eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 274
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Artykuły

  Cała prawda o Heusden-Zolder (cz. III)
 2016-12-27 05:47:04  Stanisław Wrona    inf. własna

W trzeciej części artykułu o żużlu w belgijskim Heusden-Zolder, przyjrzeliśmy się bliżej organizacji bieżących turniejów, którą zajmują się włodarze miejscowego klubu. Sprawdziliśmy też, czy myśli się jeszcze o imprezach wyższej rangi, które odbywały się tam choćby na początku ubiegłej dekady.

W pierwszej części zwróciliśmy uwagę na sytuację, związaną z brakiem dmuchanych band na tym belgijskim obiekcie i jego modernizacją, pod kątem bezpieczeństwa, zgodnie z zasadami Światowej Federacji Motocyklowej (artykuł dostępny TUTAJ). W drugiej skupiliśmy się na organizacji biegu memoriałowego im. Grzegorza Knappa (który poniósł śmierć, wskutek wypadku na torze w Heusden-Zolder w czerwcu 2014) w sezonie 2015 oraz jego braku i powodach tego w roku 2016 (materiał znajduje się TUTAJ).

Podczas rozmowy z Nico Moorsem, jednym z działaczy w tym belgijskim ośrodku, powtórzył on kilkukrotnie, że bezcelowe jest porównywanie zawodów, które odbywają się w jego kraju, z tymi w Polsce. Skupiliśmy się zatem na tych, które zorganizowano w sierpniu, czyli na corocznych zmaganiach o Złoty Kask (Golden Helmet). – To dla nas najważniejszy turniej w ciągu roku. Na początku sezonu zaczęliśmy mniejszymi zawodami, był to mecz pomiędzy Helzold Stars oraz zespołem Holandii. To był dobry pojedynek, w obydwu drużynach wystąpiło po 7 zawodników. Druga impreza to rywalizacja we flat tracku. Przyjechali do nas wówczas zawodnicy z Anglii, Holandii, Niemiec. Fani jednak dużo bardziej wolą speedway. Zawsze pod koniec sierpnia, każdego roku, organizujemy turniej o Złoty Kask i są to najważniejsze zawody. Nie ma zbyt wielu zawodowych żużlowców, jednak staramy się zawsze o dobrą listę startową. Trudno powiedzieć, kto może taki turniej wygrać. Oglądanie tych zawodów jest ekscytujące dla naszych fanów. Po tym turnieju o Złoty Kask nasz sezon jest już skończony – wprowadził nas w zagadnienie.

Początek głównych zmagań indywidualnych, w dwóch klasach – „National” i „International” w tym roku zaplanowano na 13:30. Godzina ta jednak jest podobna co roku. Wszystko to ma na celu dobre zagospodarowanie czasu, ponieważ cała impreza jest dłuższa, niż te, do których przywykli polscy fani speedway’a. – Dokładnie, zaczynamy ten turniej o 13:30 (dzień wcześniej, o 13:00 odbył się trening – przyp. red.). Spowodowane to jest tym, że mamy, oprócz zawodów międzynarodowych, również turniej w klasie „narodowej”, łącznie to 35 biegów. W meczach ligi polskiej jest 15 biegów i zawody się kończą, u nas jest to 35 wyścigów – podkreślił Nico Moors.

Dla niektórych 3 imprezy w ciągu roku mogłyby się wydawać małą liczbą. Przy braku dużej ilości osób, które mogłyby się jednak zająć ich organizacją, liczba ta jest dla włodarzy belgijskiego klubu odpowiednia. Dodatkowo na właśnie tyle, wydawane jest coroczne pozwolenie miejscowych władz. Związane jest to również z natężeniem generowanego hałasu. – To maksymalna ilość, jaką możemy zorganizować. Mamy pozwolenie od rządu na taką, a nie inną liczbę, ponieważ w bardzo bliskim otoczeniu znajdują się domy. Z tego powodu nie możemy organizować więcej imprez – wytłumaczył w rozmowie z naszym portalem.


Klubowy herb, namalowany na jednym z budynków na stadionie.

Takie rozwiązanie, nieznane w Polsce, znajduje zastosowanie właśnie w Belgii. Dzięki temu kibice czarnego sportu w tym kraju, mogą spędzić praktycznie trzy całe popołudnia w ciągu roku, podczas wizyty na stadionie. Nie jest to zatem wymagająca większych nakładów finansowych liczba. Wydłużony czas trwania imprez, nie stanowi przy tym dla nich żadnego problemu. – Tak, jednak jest to związane z inną kulturą, jeśli chodzi o ten sport. W Polsce na przykład, ludzie chodzą na żużel każdego tygodnia. U nas zawody są tylko 3 razy w roku, dlatego kibice chcą tu spędzić całe popołudnie – dokładnie sprecyzował Nico Moors.

Dokładne przygotowanie wszystkich imprez pod kątem organizacyjnym, zajmuje miejscowym włodarzom trochę czasu. Wszystko przez to, że rąk do pracy nie jest zbyt wiele, jednak dzięki staraniom, całość udaje się dopiąć na ostatni guzik. – Zawsze zaczynamy pod koniec lutego, czyli dwa miesiące przed pierwszymi zawodami, które odbywają się pod koniec kwietnia. Gdy jest już po nich, przygotowujemy kolejne. Pracujemy zatem około sześciu miesięcy, a następnie mamy czas na przerwę. Potrzebujemy go, ponieważ wcześniej należy wykonać sporo pracy, a robi to tylko sześć osób. Zajmujemy się papierami, dokumentami, pracujemy nad torem. Nasz wolny czas spędzamy na stadionie, zmieniając kilka rzeczy, aby było jeszcze lepiej – wyjaśnił nasz rozmówca.

Bardziej zaznajomieni kibice pamiętają, że na tym stadionie odbywały się imprezy rangi FIM, jak choćby eliminacje do Speedway Grand Prix, czy finał Indywidualnych Mistrzostw Europy. Raczej nikły jest jednak cień szansy na to, aby ponownie zorganizować w tym miejscu imprezy tej rangi. – Miało to miejsce pod koniec lat dziewięćdziesiątych i na początku ubiegłej dekady. Nie sądzę jednak, aby w przyszłości były one u nas rozgrywane ponownie. Myślę, że ponowna organizacja w Heusden-Zolder imprezy rangi światowej, wiązałaby się z całkowitą zmianą band. Musielibyśmy zlikwidować te, które mamy, zastąpić je nowymi, dmuchanymi. Pojawiłoby się jeszcze kilka innych problemów. Tak naprawdę nie potrzebujemy w tym miejscu imprez rangi Mistrzostw Świata. Sądzimy, że możemy mieć u siebie całkiem dobre zawody żużlowe, zapraszając na nie zawodników z Holandii, Niemiec, Polski, Czech, Danii i innych krajów. Nie stanowi to dla nas problemu. Nie potrzebujemy zawodów wyższej rangi, ponieważ w Belgii, gdy na torze startują „wielkie nazwiska”, to i tak ludzie nie wiedzą kim są np. Bartosz Zmarzlik, czy Jason Doyle. Wszyscy pozostali ich znają. Dla fanów w Belgii nie ma różnicy, kto tu startuje – znany zawodnik, czy nie. Nie ma to dla nich znaczenia, oni po prostu przychodzą obejrzeć sobie speedway – skomentował na koniec, również i to zagadnienie, Nico Moors.


Urodziwe i naturalne podprowadzające na obiekcie Helzold Stars.

W trzech częściach przyjrzeliśmy się zatem zagadnieniom, związanym z organizacją zawodów w belgijskim Heusden-Zolder. Jeśli chodzi o modernizację obiektu, to oczywistym jest, że rozwiązanie zastosowane przez miejscowych działaczy, spełnia inne wymogi bezpieczeństwa, niż przy używaniu "dmuchawców". Niemniej jednak należy docenić starania osób, które włożyły środki finansowe, aby dostosować tor do innych norm, również regulowanych przez FIM.

Brak biegu memoriałowego im. Grzegorza Knappa w sezonie 2016 wyjaśniony został z kolei, głównie przez nieporozumienia w poprzednim roku, z niedoszłym sponsorem z Polski. Niemniej jednak, jeśli ktoś z odpowiednim nakładem (sprawa rozchodziła się o kwotę z przedziału 200÷400 Euro), zgłosi się do organizatorów odpowiednio wcześnie, ten temat może praktycznie wrócić co sezon. Na koniec przyjrzeliśmy się bieżącym poczynaniom miejscowych działaczy, którzy co roku w Heusden-Zolder organizują do trzech imprez, na których pojawia się regularnie kilkuset fanów czarnego sportu. Należy jednak pamiętać o tym, że żużel w Belgii cieszy się dużo mniejsza popularnością, niż np. w Polsce. Wyniki tegorocznych, sierpniowych zmagań o Golden Helmet zaprezentowaliśmy Państwu TUTAJ.

Jeśli natomiast przedstawione fakty, poparte szerokimi wypowiedziami jednego z głównych działaczy tego belgijskiego klubu, nie rozwiały wszelkich wątpliwości, to zawsze osobiście można wybrać się do położonego o ok. godzinę jazdy od Brukseli, miasta. Włodarze klubu Helzold Stars z pewnością bardzo chętnie ugoszczą fanów z nieco odległej dla nich Polski, wyjaśniając wszelkie zagadnienia jeszcze dokładniej.

Relacje live

PGE EKSTRALIGA
Moje Bermudy Stal - PGG ROW
piątek, godz. 18:00
Motor - Fogo Unia
piątek, godz. 20:30
MrGarden GKM - RM Solar Falubaz
niedziela, godz. 16:30
Betard Sparta - Eltrox Włókniarz
niedziela, godz. 19:15

EWINNER 1 LIGA ŻUŻLOWA
Unia - Orzeł
sobota, godz. 16:30
Start - Lokomotiv
niedziela, godz. 14:00
Zdunek Wybrzeże - Ostrovia
niedziela, godz. 14:00

DRUGA LIGA ŻUŻLOWA
Wilki - RzTŻ
piątek, godz. 16:00
Metalika Recycling Kolejarz - Wolfe
sobota, godz. 11:45
SpecHouse PSŻ - OK Bedmet Kolejarz
niedziela, godz. 11:45

TURNIEJE INDYWIDUALNE
PGE IMME w Toruniu
sobota, godz. 19:15

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno 9 18 +98
2. RM Solar Falubaz Zielona Góra 9 14 +43
3. Motor Lublin 9 11 +32
4. Eltrox Włókniarz Częstochowa 9 11 +44
5. Betard Sparta Wrocław 8 10 +30
6. MrGarden GKM Grudziądz 9 8 -28
7. Moje Bermudy Stal Gorzów 8 4 -48
8. PGG ROW Rybnik 9 2 -171
 eWinner 1. Liga Żużlowa
1. eWinner Apator Toruń 6 12 +134
2. Unia Tarnów 6 8 +2
3. Orzeł Łódź 6 6 +12
4. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 6 6 +1
5. Car Gwarant Kapi Meble Budex Start 6 6 -10
6. Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów
6 6
-34
7. Lokomotiv Daugavplis 6 2 -32
8. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 6 2 -73
2. Liga Żużlowa
1. Wilki Krosno 2 4 +49
2. SpecHouse PSŻ Poznań 2 2 +26
3. RzTŻ Rzeszów  2 2 +26
4. Metalika Recycling Kolejarz Rawicz  2 2 -24
5. Wölfe Wittstock 2 2 -38
6. OK Bedmet Kolejarz Opole 2 0 -39
Bauhaus-Ligan
1. Lejonen Gislaved 2 4 +36
2. Rospiggarna Hallstavik 2 4 +16
3. Dackarna Mallila 2 2 +19
4. Piraterna Motala 2 2 -5
5. Vetlanda Speedway 2 2 -6
6. Masarna Avesta 2 2 -14
7. Indianerna Kumla 2 0 -20
8. Västervik Speedway 2 0 -26
Klasyfikacja SEC
1.  Robert Lambert  67
2.  Leon Madsen 63
3.  Grigorij Laguta 52
4.  Mikkel Michelsen 46
5.  Bartosz Smektała 45
6.  Nicki Pedersen 45
7.  Timo Lahti 43
8.  Kacper Woryna 33
9.  David Bellego 31
10.  Vaclav Milik  26
11.  Kai Huckenbeck 25
12.  Krzysztof Kasprzak  25
13.  Peter Ljung 23
14.  Michael Jepsen Jensen 22
15.  Andrei Kudriashov 21
Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik  
2.  Leon Madsen  
3.  Emil Sajfutdinow  
4.  Fredrik Lindgren  
5.  Martin Vaculik  
6.  Maciej Janowski  
7.  Jason Doyle  
8.  Patryk Dudek  
9.  Matej Žagar  
10.  Niels Kristian Iversen  
11.  Artem Laguta  
12.  Antonio Lindbaeck  
13.  Tai Woffinden  
14.  Max Fricke  
15. Martin Smolinski  
Partner
Ostatni wywiad
   Sebastian Szostak: Najważniejsze to dobrze punktować

W tej chwili cały świat sportowy stoi w miejscu. Każdy wyczekuje aż pandemia koronawirusa się zakończy, a sportowcy będą mogli wrócić do uprawiania dyscyplin, z których słyną. Nie inaczej jest z żużlowcami. W tym momencie sytuacja zmusza ich do trenowania w domowym zaciszu. Udało się jednak poprosić wychowanka Arged Malesa TŻ Ostrovia - Sebastiana Szostaka, o udzielenie krótkiego wywiadu. Ostrowianin odpowiedział na pytania przez szklany ekran. 

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Szpilki na żużlu #1: Żużel w koronie

Ten sezon jest dziwny. Wszyscy musieliśmy przyzwyczaić się do nowej rzeczywistości, która wpłynęła również na żużel. Chyba powinniśmy się jednak cieszyć. W końcu PGE Ekstraliga wystartowała jako jedna z pierwszych profesjonalnych lig sportowych w Polsce. Na początku wszystko szło super. Do czasu. No cóż...

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Początki pierwszej ligi oraz zwycięzcy rozgrywek

Zbliżają się rozgrywki eWinner 1. Ligi Żużlowej. Kibice pierwszoligowych zespołów już odliczają dni, żeby obejrzeć ukochaną drużynę. Przy tej okazji warto przyjrzeć się jakie drużyny kiedyś wygrywały pierwszą ligę? Prezentuję artykuł, który poświęcony jest początkom rozgrywek na drugim szczeblu rozgrywek w Polsce, a także ich zwycięzcom.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu