POLSKA
Główna Komisja Sportu Żużlowego wydała uzasadnienie do orzeczenia nr 51/2014 w sprawie kary dla klubu „Orzeł” Łódź. Przypomnijmy, że drugi zespół minionego sezonu Nice Polskiej Ligi Żużlowej został ukarany za złe przygotowanie toru do meczu z Lokomotivem Daugavpils.
W uzasadnieniu, które trafiło do łódzkiego klubu podpisanego przez przewodnicząceg GKSŻ Piotra Szymańskiego czytamy.
- Przedmiotem postępowania dyscyplinarnego w niniejszej sprawie było ustalenie, czy Klub Żużlowy Orzeł Łódź w meczu 12. Rundy DM I Ligi rozegranym pomiędzy drużynami KŻ Orzeł Łódź – SC Lokomotiv Daugavpils w dniu 10 sierpnia 2014 roku dopuścił się naruszenia art. 316 pkt 18a w zw. z art. 5 ust. 4 Regulaminu Sportu Żużlowego poprzez brak odbioru toru do zawodów przez sędziego zawodów w regulaminowym czasie przed meczem. W toku niniejszego postępowania zapoznano się z materiałem dowodowym m.in. ze sprawozdaniem sędziego Macieja Spychały, listą kontrolną komisarza toru Michała Wojaczka, dodatkowymi wyjaśnieniami sędziego i komisarza toru, dokumentacją zdjęciową, pisemnym stanowiskiem klubu oraz zeznaniami trenera Lecha Kędziory. Komisja ustaliła stan faktyczny na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności na podstawie sprawozdania sędziego, listy kontrolnej jak również wyjaśnień Obwinionego.Zawody zaplanowano na godzinę 14.00 w dniu 10 sierpnia 2014 roku. GKSŻ ustaliła, że w dniu zawodów komisarz toru po przybyciu na stadion stwierdził po inspekcji toru jego nieregulaminowy stan. Od krawężnika do 1 metra – mocno ubity, od 1 metra do około 4-5 metrów tor wilgotny gąbczasty. Pozostała szerokość aż do bandy – twardy, przesychający. Organizator rozpoczął ubijanie toru lawetą (polewaczka była za ciężka). Ocena stanu toru przez Komisarza toru została dokonana w trybie art. 25 a ust 3 pkt 4 i 18 RSŻ umieszczona w liście kontrolnej w konsekwencji jest ona wiążącym regulaminowo ustaleniem.Komisarz toru nakazał pisemnie organizatorowi wykonanie prac celem doprowadzenie toru do stanu regulaminowego. Organizator podjął prace, ale nie przynosiły one zadawalających rezultatów. O godzinie 12.00 nastąpiła ponowna inspekcja toru w obecności sędziego zawodów. Sędzia podczas regulaminowego czasu odbioru toru do zawodów o godzinie 12.30 stwierdził, że: stan toru nie pozwalał na rozegranie zawodów w regulaminowym czasie odbioru toru. Na łukach był niejednorodny, przy krawężniku i poza środkiem tor był twardy a pomiędzy tym bardzo przyczepny. Nakazałem prace mające doprowadzić tor do stanu regulaminowego. Szynowanie, młynkowanie oraz ubijanie pozwoliło rozegrać zawody. Stosowna uwaga została wpisana do książki toru. Po nieudanym podejściu do odbioru toru organizator zintensyfikował prace na torze. Tor został ostatecznie uznany za regulaminowy o godzinie 13.25 na pięć minut przed próbą toru, a zatem z prawie godzinnym opóźnieniem.Obwiniony wskazał w pisemnych wyjaśnieniach, że wykonał wszystkie prace zgodnie z zaleceniami komisarza toru, który po ich wykonaniu nie miał dalszych uwag . Organizator podniósł, że był zaskoczony faktem, że sędzia po przybyciu na stadion nie odebrał toru do zawodów. Ponadto klub wskazał, że wykonał wszystkie prace wynikające z zastrzeżeń sędziego w ciągu kilkunastu minut. Powyższe podtrzymał Lech Kędziora składając wyjaśnienia na posiedzeniu GKSŻ. Wskazał on, że nie było żadnych sygnałów ze strony osób urzędowych co do stanu toru przed zawodami, dopiero po przyjeździe drużyny gości komisarz toru i sędzia zakwestionowali jego stan.Komisja oceniając wyjaśnienia Obwinionego zauważyła, że nie korespondują one ze zgromadzonym dokumentami. Fakt stwierdzenia przez Komisarza Toru jego nieregulaminowego stanu już podczas pierwszej inspekcji i wydawania pisemnych oraz ustnych poleceń doprowadzenia go do odpowiedniego stanu wynika wprost z dokumentów. Komisarz Toru w żadnym momencie nie stwierdził również, że tor został już doprowadzony do regulaminowego stanu. Pomiędzy godziną 11.00 – 12.00 wstrzymał on jedynie prace celem osuszenia wilgotnego pasa nawierzchni. Na bieżąco komunikował on również swoją ocenę co do stanu nawierzchni toru organizatorowi. Komisja zauważa, również, iż organizator po negatywnej ocenie toru przez sędziego prowadził prace prawie godzinę, a nie jak sam utrzymuje kilkanaście minut. Komisja stwierdziła również, że organizator nie skorzystał również z instytucji zapytania sędziego o zakres nieregulaminowego stanu toru w trybie art. 26 pkt 25 RSŻ.Wyjaśnienia Obwinionego nie mogą zatem uwolnić go od odpowiedzialności dyscyplinarnej. Pomimo, iż jest to drugie przewinienie organizatora dotyczące stanu toru (pierwsze miało miejsce w 2013 roku) Komisja zastosowała dobrodziejstwo nadzwyczajnego złagodzenia kary, uznając za okoliczność łagodzącą ogólnie dobrą postawę organizacyjną Obwinionego w sezonie 2014.Na marginesie należy zauważyć, że okoliczności sprawy wskazują na słabą pracę kierownika zawodów i toromistrza, którzy nie zdołali w regulaminowym czasie odpowiednio przygotować toru do zawodów.
Na marginesie dodajmy, że GKSŻ prowadzi konsekwentną politykę zmierzającą do wyeliminowania z polskiego żużla praktyk nieprawidłowego przygotowania toru, niezależnie od intencji osób odpowiedzialnych za tą procedurę.
PGE Ekstraliga
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oil Motor Lublin
czwartek 20:00Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
Innpro ROW Rybnik
piątek 18:00
Betard Sparta Wrocław vs
Krono Plast Włókniarz Częśtochowa
piątek 20:30 BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Gezet Stal Gorzów
niedziela 17:00
Orlen Oil Motor Lublin vs
Pres Toruń
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Autona Unia Tarnów vs
Texom Stal Rzeszów
czwartek 16:00
Hunters PSŻ Poznan vs
Fogo Unia Leszno
czwartek 18:15
Texom Stal Rzeszów vs
Fogo Unia Leszno
niedziela 13:00
H. Skrzydlewska Orzeł Łodź vs
Cellfast Wilki Krosno
niedziela 15:15
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
5 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
6 | 8 | +54 |
4. | ![]() |
5 | 6 | +32 |
5 | ![]() |
5 | 4 | -66 |
6. | ![]() |
5 | 4 | 0 |
7. | ![]() |
5 |
3 | -44 |
8. | ![]() |
6 |
2 |
-88 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 | 8 | +56 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +16 |
3. | ![]() |
4 | 6 | +53 |
4. | ![]() |
3 | 5 | +6 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -30 |
6. | ![]() |
4 | 2 | +8 |
7. | ![]() |
5 | 3 | -52 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 8 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
4 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
38 |
2. | ![]() |
33 |
3. | ![]() |
29 |
4. | ![]() |
28 |
5. | ![]() |
25 |
6. | ![]() |
24 |
7. | ![]() |
23 |
8. | ![]() |
22 |
9. | ![]() |
18 |
10. | ![]() |
14 |
11. | ![]() |
12 |
12. | ![]() |
10 |
13. | ![]() |
8 |
14. | ![]() |
8 |
15. | ![]() |
2 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ||
7. | ||
8. | ||
9. | ||
10. | ||
11. | ||
12. | ||
13. | ||
14. | ||
15. | ||
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów