POLSKA
Przedwczoraj Zbigniew Suchecki podpisał kontrakt ze Speedway Wandą Instal Kraków. W rozmowie z naszym portalem, wychowanek gorzowskiej Stali wyjaśnia dlaczego zasilił zespoł prowadzony przez Adama Weigela, a także opowiada o swoich przygotowaniach i planach na najbliższy sezon.
Zbigniew, Co skłoniło Ciebie do podpisania kontraktu ze Speedway Wandą Instal Kraków?
Jak co roku, każdy klub jak i zawodnik szuka najlepszej opcji dla siebie, także tak samo było w tym roku. Ponadto był dobry kontakt. Rozmowy przebiegały dość sprawnie i stąd te porozumienie.
Ile klubów chciało rozpocząć współpracę z Tobą w najbliższym sezonie?
Generalnie miałem kilka telefonów. Dosyć szybko rozmawiałem z krakowskim klubem. Czekałem również na rozwój sytuacji w Gnieźnie. Natomiast Speedway Wanda Instal Kraków był klubem, który szybko się ze mną rozmówił.
Czy wśród otrzymanych ofert znalazła się jakaś z PGE Ekstraligi?
Nie.
W ciągu ostatniego roku dwa razy miałeś okazję ścigać się na krakowskim owalu. Czy ten tor Tobie odpowiada?
Dokładnie. Może za często tam nie jeździłem, ale tor jest bardzo fajny. W ubiegłym roku dwa razy na nim jeździłem. Bodajże, po raz pierwszy w meczu ligowym, następnie w półfinale Indywidualnych Mistrzostw Polski. Generalnie tor jest dobry. Kwestią jest dopasowanie motocykla. Teraz to będzie mój tor domowy, także nie będzie z tym żadnego problemu. Myślę, że będzie dobrze. Ogólnie jestem zadowolony, że jest to Kraków! Troszeczkę dalej od mojego miejsca zamieszkania. Zawsze decydowałem się na kluby bliższe, natomiast tutaj jest dosyć daleko, ale generalnie jestem zadowolony.
W najbliższym sezonie Nice Polska Liga Żużlowa będzie się składać z jedenastu drużyn, ponieważ zdecydowano się połączyć zaplecze PGE Ekstraligi wraz z Polską 2. Ligą Żużlową. W efekcie czego zwiększyła się liczba spotkań ligowych. Jak myślisz, jest to dobre posunięcie?
Ciężko jest mi stwierdzić. Nie będę się na ten temat wypowiadał. Jestem zawodnikiem i przygotowuję się do meczów i obojętnie ile ich będzie. Jest ta różnica, że trzeba będzie zrobić więcej serwisów silników i więcej przygotować motocykli. Generalnie w sezonie więcej trzeba będzie remontować. Każdy szuka też ligi zagranicznej, aby jeszcze więcej jeździć. Teraz w Polsce będzie meczów trochę więcej. Myślę, że dla mnie i dla większości zawodników nie stanowi to problemu, a jest na pewno nawet i lepiej. Będzie więcej meczów, także w porządku.
Na chwilę obecną w kadrze Speedway Wandy Instal Kraków znajduje się dwóch krajowych zawodników . Mam na myśli Ciebie i Daniela Pytela. Niewykluczone, że krakowscy działacze zakontraktują jeszcze innych Polaków. Czy jesteś gotowy na potencjalną rywalizację o miejsce w składzie?
Generalnie, nigdy się nad tym nie zastanawiam, tylko przygotowuję się do każdego sezonu solidnie. Zawsze staram się jeździć jak najlepiej i najważniejsze jest dla mnie zdrowie, aby nie łapać kontuzji, tak jak było w tym roku, gdzie było ich trochę za dużo. Jeżeli będzie wszystko w porządku i nie będzie kontuzji, to wyniki na pewno będą dobre.
Nie myślisz, że bez problemu powinieneś znaleźć się w składzie na najbliższy sezon? Twierdzę tak patrząc przez pryzmat zeszłorocznych wyników osiągniętych na torach Nice Polskiej Ligi Żużlowej.
Wychodzę zawsze z założenia, że nikomu „z urzędu” miejsce się nie należy. Zawsze zawodnik musi jechać dobrze i prezentować się dobrze w każdym meczu. Jego aktualna forma jest odzwierciedleniem jego przydatności dla zespołu. Także, będę się starał mieć formę jak najwyższą. Myślę, że to pozwoli mi na dobre wyniki, jak i jazdę z drużyną w każdym meczu o zwycięstwo. Generalnie mówię, że forma weryfikuje wszystko i wszelkie spekulację. Trzeba dobrze jechać i to jest moim priorytetem. Każde inne sprawy odkładam na bok.
Krakowscy działacze skrupulatnie przewietrzyli kadrę. Zatrudniono chociażby, Chrisa Harrisa czy Patricka Hougaarda. Jak widzisz szansę Twojego nowego zespółu w tegorocznych rozgrywkach Nice Polskiej Ligi Żużlowej?
Zobaczymy, czy kwestie kontraktowania zawodników już się zamknęły w Krakowie. Być może jeszcze coś się wydarzy. Póki co mamy dość ciekawą drużynę, dobrych obcokrajowców. Zawsze jest ciężko coś przewidzieć przed sezonem jak drużyna będzie jechać. Czasami bardzo dobra drużyna źle rozpocznie i jest ciężko, a czasami jest odwrotnie. Także, mówię, że takimi sprawami nie zaprzątam sobie głowy. Staram się skupić, abym sam wykonał robotę przed sezonem jak i w trakcie. Wiadomo, że wynik drużyny jest to wkład każdego zawodnika. Każdy musi się starać o to, aby jak najlepiej jechać i jak najlepiej punktować i przygotować się do sezonu i w trakcie sezonu to pokazywać i jeździć skutecznie. Wówczas drużyna odnosi sukcesy i jest zadowolony i to jest najważniejsze.
Jak się przygotowujesz do zbliżającego się sezonu?
Przygotowania są takie same jak roku temu, a nawet dwa lata temu. Mam swój tok przygotowań ogólnorozwojowych, także to wszystko idzie zgodnie z planem i sprawia mi to przyjemność. Nie jest to coś dla mnie, co mnie przemęcza. Lubię ćwiczyć i lubię wysiłek, także jest to teraz dla mnie fajny okres. Mogę poćwiczyć, pobiegać, popływać i mam to wszystko rozpisane. Zdrowie jest, także czekam kiedy w końcu wyjedziemy na tor. W zasadzie zostało mało tego czasu, praktycznie jeszcze miesiąc. Trzeba dopiąć wszystkie sprawy sprzętowe i przygotować się i zobaczymy jak zima długo potrwa.
Jakim zapleczem sprzętowym będziesz dysponował w tym roku?
Sprzętu jest sporo i będę dysponował dużą ilością silników. Natomiast, na pewno będę zmieniał w trakcie sezonu i będę jeździł na wielu silnikach. Generalnie, nie jeżdżę za długo na jednym silniku. Przygotowuję sobie dużą ilość silników i będę testował i wybierał najlepszy silnik na dany tor.
Myślisz o tuningu silników u zagranicznych tunerów?
W ubiegłym roku przez cały sezon sam przygotowywałem sobie silniki. W poprzednich latach też jeździłem na silnikach przygotowywanych przeze mnie. Choć inny tunerzy też mi przygotowywali. Na najbliższy sezon najprawdopodobniej przygotuje sam większą połowę silników, które sprawowały się najlepiej w minionym sezonie. Być może zakupie jakieś silniki od tunerów, także mam pewne plany i zobaczę czy je zrealizuję.
W mijającym sezonie prześladowały Ciebie kontuzję, poprzez które opuściłeś spotkania ligowe. Czego życzyłbyś sobie na nowy sezon? Co jest dla Ciebie najważniejsze?
Przede wszystkim, aby wszystko się dobrze układało, aby drużyna dobrze jechała. Wówczas będzie dobra atmosfera i wszystko jest o wiele lżej, jeśli drużyna jedzie i zdobywa się punkty, to każdemu zawodnikowi „wiatr dmucha w plecy”. Jeżeli wyników nie ma, to jest o wiele ciężej. Przede wszystkim chcę jak najlepszych wyników i aby nie było żadnych kontuzji. To jest to dla mnie najważniejsze. Spoglądam też na przepisy, które się pojawiły, także to nie pomaga, aby tych kontuzji było mniej. Różne zapisy, chociażby o 1:5 do tyłu w meczu, które uderzają w zawodnika. To wszystko będzie powodować jeszcze większą desperację na torze. Trzeba nad tym wszystkim się zastanowić czy to wszystko w dobrym kierunku idzie.
Jedną z nowości w nowym regulaminie ma być potrącenie z pensji zawodnikowi w przypadku podwójnego przegrania biegu przez parę gospodarzy bądź gości, który przyjechał na trzeciej pozycji. Nie od dziś wiadomo, że żużlowiec zarabia pieniądze na torze. Bezwątpienia przepis ten jest bardzo kontrowersyjny i uderza tylko i wyłącznie w samego zawodnika.
Dokładnie tak. Wiadomo, że jeżeli zawodnik jedzie trzeci i bieg jest przegrywany podwójnie, to on i tak jedzie i stara się, aby zmienić rezultat tego wyścigu. Dodatkowo jest to teraz obwarowane finansowo, to tym bardziej potęguje i będzie potęgować u agresywnie jeżdżących zawodników dodatkową agresję na torze, która już i tak jest duża i na pewno to nie pomaga. Tak samo, jeśli zawodnicy będą jechać parą na podwójnym prowadzeniu, to ten drugi, jeżeli ma być „na celowniku” przez trzeciego, to też będzie miał nie zły „rebus”. Czy jechać drugi, czy nie przypadkiem atakować swojego, aby mieć więcej spokoju na prowadzeniu. Przepis jest dość mocno kontrowersyjny i nie idzie z duchem sportu.
W zeszłym roku ścigałeś się również w Danii. Czy w bieżącym roku masz zamiar, także szukać pracodawcy poza granicami Polski?
Tak jeździłem w lidze duńskiej. Na najbliższy sezon nie podpisałem kontraktu w Danii z tego względu, że spotkań było za mało i mnie nie interesowała znikoma ilość meczy. Jeżeli miałbym jeździć, to przy konkretnej liczbie meczów i wówczas muszę inaczej się przygotować. Podpisywać kontrakt, aby jechać na parę meczy, to generalnie odrzucam.
Dziękuje Ci Zbigniew, że znalazłeś czas na rozmowę.
Również dziękuję za rozmowę.
PGE Ekstraliga
Orlen Oil Motor Lublin vs
Innpro ROW Rybnik
Pres Toruń vs
Krono Plast Włókniarz Częstochowa
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs Betard Sparta Wrocław
Gezet Stal Gorzów vs
Stelmet Falubaz Zielona Góra
Metlakas 2 Ekstraliga
Texom Stal Rzeszów vs
Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vs
Autona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 |
6 |
+40 |
2. | ![]() |
3 | 6 | +36 |
3. | ![]() |
2 | 3 | +8 |
4. | ![]() |
3 | 2 | +18 |
5 | ![]() |
3 | 2 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -4 |
7. | ![]() |
3 |
1 | -26 |
8. | ![]() |
3 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
2 | 1 | -8 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -37 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-38 |
![]() |
||||
1 |
|
2 | 4 | +6 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
3. | ![]() |
2 | 2 | +12 |
4. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
5. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
6. | ![]() |
2 | 0 | -6 |
7 | Speedway Kraków | 1 | 0 | -14 |
![]() |
||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
![]() |
||||
1. | ![]() |
|
|
|
2. | ![]() |
|||
3. | ![]() |
|
||
4. | ![]() |
|
||
5. | ![]() |
|
||
6. | ![]() |
|||
7. | ![]() |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów