POLSKA
Sebastian Ułamek to jeden z czołowych żużlowców Polski. W przyszłorocznym sezonie będzie rywalizował w cyklu Grand Prix. Częstochowianin jest też autorem jednego z największych transferów okna zimowego - Sebastian podpisał kontrakt z pierwszoligową Unią Tarnów. Serdecznie zapraszamy na wywiad z nowym nabytkiem "Jaskółek".
Sebastian, z niejednego pieca chleb już jadłeś. Teraz nowe wyzwanie przed Tobą. Jak do niego podchodzisz? Czy nie obawiasz się, że jazda w pierwszej lidze będzie dla Ciebie mało motywująca?
Bardzo poważnie podchodzę do tego wyzwania. Nie ukrywam, że zmiany klubowe zawsze dobrze na mnie wpływały i bardzo mile wspominam występy w każdym z moich poprzednich klubów. Ostatnie pięć lat spędziłem w Częstochowie być może potrzebne jest nabranie pewniej świeżości, poszukania nowych wyzwań. Wybrałem sobie opcję kontraktu mobilizującego nie ma, więc mowy o taryfie ulgowej.
Wiele mówiło się o propozycjach, jakie otrzymałeś z innych klubów. Czy rzeczywiście do końca nie byłeś pewien, w jakim zespole będziesz startował w przyszłym roku?
To prawda, były pewne przemyślenia. Jeszcze przed wyjazdem na wakacje nie rozstrzygnęło się, w którym klubie będę startował. Cała sytuacja zaczęła się nieco przeciągać, więc zdecydowałem się wyjechać na urlop i zamknąć całą sprawę po przyjeździe. Miałem trochę czasu na spokojne przeanalizowanie problemu. Po powrocie sprawy potoczyły się bardzo szybko. Nie ukrywam jednak, że gdy jechałem tutaj jeden z klubów chciał abym zawrócił i porozmawiał z jego przedstawicielami. Byłem jednak już po słowie z Tarnowianami. Na ogół staram się dotrzymywać obietnic, więc przyjechałem i złożyłem swój podpis.
Jaki to był klub?
Pozwolę sobie to zatrzymać dla siebie.
Gdybyś nie awansował do cyklu Grand Prix nadal byłbyś zawodnikiem Włókniarza?
Oczywiście. Nadal mam ważny kontrakt w Częstochowie i nie byłoby innych propozycji, bowiem na pewno pozostałbym pod Jasną Górą. Obecnie jestem na wypożyczeniu.
Na konferencji powiedziałeś, że być może nie będzie to tylko jednoroczny epizod z Jaskółką na plastronie. Jakie warunki muszą zostać spełnione abyś na dłużej zagościł w Tarnowie?
Po pierwsze i najważniejsze - musi zostać wywalczony awans do Ekstraligi. W tym roku chcę pomóc Tarnowianom w osiągnięciu tego celu. Jazda wśród najlepszych jest potrzebna każdemu zawodnikowi. Co do przyszłości, to zobaczymy. Jest to mój pierwszy sezon, dlatego musimy się poznać wzajemnie sobie zaufać i wtedy, jeśli zaistnieją te dwa czynniki to myślę, że możemy śmiało usiąść do rozmów.
Ścigasz się na żużlu już ładnych parę lat. Z większością zawodników, którzy tutaj będą startować znasz się bardzo dobrze. Jak oceniasz nowych kolegów?
Tak, to prawda. Z większością zawodników startowałem już wcześniej. Janusza Kołodzieja znam z podróży do Anglii. W okresie, kiedy jeździliśmy wspólnie na Wyspach nie było aż tylu Polaków, więc wzajemnie wspieraliśmy się. W końcu byliśmy niejako sąsiadami, on startował w Reading ja natomiast, w Swindon czyli w dwóch miastach położonych bardzo blisko siebie. To dobrze, że Janusz jest kapitanem tego zespołu, jako chłopak z Tarnowa należy mu się ten tytuł. Drużyna, jaką mamy jest bardzo fajna. Nie jest to może, jak mówią, co niektórzy zespół gwiazd, jednak mamy spory potencjał. Ekipa jest wyrównana i każdy będzie chciał dorównywać reszcie. W ten sposób będziemy też napędzać wynik dla drużyny.
W Polsce kontrakt masz już podpisany. Powiedz, co z ligami zagranicznymi?
Najpoważniej traktuję oczywiście starty w Unii. Dlatego szybko zakończyłem negocjacje i złożyłem swój podpis. W Szwecji to będzie Lejonen Gislaved. Parafowałem także umowę w lidze duńskiej w klubie Fjelsted. Dlaczego tam? Ponieważ stamtąd jest mój tuner i mamy takie pewne zobowiązania względem siebie.
Co z ligą angielską? Jak już wspomniałeś wcześniej startowałeś kiedyś na Wyspach. Czy nie myślałeś by tam powrócić?
Nie. Na razie jest to temat zamknięty. Nie mam zamiaru tam startować. Na wiosnę chcę więcej czasu spędzić na testowaniu sprzętu. Będę miał możliwość wzięcia udziału w meczach sparingowych Unii. Być może z końcem lutego, jeśli pogoda będzie pozwalała, wyjadę do Włoch, do Lonigo, by tam trochę potrenować. Podsumowując na chwilę obecną koncentruje się wyłącznie na tych trzech ligach, które już wcześniej wymieniłem.
Po pięciu latach przerwy wracasz do elitarnego cyklu Grand Prix. Z jakimi nadziejami przystąpisz do tych rozgrywek? Czy stawiasz sobie jakieś konkretne cele przed rozpoczęciem rywalizacji o tytuł Mistrza Świata?
Po pierwsze, bardzo się cieszę z samego awansu. Czekałem na niego bardzo długo, bo aż pięć lat i już chwilami wątpiłem czy kiedykolwiek uda mi się powrócić do Grand Prix. Miałem też troszkę pecha, bo jeśli nawet udało mi się awansować do Finału to kontuzje stawały mi na drodze. W końcu się jednak udało, co jest moim osobistym sukcesem. To nie jest miejsce zdobyte dzięki uprzejmości organizatorów tylko wywalczone na torze. Na pewno pomoże mi to psychicznie podejść do wewnętrznej rywalizacji w gronie uczestników Grand Prix. Nie ukrywam, iż chciałbym podchodzić do poszczególnych turniejów, ze spokojem, na luzie tak jak do Challengu w Zielonej Górze. To tylko może pomóc w skutecznej jeździe. W Gordzie Bachusa wcale nie liczyłem na awans a jednak się udało, właśnie dzięki odpowiedniemu potraktowaniu tego turnieju. Mam nadzieję, że podobnie będzie w przyszłym sezonie i będę mógł cieszyć kibiców i sponsorów dobrymi wynikami.
Grand Prix to wielkie wyzwanie dla zawodników. Niestety, nie każdy jest w stanie mu podołać. Obok Tomasza Golloba i po części Jarka Hampela trudno szukać innych Polaków rywalizujących dłużej niż jeden sezon wśród najlepszych żużlowców Świata. Czy w związku z tym planujesz jakieś specjalne przygotowania, które pomogą Ci na dłużej zagościć w Grand Prix?
Powiem szczerze, bardzo solidnie przygotowuję się do startów w Grand Prix. Podchodzę do tego z pełną powagą, sporo już zainwestowałem w sprzęt i będę się starał jak najlepiej wypaść. Mam nadzieję, że to doświadczenie, które kiedyś już nabyłem zaprocentuje. Mówię tutaj szczególnie o rywalizacji na torach jednodniowych, które jak wiadomo nie są proste do rozgryzienia. Sama walka w pierwszym łuku jest nieco inna niż przy okazji pozostałych rozgrywek także chcę wychodzić zwycięsko z tych pojedynków i zajść jak najwyżej.
Na koniec zapytam - Sebastian, czy za rok Ekstraliga powróci do Tarnowa?
Nie możemy inaczej myśleć, mówić. Trzeba powtarzać to sobie cały czas, aby skupić się tylko na tym jednym celu. Tak jak to powiedział Janusz Wiśniewski - Jesteśmy skazani na ten sukces, musimy wywalczyć Ekstraligę.
Czego Tobie i całej drużynie serdecznie życzę. Dzięki za wywiad.
Dziękuję.
Sebastian Ułamek podpisał kontrakt z Unią Tarnów.
PGE Ekstraliga
Orlen Oil Motor Lublin vs
Innpro ROW Rybnik
Pres Toruń vs
Krono Plast Włókniarz Częstochowa
Metlakas 2 Ekstraliga
Texom Stal Rzeszów vs
Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vs
Autona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 |
6 |
+40 |
2. | ![]() |
3 | 6 | +36 |
3. | ![]() |
2 | 3 | +8 |
4. | ![]() |
3 | 2 | +18 |
5 | ![]() |
3 | 2 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -4 |
7. | ![]() |
3 |
1 | -26 |
8. | ![]() |
3 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
2 | 1 | -8 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -37 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-38 |
![]() |
||||
1 |
|
2 | 4 | +6 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
3. | ![]() |
2 | 2 | +12 |
4. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
5. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
6. | ![]() |
2 | 0 | -6 |
7 | Speedway Kraków | 1 | 0 | -14 |
![]() |
||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
![]() |
||||
1. | ![]() |
|
|
|
2. | ![]() |
|||
3. | ![]() |
|
||
4. | ![]() |
|
||
5. | ![]() |
|
||
6. | ![]() |
|||
7. | ![]() |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów