eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 226
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Brak krajowej gwiazdy problemem dla ligi?
 2019-12-30 14:20:24  Bartłomiej Florek    inf.własna

O tym, że polskie rozgrywki ligowe są najsilniejszymi ligami żużlowymi świata - nikogo przekonywać właściwie już nie trzeba. Coraz gorzej ma się z kolei sytuacja w innych, stosunkowo silnych ligach, które jeszcze nie tak dawno uchodziły za najgroźniejszych rywali Polaków w rywalizacji o miano najlepszej kampanii ligowej.

Myślę tutaj przede wszystkim o szwedzkiej Elitserien. Ostatnie okienko transferowe okazało się prawdziwym ciosem dla Szwedów. Z występów w kraju Trzech Koron zrezygnowała krajowa gwiazda - brązowy medalista Indywidualnych Mistrzostw Świata z 2018 roku - Fredrik Lindgren, a na umowy w tym kraju zdecydowało się zaledwie sześciu stałych uczestników cyklu Speedway Grand Prix.

Nie jestem zaskoczony takim obrotem spraw, bowiem działacze SVEMO lekceważyli problem zmniejszającej się liczby krajowych zawodników. Szwedzi od lat były bardzo otwarci dla wszelakiej maści obcokrajowców kosztem szkolenia i promowania krajowych zawodników. Problem zmniejszającej się liczby krajowego zaplecza poruszył we wrześniu czołowy szwedzki żużlowiec z lat 90. - Peter Nahlin. W ciągu 30 lat liczba startujących Szwedów zmniejszyła się o ponad 200. W 1989 zarejestrowanych było 268 zawodników ze Szwecji, z kolei w bieżącym roku było ich ledwie 67.

Problem zmniejszającej się liczby Szwedów nie jest jedynym problemem tej ligi. Szwedzi uparcie korzystają również z KSM-u, a ponadto wprowadzono ograniczenia kontraktów - wskutek czego kluby nie mogą kontraktować więcej niż 8 zawodników ze średnią wyższą niż minimalną (0,500). Ma to wymierne znaczenie na arenie międzynarodowej, bowiem brakuje kogoś, kto mógłby godnie zastąpić Fredrika Lindgrena czy Antonio Lindbaecka na arenie międzynarodowej. Z kolei nawet najstarsi górale nie pamiętają, kiedy ostatnio szwedzki młodzieżowiec osiągnął sukces w międzynarodowych, juniorskich rozgrywkach.

Od lat sytuacja w brytyjskiej Premiership jest nie do pozazdroszczenia. Nie tyle problemem, co brak najlepszego Brytyjczyka, Tai'a Woffindena czy też zawodników startujących w cyklu SGP czy SEC - są zbyt małe stawki punktowe czy nadmiar ilości spotkań. Szkoda, bo tory w Wielkiej Brytanii nadal pozwalają na rozwijanie poziomu technicznego zawodników, a kibicom na oglądanie widowiskowych biegów.

Choć liga duńska i rosyjską nie są i nigdy nie były na tak wysokim poziomie jak choćby w Polsce - to i tam musieli się mierzyć z brakiem czołowych, krajowych zawodników. 

W minionym sezonie na torach Metal Speedway League zabrakło indywidualnego wicemistrza świata - Leona Madsena czy choćby mniej znanych, lecz startujących na co dzień w silniejszych ligach - Nicklasa Porsinga czy Michaela Palm Tofta. Brak wspomnianej trójki nie wpłynął na obniżenie poziomu ligi, bowiem pojawiła się szansa na rozwój dla młodych Duńczyków bądź grupy obcokrajowców, dla której była to okazja dla poszukiwania kolejnych startów.

W Rosji swego czasu brakowało na ligowych torach gwiazd żużla w tym kraju, czyli Emila Sajfutdinowa i Artioma Łaguty. Na szczęście - dla miejscowych fanów żużla - dwukrotny zwycięzcy Speedway of Nations znaleźli okazję, aby pokazać się na krajowych torach. Podobnie jak w Danii - brak tych żużlowców nie wpłynął na poziom ligi, lecz brakowało kogoś, kto przyciągnąłby widzów na trybuny.

Patrząc na wyżej wspomniane sytuacje - powinniśmy cieszyć się z tego, że Nasi działacze mimo wszystko nie tylko starają się stworzyć komfortowe warunki dla światowej czołówki, ale również dbają o to, aby nie brakowało miejsc dla Polaków. Brak kogoś z polskiej czołówki w naszej lidze - owszem, mógłby zaboleć - jednak otworzyłaby się furtka dla innych, rodzimych zawodników. Na szczęście w wieloletniej historii polskiego żużla nigdy tak się nie zdarzyło i mam nadzieję, że pozostanie tak w dalszym ciągu.

Obyśmy nie musieli się martwić o przyszłość żużla w naszym kraju. Jeśli i u Nas zaczęło by się dziać źle - to zaczęłaby się wtedy żużlowa apokalipsa...

Reklama

 


Relacja Live

 

Memoriał Tomasza Jędrzejaka
8 & 9 listopada

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

14

33

+260

2. Betard Sparta Wrocław 14 26 +115
3.  Pres Toruń  14 26 +111
4. Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 +56
5 Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 -108
6. Gezet Stal Gorzów 14 10 -118
7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa

14

7 -111
8.  Innpro ROW Rybnik 14

4

-205
 Metalkas 2. Ekstraliga
1.  Fogo Unia Leszno 14 33 +274
2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 +177
3. Cellfast Wilki Krosno 14 21 +31
4 Texom Stal Rzeszów 14 18 -23
5. Hunters PSŻ Poznań 14 14 -42
6. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 -129
7. Moonfin Malesa Ostrów 14 8 -91
8.  Autona Unia Tarnów

14

6

-197
Krajowa Liga Żużlowa
1

Wybrzeże Gdańs

12 28 +109
2.

Ultrapur Start Gniezno

12 23 +119
3. Pronenergy Polonia Piła 12 23 +82
4. Lokomotiv Daugavpils  12 15 -39
5. Trans MF Landshut Devils 12 10 -30
6. OK Kolejarz Opole  12 5 -74
7 Speedway Kraków 12 4 -192
 Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway 14 28 +34
2. Smederna Eskilstuna 14 26 +61
3. Lejonen Gislaved  14 23 +44
4. Rospiggarna Hallstavik 14 20 +79
5. Dackarna Malilla 14 16 +26
6. Indianerna Kumla  14 13 -41
7. Vargarna Norrkoeping 14 9 -90
8. Piraterna Motala 14 5 -113



 
SGB Premiership
1. Belle Vue Aces

17

29

+82

2. Ipswitch Witchs 16 28 +122
3.  Sheffield Tigers 14 26

+154

4.  Leicester Lions 15

22

+71
5.  King's Lynn Stars 16 14

-53

6.  Oxford Spiries 17 8 -186
7. Brimingham Brummies

15

6 -190

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 185
2.  Brady Kurtz 184
3.  Daniel Bewley 142
4.  Fredrik Lindgren 134
5. Jack Holder 118
6.  Andrzej Lebiediew  93
7. Robert Lambert 82
8.  Max Fricke  79
9.  Mikkel Michelsen 70
10. Jason Doyle 66
11. Anders Thomsen 66
12.  Dominik Kubera  61
13.  Jan Kvech 58
14. Martin Vaculik 51
15.  Kai Huckenbeck   42
Klasyfikacja SEC
1.  Patryk Dudek 56
2.  Andrzej Lebiediew 48
3.  Leon Madsen 40
4.  Kacper Woryna 39
5.  Nazar Parnitskyi 37
6.  Michael Jepsen Jensen 33
7.  Szymon Wozniak 30
8.  Timo Lahti 25
9.   Dimitri Berge 24
10.  Mateusz Cierniak 24
11.  Tom Brennan 22
12.  Przemysław Pawlicki 19
13.   Vaclav Milik 16
14.  Kai Huckenebck 16
15.  Norick Bloedorn  15
16.  Rasmus Jensen  14
17.  Grzegorz Zengota 11
18.  Piotr Pawlicki 9
19.  Frederik Jakobsen 7
20.  Marko Lewiszyn 7

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Patryk Dudek 50
2.
Bartosz Zmarzlik 46
3.  Dominik Kubera 37
4.  Kacper Woryna 35
5. Wiktor Przyjemski 35
6. Szymon Woźniak 23
7.  Paweł Przedpełski 23
8. Bartłomiej Kowalski 22
9.  Maciej Janowski 17
10.  Mateusz Cierniak 16
11. Piotr Pawlicki  15
12.  Przemysław Pawlicki  14
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Jakub Miśkowiak 13
15.   Jakub Krawczyk 6
16.

17.

18.  
19.

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu