POLSKA
Światek żużlowy pochłonęła ostatnio dyskusja na temat nowych tłumików. Władze Polskiego Związku Motorowego postawiły sprawę jasno od sezonu 2011 rozgrywki ligowe i indywidualne odbywać się będą na nowych tłumikach. Po przeciwnej stronie barykady stoją żużlowcy, którzy nie chcą wprowadzać zmian w tym zakresie.
Dyskusja nabrała jeszcze większej temperatury po upadku Grzegorza Zengoty, który już podczas pierwszego treningu nabawił się groźnej kontuzji. Co prawda nie wiadomo co było przyczyną upadku, ale faktem jest, iż wychowanek Falubazu startował na nowym tłumiku. Jednym z najlepiej zorientowanych w tym temacie jest Jacek Rempała. Żużlowiec Orła Łódź łączy rolę tunera i zawodnika, doskonale zna więc problem nowych tłumików i ma ugruntowane zdanie na ich temat - Ten produkt nie nadaje się do użycia - mówi jasno. - Jestem przekonany, że upadek Grzegorza był wynikiem tego, iż startował na nowym tłumiku - dodaje.
Rempała miał okazję do przetestowania nowego produktu podczas treningów w Gorican. Nie ukrywa, iż bardzo szybko zrezygnował ze startów na zmienionych tłumikach. - Odjechałem może kilka okrążeń i stwierdziłem, iż to nie ma sensu. Motocykl zachowuje się nienaturalnie, przy każdej koleinie szarpie nim do góry, spada moc silnika i zaczynają się kłopoty. Nie chciałem ryzykować zdrowiem i szybko zmieniłem tłumik, dopiero wtedy mogłem normalnie trenować - opowiada zawodnik eSpeedway Team.
Żużlowiec Orła Łódź zaznacza, iż problemy z nowymi tłumikami ma większość zawodników. - Sam widziałem jak podczas treningu bracia Musielakowie omal nie wjechali sobie na plecy. Wszystko przez te tłumik, kiedy zawodnik wjeżdża w koleinę silnik traci moc i robi się naprawdę niebezpiecznie - mówi Rempała. - Dodatkowo motocykle dławią się spalinami, przegrzewa się cały silnik i zwykle kończy się to eksplozją - dodaje.
Większość zawodników podziela zdanie najstarszego z braci Rempałów, są jednak tacy, którym nie przeszkadzają wprowadzone zmiany. - Nie wiem z czego to wynika. Być może tunerzy tych zawodników przekonali ich, iż szybciej niż pozostali dojdą ładu z nowymi tłumikami i będzie to dla nich swoisty handicap. Jako osoba na co dzień zajmująca się motocyklami mogę śmiało powiedzieć, iż nic z tego nie będzie, nie w takim kształcie jak obecnie - uważa Rempała. - Konsultowałem tę kwestię z kilkoma zawodnikami, żaden z obecnie dostępnych modeli nowych tłumików nie nadaje się do jazdy. Różnice między nimi są minimalne - zaznacza zawodnik eSpeedway Team.
Nestor polskich torów liczy, iż władze polskiego żużla dostrzegą w końcu problem nowych tłumików. - Ostrzegałem już w ubiegłym roku, iż ten produkt nie nadaje się do jazdy. Szkoda tylko, iż potrzeba kilku kontuzji nim wreszcie osoby odpowiedzialne za ten bałagan opamiętają się w końcu. Grzegorz jest pierwszą ofiarą nowych tłumików i z pewnością nie ostatnią - wróży żużlowiec Orła Łódź.
Co jeśli władze Polskiego Związku Motorowego uparcie będą bronić swojego zdania? Czy wówczas dojdzie do strajku zawodników? - Niewykluczone, ponoć są już pewne plany odnośnie zaostrzenia kursu. Zobaczymy jak to się dalej potoczy, władze muszę uszanować nasze zdrowie. Dziwię się tylko kierownictwu Speedway Ekstraligi, w końcu to prezesi klubów decydują o kształcie rozgrywek, mogą więc jasno zadeklarować - startujemy ale tylko na starych tłumikach - uważa Jacek.
Co ciekawe trener kadry narodowej nie dostrzega problemu nowych tłumików. - Nie wiem skąd taka wypowiedź Marka Cieślaka. Czemu staje po przeciwnej stronie barykady? Przecież tutaj chodzi tylko i wyłącznie o nasze zdrowie - zakończył zawodnik eSpeedway Team.
PGE Ekstraliga
Betard Sparta Wrocław vs
Gezet Stal Gorzów
piątek 18:00
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oit Motor Lublin
piątek 20:30
Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
Pres Toruń
niedziela 17:00
Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs
Innpro ROW Rybnik
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Moonfin Malesa Ostrów vs
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
czwartek 19:00
Abramczyk Polonia Bydgoszcz vs
Cellfast Wilki Krosno
niedziela 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
4 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
4 | 6 | +32 |
4. | ![]() |
4 | 4 | +22 |
5 | ![]() |
4 | 3 | -22 |
6. | ![]() |
4 | 2 | -6 |
7. | ![]() |
4 |
2 | -66 |
8. | ![]() |
4 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -18 |
7. | ![]() |
2 | 0 | -10 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 6 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
3 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
24 |
2. | ![]() |
18 |
3. | ![]() |
17 |
4. | ![]() |
17 |
5. | ![]() |
12 |
6. | ![]() |
11 |
7. | ![]() |
11 |
8. | ![]() |
10 |
9. | ![]() |
8 |
10. | ![]() |
7 |
11. | ![]() |
6 |
12. | ![]() |
5 |
13. | ![]() |
4 |
14. | ![]() |
3 |
15. | ![]() |
1 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów