POLSKA
Duże zmiany szykują się w przyszłorocznych rozgrywkach ligowych. Największym sukcesem, bądź niewypałem jest wprowadzenie ponownie kalkulowanej średniej meczowej potocznie zwanej jako KSM. Sezon 2011 ze względu na oszczędności potrzebuje reformy w zarządzaniu całym produktem jakim jest speedway w naszym kraju, ale czy oby na pewno wszystko zmierza w prawidłowym kierunku?
Najbardziej sceptycznie kibice podchodzą do pomysłu wcześniej wspomnianego KSM-u, bo taka sytuacja zamiast pomagać może klubom szkodzić. Prezesi kierowali się w tym momencie wariantem oszczędnościowym, a w żadnym wypadku chyba nie sportowym. Pomysł wdrożenia w życie limitów dla zespołów w przedziale 34 minimalny i 44 punkty maksymalny jest swojego rodzaju zmienianiem reguł w trakcie gry. Zespoły muszą skrupulatnie liczyć teraz współczynniki dla poszczególnych zawodników i co gorsza poszukiwać lub szkolić na gwałt rodzimych juniorów. Patrząc realnie to dla niektórych młodych żużlowców, którzy póki co na razie uczą się żużlowego rzemiosła jazda w najwyższej klasie rozgrywkowej to zbyt duże wyzwanie. Juniorzy, którzy zdali egzamin w tym lub zdający licencję w przyszłym roku będą musieli rywalizować z jeźdźcami światowego formatu na ciężkich nawierzchniach i w trudnych warunkach psychicznych pod presją osiągnięcia przyzwoitego wyniku.
Wracając do tematu KSM wprowadzając go wydaje mi się, że zrobiło się coś na siłę. Proszę postawić się teraz w roli sterników klubów z Leszna i Gorzowa, gdzie żużlowcy prezentowali się wyśmienicie zapewniając sobie zwycięstwa kilka biegów przed zakończeniem spotkań. W myśl regulaminu jaki będzie obowiązywał, przyjmijmy sobie sytuacje, gdzie np. po 10 biegu przy wysokim prowadzeniu którejś z ekip liderzy będą tylko meldować się pod taśmą maszyny startowej, po to by za chwilę zjechać z toru. Jeżeli żużlowiec ma płacony ryczałt za zawody to takie rzeczy mogą mieć miejsce i jest to wielce prawdopodobne! Ewentualne straty z punktówki można przecież odrobić u sponsorów, czy też przy podpisaniu umowy na kolejny sezon, a jeżeli KSM będzie ciekawą perspektywą dla budowy którejś z drużyny zyskać finansowo można naprawdę nieźle. Taki obrót sprawy nie będzie lekiem na całe zło, jakie wywołali właśnie nie inni tylko prezesi klubów Speedway Ekstraligi. Po meczach barażowych Częstochowa - Gdańsk widzimy jaka jest przepaść między Ekstraligą, a frontem I ligowym - kolosalna. Jednak kalkulowane średnie meczowe tych zespołów ustanawiając wspólny współczynnik przeliczenia na warunki ekstraligowe nie powoduje znaczącej różnicy w KSM-ie. Resztę niech dopowie sobie każdy indywidualnie.
Reasumując, najbardziej ucierpią na tych wszystkich zmianach tylko i wyłącznie kibice, którzy mogą dosłownie i w przenośni być świadkami nie zmagań na torze żużlowym, a spektaklu na cyrkowej arenie. Bardziej warto jest się zastanowić nad tematem spadku frekwencji na stadionach i małym zaangażowaniu i promowaniu marketingowym speedway'a w Polsce, bo tu leży największy problem!
PGE Ekstraliga
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oit Motor Lublin
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Automa Unia Tarnów vs
Texom Stal Rzeszów
niedziela 14:00
Hunters PSŻ Poznań vs
Fogo Unia Leszno
niedziela 16:30
FIM Speedway Grand Prix - Warszawa
sobota 19:00
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
4 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
5 | 6 | +44 |
4. | ![]() |
4 | 6 | +32 |
5 | ![]() |
5 | 3 | --44 |
6. | ![]() |
4 | 2 | -6 |
7. | ![]() |
4 |
2 | -66 |
8. | ![]() |
4 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 | 6 | +22 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +16 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | +16 |
7. | ![]() |
3 | 3 | -44 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 6 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
3 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
24 |
2. | ![]() |
18 |
3. | ![]() |
17 |
4. | ![]() |
17 |
5. | ![]() |
12 |
6. | ![]() |
11 |
7. | ![]() |
11 |
8. | ![]() |
10 |
9. | ![]() |
8 |
10. | ![]() |
7 |
11. | ![]() |
6 |
12. | ![]() |
5 |
13. | ![]() |
4 |
14. | ![]() |
3 |
15. | ![]() |
1 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów