Wywiady
Wczoraj informowaliśmy o stanie zdrowia Jakuba Jamroga po niedzielnym upadku podczas I rundy Międzynarodowych Mistrzostw Argentyny. Dzisiaj prezentujemy szeroką relację z tego, co wydarzyło się w ciągu ostatnich dziesięciu dni, a więc m.in. o tym jak Argentyńczycy radzą sobie z upałami, warunkach zakwaterowania, upadku i zniknięciu Brytyjczyków.
Co spotkało Cię w Argentynie po przyjeździe na miejsce?
– Przede wszystkim temperatura robi wrażenie. W ostatnich dniach sięga do 41°C. Dla kogoś kto przyjeżdża z zimnej Polski jest to szok. Na szczęście nie miałem problemów z Urzędem Celnym, co się zdarza, bo ludzie w Buenos Aires nie bardzo wiedzą co to jest żużel. W Bahía Blanca zostałem bardzo miło przyjęty. Miejscowi są niezwykle pomocni. Codziennie dostaję sms-y czy czegoś przypadkiem nie potrzebuję. W szczególności mogę liczyć na Jona Iturre, który udostępnił mi swój warsztat i ramę motocykla.
W Polsce kibice i media dużo mówią na temat warunków na argentyńskich obiektach. Czy naprawdę jest tam tak strasznie?
– Tor jest duży i szeroki, więc nawet jeśli wyciągnie cię na łuku to wciąż zostaje dużo miejsca, aby zawrócić. Nawierzchnia jest równa, twarda ale pozwalająca na walkę. W ostatnich zawodach porobiło się trochę dziur, ale przecież to jest w żużlu normalne. Organizatorzy nie mają łatwo w tej kwestii, bo oni jedynie wynajmują obiekt, a oprócz żużla rozgrywane są na nim m.in. wyścigi tzw. „midget carów”, więc tym bardziej należą im się słowa uznania.
Pierwszy występ przebiegł dość pechowo. Po wygranej w pierwszym wyścigu, później złapałeś gumę na prowadzeniu, a w trzecim przegrany start i upadek, po którym zmuszony byłeś wycofać się z dalszej jazdy.
– Jest tu dość specyficznie. Zawody zaczynają się o 22, kończą o 2. Trzeba się do tego przyzwyczaić. W zasadzie to ja już powoli się przyzwyczaiłem. Na co dzień wczesnym popołudniem ludzie idą do domów na siestę, a życie publiczne zaczyna ponownie funkcjonować pod wieczór. W ten sposób unika się upałów. Jeśli chodzi o sam żużel to jeździ się tutaj na trochę innych zasadach, ale wciąż w lewo. W Bahía Blanca jest bardzo fajny klimat dla speedway’a. Ja po dwóch miesiącach przerwy miałem możliwość dwuminutowego treningu i od razu jechałem na pełny gaz. Kraj jest tutaj biedniejszy, przez co nie ma takiej dbałości o sprzęt. Nie jest on też najwyższej klasy. Dostałem stare sprzęgło, przez co miałem problemy ze startem. Przed kolejnymi zawodami będę musiał właśnie poprosić argentyńskich kolegów o pomoc. Tak jak powiedziałeś, w pierwszym starcie prowadziłem i złapałem „kapcia”. W drugim przegrałem start, co w zasadzie mnie uratowało. Prowadzący zawodnik miał problemy, które spowodowały karambol. Być może, gdybym lepiej wyszedł spod taśmy to byłbym na miejscu Jona i skutki tego upadku mogłyby być o wiele gorsze. Z początku chciałem jechać w powtórce, nawet siedziałem już na motocyklu, ale wtedy postanowiono zrobić równanie toru, a ja z minuty na minutę odczuwałem coraz silniejszy ból. W końcu doskwierał on na tyle mocno, że postanowiłem zrezygnować z dalszej jazdy. Na drugi dzień nadgarstek spuchł i było jeszcze gorzej. Tutaj dziękuję ludziom z federacji, że zostali w Bahía Blanca dzień dłużej, zamiast wrócić do domów, tylko po to by pojechać ze mną do szpitala i pokupować wszystkie potrzebne leki. Było to bardzo potrzebne, ponieważ ja nie mówię po hiszpańsku, a tutaj mało kto posługuje się angielskim.
Razem z Tobą byli negatywni bohaterowie argentyńskiej eskapady – Richie Worrall i Ben Barker. Brytyjczycy przed zawodami zniknęli i nie dawali znaku życia. W końcu okazało się, że wrócili do domów. Może wiesz co było przyczyną takiej decyzji?
– Jestem w szoku po tym co zrobili. Przez cztery dni, od przyjazdu dobrze się bawiliśmy. Zrobiliśmy sobie takie wakacje przed rozpoczęciem cyklu. Wspólnie chodziliśmy na różne imprezy, plaże. Ktoś w pewnym momencie naopowiadał im złych rzeczy. Nie spodobały im się również ceny sprzętu. Te są znacznie wyższe z powodu ograniczonej dostępności. Na kontynencie nie ma producentów. Trzeba je importować z Europy. Przeliczyli sobie wszystko i stwierdzili, że im się to po prostu nie opłaca. Wyszli z mieszkania typowo „po angielsku”. Nie wiedzieliśmy kiedy, nawet się z nami nie pożegnali. Ja też słyszałem różne złe rzeczy, ale jest inaczej. Federacja się bardzo stara. Poniosła duże koszty aby nas ściągnąć do Argentyny. Bułgar Milan Maniew przylot opłacił z własnej kieszeni, bo organizatorom brakło już środków dla niego. Gdyby nie nieodpowiedzialne zachowanie brytyjskich kolegów zaoszczędziłby swoje pieniądze.
Będziesz startował w kolejnych rundach? Nadgarstek Ci na to pozwoli?
– Mam nadzieję, że wszystko będzie w porządku. Jest mi tutaj dobrze. Mimo to tęsknie za Polską, rodziną i moją ukochaną. W przyszłości już na pewno nie planuję takich wypadów bez niej. Pozdrawiam gorąco wszystkich kibiców z Polski!
Motocykl Kuby przygotowany do niedzielnych zawodów
PGE Ekstraliga
Innpro ROW Rybnik vs
Betard Sparta Wrocław
piątek 18:00Pres Toruń vs
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz
piątek 20:30
Gezet Stal Gorzów vs
Orlen Oil Motor Lublin
niedziela 17:00Krono Plast Włokniarz Częstochowa vs
Stelme Falubaz Zielona Góra
Metlakas 2 Ekstraliga
Cellfast Wilki Krosno vs
Autona Unia Tarnów
czwartek 19:00
Texom Stal Rzeszów vs
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
sobota 14:30
Fogo Unia Leszno vs
Moonfin Malesa Ostrów
niedziela 13:00
Abramczyk Polonia Bydgoscz vs
Hunters PSŻ Poznań
niedziela 15:15
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
5 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
6 | 8 | +54 |
4. | ![]() |
5 | 6 | +32 |
5 | ![]() |
5 | 4 | +-6 |
6. | ![]() |
5 | 3 | -44 |
7. | ![]() |
5 |
2 | -72 |
8. | ![]() |
6 |
2 |
-88 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 | 6 | +22 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +16 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | +16 |
7. | ![]() |
5 | 3 | -52 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 8 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
4 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
38 |
2. | ![]() |
33 |
3. | ![]() |
29 |
4. | ![]() |
28 |
5. | ![]() |
25 |
6. | ![]() |
24 |
7. | ![]() |
23 |
8. | ![]() |
22 |
9. | ![]() |
18 |
10. | ![]() |
14 |
11. | ![]() |
12 |
12. | ![]() |
10 |
13. | ![]() |
8 |
14. | ![]() |
8 |
15. | ![]() |
2 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ||
7. | ||
8. | ||
9. | ||
10. | ||
11. | ||
12. | ||
13. | ||
14. | ||
15. | ||
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów