eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 84
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Dobre zmiany czy złośliwy kaprys?
 2018-03-20 22:15:22  Bartłomiej Florek    inf.własna

Większość kibiców żużla w Polsce, właściwie 90, a może nawet i 95% kibiców speedway'a znad Wisły skupia się na ogół na śledzeniu wyników wyłącznie polskich rozgrywek ligowych, cyklów Speedway Grand Prix i Speedway European Championship oraz Speedway World Cup, które w tym roku zostanie zastąpione Speedway of Nations. Każdy kto śledzi wieści ekstraligowe - głowi się nad sensem niektórych punktów płynących z regulaminu.

Głośno było niedawno o obowiązku trenowania w plastronach lub klubowych kevlarach, jeśli chodzi o ekstraligowe kluby. Od wielu lat nie brakuje u Nas innych kontrowersyjnych idei, które mają pomóc Naszej dyscyplinie.

Wielka Brytania, która jest można śmiało powiedzieć - ojczyzną speedway'a - również często dokonuje dość kontrowersyjnych zmian. Ostatnią najgłośniejszą była o zawodniku z CMA równą lub większą niż 8 - od tego sezonu będzie startować tylko jeden takowy żużlowiec. Jednak nie o tym mowa. Dziś zamierzam się skupić nad tym, o czym usłyszałem w ostatnich dniach.

Rozgrywki drużyn brytyjskich różnią się wieloma aspektami, nie tylko tabelą biegową. Przykładowo, gdy zawodnik spóźni się pod taśmę w ciągu regulaminowych 2 minut - nie może przystąpić do biegu, lecz może zmienić go rezerwowy. Taśma nie oznacza odesłania do parkingu, lecz szansę ponownego podejścia do startu, jednak będąc ustawionym 15 metrów przed taśmą. Mógłbym wymienić jeszcze kilka rzeczy...

Jednak na torach brytyjskich wprowadzono dwie nowe regulaminowe zmiany. Od tego roku zawodnicy nie mogą zejść z motocykla w celu poprawy stanu swojego toru startowego. W poniedziałkowym meczu o Tarczę Dobroczynności aż trzykrotnie arbiter kazał winnym ustawić się o 15 metrów dalej od reszty startujących. Czy aby na pewno w tym tkwi sens? Wydaje mi się, że nie... Dlaczego? Ano dlatego, że czasem zawodnik będąc usadowionym na motocyklu - nie jest w stanie dajmy na to jedną nogą precyzyjnie poprawić miejsca, w którym motocykl ma stanąć. Zawodnikowi przy zejściu często jest łatwiej dokonać poprawy wykrytego przez Niego mankamentu. Ponadto w tej sytuacji zawodnik ma większe pole manewru i większe panowanie nad maszyną (zawodnik mógłby oprzeć motocykl lewym podnóżkiem o tor) w przypadku zejścia ze swojej maszyny.

Drugą rewolucyjną zmianą ma być zasada, że jeśli w danym biegu przy stanie 5:1 dla jednej z drużyn - zawodnik drużyny przegrywającej w biegu upadnie - bieg zostanie powtórzony bez udziału winnego, a jego kompan ma startować 15 metrów za stawką. Ten zapis wydaje się być lepszą zmianą, gdyż ma to zapobiec ewntualnym możliwościom celowego, niesportowego działania. Jednak nie zawsze upadający zawodnik czyni to celowo. Jeśli przewracający się zawodnik - miał w tym zamierzony cel - nie widzę przeciwskazań dla tego pomysłu. Czy to jednak będzie mieć często sytuację? Czas pokaże...

Reasumując - wiadomą rzeczą jest, że trzeba czasem dokonać jakichś zmian. Czy jednak zawsze będziemy dążyć ku lepszemu? Niekoniecznie, choć nigdy nie mówi się nigdy... Czas pokaże czy brytyjscy działacze działali słusznie...

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno



2. Truly.work Stal Gorzów



3. Betard Sparta Wrocław



4. forBET Włókniarz Częstochowa



5. Get Well Toruń



6. MrGarden GKM Grudziądz



7. Falubaz Zielona Góra


8. Speed Car Motor Lublin



Nice 1. Liga Żużlowa
1. Unia Tarnów


2. ROW Rybnik


3. Car Gwarant Start Gniezno


4. Lokomotiv Daugavpils


5. Orzeł Łódź



6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów



2. Liga Żużlowa
1. Euro Finannce Polonia Piła


2. Speedway Wanda Kraków



3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz


4. Kolejarz Opole


5. Power Duck Iveston PSŻ Poznań

 


6. ZOOLeszcz Polonia Bydgoszcz

 



7. Wilki Krosno


SGB Premiership
1. Poole Pirates


2. King's Lynn Stars


3. Belle Vue Aces


4. Swindon Robins


5. Wolverhampton Wolves


6. Ipswich Witches


7. Peterborough Panthers


Elitserien
1. Smederna Esklistuna



2. Dackarna Malilla



3. Rospiggarna Hallstavik



4. Västervik Speedway



5. Vetlanda Speedway


6. Indianerna Kumla



7. Lejonen Gislaved



8. Masarna Avesta



9. Piraterna Motala



Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  
2.  Bartosz Zmarzlik  
3.  Fredrik Lindgren  
4.  Maciej Janowski  
5.  Greg Hancock  
6.  Artiom Łaguta  
7.  Jason Doyle  
8.  Emil Sajfutdinow  
9.  Patryk Dudek  
10.  Matej Žagar  
11.  Martin Vaculik
12. Janusz Kołodziej

13.  Niels Kristian Iversen
 
14. Antonio Lindbaeck
 
15. Leon Madsen
 
Partner
Ostatni wywiad
   Bartłomiej Kowalski: Na pewno można było wygrać

Bartłomiej Kowalski okazał sie z jednym bohaterów Arge Speedway Wandy Kraków w meczu z Lokomotivem Duagavpils. Zespół z województwa małopolskiego zdołał remisować 45:45 z fawroyzowanymi Łotyszami. Ważnym punktem w ekipie gospodarzy był właśnie wcześniej wspomniany młodzieżowiec, który uzyskał 8 punktów z bonusem. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z utalentowanym zawodnikiem.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Skarb Kibica - Polonia Piła

Zapraszam do przedsezonowego cyklu "Skarb Kibica", gdzie będę starał się przybliżyć sylwetki wszystkich drużyn, które wezmą udział w sezonie 2019 we wszystkich Polskich ligach żużlowych. Dziś zapraszam do zapoznania się bliżej z drugim z omawianych już spadkowiczów z Nice 1LŻ, czyli z Polonią Piła.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu