eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 372
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Facundo Albin: Podpisać kontrakt z jakimś klubem
 2016-12-16 20:43:12  Konrad Cinkowski    inf.własna

Ledwie skończyli Zimowe Mistrzostwa, a już w niedzielę rozpoczynają Letnie Otwarte Mistrzostwa Argentyny. Przed ich rozpoczęciem udało nam się porozmawiać z Facundo Albinem o speedway'u w Ameryce Południowej oraz o swoich europejskich wojażach. Co warte zauważenia, Argentyńczyk w maju ma zamiar podpisać kontrakt w Polsce!

Za Wami zimowy cykl zmagań o Mistrzostwo Argentyny. Kibice w Polsce nie mieli dokładnej okazji śledzić choćby wyników tych mistrzostw. Możesz powiedzieć kilka słów o tych zmaganiach?
- To są mistrzostwa, w których jest rozgrywana jedna runda na miesiąc. Mi to służy jako trening po długim czasie bezczynności.

Teraz przed Wami Otwarte IM Argentyny. W poprzednim cyklu zająłeś czwarte miejsce w tych zmaganiach. Zapewne twoim celem numer jeden jest poprawienie wyniku, a minimum to utrzymanie czwartej lokaty?
- W zeszłym roku wróciłem po dwóch latach nieobecności i wyszło pozytywnie. Zmontowałem z ekipą motocykl i bez jego znajomości byłem jak zawodnicy pozostający w tym czasie aktywni.

Argentyńczycy nie mogą pochwalić się sprzętem bardzo wysokiej klasy i finansami na poziomie, który im pozwoli na regularne remonty. Niemniej jedak jesteście zawzięci i zdeterminowani. Skąd bierzecie na to siły?
- Ciężko jest tu dostać części tak jak w Europie, dlatego zawsze kupuje się je z zewnątrz albo od obcokrajowców przyjeżdżających do Argentyny.

Słyszałem, że ponownie chcesz przyjechać do Europy i masz podpisać kontrakt warszawski z jednym z polskich klubów.
-Tak, chcę przyjechać móc ścigać się dla jakiegoś klubu, który mnie będzie chciał i dać z siebie wszystko poza Argentyną.

Kto jest twoim wzorem do naśladowania i dlaczego?

- Moim ulubionym zawodnikiem jest Darcy Ward. To zawodnik, który zawsze potrafił znaleźć prędkość gdziekolwiek i walczył z tobą do końca.

Startujecie w różnego rodzaju eliminacjach Indywidualnych Mistrzostw Świata czy w imprezach towarzyskich. Ty miałeś okazję startować zarówno w rundzie kwalifikacyjnej Grand Prix jak i w finałach Mistrzostw Świata Juniorów w Bahia Blanca.

- Jechałem w argentyńskich rundach IMŚJ w 2012 roku. Motocykle nie pomagały mi tak jak bym sobie tego życzył, ale zyskałem dużo doświadczenia od zawodników takiej klasy, którzy wtedy jeździli. Wystąpiłem także w Berwick w eliminacjach do SGP, także w 2012 roku. To było dla mnie bardzo trudne, bo poziom zawodników był bardzo wysoki. Poza tym nigdy wcześniej nie jeździłem w takiej ilości deszczu i błota.

Jak już wspomniałeś o tym, iż Argentyna gościła finalistów Mistrzostw Świata Juniorów. Organizacja tych mistrzostw w waszym kraju coś pomogła w rozwoju speedway'a czy raczej nie odnotowujecie dużych zmian w popularyzacji tego sportu czy zainteresowaniu młodych chłopaków?

- Jest tu kilku zawodników na dobrym poziomie, a uczymy się jeszcze więcej kiedy przyjeżdżają do nas chłopaki zza granicy i poziom za każdym razem rośnie. Wiadomo, nadal nie jest to taki sam żużel jak w innych krajach.


Facundo Albin (z prawej) wierzy, że uda mu się znaleźć klub w Polsce

Tutaj warto jednak się zatrzymać. Przeciętnemu kibicowi żużla z Europy, poza Nico Covattim, raczej żadni Argentyńczycy do głowy już nie przyjdą. Piłkarze za to bez problemu. U Was jednak mimo wszystko żużel wydaje się być popularny. Niezależnie w jaki dzień tygodnia jedziecie, w jakiej godzinie, stadiony są wypełnione po brzegi. To jak święto sportu!
-Nie jest tutaj tak popularny jak za granicą, ale z biegiem czasu międzynarodowe mistrzostwa stały się dla ludzi bardzo ważnym elementem lata i dużo kibiców przychodzi na zawody.

W Polsce obecnie mamy ok. 25 czynnych torów. Jak to jest u Was? W jakich miastach się ścigacie, na jak długich torach i jak bardzo te tory są od siebie oddalone?

- Jest ciężko, bo federacja bierze dużo pieniędzy od klubuów i dlatego dużo torów już nie jest używanych. Organizacja zawodów dużo kosztuje i nie są w stanie utrzymać się na powierzchni. Tory są w Daireaux, Carlos Casares, Bolívar, Colonia Barón, Carhué i oczywiście Aldea Romana (Bahia Blanca dop. red.). Średnio między torami jest 200-300 km odległości.


Myślisz, że jest szansa, że w najbliższych np. pięciu latach powstaną u Was nowe, kolejne obiekty do rywalizacji na żużlu?

- Tak, chciałbym, żeby wszystkie tory, które tu są wróciły do użytkowania. Byłoby miło, a to coś, czego dzisiaj wszyscy pragniemy.


Z ciekawości, orientujesz się czy nadal Jakub Jamróg jest rekordzistą toru w Bahía Blanca? Czy już ktoś pokonał szybciej od Polaka cztery okrążenia?

- Nie wiem jaki jest rekord toru. Nie jeździłem w minionych mistrzostwach.


Jak wygląda u Was kwestia sponsorów? Jak to wygląda w Argentynie, pozyskanie chętnego do pomocy finansowej dla zawodnika?

- Ciężko jest pozyskać wsparcie. Nie jest tak, jak ma piłka nożna czy wyścigi samochodowe, ale ludzie, skąd pochodzą zawodnicy zawsze pomagają i to jest dobre.

W Drużynowym Pucharze Świata brakuje Was właśnie z powodu finansowych czy jednak z innych?

- Zawsze marzę o tym, żeby Argentyna miała miejsce we wszystkich kwalifikacjach ale to temat, nad którym musi popracować argentyńska federacja by stało się możliwe.


Może na przeszkodzie stoją finanse?

- Nie wiem jakie są koszty, ale tutaj są dobrzy zawodnicy i byłoby dobrze jakby Argentyna rywalizowała z innymi krajami.

Jest szansa, że wrócisz do jazdy w Anglii?
- Na ten moment nie. W zeszłym roku odrzuciłem propozycję kontraktu, żeby wrócić do Argentyny. Dzisiaj jest mi przykro z tego powodu. Jednak jeśli znalazłby się klub, który by mnie zechciał pojechałbym bez wahania z motocyklami dobrej jakości.

Plany, cele na sezon 2017?

- Moje plany to wystartować w Międzynarodowych Mistrzostwach Argentyny, a potem podpisać kontrakt z jakimś klubem i uczyć się dużo więcej od wielkich zawodników, jacy są za granicą. Uważam, że jestem młody, a hiszpańska licencja (i obywatelstwo - dop. red.), którą posiadam sprawia, że podpisanie kontraktu i wyjazd do Europy nie są żadną przeszkodą.


Tomas Silva (z lewej) i nasz rozmówca podczas próbnych jazd na torze w okolicach Saragossy

Dziękuję za rozmowę. Życzę powodzenia w nadchodzących Mistrzostwach Argentyny i do zobaczenia za kilka miesięcy w Polsce.
- Dziękuję Panu za bycie ze mną w kontakcie i chciałbym pozdrowić moich przyjaciół Artura Pisarka, Łukasza Boska i Sławomira Gawrona za stałą pomoc i stale otwarte drzwi, gdy byłem w Polsce. Również pozdrawiam mojego przyjaciela Leandro Torresa Silvę i rodzinę z Hiszpanii.

Relacje Live

SPEEDWAY EURO CHAMPIONSHIP
1. finał SEC w Gnieźnie

sobota, godzina 19:00

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
9 17 +128
2. Betard Sparta Wrocław
9 12 +46
3. Cash Broker Stal Gorzów
9 12 +29
4. forBET Włókniarz Częstochowa
9 11 +2
5. Grupa Azoty Unia Tarnów
9 8 -48
6. Falubaz Zielona Góra
9 7 -14
7. Get Well Toruń
9 7 -57
8. MrGarden GKM Grudziądz
9 6 -86
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
9 19 +167
2. Car Gwarant Start Gniezno 9 12
+41
3. Lokomotiv Daugavpils 7 11 +17
4. ROW Rybnik 8 11 +120
5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 9
6
+20
6. Euro Finannce Polonia Piła 7 4 -86
7. Orzeł Łódź
7 3 -33
8. Arge Speedway Wanda Kraków
8 2
-246
2. Liga Żużlowa
1. Stal Rzeszów
8 17 +106
2. MDM Komputery Ostrovia Ostrów 8 15 +108
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 8
10
+56
4. OK Kolejarz Opole 8 8 -7
5. Iveston PSŻ Poznań
7

5

-46
6. Polonia Bydgoszcz

7

5
-107
7. KSM Krosno 8 0 -110
SGB Premiership
1. Swindon Robins 12 26 +53
2. Somerset Rebels 11 20 -36
3. Belle Vue Aces
10 19 +48
4. Wolverhampton Wolves 10 19 +42
5. Leicester Lions 8 16 +10
6. Poole Pirates 11 14 -21
7. Rye House Rockets 11 14 -86
8. King's Lynn Stars 10 13 -6
Elitserien
1. Smederna Eskilstuna
6 12 +82
2. Dackarna Malilla
6
9
+56
3. Rospiggarna Hallstavik
6
9 +53
4. Vetlanda Speedway
6
7
-5
5. Indianerna Kumla
6
6
-44
6. Västervik Speedway
6
4
-38
7. Lejonen Gislaved
6
3
-26
8. Masarna Avesta
6 2
-78
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Fredrik Lindgren  32
2.  Tai Woffinden  31
3.  Patryk Dudek  24
4.  Maciej Janowski  24
5.  Emil Sajfutdinow 23
6. Artiom Łaguta 21
7.  Matej Žagar  16
8.  Chris Holder 15
9.  Greg Hancock  15
10.  Jason Doyle  14
11.  Bartosz Zmarzlik 13
12.  Nicki Pedersen 10
13. Niels Kristian Iversen  9
14. Przemysław Pawlicki  8
15. Craig Cook  4
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Pacek: Początek sezonu pokaże czy jestem gotowy na ligę

Mateusz Pacek jest wychowankiem Śląska Świętochłowice. 19-latek ma ambitne plany w związku z nadchodzącym sezonem. W roku 2017 występował głównie w rozgrywkach juniorskich, tym razem jednak zawodnik zamierza celować w udział w meczach ligowych. Z popularnym „Osą” porozmawialiśmy również o innych tematach. Zapraszamy do lektury!

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Mistrzostwa? Ale jakie?!

W bieżącym tygodniu czekają Nas finałowe rundy nowo powstałego Speedway of Nations, które zostaną rozegrane we Wrocławiu. Dyrektor BSI, Torben Olsen na łamach mediów przyznał, że rangą zawodów będzie tytuł Mistrza Świata w nowym formacie. Zagadnienie wydaje się być ciekawe, bowiem działacz nie doprecyzował jaki tytuł mistrzowski kryje się pod tym pojęciem.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu