eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 366
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  I tak źle, i tak niedobrze... Więc jak?
 2018-03-06 13:50:50  Bartłomiej Florek    inf.własna

Nie milknie dyskusja na temat tego, czy idea organizacji Speedway of Nations jest słuszna, czy nie. Nie brakuje zwolenników nowej formuły zawodów, ale też nie brakuje i sceptyków. Czy jest możliwość, aby pogodzić stary i nowy format reprezentacyjnych rozgrywek? Postanowiłem przyjrzeć się temu z bliska.

Można powiedzieć, że cofamy się do tego, co jest już Nam znane z historii. Od 1994 r. kosztem klasycznych czwórmeczy drużynowych działacze postanowili pod banderą ówczesnych Drużynowych Mistrzostw Świata zorganizować turnieje o drużynowy czempionat z udziałem 7 par, porzucając przy tym równolegle rozgrywane Mistrzostwa Świata Par. Zorganizowano 5 edycji (w latach 1994-1998) z udziałem par, po czym postawiono wrócić do czwórmeczy z udziałem pięcioosobowych drużyn. Format ten przetrwał do końca rywalizacji pod banderą DMŚ (czyli do 2000 r.). Ideę rozgrywek drużynowych kontynuowano w rozgrywkach pod tytułem Drużynowy Puchar Świata, gdzie w pierwszych trzech edycjach rywalizowało nawet po 5 drużyn w jednym turnieju. Po powrocie do formatu drużynowego w 1999 r. idea międzynarodowych rozgrywek o parowy czempionat umarła. W 2013 r. firma One Sport zorganizowała turniej, w którym 7 par reprezentacyjnych rywalizowała o zwycięstwo w nowopowstałym turnieju Speedway Best Pairs Cup. Zorganizowano 3 edycje o czempionat najlepszej pary świata (w tym latach 2014-2015 odbyły się po 3 turnieje w sezonie o to trofeum), niestety FIM oficjalnie nie uznał tych rozgrywek za oficjalne. One Sport postanowił kontynuować swoje rozgrywki, jednak tym razem zamiast reprezentacji rywalizują między sobą teamy zbudowane przez znanych sponsorów żużlowych. Czy aby na pewno będzie powtórka z historii? Czas pokaże.

Przechodząc do istoty sprawy – żużel jest na tyle różnorodną dyscypliną, w której można organizować różnorodne formaty imprez, czy to drużynowe, czy indywidualne, czy to parowe. W związku z tym nachodzą mi na myśl dwa w miarę sprawiedliwe sposoby rozstrzygnięcia tego dylematu. Pierwszy to organizowanie równolegle drużynówki i parowych zmagań. Aby tak się stało – przykładowo BSI zajęłaby się organizacją imprezy drużynowej, a One Sport organizacją formatu parowego. Gdyby One Sport w dalszym ciągu organizowała format reprezentacyjnych zawodów o parowy czempionat – nie byłoby problemów, aby tak to funkcjonowało. Niestety, porzucenie przez polską organizację skonstruowanego przez polską firmę systemu rozgrywek sprawiło, że pomysł ten podchwycili organizatory DPŚ, którzy od tego roku mają zorganizować międzynarodową imprezę z udziałem dwójki zawodników + rezerwowego. Jakby nie patrzeć firma BSI jest w dużo lepszych zażyłościach z władzami FIM niż One Sport, dzięki czemu firma ta ma dużo większe możliwości, aby swoje pomysły wcielać w życie i aby można było je uznać za zawody międzynarodowe i oficjalne. Żużlowcy mają jakby nie patrzeć – dość napięty grafik w trakcie sezonu – w związku z czym dodatkowe zawody parowe byłyby dla nich kolejnym obciążeniem w grafiku. Rozwiązanie byłoby tym lepsze, iż obie firmy prowadziłyby niezależne od siebie rozgrywki. 

Drugą rozsądną możliwością byłoby naprzemienne organizowanie formatu drużynowego i parowego. Cykl 2-letni mógłby sprawić, że nie doszłoby do hegemonii ze strony którejś z reprezentacji, a głód na sukces byłby większy oraz nie wiałoby nudą w żużlowym kalendarzu. Koncepcja ta wydaję się jeszcze możliwa, ponieważ we wrześniu 2015 r. BSI zawarło z Gorzowem umowę o organizację finału Drużynowego Pucharu Świata w 2019 r. Jeśli więc umowa jest dalej ważna – nic nie stoi na przeszkodzie, aby się to ziściło. Patrząc jednak na pomysły żużlowych władz – można się wszystkiego, głównie złego – spodziewać.

Żużel to naprawdę widowiskowa i wspaniała dyscyplina, niestety przez wiele decyzji – żużel staję się coraz bardziej elitaryzującą się odmianą sportu motorowego. Tylko mądre decyzje mogą sprawić, że imprezy sportowe będą ekscytować nie tylko samych kibiców, ale też zawodników i działaczy. Owszem można wprowadzać coraz to nowsze imprezy, ale nie można zapominać o najważniejszych rzeczach. Trzeba przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo, sprawić aby ceny sprzętu były bardziej rozsądne oraz sprawić, aby nie brakowało chętnych do uprawiania sportu żużlowego. 

Wielu zarzuca, że stało się tak, ponieważ boją się potęgi naszej reprezentacji. Nikt nie powinien się obawiać w sporcie swoich przeciwników, sportowcy to też ludzie, a z ludźmi można wygrać. W sporcie wszystko jest możliwe. Życzę sobie oraz czytelnikom tego, abyśmy doczekali się korzystnego i uczciwego rozstrzygnięcia w tym temacie. 

Relacje Live

SGB PREMIERSHIP
Swindon Robins - Belle Vue Aces
czwartek, godzina 20:30

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
13 26 +148
2. Cash Broker Stal Gorzów
13 21 +63
3. Betard Sparta Wrocław
12 18 +74
4. forBET Włókniarz Częstochowa
12 17 +14
5. Get Well Toruń
12 13 -39
6. MrGarden GKM Grudziądz
12 8 -106
7. Grupa Azoty Unia Tarnów 12 8 -98
8. Falubaz Zielona Góra 12 7 -56
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
12 25 197
2. Car Gwarant Start Gniezno 12 20 +73
3. Lokomotiv Daugavpils 12 19 +7
4. ROW Rybnik 12 17 +150
5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 11
11
+36
6. Orzeł Łódź
10 6 -31
7. Euro Finannce Polonia Piła 10 4 -128
8. Arge Speedway Wanda Kraków
11 3
-304
2. Liga Żużlowa
1. Stal Rzeszów 11 26 +165
2. MDM Komputery Ostrovia Ostrów
11 24 +153
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 11
13
+15
4. OK Kolejarz Opole 10 9 -37
5. Iveston PSŻ Poznań
10

8

-60
6. Polonia Bydgoszcz

11

8
-132
7. KSM Krosno 10 2 -104
SGB Premiership
1. Poole Pirates 18 34 +94
2. Swindon Robins 19 32 +21
3. Somerset Rebels 17 32 -14
4. King's Lynn Stars 16 31 -14
5. Wolverhampton Wolves 16 28 +24
6. Belle Vue Aces 18 26 +5
7. Leicester Lions 18 20 -116
Elitserien
1. Dackarna Malilla
13 25 +108
2. Smederna Eskilstuna
13
23 +99
3. Rospiggarna Hallstavik
13
20 +72
4. Vetlanda Speedway 13
20
+44
5. Indianerna Kumla
13 14
-76
6. Lejonen Gislaved
13
10
-38
7. Västervik Speedway 12
10 -82
8. Masarna Avesta
12 3 -127
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  91
2.  Fredrik Lindgren  74
3.  Maciej Janowski 70
4.  Bartosz Zmarzlik  69
5.  Emil Sajfutdinow  62
6.  Patryk Dudek 56
7.  Greg Hancock 56
8. Artiom Łaguta  53
9.  Matej Žagar  50
10.  Nicki Pedersen 46
11.  Jason Doyle  44
12.  Chris Holder 43
13. Przemysław Pawlicki  27
14. Craig Cook 21
15.  Martin Vaculik  17
16. Niels Kristian Iversen  9
Klasyfikacja SEC
1.  Jarosław Hampel  25
2.  Leon Madsen  22
3.  Robert Lambert 20
4.  Mikkel Michelsen  20
5.  Kai Huckenbeck  20
6. Peter Kildemand 18
7.  Emil Sajfutdinow 17
8.  Antonio Lindbaeck 17
9.  Vaclav Milik  16
10.  Krzysztof Kasprzak 14
11. Andriej Kudriaszow  13
12.  Andreas Jonsson  13
13.  Piotr Pawlicki 12
14. Andrzej Lebiediew  10
15. Josef Franc  0
Klasyfikacja IMŚJ
1.  Maksym Drabik  41
2.  Bartosz Smektała  35
3.  Robert Lambert  30
4.  Dominik Kubera 25
5.  Daniel Bewley  21
6.  Andreas Lyager 17
7.  Fredrik Jakobsen 16
8.  Patrick Hansen  15
9.  Joel Kling  14
10. Daniel Kaczmarek 13
11.  Filip Hjelmland 9
12.  Nick Skorja 8
13. Robert Chmiel  4
14. Filip Hajek  1
15. Davis Kurmis  1
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Bartłomiej Kowalski: Na pewno można było wygrać

Bartłomiej Kowalski okazał sie z jednym bohaterów Arge Speedway Wandy Kraków w meczu z Lokomotivem Duagavpils. Zespół z województwa małopolskiego zdołał remisować 45:45 z fawroyzowanymi Łotyszami. Ważnym punktem w ekipie gospodarzy był właśnie wcześniej wspomniany młodzieżowiec, który uzyskał 8 punktów z bonusem. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z utalentowanym zawodnikiem.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Solidny krajowy zawodnik. Problem wielu lig

Polska, Szwecja czy Wielka Brytania słyną z dość silnych lig żużlowych. Wydaje się, że przychylnym rozwojowi młodych zawodników, głównie juniorów - jest cenzus ograniczeń w postaci obowiązkowego korzystania z krajowych zawodników. Jednak nie we wszystkich ligach sytuacja wygląda tak kolorowo...

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu