eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 221
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  

  Z cyklu Czapka Kadyrowa – Rudolf Breslauer
 2007-02-26 14:43:02  £ukasz Witczyk    inf.własna
Portal eSpeedway.pl specjalnie dla Państwa tworzy nowy cykl przedstawiający sylwetki żużlowców. Po Mistrzach ¦wiata, których przedstawialiśmy w zeszłym roku nadszedł czas na Indywidualnych Mistrzów naszego kraju. Pierwszym zawodnikiem, którego Państwu przedstawimy jest Rudolf Breslauer – Mistrz Polski z 1932 roku. Najpierw jednak o samych mistrzostwach. Indywidualne Mistrzostwa Polski to zawody pod patronatem Polskiego Związku Motorowego. Pierwsze mistrzostwa rozegrano w 1932 na torze w Mysłowicach z podziałem na klasy co w późniejszej historii miało miejsce jeszcze trzy razy: w 1933 i 1935 roku oraz w cyklu turniejów w 1947 roku. Od 1949 roku finał Indywidualnych Mistrzostw Polski odbywa się już bez podziału na klasy. Pierwszy finał IMP w jednej klasie miał odbyć się już w 1948 roku. Najlepszych żużlowców kraju miał gościć Kraków, ówcześni włodarze polskiego żużla ogłosili już nawet listę startową zawodów, jednak na ich rozegranie zabrakło czasu. Same finały IMP rozgrywane były w wielu systemach. Pionierskie mistrzostwa rozgrywane były w tabeli trzynastobiegowej z udziałem trzynastu żużlowców. Później liczbę uczestników rozszerzono do dzisiejszych szesnastu. W latach 1953-1956 mistrzów kraju wyłaniały serie turniejów rozgrywanych na kilku obiektach. Natomiast w roku 1987 oraz rok później o mistrzostwie decydował finał dwudniowy rozegrany na torze najpierw w Toruniu a później w Lesznie. Jednak najczęściej o indywidualnym krajowym czempionacie decydował finał jednodniowy. Od 1957 roku, nie licząc kilku wyjątków, gospodarzem finału Indywidualnych Mistrzostw Polski jest Drużynowy Mistrz Polski z zeszłego sezonu. Z zasady tej odstąpiono w roku 1960 kiedy stadion w Częstochowie, na którym miały odbyć się zawody był przebudowywany. Finał odbył się wtedy w Rybniku. W latach późniejszych została wdrożona zasada, że zawody finałowe nie mogą się odbywać na tym samym stadionie trzy lata z rzędu. Dlatego m.in. w 1990 roku finał odbył się w Lublinie a nie w Lesznie, a w 1996 roku najlepszych żużlowców gościła Warszawa a nie Wrocław. Dla zwycięzcy każdego finału IMP przygotowane są dwie nagrody przechodnie. Są to puchar Józefa Dochy oraz czapka Kadyrowa, na której zwycięzcy haftują swoje nazwiska. To tyle o historii Indywidualnych Mistrzostw Polski.

Pierwszym Indywidualnym Mistrzem Polski z roku 1932 jest Rudolf Breslauer, który triumfował w dwóch klasach: do 350 ccm oraz powyżej 350 ccm. Bohater pierwszego odcinka cyklu urodził się 16 kwietnia 1911 roku. Był synem Pawła Breslauera założyciela i prezesa ¦ląskiego Klubu Motocyklistów, w którym woje starty na motocyklu rozpoczął w 1927 roku Rudolf Breslauer. Jego czterej bracia również uprawiali sport. Motocyklistą został jednak tylko najstarszy – Kurt. Musiał on jednak przedwcześnie zakończć karierę po ciężkim wypadku w roku 1930. Rudolf Breslauer do klubu trafił za namową ojca w wieku szesnastu lat startując w wyścigach drogowych. Już po kilku miesiącach jazdy na motocyklu przyszedł pierwszy sukces. Breslauer wygrał wyścig szosowy na trasie Giszowiec – Mysłowice w klasie 175 ccm i wystartował w wyścigu Dookoła ¦ląska. W barwach ¦KM pan Rudolf zdobył swoje dwa złote medale Indywidualnych Mistrzostw Polski. W latach 1934-1939 Breslauer reprezentował SKM Sosnowiec. Trzecim i ostatnim klubem pana Rudolfa była Pogoń Katowice, w której startował od zakończenia wojny do roku 1954. Pan Rudolf w swojej karierze wygrał wiele rajdów motocyklowych i wyścigów drogowych. Jeździł także na śniegu i lodzie. Rudolf Breslauer złotymi zgłoskami zapisał się nie tylko w historii żużla. Po zakończeniu przygody z czarnym sportem Breslauer startował jako kierowca samochodowy będąc nawet w 1959 roku mistrzem naszego kraju.

Największym sukcesem Rudolfa Breslauera było zwycięstwo w pierwszych historycznych IMP w dwóch klasach. Startował wtedy na motocyklu Coventry Eagle o pojemności 350 ccm. W klasie 350 ccm na dystansie 4800 metrów Breslauer okazał się bezkonkurencyjny pokonując i blisko 14 sekund Alfonsa Ziółkowskiego z Unii Poznań. W kategorii ponad 350 ccm, w której zawodnicy ścigali się na dystansie 6,4 km Breslauer również znokautował rywali. Drugiego na mecie Edwarda Langera z warszawskiej Legii pokonał o niemal 18 sekund. W 1932 roku rozegrano również trzy biegi nadprogramowe. Wszystkie zakończyły się zwycięstwem pana Rudolfa. Pierwszy bieg na dystansie 4 kilometrów o wędrowną nagrodę „IKC” wygrał z przewagą ponad 4 sekund nad Leopoldem Baronem późniejszym Indywidualnym Mistrzem Polski. W drugim biegu o Nagrodę Miasta Mysłowice Breslauer wyprzedził Edwarda Langera. Podobnie było w trzecim biegu o najlepszy czas dnia imienia śp. Smudy. Rudolf Breslauer 7 sierpnia, bo wtedy odbył się finał IMP, był bezkonkurencyjny. O Rudolfie Breslauerze głośno już było dwa lata wcześniej kiedy to dziewiętnastoletni wówczas zawodnik zwyciężył w Turnieju Otwarcia Stadionu Miejskiego w Mysłowicach. Na starcie pojawiło się wtedy czterdziestu zawodników. Zawody oglądało 15 tysięcy widzów.

W drugich Indywidualnych Mistrzostwach Polski, które odbyły się w 1933 roku także w Mysłowicach Breslauer nie odegrał już tak znaczącej roli jak rok wcześniej. Wygrał on eliminację nawet wygrał bieg finałowy jednak komisja sportowa dopatrzyła się jakichś nieprawidłowości podczas wyścigu finałowego i nakazano powtórzyć wyścig. Breslauer w powtórce wyścigu nie wystartował a mistrzem kraju w klasie 350 ccm został Leopold Baron, który skopiował wyczyn Breslauera z roku 1932 i triumfował w dwóch klasach. W finale IMP w roku 1935, tym razem na torze w Bydgoszczy Breslauer był piąty notując defekt w biegu finałowym. Był to ostatni przedwojenny finał Indywidualnych Mistrzostw Polski i jak się później okazało ostatni w jego karierze.

Po wojnie Breslauer zmuszony był do zmiany nazwiska na Edward Wrocławski startował w barwach Pogoni Katowice. W 1948 roku kiedy do Polski nadeszło z Anglii osiem pierwszych motocykli „Martin-JAP-ów” w Rybniku odbył się pierwszy w historii polskiego sportu motocyklowego obóz treningowy najlepszych żużlowców. W ramach tego obozu rozegrano międzypaństwowy mecz Polska – Czechosłowacja. Na torze w Warszawie lepsi okazali się Polacy wśród których startował Edward Wrocławski. Mecz zakończył się wynikiem 75:73 a bohater naszego cyklu zdobył 9 punktów. Był to ostatni większy występ Rudolfa Breslauera na żużlowym torze.

Finały Indywidualnych Mistrzostw Polski z udziałem Rudolfa Breslauera:

1932 - Mysłowice

Kategoria do 350 ccm
1. Rudolf Breslauer (¦KM Katowice) – 3:59,4
2. Alfons Ziółkowski (Unia Poznań) – 4:13,2
3. Marian Malicki (Unia Poznań) – 4:17,4

Kategoria powyżej 350 ccm
1. Rudolf Breslauer (¦KM Katowice) – 5:01,2
2. Edward Langer (Legia Warszawa) – 5:19,0
3. Czesław Gembala (Krakowski KM) – 6:04,0

1933 - Mysłowice

Kategoria do 350 ccm

Przedbieg drugi:
1. Rudolf Breslauer (¦KM Katowice)
2. Edward Langer (Legia Warszawa)
3. Alfred Weyl (Unia Poznań)

Finał:
1. Leopold Baran (Bielsko)
2. Edward Langer (Legia Warszawa)
W powtórce biegu finałowego nie wystartował Rudolf Breslauer

1935 - Bydgoszcz

Finał:
1. Jan Witkowski (Bydgoszcz)
2. Erwin Geyer (Cieszyn)
3. Jan Krysta (Bielsko)
4. ¦widerski (Bydgoszcz)
5. Rudolf Breslauer (Katowice)

W następnym odcinku cyklu Czapka Kadyrowa przedstawimy Państwu sylwetkę Alfreda Weyla
Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno



2. Cash Broker Stal Gorzów



3. Betard Sparta Wrocław



4. forBET Włókniarz Częstochowa



5. Get Well Toruń



6. MrGarden GKM Grudziądz



7. Falubaz Zielona Góra


8. Speed Car Motor Lublin



Nice 1. Liga Żużlowa
1. Grupa Azoty Unia Tarnów


2. ROW Rybnik


3. Car Gwarant Start Gniezno


4. Lokomotiv Daugavpils


5. Orzeł Łódź



6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. Stal Rzeszów


8. MDM Komputery Ostrovia Ostrów



2. Liga Żużlowa
1. Euro Finannce Polonia Piła


2. Speedway Wanda Kraków



3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz


4. OK Kolejarz Opole


5. Iveston PSŻ Poznań

 


6. Polonia Bydgoszcz

 



7. Wilki Krosno


SGB Premiership
1. Poole Pirates


2. King's Lynn Stars


3. Belle Vue Aces


4. Swindon Robins


5. Wolverhampton Wolves


6. Ipswich Witches


7. Peterborough Panthers


Elitserien
1. Smederna Esklistuna



2. Dackarna Malilla



3. Rospiggarna Hallstavik



4. Västervik Speedway



5. Vetlanda Speedway


6. Indianerna Kumla



7. Lejonen Gislaved



8. Masarna Avesta



9. Piraterna Motala



Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  
2.  Bartosz Zmarzlik  
3.  Fredrik Lindgren  
4.  Maciej Janowski  
5.  Greg Hancock  
6.  Artiom Łaguta  
7.  Jason Doyle  
8.  Emil Sajfutdinow  
9.  Patryk Dudek  
10.  Matej Žagar  
11.  Martin Vaculik
12. Janusz Kołodziej

13.  Niels Kristian Iversen
 
14. Antonio Lindbaeck
 
15. Leon Madsen
 
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Bartłomiej Kowalski: Na pewno można było wygrać

Bartłomiej Kowalski okazał sie z jednym bohaterów Arge Speedway Wandy Kraków w meczu z Lokomotivem Duagavpils. Zespół z województwa małopolskiego zdołał remisować 45:45 z fawroyzowanymi Łotyszami. Ważnym punktem w ekipie gospodarzy był właśnie wcześniej wspomniany młodzieżowiec, który uzyskał 8 punktów z bonusem. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z utalentowanym zawodnikiem.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Premiership: Podsumowanie sezonu 2018 (cz. II)

Za Nami półfinały rozgrywek SGB Premiership w sezonie 2018. Sezon w lidze zakończyły już zespoły Belle Vue Aces i Somerset Rebels. Rebeliantów czeka jeszcze walka w finale SGB Premiership Knock-Out Cup. Przyjrzymy się zatem dokonaniom obu ekip w tym sezonie.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu