eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 236
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  SGP/SWC/SON

  Żużel Narodów oficjalnie zamiast DPŚ w sezonie 2018
 2018-02-10 11:46:29  Stanisław Wrona    inf. prasowa / inf. własna

W piątek oficjalnie poinformowano o tym, o czym mówiono już od dawna. W sezonie 2018 z kalendarza FIM zniknie Drużynowy Puchar Świata, a zastąpi go nowa rywalizacja o nazwie Żużel Narodów (z ang. "Speedway of Nations"). Dwa finałowe turnieje odbędą się 8 i 9 czerwca we Wrocławiu.

Podstawową zmianą, w stosunku do zawodów, do których przyzwyczaili się kibice od 2001 roku będzie to, iż każda z reprezentacji do boju wystawi tylko dwóch czołowych zawodników. Zmagania przybiorą zatem charakter "parowy", jednak władze światowego żużla wstrzymały się z oficjalnym powrotem Mistrzostw Świata Par, nie wiedzieć czemu, nadając tej imprezie inną nazwę.

W całej rywalizacji mają wystąpić zawodnicy z 15 krajów. Po 7 reprezentacji zmierzy się w turniejach półfinałowych, które zaplanowano na 2 i 5 czerwca. Z nich awans do rywalizacji finałowej uzyskają po 3 ekipy, które dołączą do gospodarzy, czyli Polski, podczas dwudniowego finału, który odbędzie się 8 i 9 czerwca we Wrocławiu. To pierwszy przypadek od 1998 roku, kiedy medale światowego czempionatu będą przyznane po rywalizacji duetów, a nie drużyn. Wówczas to w Vojens w Drużynowych Mistrzostwach Świata triumfowała ekipa Stanów Zjednoczonych, przed Szwecją i Danią.

- Od dłuższego czasu nawoływano do powrotu turnieju o Mistrzostwo Świata Par i jestem pewny, że nowość w postaci Monster Energy FIM Żużla Narodów zapewni nam tydzień wspaniałego ścigania. Świetnie będzie zobaczyć aż 15 narodowości, biorących udział w walce o Mistrzostwo Świata, oferując przy tym szansę bycia częścią tego wydarzenia większej ilości zawodników oraz kibiców. Dzięki temu, że mistrzostwo będzie przyznane dopiero po ostatnim wyścigu tygodnia, mamy zagwarantowany ekscytujący finał i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, kto znajdzie się na szczycie - mówi dyrektor zarządzający w BSI Speedway, Torben Olsen.

Dyrektor Wyścigów Torowych w Międzynarodowej Federacji Motocyklowej również podziela hurraoptymizm, jeśli chodzi o zmianę formuły rozgrywania zmagań drużynowych w przyszłym sezonie.

- Jestem bardzo podekscytowany i już nie mogę się doczekać nowych Mistrzostw Świata FIM. Pracowaliśmy przez długi czas, aby znaleźć możliwie jak najlepszy format i scenariusz dla Żużla Narodów. Jestem pewny, że te mistrzostwa zapewnią nam sporo niespodzianek i niepewności. Powiększyliśmy liczbę narodowości, biorących udział w mistrzostwach drużynowych, a możliwość wyznaczenia nominacji dla młodego zawodnika w każdej drużynie, da impuls programom młodzieżowym, w krajach biorących w tym udział. To dodatkowo da nam wszystkim szansę obejrzenia młodych żużlowców na wysokim poziomie. Chcę podziękować i pogratulować naszemu promotorowi, czyli BSI za wiarę w Żużel Narodów i jestem przekonany, że razem zorganizujemy bardzo wyjątkowe mistrzostwa pod egidą FIM - dodaje Armando Castagna.

Z każdego z uczestniczących w tym wydarzeniu krajów, będzie oddelegowanych dwóch czołowych zawodników. We wszystkich turniejach odbędzie się 21 programowych biegów, z dodatkowymi dwoma "eliminatorami" w obydwu półfinałach, aby wyłonić ostatnich uczestników finałowej rywalizacji.

W tej z kolei, drużyna z największą ilością punktów po 21. biegu drugiego dnia zmagań uzyska bezpośredni awans do Wielkiego Finału. Do niej dołączy ekipa, która w półfinałowym wyścigu okaże się lepsza, a wezmą w nim udział 2. i 3. zespół, pod względem zdobyczy punktowej z dwóch dni. Zwycięzcy Wielkiego Finału zostaną nowymi Mistrzami Świata.

Punktacja w każdym z biegów będzie taka, jak w normalnym wyścigu - 3 punkty za zwycięstwo, 2 za drugie miejsce, 1 za trzecie i brak zdobyczy za ostatnią pozycję w wyścigu lub jego nieukończenie. Po wybraniu dwóch czołowych zawodników, każdy z krajów będzie mógł wystawić na rezerwie młodzieżowca do lat 21, który będzie mógł wystąpić w dowolnej liczbie biegów, w zależności od decyzji trenera drużyny. Każde z zestawień musi jednak pozostać niezmienione do końca finałowej rywalizacji, a zmian można dokonać tylko w przypadku kontuzji któregoś z poprzednio startujących jeźdźców. Więcej informacji o Monster Energy FIM Żużlu Narodów zostanie przedstawionych w niedługim czasie.

==========

Idea powrotu zmagań "parowych" do kalendarza FIM wydaje się być jak najbardziej słuszną. Niemniej jednak zrobione to zostanie kosztem imprezy, do której kibice i poszczególne kraje przyzwyczaiły się już na dobre. Warte podkreślenia w tym miejscu jest to, że w sezonie 2019 zaplanowano już Drużynowy Puchar Świata w Gorzowie Wielkopolskim, zatem miejsca w teminarzu na nowe, "cudowne dziecko" FIM zapewne zabraknie.

Z pewnością gdyby kalendarz rozgrywek nie napęczniał do granic możliwości w ostatnich latach, byłoby w nim miejsce zarówno dla rywalizacji parowej, jak i drużynowej. Problemem w tym wszystkim jest raczej to, że w coraz mniejszej ilości krajów bez problemu można skompletować ekipę, składającą się z 4 zawodników, prezentujących w miarę wysoki poziom. Kłopotu w ostatnich latach nie miała z tym Polska, a teraz, mając szeroką kadrę, trener Marek Cieślak będzie musiał dokonać bardzo ciężkiego wyboru, gdyż miejsca dla seniorów będą tylko dwa.

Inną sprawą, na którą nie sposób nie zwrócić uwagi, jest to, że o końcowym wyniku zadecyduje tak naprawdę jeden, ostatni wyścig. W Mistrzostwach Świata Par, które ostatni raz odbyły się w roku 1993 oraz w zmaganiach drużynowych, wyznacznikiem zwycięstwa była zawsze suma punktów, wywalczona przez poszczególne ekipy. Tutaj sprowadzi się to do tego, że zespół, który po dwóch dniach może mieć dużą przewagę nad pozostałymi, w przypadku pecha w decydującym wyścigu, zajmie pozycję "pierwszego pokonanego", czyli drugą. Owszem spowoduje to emocje do samego końca finałowych zmagań, jednak o duchu rywalizacji "fair-play" w tym wypadku chyba nie będzie mowy.

Dodatkowym tematem, który warto poruszyć jest sam fakt organizacji turnieju. Do niedawna mówiono, że trzy finały Drużynowego Pucharu Świata nie mogą odbyć się w Polsce 3 razy pod rząd (2017 Leszno, 2019 Gorzów Wielkopolski). Po nadaniu rywalizacji nowej nazwy i zmienieniu jej formatu nie stoi to już na przeszkodzie i decydującą batalię zaplanowano we Wrocławiu. Wynika z tego wyraźnie, że już chyba tylko polscy organizatorzy są zawsze skorzy i chętni to płacenia odpowiednich sum, za możliwość goszczenia tego typu imprez na własnym podwórku. To może z kolei doprowadzić do sytuacji, że niedługo zmagania drużynowe, parowe, czy jeszcze inne będą kończyły się tylko w naszym kraju. A przecież istnieje również możliwość, że przy braku chętnych, BSI postanowi zorganizować w Polsce więcej niż trzy turnieje cyklu Speedway Grand Prix. Wszystko wskazuje bowiem wyraźnie na to, że warunki, które za każdą z imprez są przedstawiane przez tę firmę, najbardziej skłonni są zaakceptować właśnie Polacy...

Relacje Live

ELITSERIEN

Dackarna Malilla - Smederna Eskilstuna
wtorek, godzina 19:00
Indianerna Kumla - Västervik Speedway
wtorek, godzina 19:00
Masarna Avesta - Vetlanda Speedway
wtorek, godzina 19:00
Rospiggarna - Lejonen
wtorek, godzina 19:00

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
13 26 +148
2. Cash Broker Stal Gorzów
13 21 +63
3. Betard Sparta Wrocław
13 19 +74
4. forBET Włókniarz Częstochowa
13 18 +2
5. Get Well Toruń
13 15 -39
6. MrGarden GKM Grudziądz
13 11 -86
7. Grupa Azoty Unia Tarnów 13 10 -86
8. Falubaz Zielona Góra 13 7 -76
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
13 26 +193
2. Car Gwarant Start Gniezno 13 22 +77
3. ROW Rybnik 13 20 +172
4. Lokomotiv Daugavpils 13 19 -15
5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 12
14
+72
6. Orzeł Łódź
12 12 +11
7. Euro Finannce Polonia Piła 12 4 -180
8. Arge Speedway Wanda Kraków
12 3
-330
2. Liga Żużlowa
1. Stal Rzeszów 12 29 +181
2. MDM Komputery Ostrovia Ostrów
12 24 +137
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 11
13
+15
4. OK Kolejarz Opole 11 12 -33
5. Iveston PSŻ Poznań
11

11

-33
6. Polonia Bydgoszcz

12

8
-136
7. KSM Krosno 11 2 -131
SGB Premiership
1. Somerset Rebels 18 35 -2
2. Poole Pirates 19 34 +82
3. Belle Vue Aces 20 33 +37
4. Swindon Robins 21 32 -3
5. King's Lynn Stars 16 31 -14
6. Wolverhampton Wolves 19 29 +40
7. Leicester Lions 19 20 -140
Elitserien
1. Dackarna Malilla
13 25 +108
2. Smederna Eskilstuna
13
23 +99
3. Rospiggarna Hallstavik
13
20 +72
4. Vetlanda Speedway 13
20
+44
5. Indianerna Kumla
13 14
-76
6. Västervik Speedway 13
13 -50
7. Lejonen Gislaved
13
10
-38
8. Masarna Avesta
13 3 -159
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  91
2.  Fredrik Lindgren  74
3.  Maciej Janowski 70
4.  Bartosz Zmarzlik  69
5.  Emil Sajfutdinow  62
6.  Patryk Dudek 56
7.  Greg Hancock 56
8. Artiom Łaguta  53
9.  Matej Žagar  50
10.  Nicki Pedersen 46
11.  Jason Doyle  44
12.  Chris Holder 43
13. Przemysław Pawlicki  27
14. Craig Cook 21
15.  Martin Vaculik  17
Klasyfikacja SEC
1.  Leon Madsen  38
2.  Jarosław Hampel  34
3.  Robert Lambert 33
4.  Emil Sajfutdinow 30
5.  Mikkel Michelsen  28
6.  Antonio Lindbaeck 28
7.  Kai Huckenbeck  26
8.  Vaclav Milik  26
9. Peter Kildemand 25
10. Andriej Kudriaszow  21
11.  Andreas Jonsson 19
12.  Krzysztof Kasprzak 17
13. Andrzej Lebiediew 17
14.  Piotr Pawlicki 12
15. Josef Franc  1
Klasyfikacja IMŚJ
1.  Maksym Drabik  41
2.  Bartosz Smektała  35
3.  Robert Lambert  30
4.  Dominik Kubera 25
5.  Daniel Bewley  21
6.  Andreas Lyager 17
7.  Fredrik Jakobsen 16
8.  Patrick Hansen  15
9.  Joel Kling  14
10. Daniel Kaczmarek 13
11.  Filip Hjelmland 9
12.  Nick Skorja 8
13. Robert Chmiel  4
14. Filip Hajek  1
15. Davis Kurmis  1
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Bartłomiej Kowalski: Na pewno można było wygrać

Bartłomiej Kowalski okazał sie z jednym bohaterów Arge Speedway Wandy Kraków w meczu z Lokomotivem Duagavpils. Zespół z województwa małopolskiego zdołał remisować 45:45 z fawroyzowanymi Łotyszami. Ważnym punktem w ekipie gospodarzy był właśnie wcześniej wspomniany młodzieżowiec, który uzyskał 8 punktów z bonusem. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z utalentowanym zawodnikiem.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Solidny krajowy zawodnik. Problem wielu lig

Polska, Szwecja czy Wielka Brytania słyną z dość silnych lig żużlowych. Wydaje się, że przychylnym rozwojowi młodych zawodników, głównie juniorów - jest cenzus ograniczeń w postaci obowiązkowego korzystania z krajowych zawodników. Jednak nie we wszystkich ligach sytuacja wygląda tak kolorowo...

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu