POLSKA
Trener żużlowej reprezentacji Polski Marek Cieślak będzie w tym sezonie pracował za 150 złotych miesięcznie. W ubiegłym roku szkoleniowiec poza pensją z PZM otrzymywał jeszcze, na mocy umowy reklamowej z firmą Enea, nieco ponad 5 tysięcy złotych miesięcznie. Teraz nie ma szans na podpisanie podobnego kontraktu.
W koncernie zmieniły się władze i zakręcono kurek z pieniędzmi. Piotr Szymański, przewodniczący Głównej Komisji Sportu Żużlowego, do zawarcia umowy z trenerem próbuje teraz nakłonić PGE. Na razie jednak konkretów nie ma.
Bardzo trudno będzie rozwiązać ten problem, bo Enea pozostaje sponsorem całej kadry i na pewno nie zgodzi się na to, żeby Cieślak paradował po parkingu w barwach konkurencyjnej firmy. Trener doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Z jego Citroena Berlingo zniknęły reklamy Enei. Samochód nadal jednak będzie kolorowy, bo lada dzień mają się na nim pojawić reklamy Grupy Azoty, sponsorującej klub z Tarnowa, w którym też pracuje Cieślak.
- Czekam na rozwój wypadków – powiedział Marek Cieslak. W końcu już w sierpniu ubiegłego roku mówiło się, że lada dzień podpisze nowy, 2-letni kontrakt. Jak nieoficjalnie dowiedział się Przegląd Sportowy, umowa zostanie podpisana w najbliższy wtorek. Cieślak ma się spotkać z Szymańskim, by rozmawiać o umowie na poziomie 150 złotych miesięcznie.
Dlaczego akurat tyle? Polski Związek Motorowy nie ma środków na wysokie etaty. W związku dowiedzieliśmy się, że te 150 złotych (w skali roku wyjdzie 1800 złotych), to absolutne minimum wymagane przepisami. Podpisanie umowy na mniejszą sumę sprawiłoby, że byłaby ona nieważna. Identyczną kwotę Cieślak pobierał z kasy PZM w ubiegłym roku. Wtedy była ona jednak tylko dodatkiem do kontraktu reklamowego. W tym sezonie może się okazać jedyną gażą.
Cieślak już od kilku miesięcy pracuje charytatywnie. Na niedawne zgrupowanie do Zakopanego pojechał bez ważnego kontraktu. W gronie przyjaciół żartował, że lubi pojeździć na nartach, więc nie będzie robił problemów. Na dłuższą metę taka sytuacja wydaje się jednak niemożliwa do zaakceptowania. Nie chodzi tu tylko o trenera, lecz także o wizerunek związku. W końcu niedawne nominacje do kadry GKSŻ ogłosiła, biorąc wcześniej listę nazwisk od Cieślaka, który dziś w zasadzie szkoleniowcem reprezentacji nie jest.
A co będzie, jeśli Marek Cieślak nie zgodzi się pracować za 150 złotych? Wtedy menedżerem reprezentacji będzie musiał zostać... sam prezes Szymański. W tej chwili jedynie on i Cieślak posiadają licencję kierownika zawodów organizowanych przez Międzynarodową Federację Motocyklową. Szymański ma ją od kilku lat, Cieślak natomiast odwiedził w miniony weekend Londyn, gdzie zaliczył kurs i zdał stosowny egzamin.
Warto dodać, że Enea ciągle też nie przedłużyła indywidualnych kontraktów z Tomaszem Gollobem i Jarosławem Hampelem. Na kontrakt z Eneą bardzo liczył też Krzysztof Kasprzak, lecz i on nie dostał propozycji związania się z firmą.
PGE Ekstraliga
Orlen Oil Motor Lublin vs
Innpro ROW Rybnik
Pres Toruń vs
Krono Plast Włókniarz Częstochowa
Metlakas 2 Ekstraliga
Texom Stal Rzeszów vs
Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vs
Autona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 |
6 |
+40 |
2. | ![]() |
3 | 6 | +36 |
3. | ![]() |
2 | 3 | +8 |
4. | ![]() |
3 | 2 | +18 |
5 | ![]() |
3 | 2 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -4 |
7. | ![]() |
3 |
1 | -26 |
8. | ![]() |
3 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
2 | 1 | -8 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -37 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-38 |
![]() |
||||
1 |
|
2 | 4 | +6 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
3. | ![]() |
2 | 2 | +12 |
4. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
5. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
6. | ![]() |
2 | 0 | -6 |
7 | Speedway Kraków | 1 | 0 | -14 |
![]() |
||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
![]() |
||||
1. | ![]() |
|
|
|
2. | ![]() |
|||
3. | ![]() |
|
||
4. | ![]() |
|
||
5. | ![]() |
|
||
6. | ![]() |
|||
7. | ![]() |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów