Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 4
  eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 80
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  I tak źle, i tak niedobrze... Więc jak?
 2018-03-06 13:50:50  Bartłomiej Florek    inf.własna

Nie milknie dyskusja na temat tego, czy idea organizacji Speedway of Nations jest słuszna, czy nie. Nie brakuje zwolenników nowej formuły zawodów, ale też nie brakuje i sceptyków. Czy jest możliwość, aby pogodzić stary i nowy format reprezentacyjnych rozgrywek? Postanowiłem przyjrzeć się temu z bliska.

Można powiedzieć, że cofamy się do tego, co jest już Nam znane z historii. Od 1994 r. kosztem klasycznych czwórmeczy drużynowych działacze postanowili pod banderą ówczesnych Drużynowych Mistrzostw Świata zorganizować turnieje o drużynowy czempionat z udziałem 7 par, porzucając przy tym równolegle rozgrywane Mistrzostwa Świata Par. Zorganizowano 5 edycji (w latach 1994-1998) z udziałem par, po czym postawiono wrócić do czwórmeczy z udziałem pięcioosobowych drużyn. Format ten przetrwał do końca rywalizacji pod banderą DMŚ (czyli do 2000 r.). Ideę rozgrywek drużynowych kontynuowano w rozgrywkach pod tytułem Drużynowy Puchar Świata, gdzie w pierwszych trzech edycjach rywalizowało nawet po 5 drużyn w jednym turnieju. Po powrocie do formatu drużynowego w 1999 r. idea międzynarodowych rozgrywek o parowy czempionat umarła. W 2013 r. firma One Sport zorganizowała turniej, w którym 7 par reprezentacyjnych rywalizowała o zwycięstwo w nowopowstałym turnieju Speedway Best Pairs Cup. Zorganizowano 3 edycje o czempionat najlepszej pary świata (w tym latach 2014-2015 odbyły się po 3 turnieje w sezonie o to trofeum), niestety FIM oficjalnie nie uznał tych rozgrywek za oficjalne. One Sport postanowił kontynuować swoje rozgrywki, jednak tym razem zamiast reprezentacji rywalizują między sobą teamy zbudowane przez znanych sponsorów żużlowych. Czy aby na pewno będzie powtórka z historii? Czas pokaże.

Przechodząc do istoty sprawy – żużel jest na tyle różnorodną dyscypliną, w której można organizować różnorodne formaty imprez, czy to drużynowe, czy indywidualne, czy to parowe. W związku z tym nachodzą mi na myśl dwa w miarę sprawiedliwe sposoby rozstrzygnięcia tego dylematu. Pierwszy to organizowanie równolegle drużynówki i parowych zmagań. Aby tak się stało – przykładowo BSI zajęłaby się organizacją imprezy drużynowej, a One Sport organizacją formatu parowego. Gdyby One Sport w dalszym ciągu organizowała format reprezentacyjnych zawodów o parowy czempionat – nie byłoby problemów, aby tak to funkcjonowało. Niestety, porzucenie przez polską organizację skonstruowanego przez polską firmę systemu rozgrywek sprawiło, że pomysł ten podchwycili organizatory DPŚ, którzy od tego roku mają zorganizować międzynarodową imprezę z udziałem dwójki zawodników + rezerwowego. Jakby nie patrzeć firma BSI jest w dużo lepszych zażyłościach z władzami FIM niż One Sport, dzięki czemu firma ta ma dużo większe możliwości, aby swoje pomysły wcielać w życie i aby można było je uznać za zawody międzynarodowe i oficjalne. Żużlowcy mają jakby nie patrzeć – dość napięty grafik w trakcie sezonu – w związku z czym dodatkowe zawody parowe byłyby dla nich kolejnym obciążeniem w grafiku. Rozwiązanie byłoby tym lepsze, iż obie firmy prowadziłyby niezależne od siebie rozgrywki. 

Drugą rozsądną możliwością byłoby naprzemienne organizowanie formatu drużynowego i parowego. Cykl 2-letni mógłby sprawić, że nie doszłoby do hegemonii ze strony którejś z reprezentacji, a głód na sukces byłby większy oraz nie wiałoby nudą w żużlowym kalendarzu. Koncepcja ta wydaję się jeszcze możliwa, ponieważ we wrześniu 2015 r. BSI zawarło z Gorzowem umowę o organizację finału Drużynowego Pucharu Świata w 2019 r. Jeśli więc umowa jest dalej ważna – nic nie stoi na przeszkodzie, aby się to ziściło. Patrząc jednak na pomysły żużlowych władz – można się wszystkiego, głównie złego – spodziewać.

Żużel to naprawdę widowiskowa i wspaniała dyscyplina, niestety przez wiele decyzji – żużel staję się coraz bardziej elitaryzującą się odmianą sportu motorowego. Tylko mądre decyzje mogą sprawić, że imprezy sportowe będą ekscytować nie tylko samych kibiców, ale też zawodników i działaczy. Owszem można wprowadzać coraz to nowsze imprezy, ale nie można zapominać o najważniejszych rzeczach. Trzeba przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo, sprawić aby ceny sprzętu były bardziej rozsądne oraz sprawić, aby nie brakowało chętnych do uprawiania sportu żużlowego. 

Wielu zarzuca, że stało się tak, ponieważ boją się potęgi naszej reprezentacji. Nikt nie powinien się obawiać w sporcie swoich przeciwników, sportowcy to też ludzie, a z ludźmi można wygrać. W sporcie wszystko jest możliwe. Życzę sobie oraz czytelnikom tego, abyśmy doczekali się korzystnego i uczciwego rozstrzygnięcia w tym temacie. 

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Betard Sparta Wrocław

 



2. Platinum Motor Lublin


3. ebut.pl Stal Gorzów


4. Tauron Włókniarz Częstochowa


5 KS Apator Toruń


6. Fogo Unia Leszno


7. ZOOleszcz GKM Grudziądz


8. Enea Falubaz Zielona Góra


 2. Speedway Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno


2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3. Arged Malesa Ostrów


4. ROW Rybnik


5. Texom Stal Rzeszów


6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź


8. InvestHousePlus PSŻ Poznan

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Trans MF Landshut Devils


2.  Ultrapur Start Gniezno 


3. OK Bedmet Kolejarz Opole 


4. Grupa Azoty Unia Tarnów


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Enea Polonia Piła







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Enea Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership
1. Belle Vue Aces


2.  Oxford Cheetah

 
3. Sheffield Tigers

 
5. Leicester Lions

 
6. King's Lynn Stars

 
7.  Birmingham Brummies

 

 

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 158
2.  Fredrik Lindgren 150
3. Martin Vaculik 125
4. Jack Holder  123
5. Leon Madsen 111
6. Robert Lambert 108
7. Daniel Bewley 104
8. Jason Doyle 96
9.  Max Fricke 83
10. Patryk Dudek 76
11.  Tai Woffinden 64
12.  Mikkel Michelsen 56
13.  Kim Nilsson 44
14. Maciej Janowski 43
15.  Anders Thomsen 36
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen 52
2.  Leon Madsen 44
3.  Janusz Kołodziej 42
4.  Patryk Dudek 33
5.  Andrzej Lebiediew 33
6.  Dominik Kubera 30
7.  Kai Huckenbeck 30
8.  Kacper Woryna 27
9.  Antonio Lindbeack 25
10.  Dimitri Berge 24
11. Adam Ellis  22
12.  Andreas Lyager 20
13.  Szymon Woźnia6 18
14.  Grzegorz Zengot 16
15.  Vaclav Milik  16
16.  Jan Kvech  13
17.  Niels Kristian Iversen 9
18. Maksym Drabik 9
19.  Timo Lahti 5
20.  Norick Blodorn 3

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com/  

 

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu