POLSKA
Główna Komisja Sportu Żużlowego oraz PGE Ekstraliga uchyliły się po słowach Krzysztofa Cegielskiego, który otwarcie twierdzi, że tory jakie możemy zastać na stadionach są nudne a o kolejności na mecie w dużej mierze decydował moment startowy. Wprowadzone zmiany obowiązują już od dzisiaj! Tory dalej muszą być bezpieczne i umożliwiające płynną jazdę lecz teraz także możliwość wyprzedzania na ich całej długości.
– Wyciągnięto wnioski z analizy atrakcyjności meczów i wprowadzono wytyczne dotyczące przygotowanie torów w zakresie atrakcyjności zawodów – powiedział Wojciech Stępniewski, Prezes Ekstraligi Żużlowej.
– Obowiązują one od najbliższej rundy PGE Ekstraligi, eWinner 1. Ligi oraz 2. Ligi Żużlowej – dodał Piotr Szymański, Przewodniczący GKSŻ, który podkreślił, że tory żużlowe muszą być przede wszystkim bezpieczne, zapewniać płynną jazdę i możliwość wyprzedzania na całej długości i szerokości, ale aspekt atrakcyjności zawodów jest również jednym z bardzo istotnych dla kibiców na stadionach i telewidzów.
Instytucja komisarza toru została wprowadzona do polskiego żużla w 2013 roku w związku z pojawiającymi się problemami z przygotowaniem bezpiecznych torów. Zdała ona egzamin, aktualnie w tym temacie nie ma problemów, a celem drugiego etapu zmian będzie dążenie zapewnienia nie tylko bezpiecznych torów, ale także dających widzom ciekawe zawody i dużo okazji do wyprzedzania na dystansie, aby o wynikach nie decydowały wyłącznie starty.
Według nowych założeń dopuszczalne są lekko odsypujące się tory, które mają zapewnić ciekawe mecze oraz możliwość wyprzedzania na dystansie czterech okrążeń. Określono też zalecenia dotyczące pól startowych, które przy wyrażeniu takiej woli ze strony organizatora zawodów, mogą być „porysowane” przed zawodami na nie więcej niż +/- 5 cm głębokości lub bronowane na nie więcej niż +/- 10 cm głębokości, a następnie odpowiednio nawodnione i ubite.
Zaznaczono, że wewnętrzna część nawierzchni toru na łukach powinna być twardsza niż nawierzchnia od środka toru w kierunku bandy na łukach. Przyczepność na łukach od środka toru powinna być zaś zbliżona do przyczepności pól startowych.
Za przygotowanie toru do zawodów odpowiada – tutaj nic się nie zmieniło – organizator. Z kolei komisarze toru nadzorują ich przygotowanie i są upoważnieni do wydawania pisemnych poleceń w kwestii przygotowania toru.
Nowością jest wprowadzona ocena klubów w zakresie przygotowania torów. Dotycz ona dwóch aspektów: bezpieczeństwa i atrakcyjności.
Ten pierwszy oceniany będzie podczas odbioru toru i będzie najważniejszy. W odniesieniu do drugiego sędzia i komisarz będą mogli podejmować dodatkowe prace, gdy stwierdzą, że zapewni to poprawę atrakcyjności zawodów.
Określono czym jest nieprawidłowe przygotowanie toru z punktu widzenia atrakcyjności zawodów. Wrogiem dobrych widowisk, jest identyczna przyczepność na całej długości toru lub tor z odsypującą się „ciężką szprycą” powodują, że na torze tworzy się jedna ścieżka do jazdy, dominuje ta najkrótsza, czyli zazwyczaj najbliżej krawężnika. Tory które nie zapewniają atrakcyjnych zawodów, mogą zostać odebrane do obycia zawodów w regulaminowym czasie, jednak w takim przypadku będą podejmowane działania w celu zmiany nawierzchni na zapewniającą widowisko z uwzględnieniem panujących warunków pogodowych. Polecenia związane z określonymi pracami na torze, aby poprawić atrakcyjność zawodów – będą wydawać sędziowie i komisarze torów – także po regulaminowym czasie odbioru toru.
Zaleca się jednak, aby prace torowe zostały wykonane już przed formalnym odbiorem toru, a ewentualne prace na torze po odbiorze toru, a przed godziną rozpoczęcia zawodów były zrealizowane najpóźniej na godzinę przed rozpoczęciem zawodów.
PGE EKSTRALIGA
Betard Sparta Wrocław vs ZOOleszcz GKM Grudziądz
Orlen OIl Motor Lublin vs KS Apator Toruń
Fogo Unia Leszno vs Novyhotel Falubaz Zielona Góra
niedziela 16:30
ebut.pl Stal Gorzów v Tauron Włokniarz Częstochowa
niedziela 19:15
Metalkas 2 Ekstraliga
Innpro ROW Rybnik vs Arged Malesa Ostrów
sobota 16:30
#Orzechowa Osada PSŻ Poznań vs Energa Wybrzeże Gdańsk
soobta 16:30
Texom Stal Rzeszów vs Cellfast Wilki Krosno
niedziela 14:00
Abramczyk Polonia Bydgoszcz vs H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
niedziela 14:00
Speedway Grand Prix
FIM Speedway Grand Prix
sobota 19:00
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
2 |
4 |
+34 |
2. | KS Apator Toruń | 2 | 2 | +16 |
3. | ebut.pl Stal Gorzów | 2 | 2 | -8 |
4. | Betard Sparta Wrocław | 2 | 2 | +6 |
5 | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | 2 | 2 | 0 |
6. | Fogo Unia Leszno | 2 | 2 | -24 |
7. | Tauron Włókniarz Częstochowa | 1 | 0 | -4 |
8. | ZOOleszcz GKM Grudziądz | 2 | 0 | -24 |
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Cellfast Wilki Krosno | 2 | 4 | +10 |
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | 2 | 2 | +7 |
3. | Texom Stal Rzeszów | 1 | 2 | +18 |
4. | INNPRO ROW Rybnik | 1 | 2 | +6 |
5. | Arged Malesa Ostrów | 2 | 2 | +12 |
6. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | 1 | 0 | -6 |
7. | H.Skrzydlewska Orzeł Łodź | 1 | 0 | -16 |
8. | Energa Wybrzeże Gdańsk | 1 |
0 |
-29 |
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Polonia Piła | 1 | 2 | +18 |
2. | Trans MF Landshut Devils | 1 | 2 | +6 |
3. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | 1 | 2 | +6 |
4. | Ultrapur Start Gniezno | 1 | 2 | -4 |
5. | Unia Tarnów | 1 | 0 | -8 |
6. | OK Bedmet Kolejarz Opole | 1 | 0 | -18 |
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 3 | 7 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 158 |
2. | Fredrik Lindgren | 150 |
3. | Martin Vaculik | 125 |
4. | Jack Holder | 123 |
5. | Leon Madsen | 111 |
6. | Robert Lambert | 108 |
7. | Daniel Bewley | 104 |
8. | Jason Doyle | 96 |
9. | Max Fricke | 83 |
10. | Patryk Dudek | 76 |
11. | Tai Woffinden | 64 |
12. | Mikkel Michelsen | 56 |
13. | Kim Nilsson | 44 |
14. | Maciej Janowski | 43 |
15. | Anders Thomsen | 36 |
1. | Mikkel Michelsen | 52 |
2. | Leon Madsen | 44 |
3. | Janusz Kołodziej | 42 |
4. | Patryk Dudek | 33 |
5. | Andrzej Lebiediew | 33 |
6. | Dominik Kubera | 30 |
7. | Kai Huckenbeck | 30 |
8. | Kacper Woryna | 27 |
9. | Antonio Lindbeack | 25 |
10. | Dimitri Berge | 24 |
11. | Adam Ellis | 22 |
12. | Andreas Lyager | 20 |
13. | Szymon Woźnia6 | 18 |
14. | Grzegorz Zengot | 16 |
15. | Vaclav Milik | 16 |
16. | Jan Kvech | 13 |
17. | Niels Kristian Iversen | 9 |
18. | Maksym Drabik | 9 |
19. | Timo Lahti | 5 |
20. | Norick Blodorn | 3 |
1. |
Bartosz Zmarzlik | 50 |
2. |
Maciej Janowski | 35+3 |
3. | Patryk Dudek | 35+2 |
4. | Jarosław Hampel | 30 |
5. | Janusz Kołodziej | 28 |
6. | Oskar Fajfer | 25 |
7. | Szymon Woźniak | 25 |
8. | Kacper Woryna | 23 |
9. | Krzysztof Buczkowski | 19 |
10. | Przemysław Pawlicki | 17 |
11. | Dominik Kubera | 15 |
12. | Wiktor Lampart | 14 |
13. | Piotr Pawlicki | 14 |
14. | Wiktor Przyjemski | 14 |
15. | Wiktor Jasińsk | 11 |
16. | Mateusz Cierniak | 10 |
17. | Jakub Miśkowiak | 6 |
18. | Marcin Nowak | 6 |
19. | Adrian Gała | 1 |
20. | Mateusz Świdńicki | 1 |
21. | Bartłomiej Kowalski | 1 |
22. | Hubert Łęgowik | 0 |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów