eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 238
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Lydia Robin: Kto nie chciałby zapisać się w historii
 2017-02-01 05:59:00  Stanisław Wrona    inf. własna

Już na 18 lutego w Marmande zaplanowano start rozgrywek Ligue Nationale de Speedway we Francji. Zapraszamy na rozmowę z Lydią Robin, członkiem francuskiej Komisji Wyścigów Torowych, w której opowiada ona m.in. o historii klubów, planach oraz nadziejami związanymi z tym przedsięwzięciem.

eSpeedway.pl: Informacje o lidze francuskiej pojawiły się w grudniu 2016. Kiedy zrodził się pomysł założenia własnych rozgrywek we Francji i kto to zainicjował?
Lydia Robin:
Sam pomysł był wymyślony kilka lat temu przez "starą" Komisję Wyścigów Torowych we Francji. Nowa załoga, której przewodniczy Thierry Bouin, zdecydowała zrobić duży krok naprzód i uczyniła to swoim priorytetem na następnych kilka lat. Dochodzi do tego projekt dziecięcy, który pozwoli młodym zawodnikom dołączyć do naszego sportu.

Jakie są cele i założenia organizatorów rozgrywek w lidze francuskiej?
Po raz pierwszy zauważyliśmy duże zainteresowanie, którego wcześniej nie było, od kilku organizatorów, aby planować żużlowe mecze. W dwóch ośrodkach, zawody się już odbywały, chodzi o Lamothe-Landerron i Mâcon. W Marmande organizowano imprezy w przeszłości, również na ich torze żużlowym, a w La Réole zbudowano tor kilka miesięcy temu, co było częścią tego "żużlowego" projektu. Pierwszym naszym celem jest to, aby nasi zawodnicy mieli więcej meczów w ciągu roku. Mamy trzech czołowych francuskich jeźdźców, czyli Dimitri Bergé, Davida Bellego i Adama Ellisa w "domu", na tyle, na ile będą mogli startować przed francuską publicznością. Chcemy iść krok po kroku, jednak dlaczego nie moglibyśmy stać się ligą profesjonalną w ciągu następnych kilku lat? Kto nie chciałby zapisać się w historii sportu naszego kraju przez pomoc lub jazdę w pierwszy rozgrywkach francuskiej ligi żużlowej?

Na jak dużą publiczność liczą organizatorzy rozgrywek? Czy przewidziane są jakieś dodatkowe atrakcje na stadionach, oprócz samych meczów.
W tej chwili naprawdę nie wiemy, jak spore wsparcie od kibiców, otrzymają kluby. Możemy natomiast zaobserwować, że ludzie są naprawdę podekscytowani tą ligą w krajach europejskich, jak Wielka Brytania, Szwecja, Polska, Niemcy, itd. (uśmiech). Jedyną imprezą z dodatkowymi biegami, będzie ta zorganizowana w Macon 9 września, kiedy to odbędą się również zawody FIM we flat tracku.

W kilku terminach rozgrywane będą po dwa spotkania. Dlaczego zdecydowano o takim formacie?
Celem jest mieć więcej imprez, jednak mamy zawodników, których kalendarz europejskich oraz światowych imprez, również w long tracku, jest dosyć zajęty. Wywarliśmy presję na organizatorach, aby mieli również więcej imprez w long tracku, dlatego 12 meczów w pierwszym roku uważamy za właściwy kompromis. Mamy w tej chwili 4 drużyny, zatem matematycznie, liczba meczów może urosnąć, jeśli jakiś kolejny zespół lub kilka pojawi się w lidze w następnych latach. 2 z 4 klubów goszczą międzynarodowe zawody, również te w long tracku, także w tym roku. Wszystko krok po kroku!

Trzy ośrodki – La Réole, Lamothe Landerron i Marmande, położone są blisko siebie (do 30 km). Czy dzięki temu można liczyć na większą liczbę kibiców, podczas spotkań rozgrywanych w tych ośrodkach?
Ten sport jest nieco bardziej popularny w południowo-zachodniej Francji. Próbowaliśmy organizować zawody żużlowe oraz te w long tracku w całym kraju, jednak większość klubów znajduje się właśnie tam. Kibice również są tam głównie zlokalizowani. Liczymy na więcej, zobaczymy za kilka tygodni!

Jak daleko sięga historia wszystkich 4 klubów – chodzi mi o całkowitą  historię, łącznie w rozgrywkami na długim torze, itd.
Marmande ma "największą" historię ze wszystkich 4 klubów. Były tam zawody w long tracku oraz żużlowe, szczególna impreza odbywała się 13 lipca, w wielkimi, światowymi nazwiskami. Tam jest duża historia. Lamothe było następnym żużlowym torem, zbudowanym na potrzeby organizowania imprez europejskich lub międzynarodowych. Jest on bardzo doceniany przez zawodników. La Réole ma historię z długim torem, który nadal jest czynny. Bardzo dobra załoga, która zbudowała tor żużlowy w 3 tygodnie, gdy tylko dowiedzieli się, że liga wystartuje w roku 2017.  Macon z kolei organizuje imprezy rangi europejskiej już od 5 lat z rzędu.

Tor do klasycznego żużla w La Réole był dopiero niedawno zbudowany. Czy to w związku z planami organizowania w tym miejscu spotkań ligi francuskiej?
Tak, jak już wspomniałam, zbudowali go, aby być w lidze! Mają solidny zespół, jednak wszystkie 4 kluby chcą tytułu mistrzowskiego na koniec roku. W sezonie 2015 oni zbudowali mniejszy długi tor w środku starego i mieli już krajowe zawody, jednak jak tylko usłyszeli o lidze, zburzyli go i przekształcili w tor żużlowy.

Czy możliwa będzie organizacja kolejnych imprez rangi FIM i FIM Europe na nowym torze w La Réole i na nieużywanym od kilkunastu lat Marmande?
Problemem we Francji, jak również zapewne w wielu krajach, jest to, że wszystkie reguły miejskie i krajowe muszą być zgodne z zasadami FIM i FIM Europe. Robienie torów i stadionów, zgodnie z sadami polityków, kosztuje wiele pieniędzy! Dużym problemem w Marmande jest również "sąsiedztwo, dlatego oni nie robili imprez przez tyle lat. Marmande było bardziej skoncentrowane na zawodach długiego toru, na które przychodziło ponad 5000 kibiców każdego roku.

Start rozgrywek zaplanowano na 18 lutego w Marmande. Czy nie obawiacie się o pogodę przy tak wczesnej inauguracji ligi francuskiej?
Wiemy, że pogoda we Francji jest zawsze dobra (uśmiech). Zwłaszcza na południowym zachodzie!. Oczywiście żartuję, pogoda jest nieprzewidywalna i nie mamy nad nią kontroli, dlatego trzymajmy za to kciuki!

Czy, jeśli pogoda pozwoli, nie będzie problemów z odpowiednim przygotowaniem toru w Marmande do jazdy. Nie był on bowiem używany w oficjalnych zawodach przez spory okres czasu.
Ludzie w Marmande wykonali kawał naprawdę dobrej roboty w przygotowaniu toru. Pracowali sporo, aby zrobić go doskonałym dla naszych zawodników oraz kibiców.

Na drugą część rozmowy z Lydią Robin zapraszamy Państwa niebawem.

Relacje Live

ELITSERIEN

Dackarna Malilla - Smederna Eskilstuna
wtorek, godzina 19:00
Indianerna Kumla - Västervik Speedway
wtorek, godzina 19:00
Masarna Avesta - Vetlanda Speedway
wtorek, godzina 19:00
Rospiggarna - Lejonen
wtorek, godzina 19:00

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
13 26 +148
2. Cash Broker Stal Gorzów
13 21 +63
3. Betard Sparta Wrocław
13 19 +74
4. forBET Włókniarz Częstochowa
13 18 +2
5. Get Well Toruń
13 15 -39
6. MrGarden GKM Grudziądz
13 11 -86
7. Grupa Azoty Unia Tarnów 13 10 -86
8. Falubaz Zielona Góra 13 7 -76
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
13 26 +193
2. Car Gwarant Start Gniezno 13 22 +77
3. ROW Rybnik 13 20 +172
4. Lokomotiv Daugavpils 13 19 -15
5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 12
14
+72
6. Orzeł Łódź
12 12 +11
7. Euro Finannce Polonia Piła 12 4 -180
8. Arge Speedway Wanda Kraków
12 3
-330
2. Liga Żużlowa
1. Stal Rzeszów 12 29 +181
2. MDM Komputery Ostrovia Ostrów
12 24 +137
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 11
13
+15
4. OK Kolejarz Opole 11 12 -33
5. Iveston PSŻ Poznań
11

11

-33
6. Polonia Bydgoszcz

12

8
-136
7. KSM Krosno 11 2 -131
SGB Premiership
1. Somerset Rebels 18 35 -2
2. Poole Pirates 19 34 +82
3. Belle Vue Aces 20 33 +37
4. Swindon Robins 21 32 -3
5. King's Lynn Stars 16 31 -14
6. Wolverhampton Wolves 19 29 +40
7. Leicester Lions 19 20 -140
Elitserien
1. Dackarna Malilla
13 25 +108
2. Smederna Eskilstuna
13
23 +99
3. Rospiggarna Hallstavik
13
20 +72
4. Vetlanda Speedway 13
20
+44
5. Indianerna Kumla
13 14
-76
6. Västervik Speedway 13
13 -50
7. Lejonen Gislaved
13
10
-38
8. Masarna Avesta
13 3 -159
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  91
2.  Fredrik Lindgren  74
3.  Maciej Janowski 70
4.  Bartosz Zmarzlik  69
5.  Emil Sajfutdinow  62
6.  Patryk Dudek 56
7.  Greg Hancock 56
8. Artiom Łaguta  53
9.  Matej Žagar  50
10.  Nicki Pedersen 46
11.  Jason Doyle  44
12.  Chris Holder 43
13. Przemysław Pawlicki  27
14. Craig Cook 21
15.  Martin Vaculik  17
Klasyfikacja SEC
1.  Leon Madsen  38
2.  Jarosław Hampel  34
3.  Robert Lambert 33
4.  Emil Sajfutdinow 30
5.  Mikkel Michelsen  28
6.  Antonio Lindbaeck 28
7.  Kai Huckenbeck  26
8.  Vaclav Milik  26
9. Peter Kildemand 25
10. Andriej Kudriaszow  21
11.  Andreas Jonsson 19
12.  Krzysztof Kasprzak 17
13. Andrzej Lebiediew 17
14.  Piotr Pawlicki 12
15. Josef Franc  1
Klasyfikacja IMŚJ
1.  Maksym Drabik  41
2.  Bartosz Smektała  35
3.  Robert Lambert  30
4.  Dominik Kubera 25
5.  Daniel Bewley  21
6.  Andreas Lyager 17
7.  Fredrik Jakobsen 16
8.  Patrick Hansen  15
9.  Joel Kling  14
10. Daniel Kaczmarek 13
11.  Filip Hjelmland 9
12.  Nick Skorja 8
13. Robert Chmiel  4
14. Filip Hajek  1
15. Davis Kurmis  1
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Bartłomiej Kowalski: Na pewno można było wygrać

Bartłomiej Kowalski okazał sie z jednym bohaterów Arge Speedway Wandy Kraków w meczu z Lokomotivem Duagavpils. Zespół z województwa małopolskiego zdołał remisować 45:45 z fawroyzowanymi Łotyszami. Ważnym punktem w ekipie gospodarzy był właśnie wcześniej wspomniany młodzieżowiec, który uzyskał 8 punktów z bonusem. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z utalentowanym zawodnikiem.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Solidny krajowy zawodnik. Problem wielu lig

Polska, Szwecja czy Wielka Brytania słyną z dość silnych lig żużlowych. Wydaje się, że przychylnym rozwojowi młodych zawodników, głównie juniorów - jest cenzus ograniczeń w postaci obowiązkowego korzystania z krajowych zawodników. Jednak nie we wszystkich ligach sytuacja wygląda tak kolorowo...

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu