eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 176
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  SGP-SON-U21

  W niewielu prestiżowych sportach Polacy tak dominują
 2014-07-31 18:10:11  Mateusz Ślemp    Przegląd Sportowy

Reforma drużynowych mistrzostw świata przeprowadzona w 2001 roku okazała się szczęśliwa dla Polaków. W 13. dotychczasowych edycjach odnieśliśmy aż sześć zwycięstw.



Reforma Drużynowych Mistrzostw Świata przeprowadzona w 2001 roku okazała się szczęśliwa dla Polaków. Już w pierwszej edycji nasza reprezentacja prowadzona przez Zenona Plecha przełamała trzyletnią niemoc i zajęła niespodziewanie drugie miejsce przegrywając we Wrocławiu walkę o złoto z faworytami z Australii zaledwie o trzy punkty. - Nasze srebro było wielką sensacją także dla nas samych. W tamtych czasach reprezentacje Australii, Szwecji i Danii składały się z najlepszych zawodników na świecie i pokonanie ich wydawało się zadaniem niemożliwym do wykonania. My byliśmy wtedy zdecydowanie w tyle i nikt nawet nie śnił o medalu - opowiada członek tamtej kadry Krzysztof Cegielski, który w swoim pierwszym w karierze finale DPŚ zdobył 11 punktów. W dobrym występie Polakom pomógł wtedy obfity deszcz, który spadł przed finałową rozgrywką. Ówczesny szkoleniowiec reprezentacji Polski przygotował nawierzchnię zgodnie z dokładnymi wytycznymi Tomasza Golloba i ostatnie godziny przed zawodami spędził na rysowaniu polskim zawodnikom najszybszych ścieżek.

Pięciu zamiast czterech

Warto wspomnieć, że reforma rozgrywek spowodowała, że na wybudowanym do ścigania w czterech zawodników torze we Wrocławiu musiało zmieścić się aż pięciu. W tej formule zawody DPŚ funkcjonowały jeszcze przez dwa sezony. - We Wrocławiu nie było z tym żadnego problemu, ponieważ tory w Polsce są bardzo szerokie. Kłopot pojawił się dopiero w następnych latach w Peterborough i Vojens, ale i tam zawodnicy sobie z tym radzili - mówi Plech.

Droga do profesjonalizmu

Po srebrnym medalu z 2001 roku nastał dla Polski gorszy okres, w którym trzykrotnie kończyliśmy rywalizację na czwartym miejscu. W tamtych latach nie było tak naprawdę funkcji szkoleniowca reprezentacji. - W 2001 i 2002 zostałem powołany na to stanowisko dwa tygodnie przed zawodami i tuż po nich kończyłem swoją pracę. Nie chce wypominać też śmiesznych pieniędzy, które dostałem za prowadzenie reprezentacji, ale fakt, że w związku brakowało funduszy na wspólny hotel dla zawodników i ich mechaników bardzo przeszkadzał w osiągnięciu dobrych wyników. Każdy z żużlowców kwaterował się na własną rękę - jak w takich warunków miałem zbudować atmosferę? - pyta retorycznie Plech.

Podejście działaczy zmieniło się dopiero w 2005 roku wraz z zatrudnieniem na stanowisko selekcjonera Stanisława Chomskiego. Szkoleniowiec wyznaczył nowe standardy - w kadrze pojawił się fizjoterapeuta, a do pomocy Chomskiemu zatrudniono Szczepana Bukowskiego (pełnił rolę kierownika drużyny) oraz Janusza Chudzikowskiego, który był drugim trenerem. - Po raz pierwszy z zawodnikami spotkałem się podczas Złotego Kasku i już wtedy jasno powiedziałem, że naszym celem jest zwycięstwo w DPŚ. W monitorowanie zawodników zaangażowali się wszyscy trenerzy drużyn ligowych, dzięki czemu miałem ciągłe informacje o formie zawodników. W finale zaimponowaliśmy wszystkim jednakowymi kevlarami, t-shirtami, a nawet błotnikami przygotowywanymi specjalnie na tę imprezę. W końcu staliśmy się profesjonalnym zespołem i w finale zdeklasowaliśmy rywali, wyprzedzając drugich Szwedów o 28 punktów. To był przełom - wspomina Chomski.

Początek ery Cieślaka
Rok później reprezentacja pod wodzą Chomskiego doznała jednak wstydliwej porażki w barażu. Po tej klęsce kadrę objął Marek Cieślak i dla reprezentacji Polski rozpoczął się najlepszy okres w historii naszych starów w drużynówkach. Od triumfu w 2007 roku w Lesznie w kolejnych siedmiu edycjach Polacy odnieśli pięć zwycięstw i awansowali na pierwsze miejsce w klasyfikacji medalowej DPŚ.


Reprezentacja Polski ma na swoim koncie sześć zwycięstw w DPŚ

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Orlen Oil Motor Lublin  vsInnpro ROW Rybnik

piątek 18:00

 

 Pres Toruń vs Krono Plast Włókniarz Częstochowa

piątek 20:30

BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs Betard Sparta Wrocław 

niedziela 16:30

Gezet Stal Gorzów vs Stelmet Falubaz Zielona Góra

niedziela 19:15

Metlakas 2 Ekstraliga

 

 Texom Stal Rzeszów vs  Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30

 

 H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vsAutona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30

 

FIM Speedway Grand Prix

sobota 19:00

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

3

6

+40

2.   Bayersystem GKM Grudziądz 3 6 +36
3.  KS Apator Toruń  2 3 +8
4. Betard Sparta Wrocław 3 2 +18
5 Krono- Plast Włókniarz Częstochowa  3 2 -2
6.  Innpro ROW Rybnik 3 2 -4
7.  Gezet Stal Gorzów

3

1 -26
8. Stelmet Falubaz Zielona Góra  3

0

-58
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno 3 6 +24
2.  Fogo Unia Leszno 3 4 +45
3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 3 4 +14
4. Hunters PSŻ Poznań  3 3 +4
5. Texom Stal Rzeszów 2 1 -8
6. Moonfin Malesa Ostrów 1 0 -4
7. Unia Tarnów 1 0 -37
8. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź

2

0

-38
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

2 4 +6
2.  Polonia Piła 1 2 +2
3.  OK Kolejarz Opole 2 2 +12
4.  Wybrzeże Gdańsk  2 2 0
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 2 2 0
6. Trans MF Landshut Devils 2 0 -6
7 Speedway Kraków 1 0 -14
 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 
2. Robert Lambert
3.   Fredrik Lindgren
4.  Jack Holder
5. Mikkel Michelsen
6. Martin Vaculik
7. Daniel Bewley
8.  Dominik Kubera
9. LAnders Thomsen
10.  Brady Kurtz
11.  Jason Doyle
12.  Kai Huckenbeck 
13.  Andrzej Lebiediew
14.  Jan Kvech 
15.  Max Fricke
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu