eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 190
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Karol Lejman: Dążymy do perfekcji
 2019-09-27 11:56:08  redakcja    inf.prasowa

W połowie września ubiegłego roku wielki żużel wrócił na Stadion Śląski. W legendarnym Kotle Czarownic odbyła się finałowa runda cyklu TAURON SEC. O szczegółach tego wydarzenia oraz wnioskach na przyszłość rozmawiamy z Karolem Lejmanem, Prezesem Zarządu firmy One Sport, odpowiedzialnej za organizację żużlowych Mistrzostw Europy.

W zeszłym roku po raz pierwszy zorganizowaliście zawody na sztucznie układanym torze. Jakie to było przeżycie?

- Stanęliśmy w obliczu wielkiego wyzwania. Prace nad tym wydarzeniem rozpoczęły się praktycznie dwa lata wcześniej. Pomysł, który się w nas zrodził, przez cały czas kiełkował i pchał nas do tego, żeby faktycznie spróbować. Nie zabrakło oczywiście obaw i stresu, bo wszyscy robiliśmy coś takiego po raz pierwszy, ale nie ukrywam, że to był fantastyczny czas. Wykonaliśmy świetną pracę. Wiele osób zaangażowało się w to przedsięwzięcie. Wszyscy poświęciliśmy bardzo dużo czasu i włożyliśmy w to całe swoje serce. Myślę, że to dało nam dużo pozytywnej energii. Wierzyliśmy, że wszystko się uda i projekt wypali. Po raz kolejny zyskaliśmy pewność, że bez względu na wszystko, jesteśmy w stanie realizować nasze szaleńcze marzenia.

Dużo ryzykowaliście tym projektem? Przecież ze sztucznie układanymi torami różnie bywa. W przeszłości oglądaliśmy zarówno świetne widowiska, jak również kompletnie zepsute spektakle.

- Ryzyko było ogromne, bo nikt tak naprawdę nie wiedział jaki będzie efekt finalny. Oczywiście mieliśmy przygotowaną koncepcję i mogliśmy być jej pewni, ale to była tylko teoria. Nie wiedzieliśmy jak to wszystko będzie zachowywać się w praktyce. Do tego dochodził jeszcze szalenie ważny aspekt pogodowy, który w przypadku żużla może zniweczyć wszystkie starania. Należy pamiętać, że Stadion Śląski pozbawiony jest zadaszenia, więc to tylko zwiększało ryzyko. Pokazaliśmy jednak, że dzięki pracy zgranego teamu wszystko jest możliwe.

Skąd pomysł, żeby przywrócić żużel na Stadionie Śląskim?

- W naszym zespole takie pomysły rodzą się spontanicznie. Natknęliśmy się na jakieś artykuły jeszcze w trakcie przebudowy tego stadionu. Zauważyliśmy, że powstanie tam bieżnia lekkoatletyczna, na której można ułożyć tor żużlowy. Zaczęliśmy dyskutować z Jankiem Konikiewiczem i zastanawiać się czy nie warto spróbować. Wymagało to wielu analiz i przemyśleń, ponieważ musieliśmy mieć pewność, że jesteśmy w stanie podjąć się tego zadania. Nie ukrywam jednak, że lubimy wyzwania, co zresztą wielokrotnie już udowadnialiśmy.

Jak wyglądały kulisy dopinania tego projektu?

- Pierwsze spotkanie z osobami odpowiedzialnymi za przyszłe imprezy na Stadionie Śląskim odbyło się jeszcze w warunkach polowych, gdy obiekt znajdował się w ostatniej fazie przebudowy. Musieliśmy popracować nad koncepcją całego wydarzenia. Spędziliśmy wiele godzin na rozmowach dotyczących tego, jak to powinno wyglądać. Konieczne stało się zorganizowanie pracy dla całego zespołu. Musieliśmy stworzyć każdemu odpowiednie warunki i zadbać o komfort pracy. Rekordziści zamieszkali w Chorzowie na nieco ponad miesiąc, dlatego chcieliśmy, żeby czuli się jak w domu. W weekend, kiedy odbywała się impreza, mieliśmy na miejscu ponad dwieście osób. To był projekt na wielką skalę, ale chcieliśmy zabezpieczyć się z każdej możliwej strony i sprawić, żeby wszystko się udało. To jest naprawdę szalona historia.

Jakie były reakcje na Wasz pomysł?

- Spotkaliśmy się z naprawdę świetnym przyjęciem drugiej strony. Myślę, że władzom stadionu również zależało na tym, żeby pokazać jego wielofunkcyjność i udowodnić, że nie ma rzeczy niemożliwych. Wspólnymi siłami udało się doprowadzić projekt do końca i przywrócić żużel na Stadionie Śląskim. To było fantastyczne nawiązanie do wielkiej żużlowej historii tego stadionu.

Chcieliście pokazać, że Mistrzostwa Europy w dalszym ciągu mogą się rozwijać?

- Zdecydowanie tak. To był największy krok naprzód od czasu, kiedy w 2013 roku uruchomiliśmy Mistrzostwa Europy w wymyślonym przez nas formacie. Z naszej perspektywy, to było największe wyzwanie w dotychczasowej działalności naszej firmy. Każdy z nas mierzył się z życiowym zadaniem zawodowym. Chcieliśmy temu sprostać i przeskoczyć poprzeczkę, która została zawieszona naprawdę bardzo wysoko. Nie boimy się szalonych wizji i szalonych pomysłów. Cały czas idziemy do przodu. Chcemy utrzymać się na poziomie, do którego doszliśmy i stopniowo go podnosić.

Skąd wiedzieliście co trzeba zrobić, żeby zorganizować zawody na Stadionie Śląskim?

- Wielu rzeczy uczyliśmy się na bieżąco, bo pewne decyzje trzeba było podejmować na gorąco. Korzystaliśmy też z naszego doświadczenia, ponieważ w przeszłości zorganizowaliśmy wiele imprez na terenie całej Europy, od dalekiej Rosji po Wielką Brytanię. Dobrze wiedzieliśmy jak przygotować plan działania. Dodatkowym elementem na Stadionie Śląskim było zabezpieczenie całej infrastruktury i ułożonego przez nas toru, ale mieliśmy zgrany zespół, który wykazywał ogromne zaangażowanie. Wszystkie działania podejmowane w związku z tym wydarzeniem były efektem naszego autorskiego planu i pomysłu.

Nie mieliście jednak żadnego doświadczenia w zakresie układania sztucznego toru. Jak podeszliście do tego zadania?

- W tym wypadku korzystaliśmy ze wsparcia osób, które były przy budowie Motoareny w Toruniu. Pomagał nam Jacek Gajewski, który zadbał o to, żeby tor w ogóle powstał. Mieliśmy też świetnego toromistrza, który czuwał nad przygotowaniem nawierzchni i dobraniem odpowiednich proporcji mieszanych materiałów. Za kwestie infrastrukturalne odpowiadał Robert Gawlak z Torunia, który ma wielkie doświadczenie przy organizacji tego typu imprez. Każdy z nich dołożył swoją cegiełkę przy organizacji tego wydarzenia. Koncepcja dotycząca toru rodziła się przez długi czas. Podjęcie pewnych decyzji wymagało konsultacji. Jestem pewien, że bez odpowiedniego zaangażowania wszystkich osób oraz ich pozytywnej energii, cały projekt okazałby się trudny do zrealizowania.

Jak oceniacie zawody sprzed roku?

- Na pewno pozytywnie. Trudno wystawić jakąkolwiek inną ocenę, ale też nie jestem w stanie przedstawić tego na przykład w skali szkolnej. Z pewnością możemy powiedzieć, że misja zakończyła się powodzeniem. Podjęliśmy się niełatwego zadania, byliśmy w stanie je wykonać i dzięki temu poczuliśmy wielką ulgę. Mieliśmy ogromną satysfakcję. Dla nas to było coś niesamowitego. Nie ukrywam jednak, że dążymy do perfekcji, dlatego wyciągamy wnioski. Wiemy co poszło nie tak i będziemy chcieli to naprawić.

Jakie wnioski udało się wyciągnąć?

- Wiemy, że zabrakło trochę lepszego ścigania. Chcieliśmy jeszcze większych emocji na torze, bo to jest esencja tego sportu. Na szczęście tor był bezpieczny. Zawodnicy chwalili nawierzchnię i pod tym względem nie mieliśmy żadnych problemów. Zdajemy sobie jednak sprawę, że tor miał być przygotowany trochę inaczej, ale na przeszkodzie stanęły nam warunki pogodowe. Wielkie opady deszczu w nocy przed samymi zawodami spowodowały, że zabrakło czasu na zrealizowanie koncepcji, którą przyjęliśmy. Niestety z pogodą jeszcze nikt nie wygrał.

Opady deszczu mocno dawały się we znaki?

- Zdecydowanie tak. Mieliśmy na przykład koncepcję zabezpieczenia bieżni, co było dla nas sporym wyzwaniem, ale kiedy zaczęliśmy prace, okazało się, że spadł deszcz, który zburzył wcześniejsze ustalenia. Wszystko zaczęło pływać i na miejscu musieliśmy weryfikować nasze plany. W trakcie realizacji tego projektu zetknęliśmy się z wieloma problemami. Przez wiele miesięcy pracowaliśmy nad różnymi koncepcjami, a nagle w ciągu pięciu minut trzeba było znaleźć zupełnie inne rozwiązanie. Na szczęście nie boimy się takich działań. Jesteśmy do tego przyzwyczajeni i zawsze staramy się mieć nerwy ze stali. Najważniejsze, że mimo opadów deszczu udało się zorganizować zawody, które pokazały, że po prostu można. To było dla nas głównym celem i dzięki temu możemy pracować dalej, żeby robić to jeszcze lepiej.

Wnioski, które wyciągnęliście dotyczyły wyłącznie toru?

- Nie, to był zaledwie jeden z kilku wniosków, które udało się nam wyciągnąć. Reszta dotyczyła spraw wewnętrznych, które musieliśmy dograć z całą naszą ekipą. Na myśli mam przede wszystkim błędy w komunikacji, czy logistyce. To są bardzo małe elementy, których nie widać na zewnątrz, ale z naszej perspektywy mogą uprawnić pracę i poprawić jej komfort. Powtarzam jeszcze raz, że zawsze dążymy do perfekcji. Skupiamy się nie tylko na sobie, ale również na kibicach, którzy są głównymi odbiorcami naszych działań. Chcemy dać im jak największy komfort oglądania zawodów i sprawić, żeby czuli się jeszcze lepiej.

Czy teraz jest Wam łatwiej, skoro możecie bazować na wcześniejszych doświadczeniach?

- Teoretycznie tak, bo mamy znacznie większą wiedzę co powinniśmy zrobić, ale to wciąż jest tylko teoria. Zdajemy sobie sprawę co poszło zgodnie z naszym planem, a co należy zmienić i poprawić, ale momentami to może być zgubne. Cały czas uczulam zespół, żeby nie dał się uśpić. Nie możemy pozwolić sobie na myślenie, że skoro udało się coś zrobić, to teraz wiemy już absolutnie wszystko i następnym razem zrobi się samo. Za każdym razem potrzebna jest taka sama energia i ogromne zaangażowanie. Musi być też pasja, bo wtedy chce się zrobić wszystko jak najlepiej. Cały czas staramy się podnosić poprzeczkę. Nie możemy przespać pewnych rzeczy, ani popaść w rutynę. Wiem, że to jest trudne, bo każdy jest tylko człowiekiem, ale uważam, że takie podejście do tematu zagwarantuje nam coraz wyższy poziom. Taki przynajmniej mamy cel.

Wielki finał TAURON Speedway Euro Championship 2019 odbędzie się 28 września, na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Bilety na to wydarzenie dostępne są  od 19 zł na eBilet.pl.

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno 14 28 +162
2. Moje Bermudy Stal Gorzów 14 21 +66
3. Betard Sparta Wrocław 14 20 +46
4. RM Solar Falubaz Zielona Góra 14 20 +25
5. Eltrox Włókniarz Częstochowa 14 19 +28
6. Motor Lublin 14 19 +56
7. MrGarden GKM Grudziądz 14 10 -102
8. PGG ROW Rybnik 14 2 -281
 eWinner 1. Liga Żużlowa
1. eWinner Apator Toruń 14 29 +240
2. Car Gwarant Kapi Meble Budex Start 14 25 +67
3. Orzeł Łódź 14 21 +42
4. Zdunek Wybrzeże Gdańsk
14 17 -31
5. Unia Tarnów
14 15 -76
6. Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów
14 14 -75
7. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 11 -96
8. Lokomotiv Daugavplis 14 7 -71
2. Liga Żużlowa
1. Wilki Krosno 10 25 +251
2. OK Bedmet Kolejarz Opole 10 18 +103
3. SpecHouse PSŻ Poznań 10 10 -34
4. RzTŻ Rzeszów 10 8 -54
5. Metalika Recycling Kolejarz Rawicz 10 8 -93
6. Wölfe Wittstock 10 6 -173
Bauhaus-Ligan
1. Lejonen Gislaved 8 12 +102
2. Rospiggarna Hallstavik 8 11 +40
3. Dackarna Mallila 8 9 +7
4. Vetlanda Speedway 8 9 -3
5. Masarna Avesta 8 9 -12
6. Indianerna Kumla 8 6 +20
7. Västervik Speedway 8 6 -32
8. Piraterna Motala 8 2 -112
Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 133
2.  Tai Woffinden 117
3.  Fredrik Lindgren 117
4.  Maciej Janowski 107
5.  Leon Madsen 89
6.  Jason Doyle 87
7.  Artiom Łaguta 84
8.  Emil Sajfutdinow 81
9.  Martin Vaculik 78
10. Max Fricke 64
11.  Matej Žagar 46
12.  Patryk Dudek 39
13.  Niels Kristian Iversen 32
14.  Mikkel Michelsen 32
15.  Antonio Lindbaeck 22
Klasyfikacja SEC
1.  Robert Lambert  67
2.  Leon Madsen 63
3.  Grigorij Laguta 52
4.  Mikkel Michelsen 46
5.  Bartosz Smektała 45
6.  Nicki Pedersen 45
7.  Timo Lahti 43
8.  Kacper Woryna 33
9.  David Bellego 31
10.  Vaclav Milik  26
11.  Kai Huckenbeck 25
12.  Krzysztof Kasprzak  25
13.  Peter Ljung 23
14.  Michael Jepsen Jensen 22
15.  Andrei Kudriashov 21
Partner
Ostatni wywiad
   Wiktor Kułakow: Czuję, że jestem gotowy na ekstraligę

Kurz powoli upada po zakończonym sezonie eWinner 1 ligi żużlowej. Udało mi się porozmawiać z Wiktorem Kułakowem, który ma za sobą kolejny swietny sezon na zapleczu PGE Ekstraligi. Kułakow opowiedział dla nas na pytania na temat obecnego sezonu, planów na przyszłoroczne rozgrykwki oraz o żużla w Rosji. 

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   A mi się pomysł z U24 podoba... (felieton)

W środowisku żużlowym panuje obecnie spora wymiana negatywnych i pozytywnych zdań w sprawie wprowadzenia przepisu dotyczącego zawodnika do 24 lat na pozycji seniorskiej. Zarzuca się, że część doświadczonych zawodników straci swoje miejsca w klubach. Jednakże ten przepis według mnie ma więcej plusów niż wad. Chciałbym przedstawić kilka z nich. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Początki pierwszej ligi oraz zwycięzcy rozgrywek

Zbliżają się rozgrywki eWinner 1. Ligi Żużlowej. Kibice pierwszoligowych zespołów już odliczają dni, żeby obejrzeć ukochaną drużynę. Przy tej okazji warto przyjrzeć się jakie drużyny kiedyś wygrywały pierwszą ligę? Prezentuję artykuł, który poświęcony jest początkom rozgrywek na drugim szczeblu rozgrywek w Polsce, a także ich zwycięzcom.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu