eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 120
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  POLSKA

  Ile kosztuje mistrzostwo?
 2011-10-09 11:23:08  Redakcja    Magazyn Sportowy Tempo

Mistrzostwo Danii można zdobyć dysponując 700 tysiącami złotych. W Polsce za takie pieniądze da się odnieść sukces, ale na poziomie II ligi. Tytuł mistrzowski kosztuje grube miliony. W naszej Speedway Ekstralidze od kilku lat wszystko jest najlepsze, ale i najdroższe. Budżety klubów liczone są w milionach złotych. W ciągu kilku lat wydatki wzrosły o ponad 50 procent. Po 2 mln dla Hancocka i Hampela.

Jeszcze na początku XXI wieku WTS Wrocław, z 5 milionami złotych, był pierwszą siłą Ekstraligi. – Obecnie, mając takie pieniądze, jest się skazanym na walkę o utrzymanie – mówi nam jeden z prezesów. Budżety tegorocznych finalistów Ekstraligi to łącznie prawie 16 mln zł (cała liga dysponowała sumą 54,4 mln zł).

Falubaz Zielona Góra miał 8,5 mln zł, a Unia Leszno 6,8 mln zł. Liderzy Falubazu nie mogą narzekać na dochody – Greg Hancock dostał 2,1 mln zł, Andreas Jonsson – 1,95 mln zł, a Piotr Protasiewicz 1,65 mln. Gwiazdy Unii zarobiły niewiele mniej – Jarosław Hampel 2,1 mln zł, Janusz Kołodziej – 1,2 mln, Damian Baliński i Troy Batchelor – po 700 tysięcy zł. Nasi działacze co roku zapowiadają oszczędności, ale zwykle kończy się na słowach. Tym razem ma być inaczej. W przyszłym sezonie złoto powinno być tańsze nawet o 1,5 mln zł.

Na przebicie Duńczyków nie mamy jednak szans. Slangerup, tegoroczny zdobywca tytułu mistrzowskiego, wydał niecałe 700 tys. zł. – Oszczędne życie wymuszają przepisy – mówi Zbigniew Tokarski, polski menedżer mieszkający w Brovst. – Każdy musi zatrudniać zawodników klasy A, B, C i D. Nie można mieć samych gwiazd, a tylko im trzeba płacić więcej. Wielu zawodników startuje za dwa, dwa i pół tysiąca złotych za mecz. Są też tacy, którzy występują za darmo. Na przykład Nicki Pedersen jeździ w Holsted, bo ma podpisanych dziesięć umów z okolicznymi sponsorami. Vojens mogło mieć bezgotówkowo Jarosława Hampela, który starty w tym klubie chciał potraktować jako formę treningu przed Grand Prix.

Duńskie kluby funkcjonują niewielkim kosztem, bo nie ponoszą kosztów administracyjnych. – Raz, że jest dofinansowanie państwa, a dwa, że w każdym klubie mamy prężnie działająca grupa rodziców. Jeden puszcza taśmę, drugi stoi z flagą na wirażu, a trzeci sprzedaje parówki. Robią to społecznie – zauważa Tokarski. W Polsce wydatki administracyjne sięgają miliona złotych. Na Wyspach tytuł mistrza kraju kosztuje więcej niż w Danii, ale ciągle nie są to wielkie pieniądze. Tegoroczni finaliści – Eastbourne Eagles oraz Poole Piratem – wydadzą nie więcej niż 2,5 mln zł. Mało, bo w Anglii nie płaci się dużej kasy za podpisanie kontraktu. Czasami ktoś dostanie równowartość 25 tys. zł, ale to należy traktować, jako gest dobrej woli ze strony promotora klubu.

Bonusem dla żużlowca jest też dodatkowy kontrakt ze sponsorem generalnym. Rzadkością jest ryczałt, czyli stała kwota za występ. Stawki za punkt nie są wielkie – od 400 do 750 złotych. Zawodnik może jednak liczyć na to, że klub zapłaci za jego ubezpieczenie, licencję, mieszkanie, pokryje koszty przejazdów i zatrudnienia mechanika. Fortuna tylko dla gwiazd W Szwecji cena za złoto jest niemal taka sama jak w Wielkiej Brytanii. Najdrożsi zawodnicy dostają nawet milion złotych. W gronie finalistów sezonu 2011 brakuje jednak takich żużlowców. W Indianernie Kumla jednym z lepiej zarabiających jest nasz Piotr Protasiewicz, a to oznacza wypłatę rzędu 400 tys. zł. Z drugiej strony, w Piraternie Motala jest Greg Hancock, który dostaje 800 tys. zł. Większość jeźdźców obu ekip ma jednak umowy na poziomie 200–250 tys. zł. Szwedzi nadal jednak uważają, że wydają na speedway za dużo i od przyszłego roku zamierzają wprowadzić limity zarobków. Górna granica ma wynosić 1,4 mln zł. W Polsce za takie pieniądze trudno pozyskać jednego zawodnika z czołówki Grand Prix. A gdyby ktoś dostał zadanie zmontowania składu, to musiałby poprzestać na negocjacjach z... juniorami.

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

 BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs Orlen Oil Motor Lublin
czwartek 20:00

Stelmet Falubaz Zielona Góra vs Innpro ROW Rybnik
piątek 18:00

Betard Sparta Wrocław vs Krono Plast Włókniarz Częśtochowa
piątek 20:30


 BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs Gezet Stal Gorzów
niedziela 17:00

Orlen Oil Motor Lublin vs Pres Toruń
niedziela 19:30

 

Metlakas 2 Ekstraliga

Autona Unia Tarnów vs Texom Stal Rzeszów
czwartek 16:00

Hunters PSŻ Poznan vs Fogo Unia Leszno
czwartek 18:15

 

 Texom Stal Rzeszów vs Fogo Unia Leszno
niedziela 13:00

H. Skrzydlewska Orzeł Łodź vs Cellfast Wilki Krosno
niedziela 15:15

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

4

8

+76

2.   KS Pres Toruń  5 7 +36
3. Betard Sparta Wrocław 6 8 +54
4. Bayersystem GKM Grudziądz 
5 6 +32
5   Stelmet Falubaz Zielona Góra 
5 4 -66
6.  Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 5 4 0
7. Gezet Stal Gorzów

5

3 -44
8.   Innpro ROW Rybnik 6

2

-88
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Abramczyk Polonia Bydgoszcz
4 8 +56
2. Cellfast Wilki Krosno
4 6 +16
3.  Fogo Unia Leszno 4 6 +53
4. Texom Stal Rzeszów 3 5 +6
5.  Hunters PSŻ Poznań
3 3 -30
6. Moonfin Malesa Ostrów 4 2 +8
7. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 5 3 -52
8. Unia Tarnów

2

0

-57
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

4 8 +16
2.  Wybrzeże Gdańsk  4 6 +44
3.  Pronenergy Polonia Piła  3 4 +14
4.  Lokomotiv Daugavpils 4 4 -2
5. OK Kolejarz Opole 3 2 8
6. Speedway Kraków 3 2 -50
7 Trans MF Landshut Devils 4 0 -30
 Bauhaus-Ligan
1. Dackarna Malilla 1 2 +10
2. Vastervik Speedway 1 2 +4
3. Smederna Eskilstuna 1 2 +2
4. Vargarna Norrkoeping 1 2 +2
5. Rospiggarna Hallstavik 1 0 -2
6. Indianerna Kumla  1 0 -2
7. Piraterna Motala 1 0 -4
8. Lejonen Gislaved 1 0 -10



 
SGB Premiership
1. Ipswitch Witchs

6

12

+104

2.  Sheffield Tigers 6 8 +102
3. Belle Vue Aces 6 8

+18

4.  Leicester Lions 5

6

+10
5.  Oxford Spiries 8 4

-110

6.  King's Lynn Stars 6 4 -36
7. Brimingham Brummies

6

0 -88

Klasyfikacja SGP
1.   Brady Kurtz 38
2. Bartosz Zmarzlik 33
3.  Andrzej Lebiediew 29
4. Jack Holder 28
5.  Dominik Kubera 25
6. Robert Lambert 24
7.  Daniel Bewley 23
8.  Fredrik Lindgren
22
9.  Max Fricke 18
10. LAnders Thomsen 14
11.  Jan Kvech
12
12. Mikkel Michelsen 10
13. Martin Vaculik 8
14.  Jason Doyle 8
15.  Kai Huckenbeck
2
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  
7.  
8.  
9.  
10.  
11.  
12.  
13.  
14.  
15.  
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu