eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 199
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  POLSKA

  Tunerzy, kilku z nich zarabia jak żużlowe gwiazdy
 2016-02-10 11:45:56  Redakcja    Przegląd Sportowy

Najlepsi spece od tuningu silników zarabiają rocznie milion i więcej złotych. Peter Johns od kilku lat jest numerem 1 wśród tunerów. Zdarzają mu się chwile zapaści, ale są one bardzo krótkie. Od 2011 roku zawodnicy, którzy robią silniki u angielskiego mechanika zdobywają złote medale mistrzostw świata.

Tai Woffinden był rok temu piekielnie szybki i duża w tym zasługa Johnsa, który mocno zainwestował w swój warsztat (tylko za obrabiarkę do głowic zapłacił 200 tysięcy funtów), ale dzięki temu kasuje wielkie pieniądze na tuningu i serwisach. Jeden nowy silnik kosztuje u niego 6 tysięcy euro, za serwis trzeba zapłacić 2,5 tys. euro. Johns ma takie możliwości, że miesięcznie może zrobić nawet do 25 silników.

Jeśli przyjmiemy, że 5 jest nowych, a 20 serwisowanych to wyjdzie nam, że Anglik w ciągu miesiąca ma przychód rzędu 80 tys. euro. Po odliczeniu kosztów zostanie w jego kieszeni nawet 35 tys. euro, co w przeliczeniu na złotówki daje około 150 tysięcy. Jeśli takie tempo Johns utrzymałby przez 12 miesięcy to śmiało można powiedzieć, że zarabia on blisko 2 mln złotych rocznie. To możliwe. W końcu jeden z duńskich tunerów już dwa lata temu chwalił się, że zamknął rok zyskiem rzędu 2 mln zł.

Powoli zaczyna być tak, że to nie zawodnicy, ale najlepsi tunerzy czerpią z żużla największe korzyści. Czołówka, czyli wspomniany Johns, ale i też Jan Andersson, Fleming Graversen i nasz Ryszard Kowalski (większość z nich robi średnio 15 silników miesięcznie) kasuje około miliona złotych rocznie. Nic dziwnego, bo ceny serwisów mają podobne jak u Johnsa, a silniki też nie są u nich zbyt tanie.

Rok temu Graversen kasował po 4,5 tys. euro za jednostkę napędową. Ale już taki Marcel Gerhard, który w ostatnim czasie wypadł z pierwszej ligi i eksperymentuje z silnikiem GTR życzy sobie za swoje nowe cacko 9 tys. euro. Mówi się jednak, że chętnych nie ma. Chris Harris testuje silniki Gerharda, ale skutek jest różny.

Tunerom nie ma jednak co zazdrościć. Siedzą w swoich warsztatach od rana do wieczora, dłubią w silnikach, szukają nowych rozwiązań. To jest żmudna i bardzo ciężka praca. Dość powiedzieć, że zrobienie jednego silnika trwa od 2 do 4 dni. Mechanicy mają swoich pomocników, ale i tak na każdym silniku muszą położyć swoją pieczęć. Najważniejszym klientom (tak jest z Woffindem u Johnsa) robią wszystko własnoręcznie, bez niczyjej pomocy. To im się jednak opłaca, bo dobre występy gwiazd przynoszą im sławę, mnóstwo zamówień, a czasami także finansowe nagrody od zadowolonych klientów.

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Betard Sparta Wrocław  vs  Gezet Stal Gorzów
piątek 18:00

BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs  Orlen Oit Motor Lublin
piątek 20:30

Stelmet Falubaz Zielona Góra vs Pres Toruń
niedziela 17:00

Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs Innpro ROW Rybnik
niedziela 19:30

 

Metlakas 2 Ekstraliga

 Moonfin Malesa Ostrów vs  H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
czwartek 19:00

 Abramczyk Polonia Bydgoszcz vs  Cellfast Wilki Krosno
niedziela 14:30

 

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

4

8

+76

2.   KS Apator Toruń  4 7 +36
3. Bayersystem GKM Grudziądz  4 6 +32
4. Betard Sparta Wrocław 4 4 +22
5  Gezet Stal Gorzów 4 3 -22
6.  Krono- Plast Włókniarz Częstochowa  4 2 -6
7.  Innpro ROW Rybnik

4

2 -66
8. Stelmet Falubaz Zielona Góra  4

0

-58
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno 3 6 +24
2.  Fogo Unia Leszno 3 4 +45
3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 3 4 +14
4. Hunters PSŻ Poznań  3 3 +4
5. Texom Stal Rzeszów 3 3 -2
6. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 3 2 -18
7. Moonfin Malesa Ostrów 2 0 -10
8. Unia Tarnów

2

0

-57
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

4 6 +16
2.  Wybrzeże Gdańsk  4 6 +44
3.  Pronenergy Polonia Piła  3 4 +14
4.  Lokomotiv Daugavpils 4 4 -2
5. OK Kolejarz Opole 3 2 8
6. Speedway Kraków 3 2 -50
7 Trans MF Landshut Devils 3 0 -30
 Bauhaus-Ligan
1. Dackarna Malilla 1 2 +10
2. Vastervik Speedway 1 2 +4
3. Smederna Eskilstuna 1 2 +2
4. Vargarna Norrkoeping 1 2 +2
5. Rospiggarna Hallstavik 1 0 -2
6. Indianerna Kumla  1 0 -2
7. Piraterna Motala 1 0 -4
8. Lejonen Gislaved 1 0 -10



 
SGB Premiership
1. Ipswitch Witchs

6

12

+104

2.  Sheffield Tigers 6 8 +102
3. Belle Vue Aces 6 8

+18

4.  Leicester Lions 5

6

+10
5.  Oxford Spiries 8 4

-110

6.  King's Lynn Stars 6 4 -36
7. Brimingham Brummies

6

0 -88

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  24
2.  Daniel Bewley 18
3.  Andrzej Lebiediew 17
4.  Brady Kurtz 17
5.  Fredrik Lindgren 12
6.  Dominik Kubera 11
7. Robert Lambert 11
8.  Max Fricke 10
9. Jack Holder 8
10. LAnders Thomsen 7
11. Martin Vaculik 6
12.  Jan Kvech  5
13. Mikkel Michelsen 4
14.  Jason Doyle 3
15.  Kai Huckenbeck  1
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu