Wywiady
Druga średnia biegowa w I lidze, Mistrzostwo Elitserien wraz z zespołem Lejonen Gislaved, rewelacja sezonu na Wyspach Brytyjskich. Nie bez kozery pierwszym gościem eSpeedway.pl w ramach cyklu "Zadaj pytanie" jest Piotr Świderski. Spośród kilkudziesięciu nadesłanych e-maili, wybraliśmy kilkanaście, naszym zdaniem, najciekawszych, na które zawodnik RKM-u Rybnik odpowiedział.
Wiele zapytań było bardzo podobnych, dlatego decyzją redakcji,
postanowiliśmy je zadać ogólnie, w imieniu kibiców. Kolejne są wraz z
podpisami poszczególnych nadawców.
Piotrze, zapytam wprost. Kolejny sezon: Ekstraliga czy I liga?
Jeszcze nie dokończyłem bieżącego sezonu. Na tym się skupiam. Mam przed
sobą dwie ważne imprezy – Złoty Kask i turniej w Anglii. Jak
powszechnie wiadomo, póki ma się podpisane kontrakty nie można
prowadzić z nikim rozmów.
Wielu kibiców z Wrocławia za Tobą zatęskniło... Widzą Ciebie w
składzie Atlasu w przyszłym roku. Podobnie zresztą fani klubu z
Ostrowa, których niespodziewanie wiele apeli o zasilenie barw KM-u
nadeszło na adres redakcji...
Tak jak powiedziałem – na razie jestem jeszcze zawodnikiem RKM-u.
Później przyjdzie czas na rozmowy. Czy w przyszłym roku to będzie
Wrocław, Ostrów, Rybnik, a może jeszcze inna drużyna? Nie wiem. Nie
potrafię odpowiedzieć. Zobaczymy.
Jaka atmosfera panowała w Rybniku?
Czułem się tam dobrze. Polubiłem tamtejszy klimat. Sprzyjały temu
uzyskiwane przeze mnie wyniki. Z wszystkimi się dogadywałem – z
kolegami z drużyny, z trenerem Korbelem. Staraliśmy się wszyscy sobie
pomagać, by wspólnie osiągnąć dobry wynik.
Jak sobie wobec tego radzisz z faktem, że klub z Rybnika ma wobec Ciebie zaległości finansowe?
Nie jest to nic prostego. Jakoś trzeba sobie radzić, nie ma wyjścia.
Zostałem swego czasu zmuszony się zapożyczyć, by wykorzystać fakt
dobrej formy, posiadać dobrej klasy sprzęt, który przekładałby się na
satysfakcjonujące mnie, działaczy i kibiców wyniki. Teraz nie mam za
bardzo z czego tego spłacić, na dzień dzisiejszy nie wiem, czy
uregulowane zostaną płatności wobec mnie. O Rybniku ostatnio dużo się
mówi. Sam obserwuję, ale wiem tyle, co czytam w prasie.
Jakim sprzętem dysponowałe w mijającym sezonie i kto się nim opiekuje?
Dziś już nie ma sensu mówić o sprzęcie, bo jest on już mocno zużyty. W
pewnym momencie miałem dylemat, ponieważ w ostatnim meczu nie bardzo
miałem na czym jechać. W Rawiczu, podczas meczu ligowego, zatarł mi się
mój najlepszy silnik. Nie będę zdradzał, kto zajmował się moim
sprzętem, sam też do niego często zaglądałem. Jednakże nie
współpracowałem, wzorem innych zawodników, z nikim o uznanej światowej
marce.
Jesteś posiadaczem kevlaru nowego rodzaju, przed sezonem mówiłeś, że
jest ponoć inaczej uszyty, z innych materiałów. Czy mógłbyś powiedzieć
coś więcej o tym? Skąd ten pomysł?
Wydaje mi się, że trzeba iść z duchem czasu. W żużlu często spotykamy
się z nowinkami technicznymi, czy to w kwestii sprzętowej, czy w
kwestii ubioru. Mój wykonała firma z Leszna, która jednak nie
specjalizuje się na dłuższą metę w tworzeniu kevlarów żużlowych. Nie
jest grubo uszyty, co sprawia, że zawodnikowi jest łatwiej, bo staje
się bardziej elastyczny na torze. Niestety kosztem bezpieczeństwa.
Zbyszko GiGOL: Jestem kibicem RKM-u od długiego czasu. Zastanawia
mnie jedna rzecz, co sprawia, że zawodnicy przychodzący do naszego
klubu, Pan panie Piotrze, Lindbäck, Kuciapa, czy wcześniej Harris
wychodzą jakby z uśpienia i pokazują to co w speedwayu najlepsze?
Nie chciałbym się wypowiadać na temat innych zawodników, ale mogę
powiedzieć jak to wyglądało z mojego punktu widzenia. Osiągałem dobre
wyniki, atmosfera w zespole była bardzo dobra. Dla mnie liczyła się
jazda, przede wszystkim gwarancja regularnego ścigania. Wszyscy
wiedzieli, kto jakie ma zadania. Trener wiedział na co mnie stać, ufał
mi, a ja jemu. To są niby szczegóły, ale to wszystko składa się na
końcowy sukces.
rybak_1994: Gdyby zdarzyło się tak, że termin meczu RKM-u kolidowałby z meczem w Anglii, wybrałbyś konfrontacje w...?
Wybrałbym RKM. Jestem Polakiem, miałbym pewne zobowiązania wobec
rodzimego klubu, dlatego podjąłbym decyzję o starcie w lidze polskiej.
Limir Romanow: Piotr, kiedy po raz pierwszy byłeś w Daugavpils na
Mistrzostwach Europy Juniorów, powiedziałeś w wywiadzie, że Daugavpils
jest dla Ciebie fajnym miastem, jest tam przyjemny stadion i mili
kibice. Po kilku latach znów start na Łotwie , co się zmieniło? Jaka
jest Twoja ocena stadionu i kibiców?
W sumie niewiele się zmieniło. Stadion i kibice są ci sami. Tak samo
żywiołowo reagują jak wtedy. Gorąco dopingują swoich zawodników. Miałem
okazję startować na Łotwie w meczu ligowym. Nie spotkałem się ze złym
zachowaniem kibiców wobec mojej osoby i drużyny. Mile wspominam
Daugavpils. Wtedy też były inne czasy. Byłem na początku swojej
kariery. O ile pamiętam, wygrałem wtedy Półfinał Mistrzostw Europy
Juniorów do lat 19. Być może byłem podekscytowany wówczas tym, że to
był jeden z moich pierwszych zagranicznych wyjazdów żużlowych. Było
naprawdę sympatycznie.
Rafał Szpala: Piotrek jak rozpoczynałeś swoją bardzo dobrą karierę?
Rozpocząłem swoją karierę na mini-torze w Pawłowicach. Była to niezła
szkoła jazdy, żużla. Mówię – „była” – ponieważ niestety już nie działa.
Szkoda, ponieważ pan Śmigielski wykonywał naprawdę dobrą robotę.
Następnie przyszedł czas na Kolejarz Rawicz i tak to się to dalej
potoczyło. Speedwayem zarazili mnie rodzice, którzy od mego dzieciństwa
zabierali mnie na żużel. Oni sami tym żyli, uwielbiali to, fascynowali
się każdym biegiem. Jeździłem z nimi na mecze, sam, jak to się mówi,
połknąłem "bakcyla" i tak już zostało.
rammsteinfan: Czy zdarzyło Ci się kiedyś pomyśleć "Na co mi ten cały żużel?"
Jak każdy człowiek miałem również trudne chwile, chwile zwątpienia i
rodzących się pytań, czy to w ogóle ma sens. Żużel to nie jest łatwy
kawałek chleba, ale jak widać, wciąż się ścigam, cieszy mnie to, kocham
to robić i oby tak dalej.
mateusz766: Czy przed ważnym meczem lub jak stoisz pod taśmą odczuwasz jakiś stres lub presje?
Stres jest zawsze. Nerwy, presja, adrenalina to cechy żużla. Trzeba
sobie z tym radzić. W mijającym sezonie jeździłem w różnych rolach. W
Polsce bardzo liczono na moje zdobycze punktowe i zdawałem sobie z tego
sprawę. W Anglii często startowałem z numerem pierwszym, a to
sprawiało, że jeździłem w teoretycznie trudniejszych wyścigach.
"Jedynka" ma ciągnąć wynik.
PGE Ekstraliga
Betard Sparta Wrocław vs
Gezet Stal Gorzów
piątek 18:00
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oit Motor Lublin
piątek 20:30
Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
Pres Toruń
niedziela 17:00
Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs
Innpro ROW Rybnik
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Moonfin Malesa Ostrów vs
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
czwartek 19:00
Abramczyk Polonia Bydgoszcz vs
Cellfast Wilki Krosno
niedziela 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
4 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
4 | 6 | +32 |
4. | ![]() |
4 | 4 | +22 |
5 | ![]() |
4 | 3 | -22 |
6. | ![]() |
4 | 2 | -6 |
7. | ![]() |
4 |
2 | -66 |
8. | ![]() |
4 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -18 |
7. | ![]() |
2 | 0 | -10 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 6 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
3 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
24 |
2. | ![]() |
18 |
3. | ![]() |
17 |
4. | ![]() |
17 |
5. | ![]() |
12 |
6. | ![]() |
11 |
7. | ![]() |
11 |
8. | ![]() |
10 |
9. | ![]() |
8 |
10. | ![]() |
7 |
11. | ![]() |
6 |
12. | ![]() |
5 |
13. | ![]() |
4 |
14. | ![]() |
3 |
15. | ![]() |
1 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów