POLSKA
Mirosław Dudek i Janusz Woźniak to twórcy nowatorskiego projektu osłony na szprychy, która już w tym sezonie może wejść do użytku przez zawodników. Chodzi o kolejną poprawę bezpieczeństwa w sporcie żużlowym. Urwane szprychy w przednim kole to niestety częsta awaria motocykla, która prowadzi do niebezpiecznych wypadków z udziałem zawodników.
Władze PZM już wydały pozwolenie na korzystanie z produktu we wszystkich rozgrywkach. - Osłona przedniego koła to wspólny pomysł mój i wieloletniego działacza PZM, Janusza Woźniaka. Ma zapobiegać skutkom włożenia haka w przednie koło motocykla rywala. Wśród zawodników, mało który w trakcie swojej kariery nie doświadczył podobnego zdarzenia. W poprzednim sezonie z powodu wtargnięcia haka w przednie koło sezon musiał zakończyć wcześniej m.in. Nicki Pedersen – mówi Mirosław Dudek z firmy Promex, w środowisku od lat znany jako doskonały mechanik.
Osłonkę sprawdzono także w warunkach torowych i jak się okazało wynalazek w praktyce w ogóle nie jest uciążliwy. - Sprawdziliśmy to na testach w Częstochowie i mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że w normalnych warunkach nikt w czasie jazdy nie poczuje żadnego dyskomfortu. Osłona wykonana jest z bardzo trwałego i lekkiego materiału, przy obecnej modzie na twarde nawierzchnie, nie ma też powodu, by obawiać się, że szpryca z spod kół rywala może spowodować jakiś poważny problem. Analizowałem wielokrotnie upadek Tommy’ego Knudsena z GP w 1995 roku i wiem, że to nie osłona na przednim kole była jego bezpośrednią przyczyną. Poza tym nasze osłony są zupełnie inne niż ówczesne, bo nasze nie zakrywają całej powierzchni koła – dodał Dudek.
Przed producentami ostatnia prosta, bowiem teraz należy zachęcić zawodników do zakupu wspomnianej osłonki. Powody, dla których warto byłoby zdecydować się na taki zakup są dwa. Przede wszystkim bezpieczeństwo, które według twórców znacząco wzrośnie. Choćby w poprzednim sezonie wiele było sytuacji, w których arbitrowi zawodów ciężko było obarczyć winą jednego z zawodników np. sytuacja Adriana Miedzińskiego w Zielonej Górze. Dochodzi do spornych sytuacji, które kończą się kontrowersjami i kolizjami na torze. Drugim plusem tego rozwiązania jest dodatkowe miejsce, które zawodnik może oddać w powierzchnię reklamową.– Obecnie nie ma przepisu zabraniającego lub nakazującego używania osłony. Wymyśliliśmy jednak ten produkt, by żużel stał się jeszcze bezpieczniejszy, bo to jest bezwzględny priorytet. Ktoś może pomyśleć , że próbuję zamącić zawodnikom w głowie, ale prawdziwy problem pojawi się dopiero, gdy któryś z zawodników przez hak w przednim kole, dozna poważnej kontuzji i zostanie wyeliminowany na kilka tygodni. Wiadomo, że w dzisiejszych realiach, to poważna strata dla samego zawodnika, ale i jego klubu, który przez nieobecność lidera może stracić szansę na walkę o medal. Wtedy każdego sceptyka lub przeciwnika tej innowacji, moralnie oskarżę o czyn zaniechania. Mamy już bowiem produkt, który może wyeliminować takie wypadki z żużla i każdy żużlowiec powinien o tym pomyśleć. Nie ma gwarancji że osłona spełni swoje zadanie w stu procentach , ale żadna osłona, ochraniacz czy też np. kask też nie chroni w stu procentach przypadków. Warto dodać, że kolejnym atutem produktu jest dodatkowa powierzchnia reklamowa – zakończył Dudek.
PGE Ekstraliga
Orlen Oil Motor Lublin vs
Innpro ROW Rybnik
Pres Toruń vs
Krono Plast Włókniarz Częstochowa
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs Betard Sparta Wrocław
Gezet Stal Gorzów vs
Stelmet Falubaz Zielona Góra
Metlakas 2 Ekstraliga
Texom Stal Rzeszów vs
Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vs
Autona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 |
6 |
+40 |
2. | ![]() |
3 | 6 | +36 |
3. | ![]() |
2 | 3 | +8 |
4. | ![]() |
3 | 2 | +18 |
5 | ![]() |
3 | 2 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -4 |
7. | ![]() |
3 |
1 | -26 |
8. | ![]() |
3 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
2 | 1 | -8 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -37 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-38 |
![]() |
||||
1 |
|
2 | 4 | +6 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
3. | ![]() |
2 | 2 | +12 |
4. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
5. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
6. | ![]() |
2 | 0 | -6 |
7 | Speedway Kraków | 1 | 0 | -14 |
![]() |
||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
![]() |
||||
1. | ![]() |
|
|
|
2. | ![]() |
|||
3. | ![]() |
|
||
4. | ![]() |
|
||
5. | ![]() |
|
||
6. | ![]() |
|||
7. | ![]() |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów