eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 465
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Martin Smolinski: Zawsze szedłem pod prąd
 2017-05-17 11:39:22  redakcja    inf.prasowa

Już za tydzień, w Landshut, odbędzie się druga runda Speedway Best Pairs. Zawodnikiem, który zna niemiecki tor jak własną kieszeń jest najlepszy obecnie reprezentant tego kraju - Martin Smolinski. Niemiec już od sezonu 2009 reprezentuje barwy miejscowego klubu Devils.


Od kilku sezonów reprezentujesz AC Landshut Devils. Czy można powiedzieć, że znasz każdy kamień na torze w Landshut?

Od roku 2009 jestem członkiem drużyny i jej kapitanem. Przez ten czas, każdego roku, prowadziłem naszą drużynę do finałów Bundesligi i pięciokrotnie udało nam się wygrać mistrzostwo. Myślę, że mówi to wszystko o moich predyspozycjach kapitana. Tak, znam ten tor doskonale. Już jako mały chłopak, przyjeżdżałem tam w każdą środę tygodnia wraz z moim ojcem, aby trenować i poznawać wszelkie niuanse od Georga Hacka.

Pierwsza runda SBP nie była dla Ciebie zbyt szczęśliwa. Czy udało Ci się ustalić, co było głównym problemem?
Miałem dwa defekty z powodu przegrzania sprzęgła. Znam problem, ale nie jest on jeszcze do końca wyeliminowany. Nadal jest problem, gdy temperatura powietrza jest wysoka.

Jesteś numerem jeden niemieckiego żużla. Odczuwasz presję lub specjalną uwagę, którą przykłada się na Twoją karierę?
Dzięki za komplement! Ale nie, nie ma żadnej presji, raczej motywacja by pracować jeszcze ciężej. Łatwo jest być numerem jeden przez krótki czas, ale trudniej utrzymać stały i wysoki poziom na dłużej. Potrzeba samozaparcia, dyscypliny, ambicji, energii i oczywiście pieniędzy.

Jak w Twoich oczach wygląda aktualna sytuacja żużla w Niemczech?
Bardzo dobrze. Jesteśmy na dobrej i zdrowej ścieżce. Mamy wspaniałych fanów, wiele torów, a żaden klub nie ma zaległości finansowych wobec zawodników. Żużel w Niemczech od zawsze był zorganizowany w nieco inny sposób, niż gdziekolwiek indziej. Jeśli spojrzy się na jakość i profesjonalną pracę naszych wolontariuszy w klubach, myślę, że sporo zagranicznych klubów mogłoby się wiele nauczyć. To nie przypadek, że One Sport i BSI Speedway organizują rundy SBP, SEC i Speedway Grand Prix na niemieckich torach. Ponadto mamy najwięcej rund eliminacyjnych do mistrzostw świata i Europy. Naturalnie, niemieccy organizatorzy cieszą się zaufaniem FIM i FIM Europe.

Czy możesz nam powiedzieć coś na temat sprzętu, który przygotowałeś na ten sezon?
Jako zawodnik fabryczny JAWY, sprzęt mam dostarczany bezpośrednio przez producenta. Nie znaczy to jednak, że otrzymuje w pełni gotowe do jazdy motocykle. Pozostałe elementy są składane we współpracy z innymi firmami w moim własnym garażu. Silniki Jawy są projektowane, obliczane i konstruowane przeze mnie, Marcela Gerharda, Manfreda Knappe, FM Modellbau, RaimundSchön i kilka innych firm, których nazw nie mogę ujawnić.

Poza żużlem jesteś także doświadczonym zawodnikiem na torach długich. Czy mógłbyś wyjaśnić różnice, które panują w tych dwóch odmianach? Na którą z dyscyplin kładziesz większy nacisk?
Na torze żużlowym, potrzebujesz świetnej kontroli swojego ciała i ekstremalnej precyzji w pracy z motocyklem. Z kolei na torze, który ma 1000 metrów, kluczowy jest dobry materiał i szybki silnik. Nie możesz bać się prędkości. Całe moje skupienie wędruje jednak w pełni w stronę żużla.

Żużlowi fani mają stałą możliwość oglądania Ciebie jedynie w niemieckiej Bundeslidze i cyklu Speedway Best Pairs. Czy była to celowa decyzja, by trzymać się z dala od zagranicznych lig?
Nie mogę się z tym zgodzić. Moi fani mogą oglądać mnie co weekend, czy to w eliminacjach do mistrzostw świata czy Europy, czy w innych prestiżowych eventach na klasycznych torach, piaskowych czy trawiastych. Nie mam nic przeciwko zagranicznym ligom, jednak poświęciłem się tej niemieckiej. Jest tu wiele świetnych torów. Niemiecki sport motorowy jest głęboko w moim sercu i dlaczego miałbym przebywać tysiące kilometrów, kiedy wszystko czego potrzebuję jest tuż za rogiem. Liczba wyścigów, które odbywam w sezonie oscyluje w granicach 50-ciu. Są zawodnicy startujący w GP, którzy tych startów mają mniej. Zawsze szedłem pod prąd i po prostu się nie zmienię. Podsumowując, moje osiągnięcia są solidne i jestem z nich dumny. W końcu jestem w najlepszej 20-tce zawodników świata. Utrzymuję stały, wysoki poziom, ale zawsze lubię poświęcić swój czas fanom i zaraz po zawodach, nie wskakuję od razu do samolotu. Moja rodzina również się z tego cieszy.

Relacje na żywo
PGE EKSTRALIGA
Truly.work Stal - MrGarden GKM
piątek, godzina 18:00
Reklama
Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
5 10 +66
2. Stelmet Falubaz Zielona Góra 5
8 +36
3. forBET Włókniarz Częstochowa
5 6
-2
4. MrGarden GKM Grudziądz
4 4
+4
5. Truly.work Stal Gorzów
5
4 -10
6. Betard Sparta Wrocław
5 4
0
7. Speed Car Motor Lublin
5 2
-42
8. Get Well Toruń
4
0
-52
Nice 1. Liga Żużlowa
1. PGG ROW Rybnik 5 8 +56
2. Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów 5 6 +18
3. Unia Tarnów 5 6 +8
4. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 5 4
-26
5. Car Gwarant Start Gniezno 4 4 -13
6. Orzeł Łódź 5 4 -4
7. Lokomotiv Daugavpils 5 2 -39
2. Liga Żużlowa
1. Wilki Krosno 4 6 +38
2. OK Bedmet Kolejarz Opole 5 6 +27
3. ZOOLeszcz Polonia Bydgoszcz

4

5
-4
4. Power Duck Iveston PSŻ Poznań
3

4

+44
5. Euro Finannce Polonia Piła 3
2
-52
6. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 4
1
-37
7. Speedway Wanda Kraków
1
0
-16
Elitserien
1. Indianerna Kumla
3 5
+34
2. Västervik Speedway 3
5 +26
3. Vetlanda Speedway
3
4 +14
4. Piraterna Motala
3
4
+6
5. Masarna Avesta
3 4
-4
6. Lejonen Gislaved
4 4
-6
7. Smederna Eskilstuna
4 2 -8
8. Dackarna Malilla
3
2 -12
9. Rospiggarna Hallstavik
4 0
-50
SGB Premiership
1. Ipswich Witches 5
13
+24
2. Wolverhampton Wolves 4 10
+22
3. Belle Vue Aces 6
10 +4
4. Peterborough Panthers 6
8 -22
5. Poole Pirates 4 7 +16
6. Swindon Robins 3
4 -8
7. King's Lynn Stars 4
3
-36
Premiership Supporters Cup
Północna Grupa
1. Belle Vue Aces 4 9
+20
2. Wolverhampton Wolves 3 4
-6
3. Peterborough Panthers 3
3
-14
Południowa Grupa
1. Ipswich Witches 6
10
+20
2. Swindon Robins 5
10 +18
3. Poole Pirates 5 9 -20
4. King's Lynn Stars 4
6
-18
Klasyfikacja SGP
1.  Patryk Dudek 16
2.  Fredrik Lindgren 15
3.  Niels Kristian Iversen
14
4. Leon Madsen
13
5.  Bartosz Zmarzlik 10
6. Antonio Lindbaeck
10
7.  Martin Vaculik 7
8.  Matej Žagar 7
9.  Emil Sajfutdinow 6
10.  Tai Woffinden  6
11.  Jason Doyle 5
12. Janusz Kołodziej
4
13.  Artiom Łaguta  4
14.  Maciej Janowski -
15.  Greg Hancock -
Partner
Ostatni wywiad
   Bartosz Zmarzlik: Składy będą zacne

Przed nami kolejny, emocjonujący sezon z udziałem reprezentacji Polski. Jak co roku, eksperci i kibice czarnego sportu będą bardzo dużo wymagać od Bartosza Zmarzlika, który ma być liderem "Biało-Czerwonych".

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Skarb Kibica - Polonia Piła

Zapraszam do przedsezonowego cyklu "Skarb Kibica", gdzie będę starał się przybliżyć sylwetki wszystkich drużyn, które wezmą udział w sezonie 2019 we wszystkich Polskich ligach żużlowych. Dziś zapraszam do zapoznania się bliżej z drugim z omawianych już spadkowiczów z Nice 1LŻ, czyli z Polonią Piła.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu