eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 196
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Miłosz Wypior: Banda zbliża się bardzo szybko
 2015-10-27 20:19:44  Michał Stencel    inf.własna

Zanim zostaje się profejsonalnym żużlowcem, trzeba poświęcić mnóstwo godzin, by opanować jazdę na żużlowym motocyklu. Kiedy już się nim zostaje, trzeba włożyć maksimum wysiłku, by osiągać coraz to lepsze rezultaty. Rybnicka szkółka żużlowa działa prężnie. Kto wie, może za jakiś czas doczekamy się gwiazd pochodzących właśnie z Rybnika?

Mieszkając w Rybniku, nietrudno nie interesować się żużlem. Z tego, co wiem, kibicem "rekinów" byłeś od dawna. Skąd jednak pomysł, by zostać żużlowcem?
Rybnik to od zawsze miasto żużlowe, mówi się, że „Rybnik w żużlu brzmi dumnie" i to prawda. Ten klub ma już na swoim koncie 12 złotych krążków DMP - z tego co wiem, to druga liczba w kraju, lepsi od rybniczan są chyba tylko leszczynianie. „Rybnickim Rekinom" kibicuję od dziecka. Kiedyś jak przychodziłem na mecze żużlowe w Rybniku, bardziej fascynowały mnie traktory „ścigające się" na torze w przerwach meczu. Zafascynowanie motorami pojawiło się później. Pomysł bycia żużlowcem pojawił się jakiś czas, po zainteresowaniu się sprzętem żużlowym. Sam chciałem poczuć te emocje związane z jazdą, tą adrenalinę, tą chęć walki ... tak narodził się pomysł, aby spróbować swoich sił w tym sporcie.

Mogę sie domyslić, że przeżyłeś spory szok. Zapewne okazało się, że to nie taki łatwy kawałek chleba, jakby wygladało z pozycji trybun.
Tak jak mówisz, z trybun wydaje się to banalnie łatwe. Jednakże gdy wsiada się na motocykl, zmienia się tok myślenia. Pojawiają się wątpliwości, czy nie popełni się jakiegoś błędu, czy nie opuści się toru w karetce. W tym sporcie trzeba być 100% pewnym tego co się robi, jeden błąd może przekreślić wszystko, tak jak w przypadku Darcego Warda. Wracając do tematu, jednak z początku myślałem, że będzie to łatwe, tak się jednak nie okazało, lecz pokochałem to i nie zamierzam z tego rezygnować tylko dlatego, że jest to trudniejsze niż się wydaje.

Co sprawia ci największą trudność? Wielu znakomitych dziś żużlowców twierdzi, że jazda ślizgiem kontrolowanym jest banalnie prosta. Ponoć najtrudniejszą rzeczą jest nauczyć się dobrze startować.
Będąc na razie adeptem szkółki, starty nie są dla mnie tak ważne i jak na razie startuję tak jak potrafię. Dodam też, że nie należę do najgorszych startowców. Jak dla mnie, najtrudniejsze są wejścia w łuki, na klasycznych owalnych torach jest to zapewne o wiele łatwiejsze niż na naszym „prostokątnym" rybnickim torze. Tu trzeba w jednym momencie przejść z prostego motocykla w super wyłamany, inaczej leży się w bandzie.

Rybnicki tor nie należy do najłatwiejszych. Wiem, że miałeś okazję trenować już w Opolu. Jaka, w twojej ocenie, jest różnica pomiędzy tymi torami?
Tor w Rybniku faktycznie nie należy do najłatwiejszych. Tor ten jest bardziej kanciasty niż owalny, ale lubię go. W Opolu byłem raz i wcale nie jeździło mi się tam za dobrze. Na pierwszym wyjeździe zaliczyłem nawet upadek. Po zakończeniu tamtejszego treningu, stwierdziłem - ku zdumieniu trenera i niektórych kolegów, że na tym torze jeździ się okropnie i zdecydowanie bardziej wolę nasz Rybnicki. Opolski tor jest jak dla mnie za krótki, jeszcze dobrze nie wyjdzie się z jednego łuku, a już trzeba się składać w następny.

Treningi, praca przy sprzęcie oraz ćwiczenia ogólnorozwojowe to wszystko pochłania mnóstwo czasu. W jaki sposób godzisz to ze szkołą? Tym bardziej, że Jan Grabowski do frekwencji i wyników w szkole przywiązuje dużą wagę.
Tak dokładnie, to wszystko to ogromny „odkurzacz czasu". Jest mi trudno, dlatego teraz w okresie gdy nie ma już treningów na torze i nie ma jeszcze treningów ogólnorozwojowych, staram skupić się wyłącznie na nauce, bo w czasie trwania sezonu jest to okropnie trudne. Wakacji też praktycznie nie mamy.

Jan Grabowski i Sebastian Ułamek prowadzą zajęcia szkółki żużlowej w Rybniku. Czy mógłbyś w kilku zdaniach scharakteryzować obu szkoleniowców.
Pan Sebastian rzadko kiedy ma z nami treningi. Pan Jan natomiast trzyma dyscyplinę. U niego nie ma pobłażania, albo robi się to co On powie, albo się rozstajemy. Da się z Nim czasem pożartować, ale bardzo rzadko, najczęściej jest bardzo poważny. Od nowego sezonu będziemy mieli nowego trenera, lecz nie wiemy jeszcze kto nim zostanie. Pan Jan odchodzi na emeryturę.

Każdy zawodnik, na początku swojej przygody ze speedwayem, ma swojego idola. Kto dla Ciebie jest w tej chwili numerem jeden i dlaczego?
Ogółem mówiąc mam czterech idoli. Są nimi: Tai Woffinden, Antonio Lindbaeck, Nicki Pedersen, oraz Emil Sajfutdinov. Tai jest moim idolem, ponieważ jest dobrym przykładem, że można wybić się w ciągu jednego sezonu i stać się gwiazdą światowego speedway ‘a. Antonio ma zarówno w jeździe jak i na co dzień ten zupełny luz. On jeździ bawiąc się speedway ‘em. Nickiego podziwiam za to, że może być „cały połamany" i mimo to dalej pojedzie, musiałby zaliczyć nie lada upadek aby odpuścić. Emil zaś jest moim idolem dlatego, iż potrafi zupełnie oddzielić swoje zachowanie na torze, od zachowania poza nim. Na torze jest waleczny i zadziorny, natomiast na co dzień troskliwy i czuły dla rodziny i nie tylko.

Jak wygląda twoja sytuacja sprzętowa? Czy posiadasz własny sprzęt, czy korzystasz z klubowego zaplecza?
Jako adept szkółki korzystam z klubowego zaplecza. Kask, gogle, kevlar, buty ... to wszystko mam z klubu, swoje mam jedynie ochraniacze, rękawiczki oraz łyżwę. Jeśli zdam licencję to jako pełnoprawny zawodnik, też pewnie z początku będę korzystał z klubowego sprzętu.

Jesteś jednym z zawodników, którzy nie jeździli w mini speedwayu. Opinie na ten temat są rzecz jasna podzielone. Jedni uważają, że to dobra podstawa do dorosłego żużla.Inni uważają wprost przeciwnie. Jaka zatem jest twoja opinia na ten temat?
Ja nie zaczynałem na mini speedway ‘u, dlatego trudno jest mi powiedzieć czy to dobra podstawa do dorosłego żużla, czy też nie. Nasz trener uważa, że mini żużel i dorosły, klasyczny żużel to dwie różne rzeczy. Tam są inne prędkości, krótsze tory .. - powtarzał nam trener. Nie jeździłem na mini żużlu i dlatego nie mogę się jakoś konkretnie wypowiedzieć na ten temat.

Pomimo tego, że do licencji masz jeszcze trochę czasu, nie od dziś wiadomo, że żużel jest drogim sportem. Mając w planach starty, już teraz trzeba rozglądać się za sponsorami. Czy myślisz już o takim sposobie podejścia do twojej kariery?
Nie znam jeszcze terminu, w którym ma się odbyć licencja, do której miałbym podejść, dlatego nie mam jeszcze podstaw by rozglądać się za sponsorami. Myślę, że gdy poznam dokładny termin licencji, lub dopiero po podejściu do niej, zacznę dopiero rozglądać się za ewentualnymi sponsorami.

Rybnicki klub otrzymał zaproszenie do PGE ekstraligi. To spore wyzwanie dla działaczy. Co sądzisz o tym pomyśle? Czy czułbyś się lepiej, będąc adeptem szkółki żużlowej klubu ekstraligowego?
Jasne, że byłoby mi lepiej być adeptem klubu ekstraligowego, lecz wszystko zależy od zarządu klubu, czy uda im się zbudować odpowiedni budżet. Według mnie, dobrze byłoby zapytać też kibiców o zdanie, czy chcieliby aby ich klub tak po prostu znalazł się w ekstralidze, czy woleliby, żeby drużyna wywalczyła awans na torze. Moje zdanie jest takie, że jeśli uda się zbudować odpowiedni budżet i skompletować odpowiedni skład, zdołający powalczyć o chociażby utrzymanie w Ekstralidze, to można spróbować.

Dzięki Miłosz za miłą rozmowę.
Ja również.

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Orlen Oil Motor Lublin  vsInnpro ROW Rybnik

piątek 18:00

 

 Pres Toruń vs Krono Plast Włókniarz Częstochowa

piątek 20:30

 

Metlakas 2 Ekstraliga

 

 Texom Stal Rzeszów vs  Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30

 

 H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vsAutona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

3

6

+40

2.   Bayersystem GKM Grudziądz 3 6 +36
3.  KS Apator Toruń  2 3 +8
4. Betard Sparta Wrocław 3 2 +18
5 Krono- Plast Włókniarz Częstochowa  3 2 -2
6.  Innpro ROW Rybnik 3 2 -4
7.  Gezet Stal Gorzów

3

1 -26
8. Stelmet Falubaz Zielona Góra  3

0

-58
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno 3 6 +24
2.  Fogo Unia Leszno 3 4 +45
3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 3 4 +14
4. Hunters PSŻ Poznań  3 3 +4
5. Texom Stal Rzeszów 2 1 -8
6. Moonfin Malesa Ostrów 1 0 -4
7. Unia Tarnów 1 0 -37
8. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź

2

0

-38
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

2 4 +6
2.  Polonia Piła 1 2 +2
3.  OK Kolejarz Opole 2 2 +12
4.  Wybrzeże Gdańsk  2 2 0
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 2 2 0
6. Trans MF Landshut Devils 2 0 -6
7 Speedway Kraków 1 0 -14
 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 
2. Robert Lambert
3.   Fredrik Lindgren
4.  Jack Holder
5. Mikkel Michelsen
6. Martin Vaculik
7. Daniel Bewley
8.  Dominik Kubera
9. LAnders Thomsen
10.  Brady Kurtz
11.  Jason Doyle
12.  Kai Huckenbeck 
13.  Andrzej Lebiediew
14.  Jan Kvech 
15.  Max Fricke
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu