrakt na lata 2008-10 wyłożyła łącznie 545 tysięcy funtów.

Ceny w dolarach obowiązywały do 2004 roku. W kolejnych umowach walutą rozliczeniową był już funt. – Anglicy skorzystali na błędzie bydgoskiego urzędnika – wspomina Leszek Tillinger, który organizował wszystkie bydgoskie rundy Grand Prix.

W 2005 roku kontrakt w Bydgoszczy podpisywało miasto. Ludzie z BSI powiedzieli, że chcą 100 tysięcy nie precyzując, że chodzi o dolary. A urzędnik z magistratu nie dopytał o jaką walutę chodzi, bo sądził, że skoro ma przed sobą Anglików to w rachubę wchodzą funty. Organizatorzy cyklu tylko się uśmiechnęli, bo różnica kursu (dolar kosztował wówczas 3,1 zł, a funt 5,8) sprawiła, że podwoili zyski.

Bydgoszcz w 2010 roku, kiedy Tomasz Gollob został mistrzem świata, zarobiła aż 2,4 miliona złotych. To był rekord. Wcześniej zyski oscylowały na poziomie 1,2 mln zł. Wrocław na każdej imprezie zarabiał średnio milion złotych. Leszno chwaliło się, że jest na dużym plusie nawet przy stadionie wypełnionym w 70 procentach.

W tym roku w kalendarzu mamy zawody Lotto Warsaw FIM Speedway Grand Prix of Poland. Bilety na tę imprezę rozeszły się jak świeże bułeczki w ciągu 2 dni. Polski Związek Motorowy nie liczy co prawda na gigantyczne zyski, zawody mają przede wszystkim charakter promocyjny, ale w ciemno można założyć, że na żużlowym ściganiu na Stadionie Narodowym, związek trochę grosza zarobi.

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Innpro ROW Rybnik vs Betard Sparta Wrocław
piątek 18:00


Pres Toruń vs BAYERSYSTEM GKM Grudziądz
piątek 20:30

Gezet Stal Gorzów vs Orlen Oil Motor Lublin
niedziela 17:00

Krono Plast Włokniarz Częstochowa vs  Stelme Falubaz Zielona Góra

niedziela 19:30

Metlakas 2 Ekstraliga

Cellfast Wilki Krosno vs Autona Unia Tarnów
czwartek 19:00

Texom Stal Rzeszów vs  H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
sobota 14:30

 Fogo Unia Leszno vsMoonfin Malesa Ostrów
niedziela 13:00

Abramczyk Polonia Bydgoscz vs Hunters PSŻ Poznań
niedziela 15:15

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

4

8

+76

2.   KS Pres Toruń  5 7 +36
3. Betard Sparta Wrocław 6 8 +54
4. Bayersystem GKM Grudziądz 
5 6 +32
5   Krono- Plast Włókniarz Częstochowa
5 4 +-6
6.  Gezet Stal Gorzów 5 3 -44
7. Stelmet Falubaz Zielona Góra

5

2 -72
8.   Innpro ROW Rybnik 6

2

-88
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Abramczyk Polonia Bydgoszcz
4 6 +22
2. Cellfast Wilki Krosno
4 6 +16
3.  Fogo Unia Leszno 3 4 +45
4. Hunters PSŻ Poznań  3 3 +4
5. Texom Stal Rzeszów 3 3 -2
6. Moonfin Malesa Ostrów 3 2 +16
7. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 5 3 -52
8. Unia Tarnów

2

0

-57
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

4 8 +16
2.  Wybrzeże Gdańsk  4 6 +44
3.  Pronenergy Polonia Piła  3 4 +14
4.  Lokomotiv Daugavpils 4 4 -2
5. OK Kolejarz Opole 3 2 8
6. Speedway Kraków 3 2 -50
7 Trans MF Landshut Devils 4 0 -30
 Bauhaus-Ligan
1. Dackarna Malilla 1 2 +10
2. Vastervik Speedway 1 2 +4
3. Smederna Eskilstuna 1 2 +2
4. Vargarna Norrkoeping 1 2 +2
5. Rospiggarna Hallstavik 1 0 -2
6. Indianerna Kumla  1 0 -2
7. Piraterna Motala 1 0 -4
8. Lejonen Gislaved 1 0 -10



 
SGB Premiership
1. Ipswitch Witchs

6

12

+104

2.  Sheffield Tigers 6 8 +102
3. Belle Vue Aces 6 8

+18

4.  Leicester Lions 5

6

+10
5.  Oxford Spiries 8 4

-110

6.  King's Lynn Stars 6 4 -36
7. Brimingham Brummies

6

0 -88

Klasyfikacja SGP
1.   Brady Kurtz 38
2. Bartosz Zmarzlik 33
3.  Andrzej Lebiediew 29
4. Jack Holder 28
5.  Dominik Kubera 25
6. Robert Lambert 24
7.  Daniel Bewley 23
8.  Fredrik Lindgren
22
9.  Max Fricke 18
10. LAnders Thomsen 14
11.  Jan Kvech
12
12. Mikkel Michelsen 10
13. Martin Vaculik 8
14.  Jason Doyle 8
15.  Kai Huckenbeck
2
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  
7.  
8.  
9.  
10.  
11.  
12.  
13.  
14.  
15.  
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu