eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 148
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  SGP-SON-U21

  T. Gollob: Przed walką o mistrzostwo spisałem testament
 2013-12-17 11:21:25  Mateusz Ślemp    Przegląd Sportowy

Mistrz świata z 2010 roku doskonale wie, że aby osiągać sukcesy, trzeba ryzykować. - Żużel jest igraniem z losem i śmiercią, ale ja się tym nie przejmuję - podkreśla Tomasz Gollob, lecz prosi, by zawodnicy szanowali zdrowie swoje i rywali. - Sporządziłem testament i wszystko podporządkowałem realizacji marzenia z dzieciństwa - wyjaśnia Tomek w rozmowie z Przeglądem Sportowym.

W tamtym czasie Gollob wykazywał niezwykłą determinację. Wygrał drugą połowę cyklu 2009 i czuł, że sezon 2010 może być jego. Był w znakomitej dyspozycji fizycznej i psychicznej (z tym nigdy nie miał problemu, jego tata Władysław często powtarza, że syn ma psychikę kosmonauty), kupił silniki świetnie przygotowane przez Jana Anderssona. Po głowie chodziło mu hasło: "teraz albo nigdy". Wiedział jednak, że walka o złoto może oznaczać, iż będzie musiał wjeżdżać tam, gdzie inni boją się spojrzeć. Zanim podjął ryzyko, zabezpieczył rodzinę. Na szczęście dojechał do mety. I to ze złotym medalem na szyi!

Kiedyś też jeździł bez głowy
Tomasz przywołuje historię sprzed trzech lat, żeby pokazać, że żużel jest niebezpieczny sam w sobie. Dlatego tak ważne jest, by zawodnicy szanowali nawzajem swoje kości. Gollob na początku lat 90. walczył ostro. O wielu swoich akcjach z tamtego okresu mówi dziś, że to były ataki bez głowy. Zbierał jednak kolejne doświadczenia i uporządkował swoją jazdę. - Każdy młody zawodnik ma problem z opanowaniem brawury i odpowiednim wykorzystaniem mocy drzemiącej w silniku - mówi Gollob. - Z wiekiem muszą jednak przyjść mądrość i doświadczenie. Uczymy się po to, żeby zmieniać się na lepsze, żeby umieć wyjść z trudnych sytuacji i nie zagrażać innym uczestnikom wyścigu - podkreśla i dodaje: - W edukacji żużlowca większą rolę powinni odgrywać sędziowie. Swoimi decyzjami mogą oni uchronić młodych chłopaków przed wypadkami i ciężkimi kontuzjami. Chodzi tylko o to, żeby nie bali się interweniować, kiedy widzą i czują, że zawodnik przesadza i trzeba go uspokoić. Wygrywać trzeba techniką, a nie wariacką jazdą.

Wiele złego przez tłumiki
Podczas 25-letniej kariery Gollob nie doświadczył zbyt wielu mrożących krew w żyłach sytuacji na torze. Dzięki niesamowitej technice i umiejętności opanowania motocykla potrafił się wcisnąć w każdą, nawet najmniejszą dziurę.

Zdaniem Golloba największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa zawodników są jednak nie tyle oni sami, co nowe tłumiki. - Moje dwa ostatnie wypadki, ten w lidze z Rune Holtą i w Grand Prix z Taiem Woffindenem, to wina tłumików - zauważa mistrz. - Przeciwnicy przymykali gaz, ale ich motocykle jechały dalej. Większość wypadków w ostatnich trzech latach nastąpiło z powodu tłumików. Żużel to moc, a jej przytępienie powoduje opóźnioną reakcję i brak kontroli nad motocyklem. Stare tłumiki wybaczały błędy. Można się było popisać i nie zrobić krzywdy ani sobie, ani rywalowi. Zostawało większe pole manewru. Teraz zawodnik idzie w najlepszym razie do szpitala - wyrokuje.

Kości zawsze pozostały całe
Speedway to zaglądanie śmierci w oczy. Motocykl po odpaleniu silnika strasznie się trzęsie, a siedzący na nim zawodnik czuje, jak przez jego ciało przechodzą wibracje. Delikatne muśnięcie gazu powoduje, że maszyna ma ochotę uciec spod siedzenia. W dodatku Gollob ma tak specyficznie ustawione silniki, że pożyczający od niego motocykle koledzy nieraz lądowali na pasie bezpieczeństwa. Mistrz świata z 2010 roku, dzięki szczęściu i niesamowitym umiejętnościom, nie miał nigdy na torze sytuacji, o której mógłby powiedzieć, że uciekł śmierci spod kosy. Nigdy nie połamał kości, kilka razy natomiast doznał wstrząśnienia mózgu. Leczenie tej kontuzji zawsze wymaga czasu. Najbardziej spektakularnie i niebezpiecznie wyglądały jego wypadki z 1999 roku z Wrocławia (finał Złotego Kasku) i z tego roku ze Sztokholmu (runda GP). W jednym i drugim przypadku doznał właśnie wstrząsu mózgu. W 1999 stracił przez to złoty medal, a ostatni wypadek miał wpływ na decyzję o rezygnacji z jazdy w GP. - Żużel jest igraniem z losem i śmiercią, ale ja się tym nie przejmuję. To jest normalne. Zresztą idąc ulicą też możesz mieć problem, bo na przykład cegła spadnie ci na głowę. Wszędzie ryzykujesz. Całe życie polega na podejmowaniu jakichś decyzji, na ryzyku - podkreśla.


Tomasz Gollob spisał testament i apeluje o bezpieczeństwo na torze

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Betard Sparta Wrocław  vs  Gezet Stal Gorzów
piątek 18:00

BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs  Orlen Oit Motor Lublin
piątek 20:30

Stelmet Falubaz Zielona Góra vs Pres Toruń
niedziela 17:00

Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs Innpro ROW Rybnik
niedziela 19:30

 

Metlakas 2 Ekstraliga

 Moonfin Malesa Ostrów vs  H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
czwartek 19:00

 Abramczyk Polonia Bydgoszcz vs  Cellfast Wilki Krosno
niedziela 14:30

 

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

4

8

+76

2.   KS Apator Toruń  4 7 +36
3. Bayersystem GKM Grudziądz  4 6 +32
4. Betard Sparta Wrocław 4 4 +22
5  Gezet Stal Gorzów 4 3 -22
6.  Krono- Plast Włókniarz Częstochowa  4 2 -6
7.  Innpro ROW Rybnik

4

2 -66
8. Stelmet Falubaz Zielona Góra  4

0

-58
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno 3 6 +24
2.  Fogo Unia Leszno 3 4 +45
3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 3 4 +14
4. Hunters PSŻ Poznań  3 3 +4
5. Texom Stal Rzeszów 3 3 -2
6. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 3 2 -18
7. Moonfin Malesa Ostrów 2 0 -10
8. Unia Tarnów

2

0

-57
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

4 6 +16
2.  Wybrzeże Gdańsk  4 6 +44
3.  Pronenergy Polonia Piła  3 4 +14
4.  Lokomotiv Daugavpils 4 4 -2
5. OK Kolejarz Opole 3 2 8
6. Speedway Kraków 3 2 -50
7 Trans MF Landshut Devils 3 0 -30
 Bauhaus-Ligan
1. Dackarna Malilla 1 2 +10
2. Vastervik Speedway 1 2 +4
3. Smederna Eskilstuna 1 2 +2
4. Vargarna Norrkoeping 1 2 +2
5. Rospiggarna Hallstavik 1 0 -2
6. Indianerna Kumla  1 0 -2
7. Piraterna Motala 1 0 -4
8. Lejonen Gislaved 1 0 -10



 
SGB Premiership
1. Ipswitch Witchs

6

12

+104

2.  Sheffield Tigers 6 8 +102
3. Belle Vue Aces 6 8

+18

4.  Leicester Lions 5

6

+10
5.  Oxford Spiries 8 4

-110

6.  King's Lynn Stars 6 4 -36
7. Brimingham Brummies

6

0 -88

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  24
2.  Daniel Bewley 18
3.  Andrzej Lebiediew 17
4.  Brady Kurtz 17
5.  Fredrik Lindgren 12
6.  Dominik Kubera 11
7. Robert Lambert 11
8.  Max Fricke 10
9. Jack Holder 8
10. LAnders Thomsen 7
11. Martin Vaculik 6
12.  Jan Kvech  5
13. Mikkel Michelsen 4
14.  Jason Doyle 3
15.  Kai Huckenbeck  1
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu